Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Länksamling Energi o miljö  (läst 20839 gånger)

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #20 skrivet: 08 jan-19 kl 19:17 »
www.holz-kraft.com finns HKA10 som ger 9kW el och 22 kW värme på 0,9kg flis per timme. Med hjälp av förgasning och ottomotor om jag förstått det rätt. Spännande!!
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #21 skrivet: 09 sep-19 kl 00:02 »
Någon som känner till lågvarviga generatorer?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #22 skrivet: 09 sep-19 kl 08:46 »
Större vattenkraftgeneratorer brukar ju ha relativt låga varvtal, ofta 100-200 r/min. När det är frågan om små anläggningar, där man har ett lågvarvigt drivmaskineri, är det dock oftast enklare och billigare att välja en högvarvig standardgenerator och växla upp driften med t ex kuggväxel eller rem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #23 skrivet: 10 sep-19 kl 10:19 »
www.holz-kraft.com finns HKA10 som ger 9kW el och 22 kW värme på 0,9kg flis per timme. Med hjälp av förgasning och ottomotor om jag förstått det rätt. Spännande!!


Undrar vad den kostar.

Hajade till när jag läste ditt inlägg, men såg att de angett 0,9 kg flis/kWh el. Då blir det rimligt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #24 skrivet: 12 sep-19 kl 13:01 »
www.holz-kraft.com finns HKA10 som ger 9kW el och 22 kW värme på 0,9kg flis per timme. Med hjälp av förgasning och ottomotor om jag förstått det rätt. Spännande!!


Låter inte de som en evighetsmaskin.  1kg pellets innehåller 4kwh energi så om man ska få ut nästan 30kw så räcker det kilot runt 10min om jag inte misstar mig

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #25 skrivet: 12 sep-19 kl 14:43 »
En snabb googling tyder på att värmevärdet för träbränslen brukar vara 19,2 MJ per kg TS (effektivt, inte kalorimetriskt).  Det bör bli 5,3 kWh/kg om man föredrar att använda gammaldags enheter.

Men holz-kraft.com påstår inte att deras HKA10 skulle förbruka 0,9 kg flis per timme. Däremot anger de att bränsleförbrukningen är 0,9 kg flis per kWh (el).  Och ur den bränslemängd som producerar en elektrisk kWh får man också 22/9 = 2,44 kWh värme. Totalt, räknat på både el och värme, får man ut 3,34 kWh / kg.

Räknar vi nu på det teoretiska värmevärdet 5,3 kWh/kg, så har alltså HKA10 verkningsgraden ungefär 17 % om man bara räknar på producerad elenergi , 63 % om man räknar på både el och tillvaratagen värme. Och det låter som fullt rimliga siffror!

anna-nilsson

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #26 skrivet: 17 jun-20 kl 17:04 »
Tips om man är intresserad av solenergi och vill räkna på vad det kan kosta att installera på sin villa:

https://www.sveasolar.com/se/solcellskalkylator/
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbjuder/solceller
Bra blogg om man vill lära sig mer om solceller: http://bengtsvillablogg.info/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser