Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Länksamling Energi o miljö  (läst 20836 gånger)

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Länksamling Energi o miljö
« skrivet: 07 mar-10 kl 10:12 »
Kanske finns någonstans men, lägg upp intressanta länkar till sidor om alternativ energi här.
Börjar själv med denna som jag hittade tack vare programmet om Green Energi på Discovery Chanel.

http://www.renewables.com/
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 11:44 »
www.elforsk.se , både traditionell och alternativ energi. Rapporter&Seminarier => Publikationsförteckning.
www.vindenergi.org


dilog

  • Gäst
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 01:05 »
Mycket intressant länkar. Har själv undrat över varför inte ha fler små vindkraft uppe på takhus. Om nui masten bara är 6 meter och ett vanligt revåningshus är 9 meter borde det ju räcka med en enmeters mast om taket är platt vill säga. Att driva ett helt bosatadshus kan jag förstå att inte det inte skulle gå men varför inte bara kopla in det på befintliga elnätet och sälja elen? Hur många trevåningshus eller högre finns det inte? Detta är något jag har funderat på att själv kanske börja tjäna pengar på en dag. Men nu kommer säkert någon före mig för jag kan inte inverstera i någonting.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 08:13 »
Att montera vindkraftverk på bostadshus är problematiskt, vibrationer och buller fortplantar sej neråt i huset!

Så det är inte att rekomendera.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 09:03 »
Att montera vindkraftverk på bostadshus är problematiskt, vibrationer och buller fortplantar sej neråt i huset!

Så det är inte att rekomendera.

Det beror på hur huset är byggt. I en del miljonprogramshus och senare där det finns ett stabilt armerat hisschakt som är vibrationsisolerat från resten av huset, går det bra att använda detta som fundament för vindkraftverk utan risk att vibrationerna sprider sig till bostadslägenheterna. Det beror naturligtvis också på hur mycket vibrationer och buller som traditionellt har förekommit i huset i fråga. Om det är ett dåligt grundlagt hus som ligger nära väg och järnväg med tung trafik så kan man anta att de boende redan är rätt härdade på den punkten och ett vindkraftverk varken gör till eller från.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 10:07 »
Ja det är möjligt men det reducerar ju möjligheten kraftigt.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

dilog

  • Gäst
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 15:10 »
det här med vibrationer och buller tänkte jag inte på men idag byggs det ju höghus med över hundra meters höjd som står på nån slags fädring för att undvika att kolapsa för jordbävningar så att få bort vibrationerna ifrån ett småskaligt vindkarftverk tror jag inte hade varit några större problem om det bara forskas mer på just detta.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 19:40 »
Tveksam ändå, det blir troligen betydligt dyrare och små verk är inte så kostnadseffektiva som stora vilka man i vart fall inte kan sätta på byggnader. Men vill man tvunget ha ett på huset så får man ju ta kostnaden.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

jsax

  • Gäst
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #9 skrivet: 26 jun-12 kl 12:29 »
http://otherpower.com - The Cutting Edge of Low Technology
Dom har även gett ut boken Homebrew Wind Power: A Hands-On Guide to Harnessing the Wind
(ISBN 9780981920108)

Obs, denna tråd är nästan helt OT.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #10 skrivet: 26 jun-12 kl 21:17 »
Här är en intressant inovation för att ta tillvara spillvärme.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3496314.ece
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

japp

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #11 skrivet: 26 aug-12 kl 16:19 »
SERO - Föreningen för Förnybar Energi & Energieffektivisering
www.sero.se

ni.stig

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 19:39 »
Hej är ny på forumet och osäker på om min fråga hör hämma här. Om inte kan nog moderator snickra till något annat lämpligt.
2006 läste jag om en panna med inbyggd generator.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article250257.ece

Någon som vet mera????

lillebrormats

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #13 skrivet: 21 feb-14 kl 10:43 »
En till samlingen, en intressant och informativ hemsida om Alternativ Energi.
http://24volt.eu/index.php

Che Guevara

  • Gäst
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #14 skrivet: 21 feb-14 kl 12:08 »

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #15 skrivet: 21 feb-14 kl 13:30 »
men varför inte bara kopla in det på befintliga elnätet och sälja elen?

Det lönar sig inte att sälja, man får bara korvören per kWh. Ska man generera egen el själv ska man se till att man inte går plus, för det lönar sig mycket bättre att spara in på sin egen totalförbrukning än det lönar sig att sälja överskott.

Mao, dimensionera inte för stort...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

  • Gäst
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #16 skrivet: 21 feb-14 kl 16:44 »

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #17 skrivet: 21 feb-14 kl 19:01 »
Den här killen har många intressanta experiment http://mrteslonian.com/home/4576112229
Och här är hans Youtubesida http://www.youtube.com/user/MrTeslonian/videos
Min bästa ägodel är min vedspis!

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #18 skrivet: 22 aug-17 kl 09:59 »
Det lönar sig inte att sälja, man får bara korvören per kWh. Ska man generera egen el själv ska man se till att man inte går plus, för det lönar sig mycket bättre att spara in på sin egen totalförbrukning än det lönar sig att sälja överskott.

Mao, dimensionera inte för stort...

Helt fel nu
 De flesta elleverantörer betalar spotpris  dvs ca 30öre + man får tillbaka 60öre på skatten dvs nästan 1 krona per utmatad kWh.
Och större anläggningar blir billigare per kWh.  Så det lönar sig att köpa större  och det ger mer ren energi.
Sen kan man sälja certifikat mm
« Senast ändrad: 22 aug-17 kl 19:21 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Länksamling Energi o miljö
« Svar #19 skrivet: 22 aug-17 kl 19:15 »
Länken till elforsk.se som jag postade för 7 år sedan är inte längre aktuell, numera heter siten energiforsk.se .

Beträffande åsikterna om lönsamheten i att sälja egenproducerad el till nätet, så stämde Qeruiem's åsikter mycket bra 2014, men sedan dess har regelverket förändrats och blivit mer anpassat för privata mikroproducenter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser