Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomaterna dör :(  (läst 15897 gånger)

februaribarn

  • Gäst
Tomaterna dör :(
« skrivet: 18 mar-08 kl 08:10 »

Jag är totalt hopplös. Vad gör jag för fel?  :'( Mina små tomatplantor lägger sig ner och dör... hur ska dom stå för att trivas? Hur mycket vatten? Får dom torka ut? Får dom stå fuktiga jämt? Hjälp mig :'(.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 08:18 »
en gång använde jag vanlig plantjord att så fröna i...och den var tydlgen för stark så plantorna dog då de precis kommit upp...såg liksom ihoptorkade ut..som de stått i het sol.använder nu mer vanlig blomjord. och plast över de första dagarna t jag ser de kommit fram. sen bort m plast och jorden lite fuktig...inte för blöt(händer de glöms och torkat ut också lite  ;)) och ljust..i fönster..ja så gör jag  ;D

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 08:48 »
Har du tillräckligt ljust (=tillskottsbelysning)? Min basilika höll på att dö, men verkar piggna till nu när den står under lysrören.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Bo

  • Inlägg: 4238
Såjord
« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 13:43 »
bör man väl ha för att slippa angrepp av diverse otyg på småplantorna. Jag har inte prövat men värmesterilisering av vanlig jord kanske också fungerar.

Annat som tar död på småplantor är för låg temperatur, för torrt och för blött.

februaribarn

  • Gäst
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 18:55 »
Jag tippar på att det är för torrt, eller möjligen för blött  ???. Usch, det finns många sätt at ta livet av sina växter på :-[. Har vanlig planteringsjord, kanske är det som du säger färnäskullan att det är jorden som inte är bra? Nåja, har petar ner nya fröer idag. Ser om det går bättre med dom... *hoppas* Och nej, någon tillskottsbelysning har jag inte :( men dom står i fönstret.

Får väl glädja mig åt att min chili trivs iallafall!


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 01:57 »
Kolla hur varmt det blir när solen ligger på. Håll handen där plantorna är och känn efter. Det blir lätt väldigt varmt i fönster. Om plantorna slokar när det är varmt så är det för varmt. Bästa boten är ventilation samt att stänga av eventuella värmeelement under fönstret. Skugga är mindre bra. Plantor av köksväxter behöver ljus. Är det kallt ute kan det dock vara svårt att öppna fönstret på glänt. Kan bli för kallt drag. Man får pröva sig fram. Kan man stänga av värmen i rummet på dagen så är det bra.

Ljuset kan förbättras genom att hänga vita lakan bakom plantorna, så de reflekterar ljuset. Dock kan detta sätta ner ventilationen kring plantorna. Men det är bättre med ljusreflektion från ljus ytor än mörka. Mörka ytor avger mer värmestrålning.

Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 01:59 »
Jag är totalt hopplös. Vad gör jag för fel?  :'( Mina små tomatplantor lägger sig ner och dör... hur ska dom stå för att trivas? Hur mycket vatten? Får dom torka ut? Får dom stå fuktiga jämt? Hjälp mig :'(.

Hur ser det ut? Viker de sig vid stjälkbasen? (dvs vid jordytan?) Finns någon skada där?

För övrigt hör den här tråden hemma på grönsaker och inte på fröodling, men nu tycks den ha slagit rot här.

Anders

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 20:47 »
Svar från Vurre:

1. nej, du är inte totalt hopplös.
2. Trivs paprikan borde tomaterna också trivas, även om tomater tål betydligt lägre tempratur.
3. Ljus är viktigt för att få bra plantor, men brist på ljus får inte plantor att dö i första taget.
4. Jag sår i vanlig ekologisk planterinsjord som jag blandar med sand men det är mest för att spara jord.
5. Man ska inte oavbrutet dränka vare sig sådden eller de små plantorna men de ska ha fukt. Ju varmare, desto snabbare torkar de ut.
6. Lämplig tempratur är ca 20-25 under groningen men 18-20 grader som småplantor.
7. Det finns små elaka djur som äter upp ens växter, bl a sorgmyggelarver kan gå hårt åt en ung sådd.
8. Kolla fukten varje morgon och kväll. Står plantorna i full sol är det bra att kolla dess emellan också. Frösådder och mycket späda plantor duschar jag med sprayflaska, tempererat vatten. Slokar småplantor p g a vätskebrist tar de sig om man vattnar.
snus? vad är priset på en pris?

februaribarn

  • Gäst
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 20:55 »
Jag är hopplös. Har tagit livet av mer eller mindre varenda tomatplanta! Tror jag vattnar för lite :(. Temperaturen varierar mellan 15-18'c. Har som sagt petat ner nya fröer, hoppas det går bättre med dom.

Tack för era tips! :)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #9 skrivet: 21 mar-08 kl 20:59 »
Ytterligt få växter dör av uttorkning, de flesta vattnas ihjäl. Samt finns de där elaka krypen som äter upp ens vedermödor.

Trivdes inte paprikan? Gör som du gör med den så går det bra.

Går det inte bra kan du få köpa plantor av mig  :D!
snus? vad är priset på en pris?

februaribarn

  • Gäst
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #10 skrivet: 21 mar-08 kl 21:05 »
Haha. Ja, det enklaste är kanske att köpa plantor trots allt.. :)

Jo, paprikan och chilin verkar trivas desto bättre, med något enstaka undantag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #11 skrivet: 21 mar-08 kl 21:14 »
Jag är hopplös. Har tagit livet av mer eller mindre varenda tomatplanta! Tror jag vattnar för lite :(. Temperaturen varierar mellan 15-18'c. Har som sagt petat ner nya fröer, hoppas det går bättre med dom.

Tack för era tips! :)

Jag menar temperaturen just där plantorna står, när solen ligger på. Inte temperaturen någon annanstans i rummet. Har du kännt efter där? Jag kan nästan lova dig att det är väsentligt mer än 15-18 C.

Anders

februaribarn

  • Gäst
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #12 skrivet: 21 mar-08 kl 21:22 »
Har termometern där i fönstret ja, solen ligger aldrig direkt på där, och tempen ligger alltid mellan 15-18'c (är en sån modell där jag kan kolla minsta och högsta temperatur)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #13 skrivet: 21 mar-08 kl 21:35 »
Ytterligt få växter dör av uttorkning, de flesta vattnas ihjäl. Samt finns de där elaka krypen som äter upp ens vedermödor.


Jodå Vurre, köksväxplantor dör lätt av uttorkning. De ska ha full sol och då blir det lätt väldigt varmt. Det får man balansera genom att vattna ordentligt utan att dränka, samt genom att vädra/ventilera.

Ljus bakgrund ger mer reflekterat ljus och mindre värmestrålning. Häng t ex upp lakan men utan att spärra av ventilationen för plantorna. Och strö ut vitt material, t ex ljus sand eller vermikulit överst i krukorna.

Elaka kryp brukar vara ett minimalt problem i plantuppdragning inomhus. Undantag vissa mikroorganismer som kan döda särskilt småplantor. Men den fysiska miljön är en viktig faktor för deras utveckling. Kommer inte ihåg detaljerna och hinner inte kolla. Men vill minnas att varm jord vid stjälkbasen kan få den att vika sig och ge underlag för angrepp av mikroorganismer. Ungefär sisådär.

Egentligen är plantuppdragning i fönster inomhus en nödlösning, som bör tillgripas i minimal mån. Det är väldigt svårt att få rätt miljö för växterna. Det blir för varmt och mörkt, och dåligt fördelning av värmen när solen skiner. Bättre är:
1. Växthus, varmbänk, kallbänk
2. För härdigare växter uppdragning i fiberdukstält eller på varm plats ute (börja lite senare och få bättre plantor som redan är avhärdade)
3. För frostkänsliga växter börja inomhus men så så sent som möjligt och beakta vad jag skrivit. Börja flytta ut plantorna tidigt, men inte för tidigt, och var försiktig.

Jag drog t ex upp utmärkta pumpaplantor ifjol genom att så i krukor i början av maj. Krukorna ställdes på varm och relativt  frostsäker plats utomhus. Jag tror de fick fiberdukstäckning i början. I början av juni hade jag fina plantor att sätta ut.

Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #14 skrivet: 21 mar-08 kl 21:37 »
Har termometern där i fönstret ja, solen ligger aldrig direkt på där, och tempen ligger alltid mellan 15-18'c (är en sån modell där jag kan kolla minsta och högsta temperatur)

Då får de alldeles för lite ljus. Jag gissar på att de sträckt sig efter solen, blivit gängliga och lagt sig.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #15 skrivet: 21 mar-08 kl 22:06 »
Jodå Vurre, köksväxplantor dör lätt av uttorkning.

Anders, du vet säkert mycket mer än jag om det här, jag drar bara upp några hundra, max 1000 plantor inomhus och har bara hållit på några år i så här halvstor skala. Jag ska ta till mig dina råd. Hittills har dock inga av mina plantor dött av torka om jag inte slarvat.

Ljus är viktigt, förstås. Jag har mina i glasveranda och vindskupa med sydfönster med tillskottsbelysning 14 h/dygn. Att som februaribarn ha en max-mintermometer är bra. Att vädra plantorna så här års är ytterligt riskabelt när det är kallt, t o m minusgrader ute.

Jag skolade om de första 100 tomaterna i onsdags. De har stått i pluggbrätt och jag satte dem i 8 cm krukor - hade hellre satt dem i 11 cm men vi har det för trångt, det går knappast att sätta ut tomater i kallväxthuset så här års utan specialarrangemang.

tack för dina råd!
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #16 skrivet: 21 mar-08 kl 23:56 »
Anders, du vet säkert mycket mer än jag om det här, jag drar bara upp några hundra, max 1000 plantor inomhus och har bara hållit på några år i så här halvstor skala. Jag ska ta till mig dina råd. Hittills har dock inga av mina plantor dött av torka om jag inte slarvat.

Ljus är viktigt, förstås. Jag har mina i glasveranda och vindskupa med sydfönster med tillskottsbelysning 14 h/dygn. Att som februaribarn ha en max-mintermometer är bra. Att vädra plantorna så här års är ytterligt riskabelt när det är kallt, t o m minusgrader ute.

Jag skolade om de första 100 tomaterna i onsdags. De har stått i pluggbrätt och jag satte dem i 8 cm krukor - hade hellre satt dem i 11 cm men vi har det för trångt, det går knappast att sätta ut tomater i kallväxthuset så här års utan specialarrangemang.

tack för dina råd!

Hej Vurre

Vi har nog ungefär lika stor erfarenhet av plantuppdragning. Det jag skrev kom jag fram till för ett tag sen. På senare år har jag knappt hunnit dra upp plantor och inte heller prioriterat det så högt.

Jag kom genom egen erfarenhet och läsande fram till att vissa saker var viktiga och ofta missförstådda/försummade. Det är dessa saker jag här passat på att predika lite för.  Men saker har alltid flera sidor.

Jag håller med om att vädring är riskabelt nu, särskilt för frostkänsliga plantor. Men för mycket värme, som det lätt blir innanför ett soligt fönster, är också riskabelt. Jag menar inte att man ska vädra för fullt eller på ett sånt sätt att det blir kalldrag direkt på växterna när det är kallt ute. Man får laga efter läge, men ventilation behövs när solen ligger på. Och ljus behövs som sagt.

För tomater håller jag med om att det är för tidigt att sätta ut i kallväxthus nu. Man får lov att ha dem inne ett tag i början, om  man har soliga fönster. Annars är det bättre att börja senare, samarbeta med någon som har bättre förutsättmimgar att dra upp tomatplantor eller göra de där specialarrangemangen.

Anders

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #17 skrivet: 31 mar-08 kl 20:35 »
Hej Februaribarn!

Hur går det med de små plantorna, chili och tomater?
snus? vad är priset på en pris?

Johan1

  • Inlägg: 94
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #18 skrivet: 06 maj-08 kl 21:37 »
Jag har också problem med mina tomat, de växte bra i början men sedan så är det några som blivit lila under bladen. Kan det vara någon näringsbrist eller någon sjukdom?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #19 skrivet: 07 maj-08 kl 02:25 »
Jag har också problem med mina tomat, de växte bra i början men sedan så är det några som blivit lila under bladen. Kan det vara någon näringsbrist eller någon sjukdom?

Eller en sortegenskap kanske?

Jag har inte odlat tomater på några år. Kommer inte ihåg hur de kunde se ut under bladen. Men om plantorna ser friska ut och växer bra så är det kanske inget att oroa sig för.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #20 skrivet: 07 maj-08 kl 14:47 »
Lila bladundersidor eller lilaaktiga bladstjälkar är i ofta ett tecken på näringsbrist, vattna med en svag näringslösning (med vanlig krukväxtnäring), eller ännu hellre, plantera om i större krukor med näringsrik jord.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #21 skrivet: 07 maj-08 kl 15:49 »
Jag säger som Vitis: plantera om!

En och annan av mina plantor har också fått lila bladundersidor och jag tror att det beror på att plantorna stått i för små krukor, vilket gör att de torkar ut för lätt. Samt näringsbrist. Några plantor som stod för kallt nattetid fick också lila blad häromåret, så jag tror att det är ett tecken på stress.
snus? vad är priset på en pris?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #22 skrivet: 07 maj-08 kl 16:26 »
Även jag håller med, för så ser de plantor ut som så småningom hamnar på komposten , d.v.s. de som aldrig planterades om.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #23 skrivet: 07 maj-08 kl 16:48 »
....

Några plantor som stod för kallt nattetid fick också lila blad häromåret, så jag tror att det är ett tecken på stress.

Jag har samma erfarenhet av låga nattemperaturer.

Johan1

  • Inlägg: 94
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #24 skrivet: 07 maj-08 kl 22:19 »
Jag hoppas att de tar upp sig nu efter att jag planterat de i växthuset, har i alla fall tur med vädret,enligt dmi.dk så kommer natttemperaturen inte understiga +8  den närmsta tiden.  :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tomaterna dör :(
« Svar #25 skrivet: 08 maj-08 kl 15:39 »
Jag hoppas att de tar upp sig nu efter att jag planterat de i växthuset, har i alla fall tur med vädret,enligt dmi.dk så kommer natttemperaturen inte understiga +8  den närmsta tiden.  :)

Dom kommer säkert att ta sig bra nu när dom blivit omplanterade och med tanke på vädret så finns det alla möjligheter till att dom ska trivas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser