Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Pastured eggs" i Stockholm?  (läst 1148 gånger)

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
"Pastured eggs" i Stockholm?
« skrivet: 11 dec-22 kl 22:13 »
I USA heter det "pastured eggs" men jag vet inte vad motsvarigheten är i Sverige. Jag antar att det är hönor som inte har ätit kraftfoder, utan de har endast betat det som finns på marken. Jag vill gärna köpa såna ägg då jag bryr mig om min hälsa och vad jag stoppar i munnen. Finns det bönder i Stockholmsområdet som säljer "pastured eggs"?

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-22 kl 22:50 »
Sprättägg?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-22 kl 06:42 »
Just, fast man får se upp: "Numera finns det två olika ord sprättägg. Det ena är ett registrerat varumärke, och det finns krav som måste uppfyllas för att äggen ska få den beteckningen. Det andra är ett allmänspråkligt ord, och där är betydelsen naturligt nog vagare, ungefär ’ägg från hönor som inte sitter i bur’." enligt någon.

Frigående utomhus kan betyda 9 hönor per kvadratmeter, 'sprättägg' (Coop): 7, KRAV: 6 :-/

Reko-ringar ska finnas i Sickla, Liljeholmen & Skarpnäck, kanske värt att kolla.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-22 kl 07:22 »
Tror att de äggen blir mycket dyra. Utan kraftfoder och bara bete lär dessutom hönsen knappast ens överleva.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-22 kl 07:37 »
I svenskt klimat kan det möjligen fungera sommartid, under vinterhalvåret kommer svenska höns som sagt knappt att överleva och än mindre värpa något utan stödutfodring. Betänk att förr i tiden, innan man hade mer ordnad utfodring av hönsen, så värptes så gott som inga ägg alls under vintern.  Ville man ha ägg vintertid - vare sig man hade egna höns eller var van att köpa ägg i affär - så fick man passa på att konservera ägg som man kom över under sommaren.

Säljs det färska ägg på vintern så måste de komma från höns som får kraftfoder.

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-22 kl 10:38 »
Men kan inte hönsen få konserverat gräs och örter som kor får under vintern? Och annat konserverad naturlig föda för höns.

Jag vill heller inte köpa ekologiska ägg eftersom dessa höns får fiskmjöl från Östersjön som innehåller miljögifter.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #6 skrivet: 12 dec-22 kl 10:57 »
Men kan inte hönsen få konserverat gräs och örter som kor får under vintern? Och annat konserverad naturlig föda för höns.

Jag vill heller inte köpa ekologiska ägg eftersom dessa höns får fiskmjöl från Östersjön som innehåller miljögifter.

Visst skulle det vara möjligt, men det är nog svårt att på ärligt sätt kalla det för "sprättägg", "ekologiska ägg" eller liknande, eftersom det då rör sig om föda som hönsen matas med inomhus, inte föda som hönsen har sökt själva.  Och det är ändå tveksamt om det räcker för att få dem att värpa i någon större omfattning vintertid.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #7 skrivet: 12 dec-22 kl 11:03 »
Jag tvivlar på att höns skulle äta särskilt mycket ensilage om man serverade det på vintern.
När jag hade idisslare som fick hö, brukade jag ge hönsen av hö-böset från golvet, men det var mera som godis och sysselsättning. Hönsen brukade speka runt i böset och leta efter gräsfrön och annat gott. Men de fick spannmål, värpfoder och snäckskal ändå.

Du får leta reda på någon hobbyhönsägare som låter hönsen gå ute och ger dem konventionellt foder utan fiskmjöl.

Mina höns har inte varit ute genom luckan sen det började snöa förra veckan...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #8 skrivet: 12 dec-22 kl 12:45 »
Okej. Jag får hålla ögonen öppna på vägarna och se och jag ser någon gård som säljer ägg till förbipasserande.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #9 skrivet: 12 dec-22 kl 21:49 »
Det finns en del gårdar och enskilda uppfödare som säljer ägg direkt till kunder i Stockholm men jag är ganska säkert på att alla ger värpfoder till sina höns. Vet inte vilken sida av stan du bor i men i Grödby Sorunda finns tre ställen och Kängsta Ösmo finns ett ställe och på Muskö finns två ställen och vägen mot Dalarö från väg 73 Nynäsvägen finns ytterligare tre ställen och jag har sett hemma ritade ägg säljes skylt även i Vallentuna och Sigtuna men kommer inte ihåg exakt var det var. Jag själv har köpt i ett ställe i Grödby och där var det självbetjäning, man ringer säljaren endast om växel inte finns eller om ägg är slut.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: "Pastured eggs" i Stockholm?
« Svar #10 skrivet: 13 dec-22 kl 12:25 »
Man kan ju köpa tre-fyra hönor och ha som husdjur också, då har man koll på vad de äter. Tyska dvärgar är trevliga, och det blir alltid reaktioner om man berättar att man har sådana i bur och matar dem med mask.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser