Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa gäss  (läst 1494 gånger)

Jomark

  • Inlägg: 182
    • Västerbotten
Funderar på att skaffa gäss
« skrivet: 13 nov-08 kl 15:32 »
Hej!

Det är så att jag funderar på att skaffa gäss till våren. Enbart som "sällskap" då. Typ 2st. Går det bra att bara ha 2 st eller bör dom vara flera? Och spelar det någon roll vad det är för kön på dom, slåss hanar med varandra eller så?
Går det bra att sätta upp ett nät som är ca metern högt, runt min lilla åkerplätt, bara ett vanligt hönsnät el. liknande?
Måste man ha värme till dom på vintertid? (jag bor i västerbotten= kan bli rätt kallt) Eller kan jag ha dom ute året runt med tillgång till min gamla lagård.
Finns det köpesmat åt gäss, helfoder tänker jag då. Eller äter dom samma helfoder som höns?
Måste man ha "badplats" åt dom?

Och slutligen, hur avlivar man en gås? Kanske är en konstig fråga när jag vill ha dom som sällskaps fåglar, men är ändå intresserad. Såg en annan tråd om slakt, men minns inte att det stod något om avlivandet.

Kommer säkert på fler frågor, men detta är alla jag för tillfället har  :)

Det lutar mest mot skånegås.

Tack på förhand!
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 16:11 »
du kan ha hannar ihopp om du inte har några honor annars så bör du ha en hanne och 2 honor. 1meters gunnebo funkar vatten att bada är ett måste. upp till 10 minus brukar dom klara. dom äter samma sak som höns och fint hackat hö.

man bedövar med ett slag i huvet och sen nackar dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Jomark

  • Inlägg: 182
    • Västerbotten
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 21:10 »
Tack för ditt svar!  :)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #3 skrivet: 15 nov-08 kl 20:46 »

Såklart du ska ha en trio eller åtminstone ett par, så du kan föda upp en kull eller två under sommaren. Idealiskt att förvandla sina gräsmattor till gås-stekar. Och miljövänligt jämfört med motorgräsklippare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser