Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler på ladan, lagar och bokföring  (läst 1553 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Solpaneler på ladan, lagar och bokföring
« skrivet: 13 sep-22 kl 01:56 »
Två frågor om solpaneler på en lada/jordbruksfastighet. (som i det här fallet inte har någon aktiv verksamhet annat än ganska passivt skogsbruk, men är momsregistrerad.

1: Pratade med någon av alla säljare för kompletta system, som i förbifarten nämnde att det låg ett lagförslag att man skulle kunna få installera upp till årsförbruket på mangårdsbyggnaden i årseffekt på celler utan att det skall behöva gå in i verksamheten om det sitter på en lada/näringsbyggnad. Någon som vet något mer om detta? Glömde bort att fråga mer om detta då det pratades mer om infästning på paneler, minns nu inte heller vilken säljare det var..

2: Om nu ovan nämnda fråga inte påverkar hur man gör med solceller på en jordbruksfastighet, så undrar jag om någon kan berätta på ett enkelt vis hur man skall göra med det egna uttaget av ström, hur detta bokförs, och hur det påverkar verksamhetens balansräkning? Om man betalar moms även på detta, till sig själv. Hur man fastställer beloppet man har använt sin egna egenproducerade el för? På ett sätt som skatteverket godkänner.
Har ringt och frågat skatteverket men de kunde inte säga vad de förväntade sig.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Solpaneler på ladan, lagar och bokföring
« Svar #1 skrivet: 13 sep-22 kl 05:09 »
Jag vet inte alls. Om du mot förmodan har missat detta tycks det vara en bra bit på vägen https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/394014.html
Om det istället är för krångligt kanske någon med bokföring i bakhuvudet kan bena ut det hela.

Jordbruksverket via greppa.nu kan möjligen också ge råd; "Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på." EDIT förmodligen inte, verkar vara mest för större lantbruk.

« Senast ändrad: 13 sep-22 kl 05:14 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Solpaneler på ladan, lagar och bokföring
« Svar #2 skrivet: 13 sep-22 kl 10:13 »
Vi drar allt producerad el och sedan återför vår bokförare en beräknad elkonsumtion.
Vi är mikroproducenter dvs vi köper in mer än vad vi producerar.
Vi säljer överskottet det sköter din kommande dubbla elmätare om.
Skatteverket ger dig 60 öre per såld kWh
Vi lyckades förhandla till oss + 10 öre på spotpriset/ såld kWh
Vet att E.O.N. tidigare hade specialavtal (köpte du solcellerna via dem så fick du 1:- extra på spotpriset det första året.
Vi missade det för vi valde ett annat solbolag.
Priset är ju helt annat idag än när vi installerade våra 60 paneler 2017 (dec) men med dagens priser är anläggningen betald om ett år. Nästan 9000:- sålde vi för i aug och vår elräkning var runt 3000:-
Det ger inte mycket på vintern men vår, sommar och höst.
Bästa investering vi gjort, framför allt i år med dessa hiskeliga elpriser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser