Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???  (läst 5712 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« skrivet: 29 jul-10 kl 07:49 »
Jag har nyss kommit hem efter en tur upp till brorsan Åke. Han har ett gäng glada Linderödssvin.
Han började med grisar för bara ett år sedan. Till vintern kommer han att ha två suggor med kultingar och själv har han begränsat med halm. Halm kostar av någon orsak som jag inte riktigt begriper dubbelt så mycket som hö att köpa. Halm är ju en restprodukt så jag föstår inte varför det blir så dyr. Grisarna äter ju väldigt gärna halm och förstår inte alls att dom borde spara till isolering i hyddorna. Finns det något annat dom skulle kunna bädda med, men som inte är lika gott? Det slog mig att kanske träull? Finns visst ett ställe i Småland där man gör träull och den är säkert inte billig, men om dom inte käkar upp den så blir det ju billigare än halm... Grisarna behöver stråfoder och han har själv så att det räcker till ett par kilo halm om dan per sugga och dessutom mycket hösilage.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 09:01 »
Man kan såklart använda hö också. Är ni säkra på att halmen är dyrare? Ofta väger ju en halmbal mycket mer, så om man tittar på priset per bal, så blir halmen dyrare, men om man tittar på priset per kilo, då brukar halmen vara billigare, åtminstone här.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 15:15 »
Ja, min brorsa har kollat upp priserna ordentligt och KRAV-halm är i alla fall dyrare än hö där han bor. Hösilage kan han ju inte använda för det är fuktigt, och vanligt hö isolerar säkert lite sämre än halm pga det är ju mer finstråigt, blir inte lika luftigt.

anne-lie50

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 15:22 »
grisar kan man ge hö, på vintern håller de kroppstemperaturen bättre om de har hö att äta. Måste han ha krav- halm?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 15:24 »
grisar kan man ge hö, på vintern håller de kroppstemperaturen bättre om de har hö att äta.

Menar du att hö är bättre än ensilage? Eller bara att de ska ha grovfoder?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 15:26 »
En kompis i nederländerna använder strimlat papper som strömaterial. Torv borde också fungera. Jag har även sätt grisar som bodde i urholkade ensilagebalar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anne-lie50

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 15:30 »
de måste naturligt vis  även ha en blandning av tex kornkross, gröpe, mm mm, Men torv blir nog ganska så dyrt strö, det kanske finns hö på rundbal från året före att få tag på, det blir ju billigare ju äldre det blir

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #7 skrivet: 29 jul-10 kl 15:36 »
Han bor i Ångermanland och där är det kalla vintrar. Därför så kan han inte enbart ha torv i hyddorna. Jag ska tipsa honom om att köpa billigt fjolårshö till dom så att dom får fri tillgång.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #8 skrivet: 29 jul-10 kl 15:57 »
Våran gamla linderödssugga gillade att bädda med fårull. Hon fick en säck åt gången och boade så fint och fördelen var att hon inte käkade upp bomaterialet. Halm fick hon också inlagt i huset men det brukade hon bära ut igen och ströa sina gångar med istället ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #9 skrivet: 29 jul-10 kl 17:32 »
Jävligt märkliga priser du har.. För hö brukar kosta dubbelt mot halm. Halm 70 öre -1,20 kr kilot, och hö runt 2 kr.

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #10 skrivet: 29 jul-10 kl 21:59 »
Jag har inte kollat priserna själv, det var brorsan Åke som sa det! Han har KRAV godkänd gård så det är därför han måste vara noga med att köpa KRAV godkänt. Jag tror att halmen är dyr där uppe för att det inte är så många som odlar mycket spannmål, annorlunda söderut.

anne-lie50

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #11 skrivet: 30 jul-10 kl 07:32 »
jag finns i jämtland, o visst kan det vara svårt att få tag i halm här i strörre mängd,

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #12 skrivet: 30 jul-10 kl 07:47 »
Jag har inte kollat priserna själv, det var brorsan Åke som sa det! Han har KRAV godkänd gård så det är därför han måste vara noga med att köpa KRAV godkänt. Jag tror att halmen är dyr där uppe för att det inte är så många som odlar mycket spannmål, annorlunda söderut.

Strömaterialet behöver inte vara Krav-godkänt.
Regel 5.2.15 i regelboken.

louise

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #13 skrivet: 30 jul-10 kl 09:38 »
Nä halmen behöver inte vara godkänd. KRAV-halm är en extrem bristvara i Sverige, det kan man stånga sig blodig att få tag på.

Tex är det ingen som odlar eko-champinjoner i Sverige för att man måste importera halm från Turkiet för att få ihop den mängd som krävs för att göra kompostmyllan.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #14 skrivet: 30 jul-10 kl 09:59 »
Tex är det ingen som odlar eko-champinjoner i Sverige för att man måste importera halm från Turkiet för att få ihop den mängd som krävs för att göra kompostmyllan.

Haha, sjukt det ju! Och så får det kallas eko ifall man gör det istället för att ta från grannens halm...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #15 skrivet: 30 jul-10 kl 10:11 »
Mina grisar äter av någon anledning hellre upp halmen än höt,och då är det inte det att det är något fel på höt.
Jag brukar bottna med granris på hösten och den håller sig fin hela vintern
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #16 skrivet: 30 jul-10 kl 13:43 »
Granris i botten och fårull att boa med, jag ska tipsa honom! Tack så mycket.

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #17 skrivet: 31 jul-10 kl 06:18 »
Sen får man ju inte glömma att det inte finns nånting som är så uppskattat av en gris, som halm, riktig halm.
Att dom sen kan bygga bo av en pressenning eller tidningspapper, är en sak, men det ersätter aldrig halm.
Och det är väl grisen vi ska se till, inte vad vi kan hitta..eller?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #18 skrivet: 31 jul-10 kl 07:22 »
Jag lade in 2 nya balar igår och man kan sitta länge och titta när grisarna bäddar,Gösta den 3 mån galten hade hela munnen full ;D.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #19 skrivet: 31 jul-10 kl 11:05 »
Jo, halm är säkert allra naturligast och bäst men min bror har inte så bra ekonomi och halm är som sagt rätt dyrt i Ångermanland. Dessutom kan det gå så att han kastar in en rejäl böla till en sugga med kultingar vid middagstid en kall vintereftermiddag och tänker att nu klarar dom sig...
och nästa morgon är det slut i alla fall och så fryser dom! Dom är inte hushållsgrisar, hobby, utan det är meningen att dom ska gå med vinst.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #20 skrivet: 31 jul-10 kl 11:17 »
Men om han har många, så går det ju åt mycket halm. Och då borde det kunna vara lönt att frakta halmen en bit. Man kan ju undersöka vad det skulle kosta med frakt från någon trakt där man odlar mycket spannmål, och där halmen därmed är billig.

Och som tidigare skrivet, fjolårshö borde funka ok, och är billigt, om man kan få tag på det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #21 skrivet: 31 jul-10 kl 11:35 »
Jag ska sluta dutta med halmbeställningar. Har två suggor å det blir ett rejält gäng grisar med två grisningar per år.

Har fått möjlgihet att beställa 6 ton å har gjort det, men gör av med kanske 4 per år. Det som blir över går till täckodling av grönsaker.

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #22 skrivet: 31 jul-10 kl 11:40 »
Jo, halm är säkert allra naturligast och bäst men min bror har inte så bra ekonomi och halm är som sagt rätt dyrt i Ångermanland. Dessutom kan det gå så att han kastar in en rejäl böla till en sugga med kultingar vid middagstid en kall vintereftermiddag och tänker att nu klarar dom sig...
och nästa morgon är det slut i alla fall och så fryser dom! Dom är inte hushållsgrisar, hobby, utan det är meningen att dom ska gå med vinst.

Jo, mina grisar ska också gå med vinst, och halmen ÄR en stor utgift, men det får man ta med i sina kalkyler, och jobba utifrån det.
Annars är man ju inne på en vanlig grisproduktion där  man inte ser till djuren utan bara ekonomin, och då kan man lika väl ha dom inne.

louise

  • Gäst
SV: Alternativt bäddmaterial, istället för halm ???
« Svar #23 skrivet: 01 aug-10 kl 10:33 »
Men om han inte går med vinst om han köper tillräckligt med halm är det nåt fel på hans priser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
karsan, malarmaster, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser