Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrum i torp  (läst 1125 gånger)

honmedtorp

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Badrum i torp
« skrivet: 19 nov-22 kl 21:33 »
Hej!
Jag har ett gammalt torp som jag skulle vilja bosätta mig i året runt. Just nu finns endast vatten i köket och avlopp blir snart fixat. Har ni tips på hur jag kan göra ett badrum med badkar på en minimal budget? Funderar på att ha kvar det gamla fina trägolvet med breda plankor och olja in det med något och på det sättet kan det tåla vatten bättre. Alla rör dras sedan synligt så att jag ser om det läcker och torkar upp när jag har badat. Eller har ni någon annan bättre lösning som inte heller skulle kosta så mycket?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Badrum i torp
« Svar #1 skrivet: 19 nov-22 kl 21:46 »
Praktiskt kan det säkert fungera och vara ekonomiskt som du skriver, men om du har lån på kåken och måste ha den försäkrad är risken rätt stor att du måste följa dagens byggregler när du bygger våtrum.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

honmedtorp

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Badrum i torp
« Svar #2 skrivet: 19 nov-22 kl 21:51 »
Jag har ej lån och kommer inte skaffa heller utan kommer använda mig av mina sparade pengar. Försäkring har jag.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Badrum i torp
« Svar #3 skrivet: 19 nov-22 kl 21:54 »
Om man bortser från regler och praxis går det väl bra att ha badkar eller duschkabin anslutet med vita 32mm synliga avloppsrör, eller 50mm grårör rakt ner genom trä golvet men tänker du dej ett badrum helt utan golvbrun?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

honmedtorp

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Badrum i torp
« Svar #4 skrivet: 19 nov-22 kl 22:00 »
Ja min tanke var att dra röret från badkaret direkt ner och inte kopplat med golvbrunn. Badrummet är dessutom på övervåningen och ligger ovanför köket och att man därför lätt skulle kunna koppla in rören där på något smidigt sätt. Då behöver rören inte dras igenom fler rum. Köket är också nära avloppet och vattenbrunnen. Dock så oroar det mig om jag ska ha tvättmaskin och varmvattenberedare och funderar därför på att ha det i köket för att på det sättet ha det lite säkrare i just badrummet.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Badrum i torp
« Svar #5 skrivet: 19 nov-22 kl 22:06 »
Hur ska du göra om du får stopp i röret från badkaret?
Vattenlås?
Har du nån befintlig lutning från toa på undervåningen du kan använda som avlopp till öv?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

honmedtorp

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Badrum i torp
« Svar #6 skrivet: 19 nov-22 kl 22:30 »
Har just nu bara utedass. Tänker att man kan dra rören ungefär som man gör till ett handfat och om det blir stopp rensa som man gör då och också ha vattenlås under badkaret.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Badrum i torp
« Svar #7 skrivet: 19 nov-22 kl 22:51 »
I köket kan du till exempel använda Biltema art 88-080, då kan du ha bad, kök och tvätt på var sin förgrening.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Badrum i torp
« Svar #8 skrivet: 16 dec-22 kl 17:52 »
Hur går det med badrumsplanerna?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser