Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenrening  (läst 2675 gånger)

torparna

  • Inlägg: 17
    • Skåne
Vattenrening
« skrivet: 23 jan-06 kl 20:40 »
Är det någon som hört talas om en typ av vattenrening i egen brunn som innebär att man sätter en liten magnetring (eller dylikt) kring röret från brunnen? Vi använder "rickepump", men vattnet fäller ut lite när man pumpat upp det. Ibland blir det också rödaktigt.
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vattenrening
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 20:59 »
Jag har googlat lite åt dig...

Kan det va nåt av det här du menar:

http://vattentest.se/html/byggegetkalkfilter.pdf

http://www.swhhb.se/kalklosare_info.pdf

Blir vattnet rödaktigt kan det vara järnhaltigt.
Jag vet en brunn med ur hälsosynpunkt helt prima vatten, men pga järnet såg det mer ut som urin än vatten...

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vattenrening
« Svar #2 skrivet: 23 jan-06 kl 22:54 »
torparna : har ni gjort nån analys av vattnet ? Det tycker jag är en bra början annars så att man vet vad det är man ska försöka filtrera bort. När kommer det röda vattnet ? Att det bara kommer ibland (när pumpen inte använts på ett tag ? ) kanske tyder på att det är pumpen/rören som är rostiga snarare än dåligt vatten i brunnen.  

www.vattentest.se kan man beställa ett testkit annars kan man kontakta miljökontoret hos sin kommun och fråga om råd.

Du kanske har rena hälsokällan ... eller giftbrunnen ? Gör ett test !

En magnet på röret låter lika seriöst som "vattenvirvlare" m.m. men jag kanske missförstod vad du menade ?

Ja ja, jag gör massa antaganden här utan att veta nåt men jag tycker definitivt att ni ska låta göra en riktig analys av ert vatten.

torparna

  • Inlägg: 17
    • Skåne
Re:Vattenrening
« Svar #3 skrivet: 25 jan-06 kl 20:32 »
Tack för tipsen. Vi använder vattnet i dag men har inte gjort någon fullständig analys, endast bakteriell och det var helt OK. Vi funderar på att koppla in en tvättmaskin och vill inte ha "röd" tvätt. Men vi får kanske göra en kemisk analys innan vi vet vad som behöver åtgärdas.   :-\
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 5 användare
Lövet, Bustera, Hantverkaren, Sundance, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser