Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)  (läst 4025 gånger)

Vitaögon

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Om man har massa överblivet växtmaterial kan man ju göra mesk på detta, och sen destilera fram sprit från det.
Tror man behöver få upp renheten till ungefär 80% ifall det ska bli bra flammor.

Denna ide har legat och gnagt i någon vecka, skulle gärna höra vad någon motorkunnig person har att säga om detta.
Är det inte en väldigt billig och enkel lösning för att generera el? Hur mycket kostar inte solceller liksom?
Om man tar ett dussintal ombyggda 2taktare och så har man en jäääättestor fermenteringstank. (bullernivån får man åtgärda på något vis hehe) 
Ett problem är ju dock: att det krävs värme till att destilera mesket så att det blir tillräckligt rent att att man kan sätta eld på det.
Här kanske det uppstår en energiförlust som gör det olönsamt att hålla på med dessvärre. Eller vad tänker ni?

Om man tilfälligt bortser från energin och kostnaden för att få fram värmen till destileringen och bara fokuserar på att testa ifall det funkar,
så kvarstår det att: bygga om eller hitta en motor som kan drivas på etanol (utan petroliumtillsatser) 
Har kollat runt lite, men har inte hittat så mycket information om detta. Någon har påstått att det finns kit man kan köpa för att bygga om motorer.
(är inte så kunnig på motorer, om någon har ideer så skriv gärna ) Ett annat problem jag hört nämnas är att aluminium erroderar av alkohol.

Klistrat in några länkar med infromation som även ger en historisk bakgrund till detta med etanol som drivmedel.
Det har tydligen varit en het politisk strid om detta i amerika fram till 60-talet.
Olje-garkerna ville inte att var och varannan person skulle få för sig att göra sitt eget bränsle.

Oil vs Ethanol
https://livinghistoryfarm.org/farminginthe50s/crops_05.html

https://www.americanenergyindependence.com/alcoholengines.aspx

Här är en video om den första T-Forden från tidigt 1800-tal som kunde gå på hembränt och bensin
https://www.youtube.com/watch?v=5qDYoEupI28




« Senast ändrad: 04 apr-22 kl 00:18 av Vitaögon »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #1 skrivet: 04 apr-22 kl 01:11 »
Att jäsa diverse sockerhaltiga restprodukter (hur mycket fallfrukt ruttnar inte bort) och destillera det till 96% med hjälp av solen är ju ett bra sätt att få bränsle för den som har förutsättningarna. Motorer går ju fint att köra på etanol, så rent praktiskt är det ju lätt. Men så har vi socialstyrelsen och skatteverket... Riktiga glädjedödare för den som vill fixa något kul.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #2 skrivet: 04 apr-22 kl 07:52 »
Hembränd sprit innehåller mer vatten än det kommersiella bränslet etanol vilket kan ställa till det i vissa motorer som inte tål vatten utan börjar kärva och kan rosta. Så med rätt motor kan det funka annars blir det kortvarig lycka

Gummipackningar drabbas. Etanol är ett lösningsmedel som bryter ner vissa material. Bland annat gummi, och ju äldre gummit är desto hårdare drabbas det. Detta resulterar ofta i läckor från packningar, slangar och andra gummi- eller plasttätningar.

Motorn tar stryk. Ett problem med etanol är att det binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i etanolen ökar ju längre maskinen vilar. Då uppstår korrosion, vilket bland annat skadar förgasaren. Resultatet blir ofta startproblem och motorfel.

Blandningen försämras. Etanolens förmåga att binda fukt har även en negativ påverkan på tvåtaktsblandningar, vilket resulterar i ett instabilt och opålitligt blandningsförhållande. Detta ökar risken för motorproblem i båtar och tvåtaktsfordon som inte används så ofta.
« Senast ändrad: 04 apr-22 kl 13:27 av esten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #3 skrivet: 04 apr-22 kl 08:43 »
Skulle man av någon anledning ha en motor som inte klarar 4% vatten i bränslet så kan man ju torka sin sprit. Inget större problem.

Det stora problemet är att få tillstånd. Tillverkar man ändå finns risken att det blir riktigt olyckligt... Men det myndigheterna inte vet kan de inte åtgärda, och man behöver ju inte skylta.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #4 skrivet: 04 apr-22 kl 09:15 »
Om man har massa överblivet växtmaterial kan man ju göra mesk på detta, och sen destilera fram sprit från det.
Tror man behöver få upp renheten till ungefär 80% ifall det ska bli bra flammor.

Denna ide har legat och gnagt i någon vecka, skulle gärna höra vad någon motorkunnig person har att säga om detta.
Är det inte en väldigt billig och enkel lösning för att generera el? Hur mycket kostar inte solceller liksom?
Om man tar ett dussintal ombyggda 2taktare och så har man en jäääättestor fermenteringstank. (bullernivån får man åtgärda på något vis hehe) 
Ett problem är ju dock: att det krävs värme till att destilera mesket så att det blir tillräckligt rent att att man kan sätta eld på det.
Här kanske det uppstår en energiförlust som gör det olönsamt att hålla på med dessvärre. Eller vad tänker ni?

Om man tilfälligt bortser från energin och kostnaden för att få fram värmen till destileringen och bara fokuserar på att testa ifall det funkar,
så kvarstår det att: bygga om eller hitta en motor som kan drivas på etanol (utan petroliumtillsatser) 
Har kollat runt lite, men har inte hittat så mycket information om detta. Någon har påstått att det finns kit man kan köpa för att bygga om motorer.
(är inte så kunnig på motorer, om någon har ideer så skriv gärna ) Ett annat problem jag hört nämnas är att aluminium erroderar av alkohol.

Klistrat in några länkar med infromation som även ger en historisk bakgrund till detta med etanol som drivmedel.
Det har tydligen varit en het politisk strid om detta i amerika fram till 60-talet.
Olje-garkerna ville inte att var och varannan person skulle få för sig att göra sitt eget bränsle.

Oil vs Ethanol
https://livinghistoryfarm.org/farminginthe50s/crops_05.html

https://www.americanenergyindependence.com/alcoholengines.aspx

Här är en video om den första T-Forden från tidigt 1800-tal som kunde gå på hembränt och bensin
https://www.youtube.com/watch?v=5qDYoEupI28

Gillar din ide.;) Yess

Se Länk.;)
https://www.etanol.nu/forum/index.php




Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 05 aug-22 kl 13:03 av javill »

Vitaögon

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #5 skrivet: 04 apr-22 kl 09:40 »
Skulle man av någon anledning ha en motor som inte klarar 4% vatten i bränslet så kan man ju torka sin sprit. Inget större problem.

Det stora problemet är att få tillstånd. Tillverkar man ändå finns risken att det blir riktigt olyckligt... Men det myndigheterna inte vet kan de inte åtgärda, och man behöver ju inte skylta.
Tack för input!
Finns kanske något man kan pensla på som motverkar rost?  eller finns det inte motorer byggda i rostfritt stål?
Vadå, man får väl brygga öl själv, varför skulle man inte få göra sprit själv? Oavsett vad bryr jag mig inte ett skvatt om deras regler.
Så länge det är för eget bruk så tror jag inte det blir några problem.

Vitaögon

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #6 skrivet: 04 apr-22 kl 10:11 »
Här hittade jag ett ett långt (2 timmar 40minuter) seminarium/föredrag av david blume på ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=ogcv9xS8Pkw

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #7 skrivet: 04 apr-22 kl 11:57 »
Problemet med korrosion när man kör motorer på ren etanol beror inte på det vatten som eventuellt finns med i bränslet, utan det beror på den ättiksyra som bildas om etanolen förbränns med luftunderskott (dvs om bränsleblandningen blir för fet).
I Brasilien körs ju personbilar på E96 (alltså ren etanol), och vad jag vet så har man inte behövt kosta på några speciella material där, det gäller bara att motorstyrsystemet är noga kalibrerat, lambdaregleringen fungerar som den ska osv.
Dock ska man ha klart för sig att kallstart är mycket besvärlig på ren etanol. Även i Brasiliens varma klimat kräver de flesta bilar en separat startbensintank, något enstaka märke lär klara sig med elektriskt förvärmda spridare.

Problemet med ättiksyrebildning bortfaller dock helt och hållet om man kan blanda ut etanolen med minst 10 % av någon annan sorts kolväten (t ex i form av bensin), det är ju där som E85 och forna dagars bentyl/motyl kommer in. Edvard Hubendick skrev en del artiklar i Tidskrift om den saken i mitten av 1920-talet, baserat på dåliga erfarenheter från "spritmotorer" under första världskriget och senare forskning med anledning av krigserfarenheterna. Tyvärr är de årgångarna ännu inte scannade och utlagda på runeberg.org .

Beträffande energiåtgång för destillationen så är ju det en sak som är lätt att räkna på om man bara dammar av fysik- och kemiböckerna från gymnasiet samt en formelsamling. Man kan dock konstatera att gemensamt för de fabriker som idag kan tillverka etanol tillräckligt billigt och effektivt för att den ska kunna användas som bränsle, dels har tillgång till billig värmeenergi (t ex spillvärme från intilliggande pappersmassafabrik, och dels är fabrikerna byggda för att ta vara på den egna spillvärmen så långt det bara går. Gör man ett studiebesök i en sådan anläggning så brukar det första intrycket vara att den till 90 % består av plattvärmeväxlare.
För eget, intermittent bruk, skulle det kunna vara intressant att använda värme från solfångare för destillationen. Man skulle också kunna överväga att göra destillationen vid undertryck (dvs sänka trycket så att etanolens kokpunkt sjunker till aktuell omgivningstemperatur).

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #8 skrivet: 04 apr-22 kl 16:10 »
Problemet med korrosion när man kör motorer på ren etanol beror inte på det vatten som eventuellt finns med i bränslet, utan det beror på den ättiksyra som bildas om etanolen förbränns med luftunderskott (dvs om bränsleblandningen blir för fet).
I Brasilien körs ju personbilar på E96 (alltså ren etanol), och vad jag vet så har man inte behövt kosta på några speciella material där, det gäller bara att motorstyrsystemet är noga kalibrerat, lambdaregleringen fungerar som den ska osv.
Dock ska man ha klart för sig att kallstart är mycket besvärlig på ren etanol. Även i Brasiliens varma klimat kräver de flesta bilar en separat startbensintank, något enstaka märke lär klara sig med elektriskt förvärmda spridare.

Problemet med ättiksyrebildning bortfaller dock helt och hållet om man kan blanda ut etanolen med minst 10 % av någon annan sorts kolväten (t ex i form av bensin), det är ju där som E85 och forna dagars bentyl/motyl kommer in. Edvard Hubendick skrev en del artiklar i Tidskrift om den saken i mitten av 1920-talet, baserat på dåliga erfarenheter från "spritmotorer" under första världskriget och senare forskning med anledning av krigserfarenheterna. Tyvärr är de årgångarna ännu inte scannade och utlagda på runeberg.org .

Beträffande energiåtgång för destillationen så är ju det en sak som är lätt att räkna på om man bara dammar av fysik- och kemiböckerna från gymnasiet samt en formelsamling. Man kan dock konstatera att gemensamt för de fabriker som idag kan tillverka etanol tillräckligt billigt och effektivt för att den ska kunna användas som bränsle, dels har tillgång till billig värmeenergi (t ex spillvärme från intilliggande pappersmassafabrik, och dels är fabrikerna byggda för att ta vara på den egna spillvärmen så långt det bara går. Gör man ett studiebesök i en sådan anläggning så brukar det första intrycket vara att den till 90 % består av plattvärmeväxlare.
För eget, intermittent bruk, skulle det kunna vara intressant att använda värme från solfångare för destillationen. Man skulle också kunna överväga att göra destillationen vid undertryck (dvs sänka trycket så att etanolens kokpunkt sjunker till aktuell omgivningstemperatur).
Jag gillar normalt att läsa många av inlägg här på forumet, och naturligtvis lär jag mig mycket varje gång när jag är inne och läser, ibland mer och ibland mindre men nånting att lära sig finns det varje gång. Och sedan finns vissa inlägg som gör mig stolt att att vara en medlem på detta forum och ovan är ett av dem, i klass med energibar, fullpackat mycket nyttigt. Tack för alla inlägg som ledde till detta inlägg!

Iden om generatorer som drivs av hembränd etanol är ju fantastiskt men om man inte går i storskalig produktion (som är motsatsen till offgrid) lär ju slut utdelningen bli litet som på Termoelektriskgeneratorer i offgrid sammanhang. Men ingenting är omöjligt heller när det finns en grund som kan utveckla vidare på. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #9 skrivet: 04 apr-22 kl 18:23 »
Iden om generatorer som drivs av hembränd etanol är ju fantastiskt men om man inte går i storskalig produktion (som är motsatsen till offgrid) lär ju slut utdelningen bli litet som på Termoelektriskgeneratorer i offgrid sammanhang. Men ingenting är omöjligt heller när det finns en grund som kan utveckla vidare på.

Det hänger ju mest på om man kan få tag i jäsningsbar råvara på enkelt sätt, och att bygga upp något som blir enkelt att sköta med lång livslängd.

Så som Torbjörn ibland lägger till att man måste vara sin egen servicetekniker om man skall få det att fungera när folk funderar på en offgrid solcellslösning. Det gäller verkligen i ett sådant här lite mer komplext bygge med både jäsning, destillering, motor och generatorskötsel. Så om var hundrade person kan fixa och leva offgrid med solceller, så är det nog bara var tusende som skulle reda ut en sådan här lösning.

Vitaögon

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #10 skrivet: 05 apr-22 kl 22:22 »
Väldigt bra Input från Torbjörn. Du måste va ingenjör eller något.
Detta behöver ju såklart inte vara en offgrid grej. Men jag gillar ändå att tänka på hur man kan göra det så lowtech, billigt och enkelt som möjligt.
Som med allt krävs det en del kapital för att börja. Ju mer jag sätter mig in frågan kring varför vi använder oljebaserade drivmedel överhuvudtaget,
destå mer ser jag att det finns starka politiska och miljömässiga skäl till varför vi bör bryta den nästintill monopoliserade marknaden.
Skulle gärna vara med med och starta upp ett företag eller något, som kan sälja utrustningen man behöver för egenproduktion, eller nåt liknande.
Men detta får jag ta upp i en annan del av forumet såklart.


   
 

« Senast ändrad: 05 apr-22 kl 22:34 av Vitaögon »

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #11 skrivet: 05 apr-22 kl 22:33 »
Jag skulle snarare fixa en enkel biogasanläggning och köra gasen direkt i motor/generator. Enklare och mer effektivt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #12 skrivet: 05 apr-22 kl 23:01 »
Jo, visst är det så, och ännu enklare att elda upp materialet och använda stirlingmotor, ångmaskin eller termoelektrisk generator.

Men etanoltillverkning ger ju ett bränsle som passar bra att köra vanliga motorer på, så man kan se det som en kombinationslösning. Man har något att köra motorsågen på även vid fullständig blockad.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #13 skrivet: 05 apr-22 kl 23:25 »
Nordvikskolan hade en biogasanläggning i en del av sin verksamhet. De använde grisskit, lite koskit samt skit från skolans toaletter för att få en bra blandning. Gasen därifrån drev en fiatmotor stationärt som gav el till en del av svinstallarna samt lektionslokaler och omklädningsrum. Det blev även värmeenergi som användes via värmeväxlare. Så den anläggningen tuffade på utan större problem. Det som saknades var några biogasdrivna traktorer för att göra det helt cirkulärt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #14 skrivet: 05 apr-22 kl 23:41 »
Pressar man ner gasen i en tank så går det ju att köra bil eller traktor på den. Borde väl gå med en dyk-kompressor, men helst bakom en stenmur som man brukar säga när man inte har provtryckt tuberna ;D

Men motorsågen får man glömma.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #15 skrivet: 06 apr-22 kl 06:29 »
Citat från: Själv är bäste dräng

Men motorsågen får man glömma.

Det är sant  ;D






Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 05 aug-22 kl 13:00 av javill »

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #16 skrivet: 06 apr-22 kl 08:31 »
Men motorsågen får man glömma.
Själv tror jag att energi och tidsåtgången är för stor även för hembränd etanol till motorsågsdrift, jag gissar att yxa, bågsåg och timmersvans blir så mycket billigare och effektivare.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #17 skrivet: 06 apr-22 kl 10:36 »
Nordvikskolan hade en biogasanläggning i en del av sin verksamhet. De använde grisskit, lite koskit samt skit från skolans toaletter för att få en bra blandning. Gasen därifrån drev en fiatmotor stationärt som gav el till en del av svinstallarna samt lektionslokaler och omklädningsrum. Det blev även värmeenergi som användes via värmeväxlare. Så den anläggningen tuffade på utan större problem. Det som saknades var några biogasdrivna traktorer för att göra det helt cirkulärt

Problemet där var väl att biogasen inte räckte till mer än att försörja den där Fiatmotorn. Man skulle behöva mycket mer rötbart material för att få gas så det räcker även till traktordriften.
Ett annat problem är att den biogas man får ur enkla anläggningar innehåller en hel del vattenånga och koldioxid. Den duger som den är för värmeändamål eller för att köra en stationär motor för t ex elverk, men om man vill komprimera gasen och använda den för fordonsdrift, måste den gå genom fler reningssteg först, och det blir ofta för dyrt för småskaliga anläggningar.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #18 skrivet: 06 apr-22 kl 10:59 »
När det gäller fordonsdrift tror jag en cykel är lättare att få att fungera än hemmagjord etanol i ICE-motorer.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Generator som drivs av hembränd etanol (offgrid lösning)
« Svar #19 skrivet: 06 apr-22 kl 11:20 »
Problemet där var väl att biogasen inte räckte till mer än att försörja den där Fiatmotorn. Man skulle behöva mycket mer rötbart material för att få gas så det räcker även till traktordriften.
Ett annat problem är att den biogas man får ur enkla anläggningar innehåller en hel del vattenånga och koldioxid. Den duger som den är för värmeändamål eller för att köra en stationär motor för t ex elverk, men om man vill komprimera gasen och använda den för fordonsdrift, måste den gå genom fler reningssteg först, och det blir ofta för dyrt för småskaliga anläggningar.

Det fanns mer skit att använda begränsningen låg i storleken på anläggning som man hade råd att bygga. Man använde den redan befintliga flytgödselbrunnen som rötkammare och den var för liten för att få mer gas från.
Det är inte svårare att rena biogasen än etanolen till och med enklare.
Det finns ändå relativt många gårdar som har egna biogasanläggningar idag för att få eget bränsle till fordonen, både traktorer och personbilar.
Det har blivit betydligt enklare idag än när nordvikskolan höll på på 80-talet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser