Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjukstartare effektivt tillbehör till en 230VAC inverter?  (läst 1924 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Ska man köra apparater med elmotorer i via en inverter brukar rekommendationen vara dels äkta sinusvåg, dels att invertern kortvarigt bör klara uppemot 10X motorns kontinuerliga effekt. En frys- eller kylskåpskompressor brukar vara på omkring 100W, vilket innebär en inverter på 1000W för att säkert orka motorns stora startström. Förutom att det kostar pengar innebär en kraftigare inverter även större förluster både i drift och standby. Kanske en mjukstartare då kan vara ett tillbehör som tillåter en snålare dimensionerad inverter?

Vet inte om sådant finns att köpa färdigt. Som elektronikbyggare tror jag mig se att konstruktionen går att göra mycket enklare och billigare med enbart analog teknik än i denna video, men omvägen via Arduino och det digitala kan nog mycket väl handla om att det var prylar byggaren hade hemma och är van vid att använda.

https://youtu.be/eh0YXLkzAKg
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mjukstartare effektivt tillbehör till en 230VAC inverter?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-21 kl 09:30 »
De enfas asynkronmotorer som sitter i kylkompressorer brukar ha så dåligt startmoment redan om man startar dem med full spänning, att risken är stor att de inte skulle komma igång alls med en mjukstart.
Då är det bättre att skaffa ett modernt kylskåp med inbyggd frekvensomriktare för kompressorn, där är det ju förmodligen en trefas synkronmaskin som matas från omriktaren. De brukar ha inbyggd mjukstartfunktion.  Dessutom bryr de sig inte alls om kurvformen hos nätspänningen, åtminstone teoretiskt sett skulle det gå lika bra att mata ett sådant kylskåp med likström!

Mjukstart kan vara på sin plats för motorer som startar obelastade eller som har en last vars moment tilltar med varvtalet. T ex elverktyg eller dammsugare. Men det brukar inte vara lyckat för kompressorer, vattenpumpar mm.

Det finns färdiga mjukstartkretsar, har ingen typbeteckning till hands just för ögonblicket. Typiskt en DIL-8-kapsel eller liknande, som bara behöver kompletteras med en triac och några passiva komponenter för att bli en komplett mjukstart. Sådana återfinns t ex i många billiga dammsugare från de senaste 10-20 åren.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mjukstartare effektivt tillbehör till en 230VAC inverter?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-21 kl 09:52 »
En enkel mjukstartlösning är ju annars ett NTC-motstånd i serie med motorn, ev kombinerat med ett tidrelä som kortsluter motståndet efter start.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mjukstartare effektivt tillbehör till en 230VAC inverter?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-21 kl 11:24 »
Som sagt, det är risk att den inte startar. Jag har kört frysar på inverterström, elverk och långa skarvkablar, och kyl/fryskompressorer är känsliga för spänningsfall vid start. Har en liten tryckluftskompressor som ju beter sig likadant förresten, men där kan man ju avlasta starten genom att släppa på mottrycket.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Mjukstartare effektivt tillbehör till en 230VAC inverter?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-21 kl 14:59 »
Kolvpumpar, d.v.s. i de vanligaste kylskåpskompressorerna men sällan i hyfsat moderna brunnspumpar, förstår jag behöver stort startmoment. Brunnspumpar av centrifugaltyp borde däremot gå utmärkt att smyga igång. Bra tips där om mjukstarten i dammsugare då det slog mig att jag har en sådan att pilla sönder. Effektmässigt är dammsugarelektroniken ganska lagom för den vattenpump jag vill mjukstarta. Jag vill minnas att dammsugare med mjukstart ofta ger ifrån sig ett typiskt 50 Hz (egentligen 100 Hz) brummande ljud som är typiskt för fasvinkelstyrning.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser