Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med vävstol sökes!!  (läst 2610 gånger)

DaisyMalone

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
Hjälp med vävstol sökes!!
« skrivet: 05 okt-21 kl 08:33 »
Jag har blivit vid en Glimåkra vävstol och lyckats sätta upp (tror jag). Jag ser SÅ mycket fram emot att få börja väva, men jag har INGEN aning om hur alla trådar och pinnar ska sitta.  :-[ Min pappas fru är den enda jag känner som skulle kunna vara till hjälp men de bor utanför Emmaboda i småland och jag mellan Skara och Falköping.
Jag har letat på nätet och hittat vissa filmer som visar till viss del, men det vore så välsignat att få göra det tillsammans med någon som kan sin sak. Är det någon här som är kunnig och som är villig att visa mig hur man gör och hjälpa mig? ??? Jag kan hämta och köra hem dig/er i så fall, om du bor något sånär i närheten förstås. ::)
Skicka gärna meddelande i så fall!!
Tar tacksamt emot även tips/video osv!
// Therese
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 2 katter, Brahma höns, 3 barn.

Helén

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Hjälp med vävstol sökes!!
« Svar #1 skrivet: 29 nov-21 kl 12:07 »

Här finns flera jättebra filmer. Lycka till

 

Lissblaji

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Hjälp med vävstol sökes!!
« Svar #2 skrivet: 15 jan-22 kl 02:56 »
Åh hur spännande med en ny (gammal) vävstol! En jätteklassisk och tillgänglig källa är Laila Lundells Stora vävboken. Man kan hitta det här på bokbursen, loppis eller PMU och den brukar kosta nästan ingenting. Den innehåller mycket information om processen att sätta ihop vävstolen, att starta en väv, användning av olika redskap och några lätta vävprojekt man kan bläddra genom.
En nyare (och lite dyrare) bok som jag har hört bra saker om är Åsa Pärson och Amica Sundströms Konsten at väva: en praktisk handbok. Böcker är jättebra resurser men det finns olika korta eller långa vävkurser runtom i landet också!

Det finns många olika sätt att arbeta i vävstolen, och det kan var förvirrande när alla har olika sätt att göra saker. Olika böcker och vävare har sin metod och jag tycker att som nybörjare är det bäst att hitta ett sätt att göra saker först och bara kör på det. När man blir tillräckligt duktig på det, då kan man börja att testa andra metoder eller effektivisera om du tycker att det behövs. Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser