Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedeldning med tall?  (läst 49318 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:vedeldning med tall?
« Svar #40 skrivet: 16 feb-06 kl 08:46 »
Jag gick en kurs i mötesteknik en gång. Där fick man lära sig att ordföranden inte skulle påverka stämman utan få alla att komma till tals på ett rättvist sätt.

Jag tyckte det var vad jag lärde mig på den kursen och har sedan försökt att följa det. Det är ofta den tyste som har hunnit komma på någon bra lösning då han varit den ende som har kunnat tänka.

Alla andra har haft fullt upp med att komma på briljanta uttalanden och omskrivning av föregående talare.

Kan vara en god regel för en moderator.

Ordföranden måste även hålla ner de alltför yviga (detta kanske inte behöva gälla ett forum då det är lätt att starta ny tråd och låta snacket gå då det kommit igång så bra och "trevligt")

Eulalia

  • Gäst
Re:vedeldning med tall?
« Svar #41 skrivet: 16 feb-06 kl 12:07 »
Jag har alltid tänkt så att om jag kritiserar chefen så får jag också räkna med att ta över hans jobb. Därför brukar jag vara lite försiktig att yppa mig om ledarens sätt att sköta sitt jobb.

nja, det där tycker jag låter fegt.
Alla som innehar en viktig roll måste finna sig att bli synad i sömmarna.

Jag räknar knappast med att ta över moderator-jobbet,
Man ska välja sina roller, och jag saknar vissa bitar som skulle göra mig till en bra moderator.
med tanke på att jag varken är lajdback eller diplomatisk, så skulle jag nog inte klaffa som moderator...men jag har lite självinsikt åtminstone :-)

det är troligen ett otacksamt jobb att vara moderator, knivigt i många lägen, träligt ibland när man måste köra administrativa tråkiga prylar, rensa och flytta inlägg osv.
Men man är inte tvungen, man har ett val. Och har man gjort det valet så har man tagit på sig ett ansvar. Anser t.ex att PetterB är en dundermoderator som sköter sin uppgift finess och respekt.
Har jag uppfattat det rätt så är det hans forum, hans ide, men han har omröstning om hur vi ska ha det på Ljugarebänken! Det är demokrati tycker jag.

Som du säger i ditt förra meddelande, så hinner man reflektera mera om man är lite tyst.
förmågan att reflektera är viktig  hos en som ska funka som vågmästare varsomhelst i samhället.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 12:10 av Eulalia »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:vedeldning med tall?
« Svar #42 skrivet: 16 feb-06 kl 19:40 »
Vissa träd är väldigt grova och de är ofta vid rotändan för grova för att kapas och klyvas med en automatmaskin. Har man inte en enkom kraftig klyv så måste man ha en bra yxa.

Jag har hittat en otroligt bra yxa.

Det är Hultafors stora slägg/klyvyxa. Finns att köpa på  t ex Claes Ohlsson. Blästrat och klarlackat smide. Den kraftigaste och tyngsta klyvyxan som dessutom med härdad slagyta i nacken kan användas som slägga. Rakt skaft av hickory.

Jag har testat den på asp, tall och björk. Björk som är 2,5 år gammal, vridna tallar och rotändar av björk som riktigt tvinnat ihop. Diametern på bitarna var 45 centimeter och större. Det har fungerat perfekt. Normalt sett så skall man klyva när det är riktigt kallt och träet riktigt frusit om man vill göra det lätt för sig.

Jag är djupt imponerad av de smeder som tillverkat denna yxa.

Yxan smides fram för hand. Med många slag bearbetas stålet till yxans slutliga form. Metoden är kostsam men ökar stålets täthet och därmed yxans hållbarhet jämfört med yxor smidda med få slag. Det återstår bara några få producenter i världen som har smeder som behärskar detta hantverk.

De här smederna har lagt ner sin själ i varje tillverkad yxa. Därav den höga kvalitén.

Så nu har vi yxor som har fått en del av smeds själ. Tallar som kan känna smärta.  Och några stycken som inte förstår vad vi andra pratar om.

Här är en länk till Hultafors bruk.

http://www.hultafors.se/default.asp


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:vedeldning med tall?
« Svar #43 skrivet: 16 feb-06 kl 22:16 »
Varför inte göra ett "rör" av glasfiber och polyester runt nedre delen av skaftet. Lägg först ett par varv med gladpack eller annan plastfolie runt skaftet och sedan glasfiber indränkt med polyester/härdare några lager. När det krossats lägger man nytt igen. Plasten gör att det är lätt att ta bort glasfiberlagret när det krossats.

Jag har en kusin på Gränsfors bruk som är en av Sveriges duktigaste yxsmeder. Hej Lasse om du läser det här! (kusin Bosse)


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: vedeldning med tall?
« Svar #44 skrivet: 16 aug-23 kl 19:24 »
Väcker en gammal tråd

Tänker ni värma er med ved kommande vinter och planerar ni isåfall att elda tall?

Björkveden är mycket eftertraktad men jag hävdar att all torr ved kommer att värma lika mycket (per kilo)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vedeldning med tall?
« Svar #45 skrivet: 16 aug-23 kl 19:35 »
Väcker en gammal tråd

Tänker ni värma er med ved kommande vinter och planerar ni isåfall att elda tall?

Björkveden är mycket eftertraktad men jag hävdar att all torr ved kommer att värma lika mycket (per kilo)
Och jag tar gärna rygg då det är rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: vedeldning med tall?
« Svar #46 skrivet: 16 aug-23 kl 20:35 »
Visst kan man elda tall, men det är än mer viktigt än för annan ved att den verkligen är torr.  Rå tall, speciellt från yngre träd, är nästan helt obrännbar.
Om  det har varit en höst med långdraget blötväder så allt i vedboden är halvfuktigt när det är dags att börja elda, så är det bättre att elda annat i första hand och låta tallen ligga till något annat år då den är torrare.

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: vedeldning med tall?
« Svar #47 skrivet: 16 aug-23 kl 20:42 »
Och jag tar gärna rygg då det är rätt.
per viktenhet är det ju ungefär samma energivärde. Dock inte per volym då det går åt ca 30% mer tall,tätvuxen än björk. Snabbvuxen tall ännu mer.
Av 1 m3 björk,torkad får man ut 1504kWh. Motsvarande för tätvuxen tall 1054 kWh. Så för att få lika energivärde får man elda mer med tall.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: vedeldning med tall?
« Svar #48 skrivet: 16 aug-23 kl 20:47 »
Att man får bära in fler korgar om veden inte är så energirik är väl givet, men tall är ju ett inhemskt lätt odlat träslag som förtjänar att användas mer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vedeldning med tall?
« Svar #49 skrivet: 16 aug-23 kl 21:08 »
Visst kan man elda tall, men det är än mer viktigt än för annan ved att den verkligen är torr.  Rå tall, speciellt från yngre träd, är nästan helt obrännbar.
Om  det har varit en höst med långdraget blötväder så allt i vedboden är halvfuktigt när det är dags att börja elda, så är det bättre att elda annat i första hand och låta tallen ligga till något annat år då den är torrare.
Ofta räcker det att vänta med tallen till senvintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: vedeldning med tall?
« Svar #50 skrivet: 16 aug-23 kl 21:12 »
Att man får bära in fler korgar om veden inte är så energirik är väl givet, men tall är ju ett inhemskt lätt odlat träslag som förtjänar att användas mer.
Björk är lika lättodlat och åtminstone i mina trakter mer förekommande än tall. Gran är annars det som dominerar  men äts nu upp av borren.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: vedeldning med tall?
« Svar #51 skrivet: 16 aug-23 kl 22:12 »
Björk är ännu mer lättodlat om man bara vill ha ved;)

Att odla tallskog och elda(eller sälja) det klena och krokiga som ved tänker jag bör passa utmärkt under den här trådens titel
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vedeldning med tall?
« Svar #52 skrivet: 26 aug-23 kl 17:47 »
Torrtall är rätt bra ved, speciellt om den stått lite skuggigt eller magert och inte blivit allt för frodvuxen. Man får kolla så den inte är full med terpentin, "fetved" bara, då brinner den för bra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 7 användare (3 dolda)
eremit1, Berberis, von tratt, Angellore

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser