Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det här för bär?  (läst 1577 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Vad är det här för bär?
« skrivet: 04 aug-22 kl 10:47 »
Vad är det här för bär som jag ofta stöter på i augusti?

Ätbart, gott?


esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Vad är det här för bär?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-22 kl 13:44 »
Jag tycker de liknar stenbär eller stenhallon som ska gå att göra sylt och saft av.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenb%C3%A4r

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Vad är det här för bär?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-22 kl 19:08 »
Det är stenbär (Rubus saxatilis). De är pilliga att plocka och inte många gör det men anses vara en delikatess. De är lite syrliga och du kan använda dem ungefär som hallon (till sylt, saft och liknande) men de har kärnor. Du kan äta kärnorna men de kan vara lite störiga.  Stenbär har 3 stjärnor i "Mormors sylt och farmors saft" av Örjan Armfelt Hansell. Han varnar dock för att kombinera bäret med vermouth!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Vad är det här för bär?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-22 kl 19:21 »
Jag tycker de liknar stenbär eller stenhallon som ska gå att göra sylt och saft av.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenb%C3%A4r

Tack för det! Har sökt runt på det här ett flertal tillfällen utan framgång, men det är helt klart stenbär. Då har jag nåt nytt att prova imorgon!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vad är det här för bär?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-22 kl 22:00 »
Ett tag hade jag rätt mycket stenbär på tomten.  Jag plockade dem och pressade dem genom en sil för att få bort kärnorna. Nu kan jag inte minnas om jag kokade dem först eller pressade dem råa.  I alla fall så impade jag en gång på ett par besökare med en efterrätt på stenbär med gelatin. Och socker förstås.  Väldigt vacker röd färg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser