Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?  (läst 2193 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« skrivet: 15 dec-21 kl 00:20 »
Nu när verkstaden börjar bli klar så ska de byggas ett litet fårhus till sommaren 6,30 brett och 8,4 alternativt 9,6m långt. Långa leveranstider och sjuka priser gör ju att man funderar på att bygga w takstolarna själv av 2 tum 6...

Kort och gott, får man det? Inget bygglov eller dyl behövs på själva byggnaden, Men jag lär hålla mig till de regler som gäller sa kommun.. Ska de va by the book så antar jag att de ska va uträknade av konstruktör med dokumenterat ce klassat virke.?

Har inte lust å väcka björnen som sover genom att ringa igen å fråga, -kan ja beräkna ut takstolarna själv och bygga av bra bondsågat virke..  ::)


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-21 kl 05:47 »
Torde väl vara försäkringsbolaget som bestämmer om du ska försäkra byggnaden.
Jag skulle gjort själv eller löst det med självbärande takplåt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #2 skrivet: 15 dec-21 kl 07:31 »
Ja det är ju det med, Dem vill att det ska det vara ”fackmannamässigt” utfört för att få ut en skvätt efter åldersavdragen som tickar på så fort man försäkrat. ”fackmannamässigt” Är inte alltid lätt att tyda exakt heller.. https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/

För 1 år sedan hade man bara köpt färdiga, men med ett pris på över 2000:- per takstol så lockas man att bygga egna för 500:- styck (bondsågat) till enkla byggnader.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-21 kl 08:09 »
Be dom skicka en kopia över en ritning som dom godkänner. Sen kopierar du dom och tar mycket bilder. Noggranna bilder. Vilken spik och skruv som används. Tak ska ju dock alltid spikas enligt mig.

Största risken är ju ändå vinden. Snö får ni sällan så mycket av nere i söder.
Lagårds taket blåste av på mitt förra jobb. Byggt av firma. Nu pratar vi 150x75 meter som seglade iväg.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-21 kl 08:20 »
Av liknande orsaker byggde jag en takås-konstruktion. Det ger också mera vertikalt utrymme, eller så kan jag göra en övervåning.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-21 kl 08:46 »
Tackar för era svar!

Ja det kan man ju kanske göra. Bor mellan Gävle och Falun i snözon 2,5, så enda ner i söder är det inte. Har byggt egna takstolar till ekonomi byggnader tidigare som håller fint nu även 12 år senare, så frågan är inte så mycket hur själva konstruktionen bör utföras utan huruvida de är okej eller ej nu mer.

Frågan dykte först upp då ja pratade med en granne och de kom på tal om kommande byggen här hemma, och att ja funderar på å bygga takstolar själv pga rådande priser och leverans tider.

Då sa han att han hört att man får bygga egna takstolar men inte använda dom numera, om de inte är ce märkta och uträknad av konstruktör.. ny fakta för mig.. om det nu stämmer. Därav frågan.

Googlar man så hittar man liknande info som grannen pratar om
https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/brott-straff/byggherrar-anvander-olagliga-takstolar/

Men gäller det även för den enskilde på enskild byggnad? Dvs skulle kommun komma ut å kolla runt, skulle dom då kunna förbjuda djur i byggnaden pga att dom ser att takstolarna är hemmabyggd?

Man får kanske ringa kommun å försäkringsbolag ändå, alternativt bita i det sura å köpa färdiga.

Tänkte mest om någon här haft med frågan att göra redan då man ser att folk fortfarande bygger egna takstolar  av eget virke på sociala medier.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-21 kl 10:13 »
Du kan ju alltid använda dig av tumregler hämtade från konstruktionstabeller för att hålla dig till fackmansmässigt byggande. Då har du ju något att hänvisa till om de börjar undra.

Här är en bra länk om du missat den https://www.traguiden.se/

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #7 skrivet: 15 dec-21 kl 11:15 »
Konstruktörer klarar inte av att konstruera. :(
Titta bara på tak med underspända limträbalkar som har havererat.
Gamla tiders byggmästare klarade av att konstruera tak.  Havererade takstolar i 50-200 år gamla hus torde vara sällsynta.
Förut fanns inget klassat virke. Gamla tiders byggmästare konstaterade själv om virket var bara.
En del byggmästare konstruerade takstolar med hanbjälken infälld i sparrarna. Ibland med ett uttag av halva taksparrens bredd. Vilket jag inte anser är lämpligt.
« Senast ändrad: 15 dec-21 kl 11:23 av borsdorfer »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-21 kl 13:43 »
Nja, visst rasade det tak förr i tiden också, men forna dagars fuskbyggen är sedan länge rivna och bortglömda nu, det är de välbyggda och påkostade byggnaderna som står kvar och beundras.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #9 skrivet: 15 dec-21 kl 16:57 »
Men när man bygger själv och inte behöver (kan) räkna på minsta regeltjocklek för att det skall hålla, så överdimensionerar man oftast. Har man åtminstone lite känsla för hur lasterna går så får man till det bra med klena reglar, men det finns de som överdimensionerar så mycket att även om det är helt felbyggt så håller det likt förbaskat.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #10 skrivet: 15 dec-21 kl 20:42 »
Nja, visst rasade det tak förr i tiden också, men forna dagars fuskbyggen är sedan länge rivna och bortglömda nu, det är de välbyggda och påkostade byggnaderna som står kvar och beundras.
I mina trakter står många enklare byggnader kvar också, bodar och magasin från början gjorda med spåntak som senare fick tegel, plåt eller eternit när råd fanns, ladugårdar och loggar på torp ställen kan sällan räknas in i klassen påkostade byggen, välbyggda möjligtvis.

Att göra en svensktakstol är inte hjärnkirurgi utan  kunde göras av de flesta småbönder på landsbygden på min farfars tid. I dag när nästan alla har tillgång till bibliotek och verktyg är billiga och lätt tillgängliga bör man kunna konstruera och bygga en ekonomibyggnad för eget bruk och takstol till den utan större problem, att själv lära sej om virket duger till takstol och bjälklag eller ska användas till icke bärande väggar, råspont och liknande kunde jag lära mig innan jag blivit myndig och det kan nog TS oxå.
Sök på virkesklassning och de krav som ställs på C16 och C24 så blir det nog lättare att välja virke lämpligt för takstol bland det oklassade/hemsågade.

Om man får bygga med eget virke, om och hur byggnaden ska försäkras är separata frågor anser jag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #11 skrivet: 15 dec-21 kl 21:02 »
Om du tittar på tex Eiffeltornet och massor av de gamla gjutjärnsbroarna som finns i bland annat Storbritannien även ett gäng superlättad krigsbroar som finns i bruk i Sverige så är det en form som går igen hela tiden och det är triangeln.

Triangeln är den form som sprider och tar upp laster effektivast.

Tittar man runt i massor av hallar så har man ofta väldigt lätta konstruktioner av just trianglar, och ju klenare material desto fler trianglar använder man sig av.

Maniskas man dessutom på CC mellan takstolarna så ökar man bärigheten betydligt på taket, då står man med problemet att bära upp lasterna neråt.

Fler takstolar, fler stöttor och en grund som kan bära upp det då har du en modell som fungerar.
Och ja, ju spetsigare tak du har desto klenare kan du faktiskt bra och det håller ändå om du har tillräckligt många takstolar och jobbar med dina trianglar.

Om du går till WWW.DR.DK och söker efter "Frank på Kastanjegården" senaste sässongen så bygger han i de senare avsnittet en del av takstolen till sitt sågskul som sitter fast mot möllehuset.
Där beskriver han enkelt hur trianglarna stärker upp konstruktionen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #12 skrivet: 16 dec-21 kl 15:59 »
Vi har byggt nästan allt i 2"x6, men gör du som vilden sade och gör antingen ett triangelfackverk, eller så kan du använda den gamla metoden med två länkande stag som ansluter mot det övre väggbandet om man vill ha mer yta under taket (dessa stag behöver då ha en förbindningspunkt ungefär på mitten av takstolens halva spännvidd, dvs bjälken som utgör dess övre del under taket) samt en kortling som binder samman den i toppen, förr saxade man ofta ihop den med en dymling i toppen och uthuggningar som stämde med vinkel så att haken låste i varandra, dessa behöver dock stödjas av tvärband på minst tre punkter om de skall ha stor spännvidd, idag då vi bygger med sågad plank är modellen med tvärstag att föredra. Är dessa korrekt gjorda får man således två eller fler trianglar på var sida. Har för mig du behöver minst tre stycken (på var sidan) för den angivna spännvidden ni uppgav här om det skall stämma, CC för trianglarna bör nog inte överstiga 120 cm. (om ni använder 2"x4 då detta har något lägre hållfasthet än 2"x6) Men det går att öka spännvidden om man använder groteskt grovt virke upp till 3-4 meter tror jag men det är inget jag gjort själv. Då bör man handvälja virket så att det är fritt från allvarliga defekter och att det inte är frodvuxet. Jag vet inte om det finns/lönar sig att köpa så grovt sågat virke dock om man inte kan såga det själv.

Även om matematiken säkert stämmer i moderna ritningar så må man ha i åtanke att det kan komma sådana blötsnö vintrar som lägger 1,5 meter dyblöt snösörja på taket, vilket många moderna konstruktioner inte håller för i praktiken. Jag har varit med om att hela butikstak rasat på grund av felaktiga beräkningar av snöbelastning. Att gamla tak rasat har jag bara varit med om en gång, men av de som ännu finns kvar brukar det bero på röta, eller att någon kapat sönder väggbanden i samband med någon modernisering.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #13 skrivet: 18 dec-21 kl 22:46 »
Jag var ansvarig konstruktör på en 8x16 meters maskinhall helt av hemsågat virke för några år sedan. Jag hade lusläst de finländska byggbestämmelserna och CE-märkningsbestämmelserna och konstaterat att kravet på stämplat virke endast gällde fackverkstakstolar. Hade också kontrollerat med chefen för den kommunala byggnadsinspektionen att det stämde.
Alltså byggde vi på tränobein och åsar och A-formade takstolar som stöddes av de båda åsarna. Normalt byggsätt på 50-talet men ovanligt i dag. Slutsynen lev litet intressant men efter en del argumenterande konstaterade byggnadsinspektören att han inte kunde hitta några fackverk och därför kunde han inte underkänna våra konstruktioner av ostämplat virke.

Reglerna baseras på EU-bestämmelser och torde vara väldigt snarlika i Sverige.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Bygga egna takstolar till ekonomibyggnad?
« Svar #14 skrivet: 21 dec-21 kl 13:57 »
Mycket bra info! Tusen tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser