Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbrist/egen brunn  (läst 22567 gånger)

hönspappan

  • Inlägg: 18
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #20 skrivet: 01 aug-05 kl 12:53 »
Hej!

Nu har jag registrerat mig för att kunna svara på denna gamla tråd... Jag hoppas att problemen har löst sig, men i annat fall:

1. Ekonomin: Om banken går på värdet från 1990 - värdera om. Jag vet inte var du bor, men som fastighetsmarknaden utvecklats i de flesta delarna av landet borde huset ha stigit i värde av bara farten. Värdera om huset om du inte råkar bo i avfolkningsbygd, där priserna kan ha rört sig åt fel håll... Det kostar någon tusenlapp, men kan definitivt vara värt det. Hör med en värderare om vad hon/han tror innan du gör slag i saken. Värderingsman i ditt område kan hittas via sbab:s webb.

2. Brunnen
 - billigaste tricket för att få mer vatten är en större hydrofor (eller att se till att den nuvarande funkar som den skall). Det gör ju inte att brunnen ger mer vatten, men hydroforen tar hand om topparna i vattenkonsumtionen
- högtrycksspola brunnen - efterhand slammar sprickorna som vattnet rinner fram i i brunnen igen. Kostar runt 5000 vad jag förstår.
- Tryck brunnen - men inte om du bor vid kusten och andra ställen med risk för saltvatteninträngning - hör med lokal brunnsborrare - ingen aning om kostnad
- Borra vidare i befintlig brunn. Det kan räcka med att öka volymen på brunnen, så att du får en större reservoar - jfr större hydrofortank.

Vi har själv vissa problem med vatten och ekonomi, om än lindrigare än de du beskriver, så jag har undersökt vad som kan göras till en rimlig penning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser