Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme åt kycklingar  (läst 1150 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Värme åt kycklingar
« skrivet: 18 sep-19 kl 07:02 »
Hej!
Vi ska snart få våra första små kycklingar. Har höns sedan tidigare, men nu ska vi alltså testa att föda upp dem från dag ett. De kommer alltså bara vara ngn dagar gamla när de flyttar hit.
Hur viktig är värmen för dem?
Vi får tyvärr elavbrott då och då... kan de klara sig ett par timmar utan värmelampa? Kan koppla om sladdarna, men är det på natten så kanske vi inte upptäcker det med det samma.
Blir det bättre om vi lägger in värmande filtar till dem, utifall att lampan slocknar?
Vid vilken ålder ungefär brukar de klara sig utan värmelampa?

Något annat förutom värmen och maten vi bör tänka på? (Har en bra gammal kaninbur som de ska få bo i, till en början.)






 

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Värme åt kycklingar
« Svar #1 skrivet: 18 sep-19 kl 13:37 »
Hallå!
Värmen är viktig när dom är så där små!
Vart ska du ha dom inne /ut?
Lägg i lite tidningspapper i botten på kaninburen
Du kan ju även lägga i lite kurrterspån om du vill också.
Sen borde dom klara några timmar utan värmelampa. Dom kurar ihop sig.

Upp till 8 v behöver dom värmelampa

Några tips är att lägga några små stenar i vatten behållaren(blir lite grundare då om du har en djupbehållare) så dom inte ramlar i och drunknar.

Är själv ny på det där att föda upp kycklingar  men det är skoj att se hur snabbt dom växer.

Lycka till!

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Värme åt kycklingar
« Svar #2 skrivet: 27 sep-19 kl 21:07 »
I början är lampan ganska viktig som sagt. Men det beror ju på hur kallt det är ute. Mitt tips är att du kommer märka när det är för varmt under lampan då kycklingarna drar sig ifrån lampan. Är det för kallt kommer de vara ihop under lampan. Så du kan enkelt se om du har rätt temperatur. Tänk dock på att temperaturen ute går ner på natten.

Så här års tror jag inte det spelar så stor roll om lampan dör under några timmar men när en elektriker vi hade stängde av vår ström för att göra ett jobb mitt i vintern blev det inte så bra...

Sen har jag aldrig haft min lampa igång i 8 veckor som det skrivits om ovan. Jag tycker man märker när de inte vill vara under lampan mer.

Lycka till och fråga om det är något mer du undrar över.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser