Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När den ena vill leva alternativt men inte den andra?  (läst 2605 gånger)

Dahli

  • Inlägg: 3
    • Skåne
När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« skrivet: 21 okt-22 kl 01:01 »
Hej forumet!
Hur gör man när den ena är mer bohemiskt lagd (jag) och gärna bor billigt för att kunna leva på konstnärliga aktiviteter, medan den andra vill leva på medelklassnivå? Den ena prioriterar alltså enkelhet och skapande och den andra trygghet och bekvämlighet och vill köpa hus/gård för 5 mille.

Min partner kommer snart att ha ett höginkomstjobb. Dock så har jag testat på ett medelinkomstjobb och tyckte att det hela var själadödande. Kan kanske arbeta på 60 procent, men då förväntas man dra ett större lass hemma med städ och liknande, och då kanske det inte blir någon energi kvar till "mitt" skapande.

Hade varit enklare om min kille ville bli lite bohemiskt också, då kanske man hade kunnat dra in några tusen var och sen hade det varit "jämnt". Tänker att då kunde man köpa en billig gård, sen avsluta sina fasta jobb eller gå ner, rusta upp lite, odla massa grönsaker och sen dra in några tusen varje månad bara så att det går runt. För min del skulle dom pengarna gärna komma från frilansuppdrag, kanske hålla studiecirklar etc. När jag träffar andra personer som lever så vill jag ha det likadant.

Nu blir det att min partner tycker han får dra största lasset om jag inte arbetar heltid på ett vanligt jobb men det är ju samtidigt han som vill ha en viss levnadsstandard. Sen om man ska ha barn tycker han att de ska ha en rejäl kontaktinsats tills de blir vuxna etc.

Ni par där bara den ena är alternativt lagd, hur gör ni?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-22 kl 08:49 »
Det är troligen inte det du vill höra, men man löser frågan permanent genom att göra slut.

Hur kan jag säga så, utan vidare?
Jo, jag tror att de stora livsvalen inte går att kompromissa om.
A vill ha barn, B vill inte ha barn > kompromiss som gör båda nöjda finns inte.
A vill bo på landet, B vill bo i stan > hur kompromissa om det? Hus i en byhåla med bussförbindelser till stan? Nja.
A är kristen och vill döpa deras nyfödda barn, B är ateist och får sektvibbar av Svenska kyrkan > oj då, ska A ordna dop och B sedan en namngivningsceremoni för barnet, eller...

Att välja hur en vill leva sitt enda jordeliv är kanske den viktigaste livsfrågan av alla, och att gå med på sånt en egentligen inte vill för att göra någon annan (partner, föräldrar, arbetsgivare, barn) nöjd riskerar att leda till bitterhet i längden.
När du beskriver er relation och hur ni resonerar kring hur ni ska leva, låter det som att ni båda tycker att allt blir bra om bara den andre inser att hen har fel, och väljer att göra som du/han vill istället. Kommer ni att bli helt andra personer som vill samma saker helt magiskt en dag? Förmodligen inte. De personer ni har framför er är vad som står till buds, att försöka ändra på den andre är inte ett valbart alternativ, och inte heller särskilt kärleksfullt.

En kärleksrelation ska vara ömsesidig. Vi ska lyfta varandra, hjälpas åt att dra när det är tungt, älska varandra med öppna ögon för vilka vi verkligen är. Vi ska vilja varandra väl, unna den andre att ha det bra.
Vi ska inte försöka ändra på eller manipulera varandra, eller skjuta ner varandras tankar och idéer. En relation som är i vägen för en av oss, eller i värsta fall oss båda, är ingenting att ha.

När du lever det liv du verkligen vill leva, eller på vägen dit, kanske du kan träffa någon som vill vandra tillsammans med dig. Eller också gör du inte det, men det är alltid bättre att vandra ensam än i sällskap med någon som lägger krokben för dig.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-22 kl 09:14 »
Nu har Skräptanten på ett klokt sätt tagit upp den mjuka känslodelen av ert problem. Det gjorde hon så bra så jag ser ingenting att komplettera på den delen.
Nu tar jag upp den hårda affärsmässiga delen av ert problem. Båda delarna ingår.

Ditt "bohemiska" sätt att leva och köpa en billig gård och sluta arbeta för att ha energi till att skapa brukar i så gott som alla fall sluta med att gården måste säljas oftast med förlust och ägarna hamnar utfattiga i hyreslägenhet.
Här på forumet dyker det regelbundet upp människor som hävdar att de lever så och har det bra och går runt men inom ett par år brukar de försvinna och så får man höra på omvägar att de har gått omkull ekonomiskt och gården är såld och de är egendomslösa och bor i hyresrätt eller inneboende hos bekanta.

Du kanske vill leva så men han kanske inte vill det? Han kanske ser längre fram än du ser? Hur tänker du att ert liv skall fortsätta när gården är borta och skulderna kvar?
Nu drev jag det här litet till sin spets men jag har tyvärr haft sånt här på nära håll så jag vet att någon måste ställa de svåra frågorna annars går det åt helvete för alla parter.

Lönearbete och naturainkomster är likvärdiga och skall värderas lika. Om ditt "skapande" inte är ekonomiskt lönsamt har han full rätt att kräva åt du skall ta större del av naturainkomsterna på din del.
Annars blir det hans uppgift att vara både penningförsörjare och hushållsträl åt dig som går hemma och skapar. Det är ju inte rättvist. Hur skulle du reagera om han skulle kräva samma sak av dig?

"Alternativt" leverne innebär att arbeta lika mycket och och med minst lika mycket ansvar som en karriärist i lägre chefsposition. Skillnaderna är att man arbetar åt sig själv och att man själv kan styra sina arbetstider och i vilken ordning man gör olika arbeten och att man inte har någon VD som övervakar en och inte behöver vara varken välanpassad eller till lags.
Många mår väldigt bra av att leva så eftersom man får koncentrera sig på att få arbetet gjort och kan strunta helt i att vara folk till lags.
Om det däremot är själva arbetet som skrämmer och plågar är det faktiskt bättre att bo i lägenhet i storstad för där klarar man sig med mindre arbetsmängd.
Det är bara du som kan avgöra vad det är som gör det tungt för just dig att arbeta och välja din väg i livet enligt det. Jag rekommenderar att du skall fundera igenom det väldigt väldigt noga och sedan diskutera med partnern.


Nu har jag gått hårt och bryskt fram i hopp om att öppna dina ögon så du ser verkligheten.
Jag skulle gärna höra hans version och ge honom motsvarande bryska avhyvling för att öppna hans ögon på visa punkter. Nu kan jag inte det men jag skulle gärna göra det.

Nu gäller det att ni tillsammans kan diskutera det här öppet och ärligt och se på verkligheten och tänka igenom vad ni tillsammans kan få att fungera inom de ekonomiska ramarna som verkligheten ger. Hur ni kan dela arbetsbördan och ansvaret utan att fly in i fantasivärldar.

Kan ni inte det så skall ni inte vara ett par för man kan aldrig förändra den andre i grunden.



« Senast ändrad: 21 okt-22 kl 09:20 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-22 kl 11:58 »
Jag lever bohemiskt och försörjer mig på kortare uppdrag som jag tar när det behövs. Men det har krävt mycket uppoffringar och det är inte många som vill leva så enkelt som jag. Jag tror som sagt man måste hitta en partner som verkligen vill det, en "medelsvensson" går inte att omvända.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-22 kl 12:26 »
Man får helt enkelt se sej om efter en annan partner eller leva själv, det är varken kul eller bra att 'bli omgjord' eller försöka 'göra om' någon annan så den passar ens egna drömmar och mål.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-22 kl 13:13 »
Kan man förverkliga bådas drömmar på nåt vis? Om ni inte kör delad ekonomi och han köper ett dyrt ställe för sina pengar. Du skaffar ett jättefint tiny house för dina pengar och ställer upp där bredvid och betalar elen du förbrukar och lite hyra. De odlingar du bygger upp ökar värdet på hans egendom. Det är riskfyllt att köpa fastighet med någon och fastna i banklån om man egentligen inte vill leva så och om relationen tar slut. Är ni varandras riktiga once in a lifetime själsfränder kommer ni att hitta lösningar som båda blir lyckliga av, hittar ni inte det är det kanske bättre att hitta era riktiga själsfränder?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-22 kl 21:48 »

Ni par där bara den ena är alternativt lagd, hur gör ni?
Knepigt fråga ??? undrar om det finns sådana par här! Antingen är man själv eller båda är all in

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-22 kl 14:36 »
Det fins folk som har det så att det bara är den ena som är odlare. Ett rätt offentligt exempel är Sara Bäckmo i skillnaders trädgård. Det är hon som står för odlande och bokskrivande. Här i stan har vi keramiker som har det så. Det är en överenskommelse ni måste göra. Att ge varann så mycket frihet som möjligt. För att du ska få din frihet ska ni kanske köpa gård ihop. Men då måste han ju vara beredd på att stå för största delen av ekonomin, för så blir det ändå när ni skaffar barn.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-22 kl 19:33 »
Men då måste han ju vara beredd på att stå för största delen av ekonomin, för så blir det ändå när ni skaffar barn.
Varför då?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-22 kl 20:45 »
Jag menar bara att barn självklart kostar. Den andel som han behöver skjuta till då ökar. Om inte ditt frilans och skapande arbete har ökat dina intäkter.
kretslopp

Dahli

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #10 skrivet: 22 nov-22 kl 21:26 »
Jag lever bohemiskt och försörjer mig på kortare uppdrag som jag tar när det behövs. Men det har krävt mycket uppoffringar och det är inte många som vill leva så enkelt som jag. Jag tror som sagt man måste hitta en partner som verkligen vill det, en "medelsvensson" går inte att omvända.

Vi har hittat en bra kompromiss nu. Får jag fråga hur mycket du klarar dig på per månad? ;D Vet vissa IRL som är konstnärer och som bor billigt på gård, men det känns lite oförskämt att fråga om deras ekonomi ...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #11 skrivet: 23 nov-22 kl 07:18 »
Vi har hittat en bra kompromiss nu.
Du får gärna berätta om kompromissen och hur den fungerar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #12 skrivet: 24 nov-22 kl 13:45 »
Vi har hittat en bra kompromiss nu. Får jag fråga hur mycket du klarar dig på per månad? ;D Vet vissa IRL som är konstnärer och som bor billigt på gård, men det känns lite oförskämt att fråga om deras ekonomi ...
Eftersom boendet är betalt blir det bara kaffepengar, i princip. Eldar för värme så någon större el går inte åt heller. 1000-2000kr i fasta avgifter kanske, allt inräknat. Sedan väljer man ju själv vad matbudget, transporter osv. skall kosta

Dahli

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #13 skrivet: 26 nov-22 kl 22:31 »
Okidoki, intressant.  :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #14 skrivet: 27 jan-23 kl 19:52 »
Jag är böjd att hålla med skräptanten.
Har man inte samsyn så är det bäst att bryta och byta. Möjligen att det kan funka ändå om den med mer pengar tycker det är helt ok att stå för det mesta ekonomiskt och är beredd att dela hemarbetet lika. Annars kommer det att sluta med gråt och tandagnisslan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #15 skrivet: 28 jan-23 kl 09:58 »
Knepigt fråga ??? undrar om det finns sådana par här! Antingen är man själv eller båda är all in
Det finns det uppenbart om du läser TS  inlägg.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #16 skrivet: 29 jan-23 kl 20:27 »
Det finns det uppenbart om du läser TS  inlägg.
Det är som spela pingis... paret-TS har skickat bollen och den finns nu på den här planhalvan av forumet.. det är där jag undrar om det finns sådana par ;D visst har vi ett par på andra sidan av planhalvan och det är också på forumet visst har du rätt i den saken eller låt säga halv rätt ;)   

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När den ena vill leva alternativt men inte den andra?
« Svar #17 skrivet: 31 jan-23 kl 19:08 »
Att hålla i studiecirklar är som volontärarbete. Studieförbunden tar den största inkomsten.
Angående utgifter så har jag ca tusen i elkostn, 2 tusen för mat, 2 tusen i bilkostnader samt diesel service försäkring etc. Plus 2 tusen kr på mobil, kläder, skor och onödiga köp på tradera. Detta per mån. Jag äger min gård utan lån.
Sen har jag jordbruk och djur som hobby men det är mer inkomster än utgifter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser