Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga damm!  (läst 2591 gånger)

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Bygga damm!
« skrivet: 02 jan-07 kl 21:06 »
Vi ska eventuellt bygga rening till avloppet till våren, detta har vi redan ganska bra koll på, men vi vill att det rena vattnet sedan ska sammlas upp i en damm.

Är det någon som har erfarenheter av damm bygge. Måste man köpa jätte dyr duk eller kan man lösa det på nått mer naturligt sätt?
Bör tillläga att det är sandjord på den plats där vi har tänkt ha dammen.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bygga damm!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-07 kl 22:22 »
Vi ska eventuellt bygga rening till avloppet till våren, detta har vi redan ganska bra koll på, men vi vill att det rena vattnet sedan ska sammlas upp i en damm.

Är det någon som har erfarenheter av damm bygge. Måste man köpa jätte dyr duk eller kan man lösa det på nått mer naturligt sätt?
Bör tillläga att det är sandjord på den plats där vi har tänkt ha dammen.
Jag byggde em liten sjö på kanske 300 kvm själv med hjälp av en lånad buldozer för några år sedan. Jag hade tur. Det visade sig att det på ca 1,5 meters markdjup fast mycket fast lera.
Jag skyfflade upp lera åt ena hållet och sedan jorden åt andra. när jag kommit ner till önskat djup plus c.a en meter så knuffade jag tillbaka leran och fyllde på med lite sten och jord, dammen tätade sig själv på ett år.
Exakt hur tät dammen behöver vara beror till stor del på tillflöde av vatten.
Hör med damanläggare i dina trakter, dom vet nog vad som behövs.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Bygga damm!
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 16:51 »
På våran gård har två jordarter sand och lera. Funderar på om man skulle kunna gräva ur den plats där dammen ska vara. Hämta riktig styvlera och lycksom fylla ut i dammen, har någonstans läst att hästskit fyller igen hålrummen mellan kornen så att dammen blir tät.
Undrar om någon vet?

Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser