Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider  (läst 24090 gånger)

Silverwolf

  • Inlägg: 211
Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« skrivet: 19 mar-08 kl 23:59 »
Vi har ju haft våra hetsiga diskussioner ang. hundavel... renrasig avel vs blandrasavel av olika sorter... men trenden från USA tar ändå priset!!!

Man korsar nämligen hundar och vargar! Det finns många romantiska föreställningan om hur magiskt det är att ha en tam varg så folk tycker att det är coolt att ha ett "exotiskt"-husdjur.
Dessvärre ser det ut som trenden fortplantar sig häråt...  :-\

En varg-hund korsning kan visa sig katastrofal. Även om hund och varg rent genetiskt är väldigt lika så har tusentals år av selektion av oss människor förändrat en hel del beteenden avsevärt.

Tanken på en sådan hybrid skrämmer mig... en vild jägares instinkter riktar in sig mot de svaga individerna i en flock, individer som visar rädsla eller projiserar andra flyktsignaler, som att låta mycket och vifta (vilket automatiskt gör småbarn sårbara). Hundars jaktinstikt har riktats mot mer specifika mål, så de flesta hundar har en naturlig spärr mot att skada barn (=valpar för dem). Dessutom så interagerar hundar med oss till stor del på "våra" villkor. Vi har selekterat dem baserat på deras "tama" egenskaper, att avläsa ansikten, uppfatta röstlägen och mänskliga gester som t.ex pekande (baserat på en studie av tama vargar, och på domesticeringsstudier med rävar). Även denna "kommunikationsbarriär gör barn till ett lovligt "byte" eftersom dessa inte kan följa en vargs socialla regler (vargar uppfattar t.ex stirrande som provokation)

Inte det smartaste valet för ett exotiskt husdjur... jag har inga som helst tvivel att en mycket liten andel människor med stor erfarenhet av de mer "krävande" hundraserna och ingående kunskaper i både hund och varg betenden kan lyckas uppfostra ett sådant djur (borta från småbarn). Tyvärr så tror jag inte att majoriteten av dessa djur hamnar hos kunniga personer. Precis som med andra "modeflugor" bland hundägandeskap så tror jag att folk skaffar dem för att:
  • Det är coolt.
  • De är söta.
  • Grannen/vännen/kändisen har en.
  • m.m. korkade anledningar utan att förstå vad man ger sig in på.

Det är förbjudet att föra in varg-hund korsningar i Sverige (eftersom varg är ett vil djur) men det kan vara svår att identifiera alla så vi kan faktisk stöta på dem här också.

P.S. Ifall detta ämne inte har plats här (funderade lite om det ska hamna här eller vi ljugarbänken) så säg bara til mig.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 09:18 »
Hej

Inget nytt med varghybrider, finns en "uppfödare" i Värmland och en i Dalarna.
Har funnits en norrman i Dalsland som sysslade med detta, men jag tror att han numera är tillbaka i Norge.
Denna typ av "hundar" är en ren katastrof av flera olika anledningar:
I fel händer...
När dom rymmer och parar sig med riktiga vargar får vi en typ av varg som inte känner naturlig avoghet mot människa
osv
osv
Det är förbjudet att korsa varg och hund, så om någon vet om att detta förekommer anmäl till kommunens djurskyddsinpektör.
Man får vara anonym och kommunen måste agera.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Bäsen

  • Inlägg: 332
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 10:14 »
Var lite ståhej här i närheten för något år sedan med en person som hade hybrider, någon anmälde och han lyckades visa hur snälla de var.
Inget vaktbeteende eftersom husse var flockledare, skällde aldrig så de störde grannar.
Kommer inte riktigt ihåg hur det gick men har för mig att han fick behålla dem.

För ett tag sedan fick vi nya grannar, folkskygga rent ut sagt, har bara sett dem live 2 ggr på över ett år.
De har fyra hundar, tre tikar och en hanhund. Har svårt att skilja på tikarna och varg förutom storleken, hanhunden ser mer ut som en schäfer men ändock inte.
Tikarna skäller aldrig när jag eller andra passerar förbi om det så är med häst eller hund. Hanhunden skäller desto mer.
Vargen skäller ju inte och jag har för mig att hybriderna inte gör det heller.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 11:05 »
Föder dom upp hund så är det numera tillståndspliktigt.
Skicka kommungubbarna/kvinnorna på dom.
Skall man syssla med hunduppfödning ( oavsett ren/blandras) så skall man följa gällande regler och betala dom avgifter ( ett sätt att komma åt blandrasproducenterna) som finns.

Lika för alla
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 11:47 »
Många renrasiga hundar är väl OK, men det finns genetiska katastrofer, som vida överstiger allt vad en blandras kan innebära. Många "raser" tillkommer genom att man renodlar en linje från en korsning.  Varg/hund  är en blandras, och sannolikt inte mindre lämplig än många rashundar.
Fel ägare kan göra vilken hund som helst "olämplig".

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 14:19 »
Vore intresant att få reda på vilka dessa "genetiska katastrofer" är?
Vilka raser syftar du på med "renodlar en linje från en korsning"?
Att påstå att varg/hund sannolikt inte skulle vara moindre lämplig än rashundar tyder på en djup okunskap och att man enkelt avfärdar problemet samtidigt som man "förhärligar" blandrasen.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 14:46 »
Du bör för sjutton känna till att det finns allvarliga genetiska defekter i vissa linjer av rashundar.

Det är väldigt lätt att ta reda på, ifall inte detta är känt.

Vet man hur en ras uppkommer är det inte ett dugg märkvärdigt i mitt inlägg.

Det brukar vara kommersiella intressen bakom att man baktalar eller nedvärderar blandrasen.

Hundar har både rasmässigt och individuella skillnader, och i synnerhet brukshundar uppvisar
framavlade användbara egenskaper. Men det är som med mycket ägarens kunskaper som har stor betydelse.

En sund hund är en sund hund "rashund" eller ej!
« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 15:01 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 16:01 »
En sund hund är en sund hund "rashund" eller ej!

Jag håller med dig till hundra procent angående det!
Jag har personligen inget emot blandraser... snarare förstår jag inte varför de demoniseras så mycket här i Sverige. En sund blandrasavel baserad på sunda hundar är precis likadan som vilken renrasig avel som helst.
Kanske är svårt att ta till sig om man inte levt med det, men på kreta var renrasiga hundar tidigare ganska ovanliga. Man avlade på egenskaper, och tro mig de hundarna är hur fina och mentalt stabila som helst! (det är ju så raser har uppstått från början, så jag förstår inte varför det är så "fruktansvärt"). Tyvärr så har ras-snobberiet kommit dit också, tilsammans med både viljan att tjäna bra med pengar på dem och med nedvärderingen av andra hundar som då blir värda "0" för alla utom vissa få kunniga. Tror ärligt att flera av problemen som förknippas med blandraser kan härledas till deras låga "värde".

Ifall det är möjligt så skulle jag dock vilja undvika detta sidospår. Blandras vs renrasavel finns det långa tidigare trådar om. Jag startade den här trådet för att diskutera den specifika blandningen "hund + varg" som faktiskt i min åsikt inte går att jämställa med en vanlig blandras.

Jag baserar min åsikt främst på att alla hundar, oavsett ras... är just hundar. Alla hundar har samma basala instinkter och mentalitet trots de individuella och rasmässiga skillnaderna. De är mer lika än olika när man kommer till kritan.
Vargars basinstikter och mentalitet skiljer sig från hundarnas. Även här finns det många likheter - kanske fler likheter än olikheter egentligen - men flera av olikheterna rör orsaken till hundar i grunden är domesticerade djur och vargar vilda. De skillnader jag uppfattar som förbjudande för dessa blandningar utvecklade jag en del i mitt första inlägg och rör interaktionen med och synen på människan.

Jag kan tänka mig att en varg-hund hybrid efter flera led, och efter selektiv avel mot de dåliga egenskaperna kan ge fina hundar... men det är inte vad som är i modet. I modet är 1a - 2a ledets korsningar med så mycket varg i som möjligt...

Så, vad tror ni?



Citera
Vargen skäller ju inte och jag har för mig att hybriderna inte gör det heller.

Enligt vad jag har läst så kan de skälla, men är ofta mindre benägna att göra det. Kan nog jämföras med siberian huskies som generellt är mer tystlåtna hundar.

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 18:40 »
Det ekonomiska inom hunderiet ligger i blandrasproduktion!
Trodde att du hade några specifika exempel på allvarliga genetiska defekter.

Sen går det inte att jämföra dagens blandrasproduktion med vad som skedde när en ras "kom till" det var ju en planering  bakom det, stängda stamböcker, selektivt urval av individer för att skapa det människan då ville ha. Idag handlar det ju bara om att producera blandisar för att tjäna pengar.
Jag har aldrig och kommer aldrig att baktala eller nervärdera en hund - oavsett om det är renrasigt eller blandras, vad jag vänder mig emot är producenterna - vägrar ta ordet avel eller uppfödare i detta sammanhang - av blandraser

Dagens hund är till ca 95% varg, det som skiljer är utseendet.
Beteenden och instinkter skiljer sig ytterst ytterst lite fr vargens.

Håller helt med om att modet är så mycket varg som möjligt i hybriden, men vem av dessa modeintressenter klarar av att hantera en varg?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #9 skrivet: 21 mar-08 kl 23:48 »
Sen går det inte att jämföra dagens blandrasproduktion med vad som skedde när en ras "kom till" det var ju en planering  bakom det, stängda stamböcker, selektivt urval av individer för att skapa det människan då ville ha.


Det var mig en otroligt snäv uppfattning av vad en ras är!
Du beskriver helt korrekt hur de moderna raserna uppstod, samt förfiningen av de redan existerande raserna de sista ca 150-200 åren. Flera av raserna fanns dock långt innan rasstandarder och stamböcker uppfanns.
Hunden domesticerades för ca 10.000 år sen, och redan under forntiden (ex i egypten, minoiska kreta och epirus) hade olika raser uppstått utan stängda stamböcker. De formades med avseende på naturen de levde i och deras användning. Den kretensiska och egyptiska rasen var främst jakthundar (små snabba byten som t.ex harar). I deras avbildningar ser man finlemmade och strömlingeformade hundar som antas vara förfäder till hundar som t.ex. whippet, saluki och greyhound. Hundarna från epirus (molosser) dyker upp i olika gammalgrekiska texter som goda jakthundar (stora byten), vakthundar och kamphundar - och de antas vara förfäder till de moderna mastiff-typ hundarna.

Dagens hund är till ca 95% varg, det som skiljer är utseendet.
Beteenden och instinkter skiljer sig ytterst ytterst lite fr vargens.


Tvärtom...
Genom studier på domesticering av rävar har man kommit fram till det annorlunda utseendet hundar (och andra tama djur) har jämfört med de vilda släktingarna (som t.ex liggande öron, storlekar, färgsättning, underbett och överbett) beror på att man selekterat för "tama" individer. Alltså att selektionen för ett beteende (vänlighet och tillit mot människor) hade som bieffekt att utseendet förändrades.


Bild på tama rävar. (från Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Tame_Silver_Fox)

Wikipediaartikeln ger en bra översikt, men för den som vill läsa detaljer bifogar jag länken till en vetenskaplig artikel (engelska) om det ca 50åriga silver fox experimentet ---> http://www.floridalupine.org/publications/PDF/trut-fox-study.pdf
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #10 skrivet: 22 mar-08 kl 06:26 »
Det var mig en otroligt snäv uppfattning av vad en ras är!
Du beskriver helt korrekt hur de moderna raserna uppstod, samt förfiningen av de redan existerande raserna de sista ca 150-200 åren. Flera av raserna fanns dock långt innan rasstandarder och stamböcker uppfanns.
Hunden domesticerades för ca 10.000 år sen, och redan under forntiden (ex i egypten, minoiska kreta och epirus) hade olika raser uppstått utan stängda stamböcker. De formades med avseende på naturen de levde i och deras användning. Den kretensiska och egyptiska rasen var främst jakthundar (små snabba byten som t.ex harar). I deras avbildningar ser man finlemmade och strömlingeformade hundar som antas vara förfäder till hundar som t.ex. whippet, saluki och greyhound. Hundarna från epirus (molosser) dyker upp i olika gammalgrekiska texter som goda jakthundar (stora byten), vakthundar och kamphundar - och de antas vara förfäder till de moderna mastiff-typ hundarna.

Jomenvisst kan vi dikutera om det var för 10 eller 20 000 år sedan hunden domesticerades, vad jag menade var att lägga lite perspektiv på vad blandrasproducenterna sysslar med kontra när den "moderna" rasstandarden och rasen kom till.
Tvärtom...
Genom studier på domesticering av rävar har man kommit fram till det annorlunda utseendet hundar (och andra tama djur) har jämfört med de vilda släktingarna (som t.ex liggande öron, storlekar, färgsättning, underbett och överbett) beror på att man selekterat för "tama" individer. Alltså att selektionen för ett beteende (vänlighet och tillit mot människor) hade som bieffekt att utseendet förändrades.

Räv och hund är inte besläktade.....olika kromosompar, kan inte och har aldrig fått avkomma tillsammans. Exempel på parningar mellan hund o räv finns men antagligen för rent nöjes skull?
 

Wikipediaartikeln ger en bra översikt, men för den som vill läsa detaljer bifogar jag länken till en vetenskaplig artikel (engelska) om det ca 50åriga silver fox experimentet --->

Eberhart Trumler; Sådan är din hund
Ber om ursäkt om mina inlägg blir svårlästa, är inte 100% överens med datorer.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #11 skrivet: 22 mar-08 kl 09:41 »
Räv och hund är inte besläktade.....olika kromosompar, kan inte och har aldrig fått avkomma tillsammans. Exempel på parningar mellan hund o räv finns men antagligen för rent nöjes skull?

Vart passar hud-räv korsningar in?
Vi är överenns... så vitt jag vet så finns de inte, och ifall de skulle hända skulle avkomman inte vara fertil eftersom de inte är tillräckligt nära besläktade trots att de båda tillhör Canidae familjen.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #12 skrivet: 22 mar-08 kl 13:25 »
Vart passar hud-räv korsningar in?

Jo och därmed faller ju jämförelse beteendemässigt mellan räv-varg-varghybrid-hund.

Vi är överenns... så vitt jag vet så finns de inte, och ifall de skulle hända skulle avkomman inte vara fertil eftersom de inte är tillräckligt nära besläktade trots att de båda tillhör Canidae familjen.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #13 skrivet: 22 mar-08 kl 14:13 »
Jo och därmed faller ju jämförelse beteendemässigt mellan räv-varg-varghybrid-hund.

Jag gjorde ingen jämförelse av räv-hund hybrider och beteende men jag uttryckte mig oklart.

Jag håller inte med om att:
Citera
Dagens hund är till ca 95% varg, det som skiljer är utseendet.
Beteenden och instinkter skiljer sig ytterst ytterst lite fr vargens.

Hund och varg pendlar mellan 97-99% genetisk identitet beroende på ursprunget.
Den betydande skillnaden mellan Varg och Hund är beteendet och inte utseendet. Ändringen i utseendet uppstod pga ändringen i beteendet - och förstärktes senare pga av selektiv avel av de drag vi gillade hos dem.

Den teorin uppstod eftersom man observerade att alla tamdjur har uppvisat samma typ av utseendeförändringar efter att man domesticerat (tämjt dem). Dock så är utseendeskillnaden mycket mera markant i hundar eftersom vi avlat och förädlat dem extremt mycket mera än andra djur.
För att testa teorin utfördes räv experimentet jag hänvisade till och även visade en bild från- och resultaten bevisade dess validitet.
Rävarna på bilden var inte "räv-hund korsningar" utan tama rävar, som efter mer än 18 generationers avel baserat endast på deras vänlighet och interaktionsvillighet med människor fått detta utseende.


P.S. Skriv utanför [quote_] bla bla [/quote_] markeringen så blir dina svar inte så svåra att hitta, samt läsa ( understrecket "_" lade jag till så att parenteserna skulle visas som text.)
 
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #14 skrivet: 22 mar-08 kl 22:17 »
Varg-hund "korsningar" är väl inte något som kan vara lagligt att sälja i Sverige.  Att så sker i Amerika och jag utgår från att då menas dess Förenta Stater, beror nog mer på skillnad i synen på medborgare och människa än på själva det korsade hunddjuret.

I ett land där man får gå omkring med revolver, kan det väl inte vara så konstigt att man skulle tillåta att man hade en hund/varg för att "försvara" sig med.
I USA anser nog inte så många att det är kontroversiellt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #15 skrivet: 30 mar-08 kl 21:58 »
Det ekonomiska inom hunderiet ligger i blandrasproduktion!
 Idag handlar det ju bara om att producera blandisar för att tjäna pengar.



Tycker inte du kan dra alla som föder upp blandraser över en å samma kam.
Min kommande blandras kull är efter Hd och Ad fria föräldrar,som visat prestation.
Föräldrarna är båda efter korade tjänstehundar.
Mycket trevliga hundar som matchar varandra (modern 50/50 shäfer/rottis. fadern 100% rottis)
Valparna kommer att reggas i B@R (blandrashundsklubben)
Säljas med exakt samma vilkor som en renrasig hund.
Och jag gör det INTE!! för att tjäna pengar på det,det kostar att föda upp hundar,så jag är glad om jag inte går minus på den här kullen.
Jag gör det enbart för att få en bra hund(ar),som förhoppningsvis kommer att bli minst lika bra som sina föräldrar.
Man kan vara lika seriös med att föda upp blandraser som med renrasiga hundar (vet många uppfödare av renrasiga hundar som INTE är seriösa)
Så snälla dra inte alla över samma kam.
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #16 skrivet: 05 apr-08 kl 13:49 »
Tycker inte du kan dra alla som föder upp blandraser över en å samma kam.
Min kommande blandras kull är efter Hd och Ad fria föräldrar,som visat prestation.
Föräldrarna är båda efter korade tjänstehundar.
Mycket trevliga hundar som matchar varandra (modern 50/50 shäfer/rottis. fadern 100% rottis)
Valparna kommer att reggas i B@R (blandrashundsklubben)
Säljas med exakt samma vilkor som en renrasig hund.
Och jag gör det INTE!! för att tjäna pengar på det,det kostar att föda upp hundar,så jag är glad om jag inte går minus på den här kullen.
Jag gör det enbart för att få en bra hund(ar),som förhoppningsvis kommer att bli minst lika bra som sina föräldrar.
Man kan vara lika seriös med att föda upp blandraser som med renrasiga hundar (vet många uppfödare av renrasiga hundar som INTE är seriösa)
Så snälla dra inte alla över samma kam.

Tja, då är väl du undantaget som bekräftar reglen?
Vad tar du för valparna?
Att det finns oseriösa renrasuppfödare är det ingen som tvivlar om, men dom finns under ett regelverk som gör att man "kan klämma åt dom" och förhoppningsvis få dom på bättre tankar.

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 15:55 »
Den här sista diskussionen om blandrasavel och pengar är väl lite löjlig????
De som säljer renrasigt då? De tar ju hutlöst för sina hundar. Varför? För att ha råd att åka på utställningar kanske? Men det är ju inte säkert köparen vill betala för uppfödarens privata intressen. Det är ju ingen garanti för att hundarna är friska att de är reggade hos SKK.
Oavsett vilken typ av avel man bedriver bör man ju ha ett syfte. En frisk sund hund som är användbar på nåt sätt kanske? Alla hundar har ju från början avlats för att tjänstgöra hos människan i vår tidiga historia, de största problemen har uppstått i modern tid när hundarna inte längre fyller den funktionen och endast skall fylla ut något tomrum vi känner i en meningslös tillvaro.
Jag är varken emot blandrasavel eller renrasigt, så länge man har ett syfte med aveln och tar ansvar för sina hundar, inte bara ser förtjänsten.
Man får dock föda upp två kullar om året utan att behöva regga sig som uppfödare.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #18 skrivet: 10 apr-08 kl 06:10 »

Man får dock föda upp två kullar om året utan att behöva regga sig som uppfödare.

From 3:e kullen  (oavsetta antal år) skall man ha kennelnamn för att få regga valparna.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #19 skrivet: 10 apr-08 kl 08:11 »
palledansk: det står på SJVs hemsida att från och med 01012005 gäller - den som föder upp 3 kullar eller fler per år.
Sedan finns lite annat som antal vuxna hundar osv.

Vilse

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #20 skrivet: 10 apr-08 kl 08:43 »
varghunds blandningen var på tapeten i sverige för rackarns många år sen.

blandras eller inte.
rasren hund så vet man till 90% hur den kommer att se ut och uppföra sej och vilken typ av hund det kommer att bli och man har kännedom om genetik och brister och fel i stamtavlan om man gör sin hemläxa och uppfödaren är ärlig.

blandras hund, man vet inte hur hunden kommer att se ut som vuxen och om den kommer at uppföra sej som labradoren eller som rottweilern. (om det nu är det som blandats)

jag har goda vänner som är varandras totala motsatser.
Han avlar vallhundar efter mentality och lätthet at lära, rena brukshundar och har toppjyckar inom vallning, han bryr sej inte om att han ibland blandar ras.
Hon avlar renrasig hund av annan sort och märke.
Kul att höra deras diskussioner :)

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #21 skrivet: 10 apr-08 kl 09:08 »
palledansk: det står på SJVs hemsida att från och med 01012005 gäller - den som föder upp 3 kullar eller fler per år.
Sedan finns lite annat som antal vuxna hundar osv.
Läs hela texten!
Gäller tillstånd från kommunen.
För att registrera valpar - och då menar jag rensrasiga i SKK - krävs kennelnamn from 3:e kullen.
Alla hundar födda efter 980101 skall idmärkas och ägarregisteras hos SJV, är det det du syftar på?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #22 skrivet: 10 apr-08 kl 11:00 »
Alla hundar har vargen inom sig - det är framför allt situationen när flockledare saknas, eller inte är närvarande, som risk-situationer uppstår. Hunden fattar egna beslut och många blir så förvånade eller bestörta över vad "lilla putte" kan ta sig för exvis döda familjens nya bebis (förekommer) allvarligt skada människor eller djur. Hundar bör absolut inte lämnas ensamma med små barn - generellt - du kan ju ha en speciellt tränad hund som vaktar på kommando - ändå tveksamt.

Efter att ha blivit van att läsa hundbeteende på avstånd kan man känna igen potentiellt hotfullt beteende på långt håll - eller att hunden är högrangad i värsta fall över husse o eller matte. Hundar som rangar sig högt högst i flocken kan utgöra en avsevärd risk för omgivningen. Dock inte ovanligt att en sådan hund genomlever ett helt hundliv utan olyckor - tur mest för omgivningen.

En fråga att ställa till alla med kamphund är; varför valde du den rasen?
Dessa hundar utgör en avsevärd risk för sin omgivning eftersom det är ganska lätt att avla på aggressivitet för dem som så önskar.

Tycker det är tråkigt att så många olämpliga personer prackas på hundvalpar. Jag tycker att det finns åtminstone dubbelt så många hundar än  som vore lämpligt.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #23 skrivet: 10 apr-08 kl 11:59 »
Igen, det var SJVs regler både du och jag refererade till inte SKKs - palledansk. Du kan ju under inga omständigheter registrera blandisar hos SKK.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #24 skrivet: 10 apr-08 kl 12:10 »
Igen, det var SJVs regler både du och jag refererade till inte SKKs - palledansk. Du kan ju under inga omständigheter registrera blandisar hos SKK.

Går alldeles utmärkt att ägarregistrera blandisar i SKK.
Hur många blandrasproducenter har tillstånd ( kostar pengar) från kommunen för sin verksamhet?
Jag känner till 2 som bedriver det som äffärsverksamhet med alla tillstånd från kommun osv.
Seriöst? Knappast när man ligger på 15- 17 kullar/år, valppris på 6 - 7 000 kr.

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #25 skrivet: 10 apr-08 kl 14:12 »
Nej jag skiter i SKKs regler! Utan vad jag pratar om är att regga sina hundar hos SJV. SKK är ju frivilligt för renrasiga hundar. De har sina regler för kennlar. Vill man vara ansluten får man följa dessa. Kommunen har samma regler som SJV med tillstånd osv. Har nyligen haft besök därifrån så jag vet. Tar du fler kullar per år måste du söka tillstånd hos kommunen.
Undrar just vad för folk du känner med 16-17 kullar/år???  Finns säkert också, men måste vara extremt ovanligt.
Oftast är det tjuvparningar, eller att folk har två hundar och de tycker det är kul med lite valpar.

Men jag vet en "seriös" uppfödare som har runt 100 avelsdjur, alltid valpar att sälja, hundarna sitter i godkända burar, vissa får komma ut i rastgård ibland andra inte. Det är rent och snyggt, men vilken hund trivs där??? Hon tar 10 000 för sin "grisproduktion". Hon har tillstånd. Rasföreningarna hon är med i har anmält henne åtskilliga gånger, men burmåtten är ju ok och hon har ju ett par rastgårdar. Hundarna får aldrig komma in i bostaden. Är det dessa du fascineras över? Hur klämmer du åt detta? Så SKKs papper är alltså värt 3-4000 enligt dig?
Varför ska en blandras reas ut?  Är inte dens liv värt lika mycket? Det finns ju många här som förfasar sig över blandisar som vräks ut för struntsummor och hamnar hos osriösa köpare!

Fattar inte vart du vill komma ???

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #26 skrivet: 10 apr-08 kl 14:28 »
Nej jag skiter i SKKs regler! Utan vad jag pratar om är att regga sina hundar hos SJV. SKK är ju frivilligt för renrasiga hundar. De har sina regler för kennlar. Vill man vara ansluten får man följa dessa. Kommunen har samma regler som SJV med tillstånd osv. Har nyligen haft besök därifrån så jag vet. Tar du fler kullar per år måste du söka tillstånd hos kommunen.
Undrar just vad för folk du känner med 16-17 kullar/år???  Finns säkert också, men måste vara extremt ovanligt.
Oftast är det tjuvparningar, eller att folk har två hundar och de tycker det är kul med lite valpar.

Men jag vet en "seriös" uppfödare som har runt 100 avelsdjur, alltid valpar att sälja, hundarna sitter i godkända burar, vissa får komma ut i rastgård ibland andra inte. Det är rent och snyggt, men vilken hund trivs där??? Hon tar 10 000 för sin "grisproduktion". Hon har tillstånd. Rasföreningarna hon är med i har anmält henne åtskilliga gånger, men burmåtten är ju ok och hon har ju ett par rastgårdar. Hundarna får aldrig komma in i bostaden. Är det dessa du fascineras över? Hur klämmer du åt detta? Så SKKs papper är alltså värt 3-4000 enligt dig?
Varför ska en blandras reas ut?  Är inte dens liv värt lika mycket? Det finns ju många här som förfasar sig över blandisar som vräks ut för struntsummor och hamnar hos osriösa köpare!

Fattar inte vart du vill komma ???

Känner att denna diskussion är i fel tråd, men det kan väl moderator flytta om det behövs?

Jag känner inte männsikor med 16-17 kullar/år, men jag vet om dom. Tyvärr.
Blandrasproducenter med 5 -15 kullar/år är betydligt vanligare än vad man kan tro. Tyvärr.

Vad menar du med "bur"?
Är det typ en transportbur så är det inte tillåtet att förvara hund i den typ av bur annat än under transport och "vid tillfällig händelse".
Eftersom du vet vem denna uppfödare är kan du kanske tipsa mig så kan jag göra ett besök där?
100 hundar är synnerligen ovanligt i detta land, dom som kommer närmast är väl slädhunduppfödarna i norra sverige samt en numera nerlagd ( efter besök av SKK och Djurskyddsmyndighet) kennel i Västergötland.

Några siffror eller att blandraser skall reas ut kommer inte från min mun, men du kan säkert förklara vad Du menar med det?

Jag fascineras av hund i allmänhet och uppfödning i synnerhet och inte minst människorna bakom det hela.
Det vore nog bra om ett flertal människor kom bort ifrån den "friska blandrasromatiken" och insåg att blandrasproducenter producerar för att tjäna pengar och inget annat.

Gå in på Blocket, plocka ut ett par blandisannonser, spara dom till ca 3-4 veckor efter det att valparna blivit ca 8 veckor ( säljs ofta före 8 veckors ålder) och prova att ringa de mobilnummer som finns i annonsen; i 7 fall av 10 har abbonemnaget upphört....say no moore...

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #27 skrivet: 10 apr-08 kl 15:44 »
Att läsa blocket är väl inte normgivande för blandrasavel? Tycker det är fler ompl. än valpkullar där oavsett härstamning.

Med bur menar jag box/hage inom regler för minimi mått. Enligt reglerna måste man ju också rasta hunden på annan plats minst två ggr/dag. Men det säger ju sig självt att människan inte gör. Det finns ju ingen tid för det.

Siffrorna om rea kom inte från din- utan min mun. Du ansåg det hutlöst att ta 6-7000 för blandisar. 10-12 000 för renrasigt är väl inte bättre? Det är löjliga priser och det gör ju att fel personer försöker sko sig på aveln. Det handlar mer om pengar o meriter än hundens välbefinnande. Varför skulle en hund vilja åka miltals, sitta i bur och vänta på bedömning?

All avel oavsett papper bör vara inriktad på friska, dugliga hundar och brukshundar bör förbli det. Idag är det ju "häftigt" att vara först med någon ovanlig "ny" ras. Vad den använts till är ju oväsentligt. Hantera de befintliga på ett sunt sätt istället.

De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.
Andra raser avlas sönder: schäfer, golden, eng.bulldog, chow chow, pekingese, cavalier, sv.lapphund är några exempel. Chow chow, pekingese och lapphunden är gamla raser, som "uppäckts" av kennel folk. Beklämmande. Detta har SKK accepterat ända tills SJV sa ifrån om att de måste ha avelsplaner, där det tydligt framgår hur man ska komma till rätta med rasens problem.


palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #28 skrivet: 10 apr-08 kl 16:51 »
Att läsa blocket är väl inte normgivande för blandrasavel? Tycker det är fler ompl. än valpkullar där oavsett härstamning.

Med bur menar jag box/hage inom regler för minimi mått. Enligt reglerna måste man ju också rasta hunden på annan plats minst två ggr/dag. Men det säger ju sig självt att människan inte gör. Det finns ju ingen tid för det.

Siffrorna om rea kom inte från din- utan min mun. Du ansåg det hutlöst att ta 6-7000 för blandisar. 10-12 000 för renrasigt är väl inte bättre? Det är löjliga priser och det gör ju att fel personer försöker sko sig på aveln. Det handlar mer om pengar o meriter än hundens välbefinnande. Varför skulle en hund vilja åka miltals, sitta i bur och vänta på bedömning?

All avel oavsett papper bör vara inriktad på friska, dugliga hundar och brukshundar bör förbli det. Idag är det ju "häftigt" att vara först med någon ovanlig "ny" ras. Vad den använts till är ju oväsentligt. Hantera de befintliga på ett sunt sätt istället.

De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.
Andra raser avlas sönder: schäfer, golden, eng.bulldog, chow chow, pekingese, cavalier, sv.lapphund är några exempel. Chow chow, pekingese och lapphunden är gamla raser, som "uppäckts" av kennel folk. Beklämmande. Detta har SKK accepterat ända tills SJV sa ifrån om att de måste ha avelsplaner, där det tydligt framgår hur man ska komma till rätta med rasens problem.


Var om inte på Blocket finns blandraser?
Samma gäller på andra mer eller mindre seriösa hundsidor där man kan prångla ut sina blandisar och sen försvinna.
Har aldrig sagt att 6-7000 är "hutlöst" tog siffran som ett exempel, snälla låt bli att lägga ord i min mun.

Skulle vara intressant att få ett exempel på någon som skor sig på avel ( renrasig)
Det är ju anmärkningsvärt om aktuell kennel blivt anmäld och inget gjorts, att rasta 100 hundar funkar ju inte, skulle vara intressant att få reda på vilken kennel/kommun det rör sig om. Det går alltid att göra något åt saken om man vill.

Eftersom du "skiter i SKK" så förstår jag att du inte är så insatt i verksamheten; det är ytterst få raser som är under 100 år, SKK har haft avelsplaner ända från starten för varje ras.
Som nämts tidigare på denna sida är det ett väldigt arbete som ligger bakom vad som är en ras.
Det var veterinärförbundet som "röt" till om osunda raser, inte SJV

Håller helt med dig om att det finns en del raser som är väldigt sönderavlade, men SKK, Veterinärförbundet och SJV har ögonen på dom.
Gå till närmsta bibliotek och läs tidningen Hundsport så ser du att problemen uppmärksammats.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #29 skrivet: 10 apr-08 kl 17:03 »
En snabbtitt på första sidan av Blockets hundar ger 8 blandraser och 21 rashundar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #30 skrivet: 10 apr-08 kl 18:20 »
Det var fortfarande SJV inte SKK som angav normer för åtgärder. SKK har svalt de gamla avelsplanerna fram till dess.
Jo, jag har varit engagerad i SKK tidigare och varit väldigt irriterad på deras flathet mot dessa problem.

Ok. fram med alla raser då som är äldre än 100 år!

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #31 skrivet: 10 apr-08 kl 19:24 »
Citera
jag har goda vänner som är varandras totala motsatser.
Han avlar vallhundar efter mentality och lätthet at lära, rena brukshundar och har toppjyckar inom vallning, han bryr sej inte om att han ibland blandar ras.
Hon avlar renrasig hund av annan sort och märke.
Kul att höra deras diskussioner :)

Önskar jag vore en fluga i rummet under dessa diskussioner... de är säkert extremt intressanta!!!

Citera
En fråga att ställa till alla med kamphund är; varför valde du den rasen?
Dessa hundar utgör en avsevärd risk för sin omgivning eftersom det är ganska lätt att avla på aggressivitet för dem som så önskar.

Tycker det är tråkigt att så många olämpliga personer prackas på hundvalpar. Jag tycker att det finns åtminstone dubbelt så många hundar än  som vore lämpligt.

Tyvärr väljer alltför många hund baserat på helt fel grunder... nämligen: coolhetsfaktor (mode etc), utseende m.m.
Jag tycker att det vore bra att införa "hundägarkort" med basutbildning för potentiella hundägare... då är men mera förberedd på vad som väntar.

Citera
Gå in på Blocket, plocka ut ett par blandisannonser, spara dom till ca 3-4 veckor efter det att valparna blivit ca 8 veckor ( säljs ofta före 8 veckors ålder) och prova att ringa de mobilnummer som finns i annonsen; i 7 fall av 10 har abbonemnaget upphört....say no moore...

Att säljarna är oseriösa är inte den enda självklara tolkningen av detta...
Folk kanske bara inte vill ha deras mobilnummer ute på nätet. Jag har också sålt saker på blocket och då använt ett specifikt anonymt kontantkort jag köpt just för att använda på blocket.

Citera
De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.

Så lite hårklyveri...
Birgit har i princip "rätt". De flesta raser är ca 150 år gamla. Den moderna hundaveln med rasuppdelning (upprättandet av rasstandarder för de ursprungliga raserna) och bildandet av de äldsta av de moderna raserna från de befintliga började under 1800-talet (vissa böcker specificerar till 1850-talet till och med).

Ursprungliga raser beteknas de raser som "fanns" innan rasaveln... MEN den betekningen är också lite partisk eftersom den bara tar hänsyn till vad som tillåtits registreras...

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #32 skrivet: 11 apr-08 kl 06:15 »
Det var fortfarande SJV inte SKK som angav normer för åtgärder. SKK har svalt de gamla avelsplanerna fram till dess.
Jo, jag har varit engagerad i SKK tidigare och varit väldigt irriterad på deras flathet mot dessa problem.

Ok. fram med alla raser då som är äldre än 100 år!

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Ok, fram med normerna som SJV angav!
Blodhund, Newfoundland, Isländsk Fårhund,Chow-Chow, Basenji, Rhodesian Ridgeback, Thai Ridgeback, Korean Jindodog, mfl, mfl ,mfl

"Här har den minimankhöjd" Alltså den rasstandard vi har i Sverige för ISländs Fårhund kommer från Isländska Fårhundsklubben på Island, ta diskussionen med dom. RAsens hemlands specialklubb bestämmer rasstandarden, alla andra länder har bara att accepter rasstandarden efter godkännande i FCI.
Att göra bruksprov eller inte är väl upp till ägarna? Kan väl knappast SKK eller ngn annan lastas för att det inte sker?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #33 skrivet: 11 apr-08 kl 06:18 »

Att säljarna är oseriösa är inte den enda självklara tolkningen av detta...
Folk kanske bara inte vill ha deras mobilnummer ute på nätet. Jag har också sålt saker på blocket och då använt ett specifikt anonymt kontantkort jag köpt just för att använda på blocket.


Har full förståelse för detta, utom när det gäller hund. Köparna kanske behöver lite råd och stöd efter köpet. Köparna kanske vill häva köpet.
HAr varje vecka kontakt m valpköpare som inte komme ri konrakt med säljarna när det uppstått problem. De - eventuella - telefonnummer som uppges på köpekontrakt eller kvitton - när sådana finns --är samma som i annonsen.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #34 skrivet: 11 apr-08 kl 06:25 »

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Har tagit för givet att du menar Isländsk Fårhund?
Är det så så står följande i Rastandarden:
"Idealhöjd för hanhundar är 46 cm, för tikar 42 cm."
Hur kan du få det till minimimankhöjd??
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #35 skrivet: 11 apr-08 kl 10:55 »
Får väl be om ursäkt för att jag hade fel ordval!PALLEDANSK
Men de ger fortfarande inte cert till hundar med korta ben, då de inte har önskvärd höjd. Har ett antal bekanta på Island som har dessa hundar och också är med i föreningen. De accepterar den variationen, så det måste vara en utomisländsk tolkning. (En av dessa jobbar på Islands motsv. till SJV).
Nej, det åligger inte ägaren att ta ansvar för bruksprov. Framförallt är det rasföreningen, men SKK borde också driva dessa frågor. Isländsk fårhund är en brukshund, som oftast säljs i detta land som trevlig familjehund. Precis som alla andra brukshundsraser, utom BC, där de ju har krav på duglighet i "yrket" för att kunna regga valpar på dom. Det är detta jag är ute efter. Vi behöver inte fler utställnings"fjollor".
Har själv sålt både hundar och annat på blocket, under mitt eget namn och tele. Har även köpt saker därigenom, utan problem.  Tycker det är ett bra forum för sånt. Att vissa skumma individer använder det också är inte forumets fel. Naiva okunniga köpare är ju inte heller forumets fel. Utöver mina boskapsvaktare som ÄR KORSNINGAR och fungerar ypperligt!!!!! Så har jag alltid bara haft renrasigt. Har dessutom tagit om hand ett antal ompl. 90% brukshundar, som sålts som "gose-hundar" till inte ont anande förstagångsköpare, som sedan inte kunnat hantera sina frustrerade hundar. En omplacering hämtade jag från 100 uppfödaren. Hunden skulle avlivas, för hon var uttjänt i aveln. Hon hade aldrig varit ute på promenad, aldrig ätit kött eller gnagt ben, bara uppblött hundfoder. Tandlös vid 5 år. Levde hos oss i ytterligare 5 år och var den gladaste goaste hund man kan tänka sig. De "aggressiva" ohanterbara hundarna vi tagit om hand har fungerat bra hos oss och alltid gått lösa på gården. (Ingen har bitet någon, vare sig främmande eller familj)
Normerna SJV angav var inte detsamma som avelsplaner, de talade om att avelsplanerna skulle innehålla åtgärdsprogram för de raser som hade avelsmässiga problem. Dessa godkänns av SKK och SJV numer.
Eftersom jag sitter med i SJVs samverkansgrupp för hotade raser, får jag även tillsänt mig all sådan information och kan också lämna synpunkter på detta.
Jag känner inget behov av att stå till svars mot dig PALLEDANSK. Men jag gissar att du är uppfödare, eller en som räddar gatu-hundar utomlands? Eftersom du "vet" mer än oss vanliga dödliga.
Anser med detta att diskussionen är avslutad och trådens huvudämne bör gälla!

amarantus

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #36 skrivet: 13 apr-08 kl 21:11 »
Hade just ett samtal med en kille som menar att han har en varghybrid inkorsat i sin blandning mellan gråhund-alaska...

Han hade lite problem med sin hane kan man ju lugnt säga. frustrerad, rymmer hela tiden. Hunden är lugn så länge ledaren-ägaren är hemma men sen bryter helvetet ut när den är själv med sina flockmedlemmar. saken är den att hunden får mkt motion men inget tröttar ut honom. jag sa att han måste trötta ut den psykiskt förstås osv..

Jag har träffat hunden :o jisses säger jag bara...
Den är så stor o vargliknande, dominant mot besökare som sjutton. jätteläskig hund faktiskt och jag är inte räddhågsen precis annars.

Jag sa att jag inte tror på hybrider utan mer att det sprids rykten om det så det ska bli rusch efter avkommor anar jag men han är helt säker ::)
isåfall förstår jag varför jag var rädd för hunden för den var inte riktigt som en hund ska vara i sitt beteende kan jag säga :-\
Nu har han köpt en tik med :P och jag frågade var syftet var? -vem kan vara en bra valpköpare av de framtida valparna?
Han hade INTE något svar på det :( sjukt sjukt...

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #37 skrivet: 13 apr-08 kl 21:34 »
Hade just ett samtal med en kille som menar att han har en varghybrid inkorsat i sin blandning mellan gråhund-alaska...

Han hade lite problem med sin hane kan man ju lugnt säga. frustrerad, rymmer hela tiden. Hunden är lugn så länge ledaren-ägaren är hemma men sen bryter helvetet ut när den är själv med sina flockmedlemmar. saken är den att hunden får mkt motion men inget tröttar ut honom. jag sa att han måste trötta ut den psykiskt förstås osv..

Jag har träffat hunden :o jisses säger jag bara...
Den är så stor o vargliknande, dominant mot besökare som sjutton. jätteläskig hund faktiskt och jag är inte räddhågsen precis annars.

Jag sa att jag inte tror på hybrider utan mer att det sprids rykten om det så det ska bli rusch efter avkommor anar jag men han är helt säker ::)
isåfall förstår jag varför jag var rädd för hunden för den var inte riktigt som en hund ska vara i sitt beteende kan jag säga :-\
Nu har han köpt en tik med :P och jag frågade var syftet var? -vem kan vara en bra valpköpare av de framtida valparna?
Han hade INTE något svar på det :( sjukt sjukt...


Amarantus det låter faktiskt som om din bekant faktiskt talar sanning...

Det är olagligt att föra in nya hybrider i sverige, men dels så fanns det redan ett antal och dels så är det svårt att testa för 2a eller 3 generationens korsningar.

Och hans "svar" eller icka svar på valpar i framtiden gör mig bara ledsen... Det är precis samma "svar" man får från många som skaffar kamphundar.

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #38 skrivet: 13 apr-08 kl 21:56 »
Har full förståelse för detta, utom när det gäller hund. Köparna kanske behöver lite råd och stöd efter köpet. Köparna kanske vill häva köpet.
HAr varje vecka kontakt m valpköpare som inte komme ri konrakt med säljarna när det uppstått problem. De - eventuella - telefonnummer som uppges på köpekontrakt eller kvitton - när sådana finns --är samma som i annonsen.

Låter som om du är uppfödare själv, eller är veterinär eller snarlikt.

Köper man en hund på blocket på detta sätt så får man faktiskt skylla sig själv om man inte kan få stöd eller häva köpet. Köparna har ett ansvar att göra ett medvetet val och kolla upp vem man gör affärer med.
Är man så urbota korkad att man inte kollar upp i förväg - så får man faktiskt stå sitt kast - och enligt mig är det köparnas fel.

Människor som vill tjäna pengar och lura andra kommer alltid att finnas - så länge det finns folk som går på deras knep - och så länge det finns luckor i reglerna de kan utnyttja.

Bevisligen så luras det med alla typer av hundar (och andra varor). Blandisar och oreggade renrasiga säljs oftast på innoficiellt sätt så de förekommer självklart oftare i sådana sammanhang.

Personligen tror jag att en stor del av dessa problem skulle minska markant om man uppvärderade alla typer av hundar till samma värdenivå, och tillämpade samma regler för alla hundar.

DET om något kommer alldrig att hända pga att renrasaveln gynnas ekonomiskt av nedvärderingen av "icke reggade" och rasrena hundar.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #39 skrivet: 13 apr-08 kl 23:00 »

DET om något kommer alldrig att hända pga att renrasaveln gynnas ekonomiskt av nedvärderingen av "icke reggade" och rasrena hundar.


Hej Silverwolf...
Skulle du vilja vara så snäll och utveckla detta i ditt inlägg lite mer? Jag vill ha bilden som DU menar helt klar för mig ;D

MVH
Alvin
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #40 skrivet: 15 apr-08 kl 12:10 »
Hej Silverwolf...
Skulle du vilja vara så snäll och utveckla detta i ditt inlägg lite mer? Jag vill ha bilden som DU menar helt klar för mig ;D


Hej, Alvin...

Jag uttryckte en åsikt och jag anar av din kommentar att du inte håller med... så varför delar du inte själv med dig din egna åsikt? ;D ;D ;D

MVH

Silverwolf
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #41 skrivet: 16 apr-08 kl 04:12 »
Hej, Alvin...

Jag uttryckte en åsikt och jag anar av din kommentar att du inte håller med... så varför delar du inte själv med dig din egna åsikt? ;D ;D ;D

MVH

Silverwolf


Förlåt....Jag bara undrade. Ville bara förstå vad du menade.  >:(
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #42 skrivet: 16 apr-08 kl 10:12 »

Förlåt....Jag bara undrade. Ville bara förstå vad du menade.  >:(

Jag måste ha feltolkat ditt inlägg. Ursäkta, men det är otroligt lätt hänt i ett forum.

I Sverige har jag sett och hört en extrem demonisering av blandraserna, och oreggade "renraser". Jag ser ingen annan vettig orsak till det än den ekonomiska. Möjligtvis okunskap, men jag ser det inte som lika troligt.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #43 skrivet: 16 apr-08 kl 10:59 »
Silverwolf, jag tror JAG fattar vad du menar.  ;)

Ser man det ur hundsynpunkt, blir ju inte vare sig blandraser eller oreggade renrasiga sämre hundar av de omständigheterna.
Använder man en hund som ren brukshund t.ex är det ju ganska ointressant att regga den. Men den kan ju ge väldigt bra och dugliga avkommor för det. Hundar som används praktiskt blir med automatik friskare, för annars funkar de ju inte. Många uppfödare döljer ju felaktigheter, för att hunden är så tjusig! Finns väl ingen uppfödare som inte gör ett medvetet val vid avel? Men det som syns är ju inte alltid det som ärvs.

Sedan tror jag att många uppfödare är "rädda" för konkurrensen och därför talar illa om dessa grupper. Samtidigt som jag sett en hel del exempel på uppfödare som försöker sälja sina hundar, av viss karaktär, som något helt annat, bara för att trenden är sådan. Istället för att tydligt tala om hur just denna ras fungerar. (Välja rätt kundkrets). Fast en del uppfödare verkar inte veta det heller. De förstår inte vad hundarna har för historia och hur de fungerar. (begreppen är dom helt främmande)

Så oavsett ras (brist på) eller papper, se till hunden och vad den är - en individ!

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #44 skrivet: 22 apr-08 kl 13:06 »
Silverwolf, jag tror JAG fattar vad du menar.  ;)

Ser man det ur hundsynpunkt, blir ju inte vare sig blandraser eller oreggade renrasiga sämre hundar av de omständigheterna.
Använder man en hund som ren brukshund t.ex är det ju ganska ointressant att regga den. Men den kan ju ge väldigt bra och dugliga avkommor för det. Hundar som används praktiskt blir med automatik friskare, för annars funkar de ju inte. Många uppfödare döljer ju felaktigheter, för att hunden är så tjusig! Finns väl ingen uppfödare som inte gör ett medvetet val vid avel? Men det som syns är ju inte alltid det som ärvs.

Sedan tror jag att många uppfödare är "rädda" för konkurrensen och därför talar illa om dessa grupper. Samtidigt som jag sett en hel del exempel på uppfödare som försöker sälja sina hundar, av viss karaktär, som något helt annat, bara för att trenden är sådan. Istället för att tydligt tala om hur just denna ras fungerar. (Välja rätt kundkrets). Fast en del uppfödare verkar inte veta det heller. De förstår inte vad hundarna har för historia och hur de fungerar. (begreppen är dom helt främmande)

Så oavsett ras (brist på) eller papper, se till hunden och vad den är - en individ!


Tack Birgit. :) mitt i prick
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Menlös

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #45 skrivet: 03 jul-12 kl 10:32 »
Jag googlade på varghybrider och fick upp den här diskussionen. I mitten verkar tråden ha spårat ur lite och handlar om blandningar mellan olika hundraser. Det går verkligen inte att jämföra blandrasavel mellan olika hundraser  med avel mellan hund och varg. Jag är enormt mycket emot varghybrider. Det är precis som någon skriver att hunden rent genetsikt har inbyggt i sitt psyke att inte vara skygg för människor. Vargar ska vara vilda och skygga.

Om det händer något med en varghybrid så kommer vargen (och inte hunden) få dåligt rykte och så får varghatarna vatten på sin kvarn.

Hunden har under ca 50000 år vant sig vid att leva med människor och blivit anpassade därefter (det äldsta fyndet från ett djur som var helt och hållet hund är ju ca 15000 år gammalt. Före dess pågick en lång process). Hunden härstammar inte heller från våra nordiska vargar utan från en mycket mindre sydasiatisk variant. Vad är syftet med att blanda in vilda vargar i hund? Idioti!

Nu till huvudsaken. Jag bor i en närförort till Stockholm och här är det två personer som går omkring med hundliknande djur som de påstår är varghybrider. Den ena personen har ett sådant djur och den andra har två. De ser ut som enormt stora alaskan malamute med raka svansar. Den ena ägaren påstår att det är 75% varg i hans djur. Han säger att det finns en äldre man i småland som avlar fram de här djuren. Jag är inte 100% säker på att de här ägarna talar sanning. Det kan vara skyt också.

Men, finns det någon här som känner till en man i Småland som avlar fram varghybrider? Det är förbjudet och den här mannen bör anmälas.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #46 skrivet: 03 jul-12 kl 11:33 »
Sen finns ju CSW och Saarlos också....

Ser ut som varg, men får inte ha varg närmare än 4 generationer. Knepiga hundar att ha.... Mer hjärngympekrävande än bordercollie...
//Lina

Allergy

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #47 skrivet: 13 jul-12 kl 13:38 »
Varg-hund "korsningar" är väl inte något som kan vara lagligt att sälja i Sverige.  Att så sker i Amerika och jag utgår från att då menas dess Förenta Stater, beror nog mer på skillnad i synen på medborgare och människa än på själva det korsade hunddjuret.

I ett land där man får gå omkring med revolver, kan det väl inte vara så konstigt att man skulle tillåta att man hade en hund/varg för att "försvara" sig med.
I USA anser nog inte så många att det är kontroversiellt.

Det är  kontroversiellt, jag kommer där ifrån och vet. på flera ställen får man inte äga dem. dom flesta hyresesbostader tar dem inte, man har svårt och resa med dem (flyg, tåg, etc.) Dem som ager dem, om dom bor ut på landet ibland har haft diras hybrider dödade av köt/får bonder som hatar dem. (förlåt min dålig svenska.)
Jag är en allergi, importerad från USA

kbh

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #48 skrivet: 13 jul-12 kl 14:36 »
Varg hybrider är förbjudna sedan länge i Sverige.

Eve

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #49 skrivet: 18 jan-13 kl 11:59 »
Som hybrider i lagens mening räknas djur med varg i första till fjärde generationen. DE är olagliga. Har de varg längre bort än så kallas de varghundar och är inte mindre lagliga än din eller någon annans byracka.

Har själv en av dessa "varghybrider" från Värmland och det finns då definitivt ingen varg inom en jäkla massa generationer i den hunden.
Med tanke på hur fördomsfulla folk är, speciellt på landet, säger jag aldrig vad det är, utan han får alltid vara en schäfer/malamute-korsning. Det är ändå alltid familjens andra hund, en Dogo Canario som får de negativa blickarna, då varghunden är stor, vit och dumsnäll och den andra ser livsfarlig ut.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #50 skrivet: 02 feb-13 kl 09:56 »
Nytt och nytt... har väl varit på gång sedan åtminstone 80-talet "over there"?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser