Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykeldriven generator  (läst 25776 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Cykeldriven generator
« Svar #20 skrivet: 20 jan-19 kl 21:52 »
Hej!
https://happyride.se/forum/read.php/1/1904637/1905824
Kan vara av intresse, men att önska att detta skulle prövas i Sverige går ju inte! Troooor jag!
Något om effekten vet jag inte.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #21 skrivet: 20 jan-19 kl 22:27 »
Det är en träning som skulle passa på kåken. Tycker att det ser så fel ut när inlåsta återfallsförbrytare styrketränar, men en cyklist är inte så våldsam fast han har stora muskler ;D

Håller helt med karsan för övrigt. Min mor hade en sådan där motionscykel med ett band som bromsade ett stort metallhjul. Hon hade fått den av någon som bytt upp sig, men den användes inte mycket. Hade det däremot suttit en generator på den som laddade någon lagom stor förbrukare så hade hon nog trampat en timme om dagen för att det "behövdes". Och det hade säkert förlängt hennes liv med flera år. Och som krisgenerator är det betydligt bättre att använda en cykeldriven generator än en liten handvevad ficklampa eller radioapparat. En timmes trampande klarar lätt två timmars surfande, och det är väl vad vi anser som livsnödvändigt idag ;D

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Cykeldriven generator
« Svar #22 skrivet: 21 jan-19 kl 00:21 »
Jag skrev  om mitt projekt   .en motionscykel  med generator, hoppas nån mer  2019  gillar att  bygga ihop nåt  av  nåt  som köps billigt på nån skrot,men det   tycks fokuseras mer på att  vi som människor   är  innefettiva som energikälla ,och vist är det så
 Detta med att fängslade trampar till gatubelysning,låter som nåt smart,,,, så smarta  är ingen svensk !
Ja menar gå till friskis å svetis,, det kan va  10  krosstrainer på rad,, fult på alla,, ja många värmer upp så, många värmer upp på andra trampmaskiner,,stoppa detta  miljöförstörande ,, många åker bil till denna träning  träningen kräver energi EL   det är belysning ventilation   och träningsmaskiner,,  uppvärmda lockaler..efter träning  duch,,mer energi.. sedan hunger,, mat,  mer energi,, ,,,, för miljön är det bäst att sjunka ner i soffan å kolla tv,,   i Sverige finns det lag å rätt för allt,,  skriv en lag som tvingar  alla gym att va självförsörjande på energi..
 Ja finns det nån mer an ja som har pelarborr och bandsåg i vardagsrummet och gillar att bygga ihopp saker ?



piggetröska

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #23 skrivet: 21 jan-19 kl 01:01 »
Om syftet med cyklingen är träning så är ju energiutvecklingen ett slags avfall som kan betraktas som återvinning om gör om den till något användbart.
AVSIKTEN med mitt inlägg om att det nu finns sk laddregulatorer var INTE att människa genom cykling skulle ersätta vindkraftverk solpaneler, så att hon genom cykeltramp kunde bli offgrid i sitt hushåll.

Det finns säkert de som ser sin cykelpendling (20km eller mer per dag) till arbetsplatsen som en träningsform, medans nyaste Volvon får vila på garageuppfarten. För andra mindre ekonomiskt  gynnade kan cykeln vara det enda alternativet då man som timanställd inte vågar lösa periodkort då man inte vet när man blir inringd nästa gång.

Trampar man 20km eller mera per dag så kanske man använder sin smartphone under tiden och då är det opraktiskt att komma till jobbet med lite batteri i telefonen. Visst, man kan ha med sig en powerbank på cykeln, men då blir det ytterliggare en pryl som man skall komma ihåg varje dag. Att då koppla en laddregulatorer till den ev befintliga navdynamon måste vara betydligt enklare.

Och HUR många mer kalorier kan det gå åt att köra telefonen på det här sättet?
Motsvarande 1 macka per cykeltur? Eller 3st?  Kanske någon räknekunnig på forumet, som Torbjörn, kan göra en uträkning ?  Har enbart en subjektiv uppgift från en köprecension där brukaren säger att han inte upplever att trampningen går tyngre när han kopplar telefonen på laddning.

Men problemet har kanske en annan dimension? För många i glesbygd verkar bilen så självklar som om den vore en kroppsdel. Så i konsekvensens namn borde då vårdcentralen vara samlokaliserad med bilverkstaden, och apoteket med bilreservdelsfirman. Att förespråka cykeln som ett reellt transportmedel blir väl då detsamma som att föreslå självstympning !?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #24 skrivet: 21 jan-19 kl 09:03 »
Visst är det smart att ha ladduttag (usb) på cykeln, bara grejerna håller för vädret så det inte blir mer skräpkonsumtion, för utan mobilen vill/kan inte många vara. Men bilen på landsbygden har väl inget med det att göra? Utan bilen på landsbygden så blir det nästan total avfolkning. Det går inte att ersätta den med cykel.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Cykeldriven generator
« Svar #25 skrivet: 21 jan-19 kl 19:51 »
Jag ska försöka räkna. Först vill jag säga att det kan kan vara vettigt oavsett, allt kan inte gå ut på att vara maximalt effektiv i allt. Min anmärkning innan var inte menad att klaga på idén att ladda med cykel eller att tänka utanför ramarna! Bara att det utan tvekan måste komma in energi i kroppen för att vi ska få ut något :-)

Säg att vi vill ladda med 1A som en äldre mobilladdare. 1A och 5V ger 5W. Ungefär vad en gammaldags cykelbelysning drar, tror jag. 2 mil cyklar man kanske på en timme, energin till laddning blir: 5 Wh per tur. Det är 4300 kalorier. Vilt killgissat  / fulgooglat har musklerna 25% verkningsgrad och matsmältningen 50%. Laddningen förbrukar med dessa siffror 34400 kalorier, 34kcal. Ungefär en skiva salami, en osötad skorpa eller en halv liten banan. Reservation för fel i samtliga led.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #26 skrivet: 21 jan-19 kl 22:07 »
Och räkna med att en cykeldynamo (åtminstone en gammaldags sådan som drivs med friktionshjul mot däcksidan) har på sin höjd 5-10 % verkningsgrad. Det går tungt mellan friktionshjul och däck, axellagringen i dynamon brukar vara ett helt undermåligt glidlager som går ganska tungt, ingen lamellerad järnkärna i den och full magnetisering även om det inte behövs eftersom det är en permanentmagnetgenerator, så tomgångsförlusterna blir höga. Och till sist en snålt tilltagen lindning med ganska hög resistans, så vi får rätt mycket kopparförluster också.

  • Gäst
SV: Cykeldriven generator
« Svar #27 skrivet: 21 jan-19 kl 22:18 »


 Laddningen förbrukar med dessa siffror 34400 kalorier, 34kcal. Ungefär en skiva salami, en osötad skorpa eller en halv liten banan.


Tack! von tratt för att du har tagit tid att göra uträkningen.

Vad jag vänder mig mot i tråden är svepande formuleringar som att det blir dyr el om elproduktionen skall ske av en människa som motor vilken kräver särskild föda för att arbeta.

Enligt statistik från 2014 (Trafikanalys, rapport 201514) så trampar folk i Sverige dagligen 180 000 mil till jobbet. Alternativet för dessa cykelpendlare, enligt ovan, för att att ladda sin telefon på ett mera energibilligt sätt, blir antagligen att avverka dessa mil istället i en bil. Detta p g a brist på allmäna kommunikationer. Självklart blir antagligen kostnaden för laddning av mobilen lägre i den bilpendlingen än i motsvarande cykelpendlingen. Men om dagligen 180 000 mil transporterande skall flyttas över från cykel till bil enbart för billig el till mobilen, lär slutnotan knappast bli billigare varken för den enskilde eller samhället. Det är ett sammanhang som inte är så självklart om man bor i en glesbygd där cykelpendling inte är realistiskt.

Apropå cykeldynamo: jag ser inga nya cyklar som är utrustade med den gamla däck anliggande dynamon. Det verkar vara navdynamo som gäller, eller ingen dynamo alls. Och, som jag nämnde i tidigare inlägg, användarfeedback finns att där är  ingen upplevelse av att det är tyngre att trampa när mobilen laddas. Så ingen anledning att byta ut din cykel på 15kg mot en fossildriven bil på 1000kg om du cykelpendlar och samtidigt behöver ladda din mobil.
« Senast ändrad: 21 jan-19 kl 22:38 av piggetröska »

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Cykeldriven generator
« Svar #28 skrivet: 22 jan-19 kl 06:43 »
Svepande och svepande, jämfört med alla andra sätt är det ett dyrt sätt att få in energi. Vilket problem är det man löser med cykelladdning? Man slipper ju komma fram med urladdad telefon. Då antar jag att man använder den under resan, rimligtvis för att lyssna på musik eller talbok. En lösning är i så fall att använda en annan apparat för det, som en mp3-spelare. Men kanske behöver man streama, man hör tex på nyheterna! Då tror jag att det bästa (energimässigt) är att ha med en powerbank som man laddar hemma eller på jobbet.

Det blir dock en extra lös pryl att hålla reda på.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #29 skrivet: 22 jan-19 kl 08:17 »
Är man ute och cyklar vill man nog ändå inte ha en massa kablar anslutna mellan cykeln, mobilen och sig själv.  Det är bättre att ladda den hemma innan man ger sig ut på dagens ärenden, och hålla sig med en mobil som är så strömsnål relativt batterikapaciteten att den klarar sig till nästa morgon.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #30 skrivet: 22 jan-19 kl 09:48 »
En sak värd att tänka på är att det är lite missvisande att jämföra arbete med mat av den enkla anledningen att det blir hopplöst mycket springande för att arbeta bort ett enda wienerbröd. Bantning handlar i mångt och mycket om att röra på sig under långa tider eller helt enkelt äta mindre.

Moderna mobilladdare drar ca 10-15W per port, finns större och mindre men är det för lite så hinner mobilen inte ta någon meningsfull laddning under cykelresan. Det krävs mer ström nu än förr eftersom mobilerna får allt större batterier för varje modell då de ska prestera mer. Att ladda med 1A 5V kommer knappast att märkas under en normal cykelresa. 2A 5V kommer att ge lite men ändå inte upplevas som snabb laddning. De senaste snabbladdarna hanterar detta genom att öka spänningen (volten) och på så sätt höja effekten för att mobilen ska laddas på rimlig tid. Tror de senaste laddarna är uppe på ca25W per port för den snabbaste typen av laddning. Långsammaste laddningen kan du nog hitta på billiga billaddare eller hos en vanlig usb-port på datorn som inte är avsedd för att ladda mobiler på.

Hur KÄNNS det att lägga på 10-15w motstånd på en cykel? Tävlingscyklister kan utveckla rätt stor effekt på sina cyklar (över 500W). Men för en normal cyklist i ett normalt tempo så är det säkert storleksordningen ungefär 100W. Lägg sedan på mobilladdaren på det. Hanterbart men det kommer att vara klart kännbart.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #31 skrivet: 22 jan-19 kl 11:48 »
Det är mest lite större prylar, typ klösbrädor och rejäla powerbanks, som kan tillgodogöra sig laddning med högre effekt.
En relativt modern Samsung androidtelefon som jag har, har jag övervakat laddningen på ibland med en laddare med inbyggd amperemeter. Den kan som mest dra ca 0,9 A (innebär alltså 4,5 W), och det bara när batteriet är tämligen urladdat. När laddningstillståndet går över 50-60 % så börjar strömmen sjunka.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #32 skrivet: 22 jan-19 kl 12:14 »
Ingen som bor där det finns tillgång till många sådana som betalar för att gå på gym?
Starta ett gym med generatorer på allt som är möjligt.
Få betalt för att folk kommer och laddar ditt batteri.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Cykeldriven generator
« Svar #33 skrivet: 22 jan-19 kl 13:38 »
köp in några sådana här https://www.thegreenmicrogym.com/electricity-generating-equipment-2/

eller om man bor mer urbant
https://materialdistrict.com/article/energy-generating-pavement/

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #34 skrivet: 22 jan-19 kl 13:58 »
Det är mest lite större prylar, typ klösbrädor och rejäla powerbanks, som kan tillgodogöra sig laddning med högre effekt.
En relativt modern Samsung androidtelefon som jag har, har jag övervakat laddningen på ibland med en laddare med inbyggd amperemeter. Den kan som mest dra ca 0,9 A (innebär alltså 4,5 W), och det bara när batteriet är tämligen urladdat. När laddningstillståndet går över 50-60 % så börjar strömmen sjunka.

Det du skriver stämmer ej för nya moderna kvalitetsladdare. Det var rätt många år sedan det där började ändras. Det är bara att söka på olika laddare och se vilka laddeffekter de har. Min Samsung S9 jag har brevid mig laddar 9v 1,67A trådlöst. Givet hur stort batteriet är på telefonen och hur lång tid det tar att ladda så stämmer det också. Laddaren i bilen har ännu högre effekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #35 skrivet: 22 jan-19 kl 15:11 »
Det du skriver stämmer ej för nya moderna kvalitetsladdare. Det var rätt många år sedan det där började ändras. Det är bara att söka på olika laddare och se vilka laddeffekter de har. Min Samsung S9 jag har brevid mig laddar 9v 1,67A trådlöst. Givet hur stort batteriet är på telefonen och hur lång tid det tar att ladda så stämmer det också. Laddaren i bilen har ännu högre effekt.

Om den laddar trådlöst är det väl meningslöst att ange någon spänning eller ström i det trådlösa snittet.
I fallet jag nämnde så kan laddaren glatt lämna upp till 3,1 A , det är telefonen som aldrig vill dra mer än 0,9 A.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #36 skrivet: 22 jan-19 kl 15:36 »
Om den laddar trådlöst är det väl meningslöst att ange någon spänning eller ström i det trådlösa snittet.
I fallet jag nämnde så kan laddaren glatt lämna upp till 3,1 A , det är telefonen som aldrig vill dra mer än 0,9 A.

Samsung tycker det är relevant. Jag instämmer. Enklare att jämföra olika laddare med varandra om de använder samma enheter. Vilken enhet tycker du att dom ska uppge till sina användare på sina trådlösa laddare i stället?

Bäst av allt tycker jag att det är att man numera börjar gå över till Watt allt mer när man anger effekten på olika säljsidor. Blir mer relevant när spänningen har börjat variera.

De flesta smarttelefoner idag kan tillgodogöra sig betydligt mer än 0.9A. Batterierna är ju uppe i 3-4.000mAh och då blir det lite tradigt om det ska ta 4-6timmar att ladda fullt. Särskilt eftersom det är som du säger att den högre laddströmmen bara är i början sedan sjunker det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Cykeldriven generator
« Svar #37 skrivet: 22 jan-19 kl 21:29 »
Å andra sidan mår batteriet bättre av måttliga laddströmmar och långsamma laddnings- och urladdningscykler. Och med tanke på litiumjonbatteriers tendens att bli eldfängda när de har provocerats eller skadats på något sätt, så tycker nog jag att man ska tänka sig för mer än en gång extra innan man stressar sådana batterier med snabbladdning.

För ett par år sedan var jag och konsultade på en firma där man nyss hade haft ett rätt otrevligt brandtillbud i ett labb. Man hade gjort en del tester med ett litiumjonbatteri under dagen och kvällen, sen satte man batteriet på laddning ca kl 21 när man gick hem.  Runt halv tre på natten tog det eld.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Cykeldriven generator
« Svar #38 skrivet: 22 jan-19 kl 22:25 »
Å andra sidan mår batteriet bättre av måttliga laddströmmar och långsamma laddnings- och urladdningscykler. Och med tanke på litiumjonbatteriers tendens att bli eldfängda när de har provocerats eller skadats på något sätt, så tycker nog jag att man ska tänka sig för mer än en gång extra innan man stressar sådana batterier med snabbladdning.

För ett par år sedan var jag och konsultade på en firma där man nyss hade haft ett rätt otrevligt brandtillbud i ett labb. Man hade gjort en del tester med ett litiumjonbatteri under dagen och kvällen, sen satte man batteriet på laddning ca kl 21 när man gick hem.  Runt halv tre på natten tog det eld.

Hundratals miljoner människor som både laddar upp och ur sina telefoner snabbt utan problem. Visst åldras batteriet något snabbare av det men det är inget stort problem i sammanhanget. Dom har blivit mycket bättre att hantera detta.

Låter inte som att batteriet som började brinna blev snabbladdat om det tog eld 6,5tim efter det att det sattes på laddning. Kan det inte vara så enkelt att batteriet hanterades fel av labbgruppen? Exempelvis kan man ha köpt ett batteri utan skyddskrets som slår ifrån när batteriet är färdigladdat? I så fall var branden mer eller mindre ofrånkomlig givet hur dom lämnade den.

Men självklart kan kommersiella batterier av god kvalitet börja brinna. Men det är ett hanterbart och inte särskilt stort problem. Man ska ha rätt mycket otur om man råkar illa ut av en sådan sak. Samsung hade ju en sådan telefon som tog eld som dom fick återkalla. Men det var bara några fåtal telefoner av miljoner sålda som faktiskt fattade eld.

Faran med mobiltelefoner är nog snarare att alldeles för många pillar på telefonen istället för att titta vart de kör med bilen.

Palle500

  • Inlägg: 116
Cykeldriven generator
« Svar #39 skrivet: 22 jan-19 kl 22:46 »
Verkar vara ett ämne som upprör känslorna och efter att ha skummat igenom tråden så visst alla har rätt utifrån sin syn på meningen med detta.
Men piggetröska har en poäng som jag skulle vilja utveckla.
Låt ungdomar endast få ladda sina mobiler och powerbanks via en cykel, både en enkel träningscykel och en vanlig transportcykel.
Då får dom ett hum om vad energi och effekt är samt lite fysträning som kompensation för obefintlig skolgymnastik.
Givetsvis skall det vara en flerfas borstlös direktdriven generator med helvågslikriktning och effektiv laddningsregulator av MPPT typ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser