Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster, löss eller vad??  (läst 295 gånger)

Lindflower_86

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Kvalster, löss eller vad??
« skrivet: 25 jan-24 kl 18:38 »
På jobbet har vi höns, 18 stycken. De bor inne i hönshus nu under vintern och vi har spån som strö samt halm i redena. Idag när jag var där för att rengöra så plockade jag upp dem en efter en för att titta närmare, vilket jag gör ett par gånger i veckan. Denna gång hittade jag vad som ser ut som ohyra under vingarna på en av de års-gamla tupparna.

Jag har googlat och tror det är lus-ägg/lus-bon? Hittade inget som kröp... Vad kan det vara? Är det kisel jag skall behandla med? Behöver jag rengöra hela hönshuset eller bara honom, eller hela flocken?

Såg inget på någon av de andra dock. Det sitter fast så pass att jag inte kunde dra bort det med fingrarna. Han verkar i övrigt rätt oberörd, men fin fjäderdräkt och bra allmäntillstånd. Däremot är denna kille lite snedvriden i näbben, så spetsarna liksom går omlott. Han har dock inga problem att äta, men kanske svårare att tvätta sig själv med krokig näbb?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 5 användare (1 dolda)
Besksöta, NESSEN, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser