Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkombi  (läst 1410 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
Vedkombi
« skrivet: 06 jul-21 kl 22:51 »
Hydralpumpen låter.. men inget händer efter en stund stänger den av . Ström finns ju fram .  Vad  kan det vara för fel.   Kan inget om hydralpumpar.  Bytte oljan för något år sedan mot en beg olja från en kantpress. Den skulle funka bra till vedkombin oljetanken blev  rätt varm för ett tag sedan  .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedkombi
« Svar #1 skrivet: 06 jul-21 kl 23:19 »
När olja blir gammal så riskerar man att den tappar förmågan att lämna ifrån sig värme snabbt.
Även myclket damm och bös på och kring slangar, pump, tank kan ställa till det.
Det kan även vara så att kylningen på motorn är bristfällig. Rengör och kolla skicket på kylfläkten.


Börja med en storrengöring, sedan oljebyte där du försöker inspektera i tanken och städa där i om det behövs.
Spara på oljan om det visar sig att den är frisk.

Man kan ha i åtanke att det har varit rejält varmt ett tag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedkombi
« Svar #2 skrivet: 07 jul-21 kl 07:05 »
Jag lagade en annan hydraulpump en gång, där hydraulvätskan hade stelnat till en gummiliknande hinna i tanken. Detta lossnade i flak och täppte till silen där pumpen tog olja från tanken, så inget kom igenom. Hur ser din sil ut? Sedan undrar jag om motorn snurrar. Om det låter och den sedan stänger av sig kanske motorn står still? I såna fall för att pumpen sitter fast.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vedkombi
« Svar #3 skrivet: 07 jul-21 kl 12:18 »
Det talas om hydraulpumpar här, men typskylten på bilden verkar höra hemma på en trefas elmotor ...?

Vad är det som stänger av efter en stund? Finns det ett motorskydd som löser ut, eller är det någon annan tids- eller förreglingskrets som stänger av maskinen?

Är den gamla hydrauloljan och den olja du bytte till kemiskt sett av likartat slag (t ex om båda är vanliga mineraloljor), eller kan det tänkas att oljorna är så olika varandra att det har skett någon mindre önskvärd kemisk reaktion mellan dem (t ex om den ena är en mineralolja och den andra t ex någon slags brandsäker syntetisk olja eller en "miljöolja")?
Det kan löna sig att inte bara tömma tanken utan även rengöra hela hydraulsystemet, då man byter olja och inte är säker på vad som har använts tidigare.

Motorn är ju skyltad Bevi, och den har förmodligen sitt ursprung någonstans i öststaterna (kanske Polen eller Rumänien). Sådana trefasmotorer har ofta en kylfläkt av ganska spröd plast, navet kan spricka så att fläkten lossnar från axeln och sedan blir det inte mycket till kylning. I övrigt instämmer jag i Skogsvildes och Fårets råd.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Vedkombi
« Svar #4 skrivet: 07 jul-21 kl 17:21 »
Jag lagade en annan hydraulpump en gång, där hydraulvätskan hade stelnat till en gummiliknande hinna i tanken. Detta lossnade i flak och täppte till silen där pumpen tog olja från tanken, så inget kom igenom. Hur ser din sil ut? Sedan undrar jag om motorn snurrar. Om det låter och den sedan stänger av sig kanske motorn står still? I såna fall för att pumpen sitter fast.
Jag ska ut och skruva bort kåpan till motorn se om den snurrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser