Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka utan värkar, fostersäck ute  (läst 1304 gånger)

LottaB

  • Inlägg: 2
Tacka utan värkar, fostersäck ute
« skrivet: 26 mar-23 kl 13:57 »
Hej! Behöver råd från er erfarna! Har en förstalammare där det såg ut som 3 fostersäckar hängde ute (men kanske en var vriden?). Det har nu gått över en timma, hon visar inga som helst tecken på värkarbete. Hon har den senaste månaden varit lite låg och legat mycket pga foglossning.
Gick in och kände, möjligen kan jag ana en klöv långt där inne. Hon känns möjligen också lite trång. Veterinär hade ingen möjlighet att komma ut. Vad tusan gör jag?..

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Tacka utan värkar, fostersäck ute
« Svar #1 skrivet: 26 mar-23 kl 14:59 »
Leta reda på huvud och båda framklövarna. Lägg huvudet på klövarna så att det inte böjs bakåt. Dra sen försiktigt ut lammet. Normalt drar man under en värk men det fanns det tydligen inga.
Framklövarna lokaliserar du genom att leta reda på knäleden så du inte förväxlar med bakben. Det går också att ta ut dem med bakbenen först men då måste man vara snabb annars kan navelsträngen tryckas ihop och lammet får syrebrist när inte nosen kommer ut först. Torka av nosen och stick in ett finger i munnen för att ta bort slem.
Har du inget glidmedel så fungerar såpa utmärkt.
Bäckenet är trångt. Man brukar inte kunna dra ut handen om man knyter näven men lammen kommer igenom.
Var också uppmärksam på att benen hör ihop med hals och huvud. Det kan ju finnas flera lamm.

 

LottaB

  • Inlägg: 2
SV: Tacka utan värkar, fostersäck ute
« Svar #2 skrivet: 28 mar-23 kl 01:11 »
Tack för hjälp. Vet kom tillslut och det var ett tufft felläge som vi tillslut fick bukt med. 2 friska lamm men det tog ett par timmar.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Tacka utan värkar, fostersäck ute
« Svar #3 skrivet: 29 mar-23 kl 06:52 »
Härligt att allt gick väl.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Tacka utan värkar, fostersäck ute
« Svar #4 skrivet: 29 mar-23 kl 07:05 »
Skönt att höra!  :-*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser