Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra förodlingar 2023  (läst 3626 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Våra förodlingar 2023
« skrivet: 30 jan-23 kl 16:30 »
I dag började vi med årets förodlingar.
6 fack med 2 frön i varje av chili, Biquinho - egna frön från förra årets skörd.
6 fack med 2 frön i varje av paprika, Californis wonder - egna frön från förra årets skörd
11 fack busktomat, Balkonzauber. Nyköpt påse frön som enligt informationen skulle innehålla 15 frön. Det kan ha varit några fler än så.
Vattnade, lade över plastfolie och ställde på ett lagom varmt ställe, som är förberett med ett par växtljuslampor.

Ni får gärna vara med och berätta vad ni sår och hur det går.
« Senast ändrad: 30 jan-23 kl 16:45 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #1 skrivet: 30 jan-23 kl 17:07 »
Chili Santa Fe först upp.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #2 skrivet: 30 jan-23 kl 20:31 »
Fick hem lite från idag men har inte sått dem ännu. Det är i alla fall 2 sorters sparris och två sorters kronärtskocka som borde sås nu. Har chilifrön sen ifjol vet jag men har inte gått igenom dem ännu. Vilken dag som helst…  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #3 skrivet: 31 jan-23 kl 13:17 »
Snackspaprikan grodde nu, först ut. Heja!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #4 skrivet: 01 feb-23 kl 01:01 »
Är i startgroparna för förodlingen, men velar mellan växtbelysningsalternativen.. och att inte ha någon växtbelysning, dessutom. Jag ger mig några dagar att bestämma mig, sen behöver jag komma igång!  :D
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #5 skrivet: 13 feb-23 kl 20:24 »
Nästa sådd gjordes i går.
10 små fack med 4 frön i varje av gul lök, Stuttgarter - fröpåsen har legat några år för länge, därför något frö extra.
Vi hade väldigt lite såjord så jag blandade ungefär hälften av varje av såjord och plantjord. Jag hade hoppats det skulle finnas såjord på min närmaste butik i dag, men de hade ingen hemma så purjolök får vänta till helgen.

Tomaterna spirar. Det var några frön mer än 15. Det är 25 som visat sig. Det är väl tomater alla frön, så inte något annat smugit sig med.
Varken chili eller paprika har visat sig ännu. Om inte de visat sig om en vecka måste vi börja fundera på att köpa nya frön.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #6 skrivet: 13 feb-23 kl 20:42 »
Vissa chili vill ha nästan 30 grader för att gro. Brukar ha mina stående på eller nära elementet.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #7 skrivet: 14 feb-23 kl 09:54 »
Eftersom både chili- och paprikafrön är skördade från förra årets odlingar bör de kunna gro under samma förutsättningar som de gjorde den gången. Frukterna fick mogna ordentligt innan vi tog dessa frön.
T.ex. Wexthuset.com skriver så här om chili:
Citera
Chili är lättodlad men har en lång startsträcka. Olika sorter gror olika snabbt, räkna med två till fyra veckor.
Paprika behöver ungefär samma tid på sig.
Förra årets noteringar säger att båda sorterna då tog 17 dygn på sig innan de visade sig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #8 skrivet: 14 feb-23 kl 13:29 »
Dina fröer kanske har blivit frusna av sig.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #9 skrivet: 23 feb-23 kl 14:44 »
Varken chili eller paprika har visat sig ännu. Vi har gett upp de här och köpt nya fröer. De får ändå finnas kvar några veckor till, chansen finns ju ändå fortfarande att de tar sig.
Inte heller lök har visat sig, men de får några dagar till på sig innan v ger upp det. Vi har hela tiden planerat att köpa sättlök ändå. Nu hade de fått hem på Plantagen, så det blev en påse vardera av röd och gul lök.
Tomatplantorna har tagit sig fint. De har växt upp ca 8 cm.

Nu i dag blev det lite bredsådd av purjolök i två vindruvsaskar - Herbstriesen 2
Ett fack med 7 frön chili - Piment d’Espelette.
Ett fack med 5 frön paprika - Luteus F1. På grund av ouppmärksamhet blev det en F1-hybrid, så vi tänker inte ta några frön från eventuell skörd.

Jag tycker det är oerhört dyrt med dessa frön. Över 5 kr/frö. Det är därför vi brukar försöka gro frön från tidigare skörd.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #10 skrivet: 24 feb-23 kl 12:49 »

"Espelette" från egna frön som börjar bli sugna på omplantering. Bra sort.

Om du har några frön kvar från förra året kan du testa att lägga dem på blött papper i en stängd fryspåse, på eller nära elementet. Då kommer du kunna se om de gror eller ej.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #11 skrivet: 25 feb-23 kl 08:23 »

Försöker med libbsticka från frö i år, "selleriört" för att kunna sätta på många ställen. De gror bra men attans små plantor, som selleri i storlek.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #12 skrivet: 25 feb-23 kl 16:32 »
Om man vill komma billigt undan har nu Lidl fått in frön igen. Finns t.ex. Jalapeno och Marmande etc. Några ören istället för kronor för ett frö.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #13 skrivet: 02 mar-23 kl 11:50 »
Eftersom jag inte kommer att besöka någon LIDL-butik förrän tidigast nästa vecka kan jag inte kontrollera pris/frö.
LIDLs reklamblad V.9 är det bästa jag kan hitta på nätet om deras fröer just nu. Längst ner på högra sidan finns "Fröer från 4 kr/påse". Av det kan jag inte utläsa vilka sorter de har, eller vad varje frö kostar.

Våra Biquino Chile har börjat visa några livstecken. 31 dygn tog det. Då kanske Paprika California Wonder också kommer igång snart.
Purjolök har också börjat spira.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #14 skrivet: 02 mar-23 kl 18:11 »
 Här södra Halland kollade jag hur det såg ut med vitlöken. Den syntes inte men förra året var där spenat o nu har där kommit små plantor. Helt av sej själv och jag tog frön från den sorten då den var så god o sen i blom. Försökte finna namn på den men borta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #15 skrivet: 03 mar-23 kl 19:04 »
Köpte lite fröer på Bauhaus, de har halva priset på fröer  från Weibulls denna vecka. Det blev svartkål och mangold.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #16 skrivet: 05 mar-23 kl 11:02 »
Frö till gul lök var tydligen för gamla. Ingenting av dem syns. I stället pillade jag ner frön till Brysselkål - Groninger där. I de tio facken stack jag ner en blyertspenna diagonalt i två hörn i varje fack. Sedan släppte jag ner ett frö i varje hål och tryckte ihop jorden igen.

Av Chili Biquinho är det två, kanske tre som det kan bli något av. Paprika California Wonder har jag gett upp hoppet om nu. De får ändå stå tills det är dags att så något nytt igen.

Av båda de nyköpta fröerna av Chile och Paprika börjar det sticka upp små maskliknande saker, redan efter tio dygn.

Om du har några frön kvar från förra året kan du testa att lägga dem på blött papper i en stängd fryspåse, på eller nära elementet. Då kommer du kunna se om de gror eller ej.
Det finns gott om frön kvar av de egna fröna. Vi spar dem och gör kanske ett groningstest i slutet på det här året, för att eventuellt så i början på nästa år.
« Senast ändrad: 05 mar-23 kl 11:22 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #17 skrivet: 06 mar-23 kl 17:46 »
Jag sådde en hel del ute i höstas men inne har jag nu sått paprika, mexikansk tagetes, kryddtagetes, ostronört, brysselkål, anisisop  samt lite blommor, bl.a. vädd och gul fingerborgshatt. De är alla i söderfönster under växtbelysning ca 12 h per dag.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #18 skrivet: 13 mar-23 kl 12:41 »
En selleriplanta som treklöver, har jag inte sett förut.


Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra förodlingar 2023
« Svar #19 skrivet: 24 mar-23 kl 13:20 »
Det har inte lyckats något vidare med sådderna i år. Några har inte tagit sig alls och andra bara en bråkdel. Tomater och purjolök har visserligen fungerat helt utmärkt. Jag har friserat purjolökarna nu och tomaterna är det hög tid att plantera om.
Av den första chilin är det bara två, av den andra två som vill växa. Den andra paprikasådden är det en som tagit sig och brysselkålen bara en.
Jag sådde om samma mängd brysselkål nu i dag. Jag överlåter till min fru att ta hand om tomatplantorna.
Körsbärsplantorna från Lidl, som jag berättat om i en annan tråd, börjar spritta lite så vi ska sätta dem i kruka. De kanske blommar en gång i alla fall innan de dukar under.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser