Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb  (läst 1899 gånger)

Zofia Laine

  • Inlägg: 2
Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« skrivet: 18 jan-21 kl 17:13 »
Hejhej,
Hoppas detta är ett ok inlägg här. Jag och nåra klasskompisar läser på en yrkeshögskola och ska lära oss om att bygga bra varumärken. För att göra det ska vi jobba med ett litet företag som vill hjälpa folk med lokal elproduktion genom att koppla ihop flera hushåll/gårdar i en energiklubb där man delar sin energiproduktion med varandra. Då det verkar finnas en hel del kunniga och intresserade av denna typ av egenproduktion här så hade era tankar om detta varit jättevärdefulla. Det vi vill uppnå är att deras verksamhet ska tillgodose de behov man har som småskalig elproducent så bra som möjligt.

Här är deras hemsida: https://supergrid.se/

Skulle detta vara en intressant grej att vara en del av tycker ni? (Varför/varför inte?) Vad får ni för intryck av det hela på hemsidan? Känns det som att deras idé skulle hjälpa en om man vill starta egen elproduktion? Andra tankar?

Allt gott!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #1 skrivet: 18 jan-21 kl 19:07 »
Vad får ni för intryck av det hela på hemsidan? Känns det som att deras idé skulle hjälpa en om man vill starta egen elproduktion? Andra tankar?

En svensk hemsida 2021 som inte erbjuder valet att läsa innehållet på svenska ter sig landsbygdsfrånvänd. Utan att vara raketforskare, så har jag viss förnimmelse av att de personer som brukar känna sig diskriminerade av att inte få valet att läsa information på svenska, oftare befinner sig på landsbygden än i städer.

Man kan ju fråga sig om ni främst tror att era tilltänkta intressenter uppehåller sig i storstan eller ute på landsbygden....? Mig veterligen produceras nära 100% av elen idag någon annanstans än inne i stan.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #2 skrivet: 18 jan-21 kl 20:00 »
Mitt intryck av hemsidan, utifrån en teknikers perspektiv alltså, är att den är full av design och fina ord, men det är svårt att hitta konkret information. Man läser igenom allt utan att riktigt förstå vad det handlar om, det är massor av ord men lite substans. Ungefär som när en politiker pratar. Jag skulle bara gå vidare, i mina ögon ser det ut som internets bakgrundsbrus.

Men om det handlar om att flera närliggande fastigheter skall dela på en solcellsanläggning så är ju konceptet intressant egentligen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #3 skrivet: 18 jan-21 kl 20:23 »
En svensk hemsida 2021 som inte erbjuder valet att läsa innehållet på svenska ter sig landsbygdsfrånvänd. Utan att vara raketforskare, så har jag viss förnimmelse av att de personer som brukar känna sig diskriminerade av att inte få valet att läsa information på svenska, oftare befinner sig på landsbygden än i städer.

Man kan ju fråga sig om ni främst tror att era tilltänkta intressenter uppehåller sig i storstan eller ute på landsbygden....? Mig veterligen produceras nära 100% av elen idag någon annanstans än inne i stan.  ;)

Jepp... 
sällan jag brukar hålla med dig.

Men platt fall på hemsidan...
Och förlorat intresse för idéen.
« Senast ändrad: 19 jan-21 kl 12:02 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #4 skrivet: 18 jan-21 kl 20:25 »
OK, det är visst några som vill starta en ny elhandelsplats, för s.k. förnybar energi? Eller missförstår jag något?

Enligt den rådande dogmen, så är tydligen storskaliga vindkraftsparker något slags miljövänlig förnybar energi? Med fördelar för de boende?
Enligt vilken livscykelanalys  kan man fråga sig?

Storskaliga vindkraftsparker är nog en av de företeelser, som landsbygdsbefolkning, som riskerar att drabbas av dylikt inom sitt närområde, är mest kritiska till.
En stor del av det lokala näringslivet, inklusive besöksnäring dör i princip ut, lantbruk läggs ner, och närmiljön blir delvis oåterkalleligt skadad.

De megastora vindsnurrorna är inte miljövänliga för fem öre.

Enorma arealer skog tas ner för tillfartsvägar och de enorma fundamenten, berg och berg mals ner och landskapet plattas, tiotals meter tjocka betongfundament med en diameter på närmare en halv hektar byggs för varje enskild vindsnurra. Oftast så förändras områdets vattenföring, då de hårdgjorda ytorna, inte kan absorbera vatten.
De stora mängderna betong som går åt till fundamenten, är inte sådär speciellt förnybar, eller miljövänlig.

För att hantera olika sorts byggtrafik, så måste nya hårdgjorda vägar byggas, och under några år, så är byggtrafiken minst sagt "livlig".

Under sin korta driftstid (ungefär 15-20 år), så massakrerar vindsnurran enorma mängder insekter, och fladdermöss och fåglar dör i stora mängder. I synnerhet fågelarter,  som lockas av insekterna, riskeras att dödas.
Ljus och ljusstörningar från de moderna verken som är 300 meter höga, stör djurliv och människoliv närmare en mil från verken.
 
Vibrationer från verken gör att en stor del av viltet flyttar från verkens närområde, och många djurbönder tvingas lägga ner, eftersom djuren inte längre "mår bra", det finns gott om rapporter om minskad fruktsamhet och ökad frekvens av missbildningar. Fråga gärna samerna...

Skuggor från verken påverkar växtligheten, väldigt långt från verken. Kombinerat med förändrad vattenföring och att även de lokala nederbördsmönstren förändras, så blir inte sällan odling svårgenomförbar, där den fungerat bra tidigare.

Nederbördsmönstren ändras helt enkelt därför att en grupp med 300-400 meter höga master med rotorblad, fungerar lite som om något har byggt ett smärre berg. När områden med regnskurar närmar sig vindkraftsparken, så kommer endera regnet skuren att böja av, eller släppa sitt regn på annat sätt än tidigare.
Det kan betyda det blir mer vatten i vissa områden, eller mindre vatten, än det varit tidigare, till förfång odling.

De plastmaterial som rotorbladen tillverkas av, innehåller än så länge mjukgörare och stabiliserare med hormonstörande ämnen, som är förbjudna i annan användning. Under verkens driftstid, så vittrar rotorbladen, uppemot en fjärdedel av rotorbladen försvinner som mikroplaster, som sprids i landskapet till sjöar och hav, via vattendrag och diken. 

På vintern, eller snarare så snart is kan bildas via fenomen som s.k. utstrålning, alltså från 3-4 plusgrader och neråt, så så bildas det is på vingarna, som så småningom slungas iväg, upp till tre-fyra gånger verkens totalhöjd inklusive rotorer, när förhållandena blir det rätta. Därför så avråds det från att beträda vindkraftsparkernas områden. Företeelsen kallas för "iskast".

När turbinerna som alstrar elen ska byggas, så är det en konstruktion, där det går åt stora mängder "sällsynta jordartsmetaller". Råvaror som det råder brist på, och som bryts på mycket tveksamma sätt idag, både socialt och miljömässigt.

Elen från vindkraftparkerna, måste skickas iväg från vindkraftsparken på något sätt. Och finns det inte rejäla starkströmsledningar, så måste sådana byggas eller de befintliga ledningarna måste byggas ut. Det innebär att tillräckligt stora områden med skog måste huggas ner, och hållas avskogade, så länge kraftledningen ska gå där.

Kraftledningarna lär inte vara begränsade till mark ägd av vindkraftsparkens ägare, eller något konsortium som gemensamt bestämt sig för upplåta mark för vindkraft, utan kan drabba vilken som helst markägare eller husägare i trakten.

Efter 15-20 år, så har vindkraftverken tjänat ut, och ska demonteras och skogen/marken återställas. Hur detta ska gå till, är egentligen inte beskrivet.
Om man plattat ut landskapet, ska man göra nytt urberg då? Kommer verkligen de där stora armerade betongfundamenten att tas bort, och återvinnas, för stora pengar, eller kommer de endast att döljas med ett tunt jordlager? Och de där vägarna som byggdes, ska de få ligga kvar? Och vad händer med kraftledningarna och ledningsgatorna? Eller ska man sätta upp nya, modernare och större verk igen på samma plats?

Min slutsats är att om vindkraft byggas, i form av vindkraftsparker, så bör det göras i form av mycket långsiktiga projekt. Staten, länsstyrelserna och kommunerna, de boende, samt organisationer som Naturskyddföreningen, LRF m.fl. bör vara involverade i en övergripande planering, av lämpliga och olämpliga områden för vindkraft i Sverige.
Platserna/områdena som väljs ut, ska innebära minimala störningar för nuvarande boende (mycket glest befolkat), djurliv, växtliv och vattendrag, likaså ska starkströmsledningar, vara väl genomtänkta i ett gemensamt nät. Området där vindkraftparken byggs, ska vara lämplig att återanvända för nya kraftverk, när de gamla tjänat ut.
Om några enstaka boende, måste flytta på sig, för vindkraftparkens skull, så ska detta överkompenseras ekonomisk, och ersättningsfastigheter ska tas fram.

När det väl finns områden utpekade, så får man ha auktion på dessa områden, likt rättigheten att bygga 4G, 5G och sannolikt snart 6G mobilnät.

Inga privata initiativ till att hitta på områden för att bygga vindkraftsparker ska tillåtas.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #5 skrivet: 18 jan-21 kl 23:45 »
skogaliten, varför skall vi inte tillåta privata initiativ till vindkraftsparker?

Här i Östergötland är ju Holmen på gång med ny storskalig vindkraft och det är väl bolaget som har pekat var de vill bygga, om de får bygglov och klarar miljökrav vet jag inte men initiativet är privat och det är väl inte sämre än om kommun eller länstyrelsen initierat vindkraften?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #6 skrivet: 19 jan-21 kl 01:21 »
skogaliten, varför skall vi inte tillåta privata initiativ till vindkraftsparker?

Här i Östergötland är ju Holmen på gång med ny storskalig vindkraft och det är väl bolaget som har pekat var de vill bygga, om de får bygglov och klarar miljökrav vet jag inte men initiativet är privat och det är väl inte sämre än om kommun eller länstyrelsen initierat vindkraften?

Om du läst mitt inlägg, så var det inte riktat mot vem som eventuellt ska äga vindkraftparker, utan hur de ska lokaliseras.

Idag körs lokalbefolkning över, lokala företag läggs ner, djuruppfödning omöjliggörs inom lantbruket, när privata intressen får bestämma plats för vindkraftsparker.

Tycker du att det är viktigare att ett storbolag kkan tjäna pengar, än att tusentals ska förlora pengar, förutom att deras miljö blir skadad?
Utrotande av insekter, fladdermöss och fåglar spelar ingen roll?

Jag struntar i om Holmen, Eolis eller i värsta ett kinesiskt bolag äger vindkraftparken, så länge de följer svenska regler när den är i drift, och avvecklar den snyggt när dess korta levnad är till ända.

Men att högindustriell verksamhet som vindkraft, ska få byggas i oförstörda kulturlandskap där det finns höga naturvärden, bara för att ett företag råkar få idén, köper jag inte.
En mängd människor på landsbygden drabbas av katastrofalt sänkta fastighetsvärden, företag och lantbruk kommer att läggas ner, bara för att storbolag ska tjäna multum på att få gratis elcertifikat, och över tid få ett höjt aktievärde (shareholder value) köper jag inte.

Några nya jobb uppstår inte i kommunen pga vindkraften (det är som de där urlöjliga serverfarmerna, inga jobb på orten, servicepersonal är storstadsbaserad eller utländsk), några skatteinkomster för kommunen uppstår inte heller, det uppstår en miljömässig misär, och det som tidigare varit en dynamisk byggd, blir istället en avfolkningsbygd, dit endast de som inte har råd att bo någon annanstans flyttar.
Det blir en bra avstjälpningsplats för Norrköpings kommun, som vill skicka bort sina problematiska boende från kommunen.

Kommunen, Finspångs kommun, kommer att förlora arbetstillfällen, och besöksnäringen kommer att försvinna helt från stora delar av kommunen.

Vi, som medborgare i Sverige, måste vara överens om, och acceptera de platser där det är lämpligt med vindkraft, om nu vindkraft verkligen är en god idé ur ett miljöperspektiv.

Historiens dom över korkade lokaliseringar av vindkraftsparker kommer att bli mycket hård. Utrotade fåglar förblir utrotade, minskad pollinering p.g.a. för lite insekter förblir ett problem för matproduktionen.

Om Holmen, Eolus, och Brevens Bruk får bygga så mycket vindkraft som de hittills föreslagit, så kommer ungefär en 1/4 av Finspångs kommuns yta, förvandlas från naturområden, lantbruksområden, lantliga småorter och skogsmark till industrimark.
Norrköpings kommun, berörs bara till en mycket liten del. Även Katrineholms kommun kommer att påverkas av Holmens planer.

Finspångs kommmun är Sveriges sjörikaste kommun. En av Holmens vindkraftparker är tänkt att placeras ganska precis på vattendelaren mellan Nyköpingsåns avrinningsområde, och Motala ströms avrinningsområde, vilket torde ge en rejäl negativ påverkan på Vätterns vattenkvalitet, och även öka belastningen av mikroplaster och hormonstörande ämnen i Östersjön.

Påverkan på natur, miljö klimat, och boende, från de här gigantiska vindkraftsparkerna, de är större vad som hittills byggts i Sverige, kommer att vara enorm, och i stort sett tömma landsbygden i Finspång på folk.

Nä, privata företag ska inte bestämma att en 1/4 dels kommun ska omvandlas från landsbygd till industrimark.

Dessutom visar statistik att de flesta vindkraftsparkerna som byggts, har bytt ägare efter några år, från svenska bolag/konsortier, till huvudsakligen kinesiska ägare.
Och när, jag tycker inte att vi ska vara en kinesisk koloni, och överföra skattemedel (via elcertifikaten) till Kina. Enklare vore väl att betala direkt till Kina, utan att gå omvägen via miljövidriga vindkraftsparker.

Jag tycker att vi ska komma överens, som land, via politiska beslut och gedigna utredningar, vilka ställen det är lämpligt att placera vindkraftsparker på, och vilka kriterier som ska gälla.

Sedan kan de privata företagen få söka rätten att bygga vindkraftparker i de utsedda områdena, precis som med mobilnäten.

Då kan också de privata företagen få börja med föra i bevis att de är långsiktiga och seriösa vad avser byggnation, drift, och avveckling  vindkraftparkerna.
Precis som mobiloperatörerna måste göra, innan de kan få köpa rätten att bygga ett mobilnät.

Jag föreslår alltså inte statliga vindkraftparker, läs om, läs rätt.





Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #7 skrivet: 19 jan-21 kl 08:28 »
Om du läst mitt inlägg, så var det inte riktat mot vem som eventuellt ska äga vindkraftparker, utan hur de ska lokaliseras.

Idag körs lokalbefolkning över, lokala företag läggs ner, djuruppfödning omöjliggörs inom lantbruket, när privata intressen får bestämma plats för vindkraftsparker.

Tycker du att det är viktigare att ett storbolag kkan tjäna pengar, än att tusentals ska förlora pengar, förutom att deras miljö blir skadad?
Utrotande av insekter, fladdermöss och fåglar spelar ingen roll?

Jag struntar i om Holmen, Eolis eller i värsta ett kinesiskt bolag äger vindkraftparken, så länge de följer svenska regler när den är i drift, och avvecklar den snyggt när dess korta levnad är till ända.

Men att högindustriell verksamhet som vindkraft, ska få byggas i oförstörda kulturlandskap där det finns höga naturvärden, bara för att ett företag råkar få idén, köper jag inte.
En mängd människor på landsbygden drabbas av katastrofalt sänkta fastighetsvärden, företag och lantbruk kommer att läggas ner, bara för att storbolag ska tjäna multum på att få gratis elcertifikat, och över tid få ett höjt aktievärde (shareholder value) köper jag inte.

Några nya jobb uppstår inte i kommunen pga vindkraften (det är som de där urlöjliga serverfarmerna, inga jobb på orten, servicepersonal är storstadsbaserad eller utländsk), några skatteinkomster för kommunen uppstår inte heller, det uppstår en miljömässig misär, och det som tidigare varit en dynamisk byggd, blir istället en avfolkningsbygd, dit endast de som inte har råd att bo någon annanstans flyttar.
Det blir en bra avstjälpningsplats för Norrköpings kommun, som vill skicka bort sina problematiska boende från kommunen.

Kommunen, Finspångs kommun, kommer att förlora arbetstillfällen, och besöksnäringen kommer att försvinna helt från stora delar av kommunen.

Vi, som medborgare i Sverige, måste vara överens om, och acceptera de platser där det är lämpligt med vindkraft, om nu vindkraft verkligen är en god idé ur ett miljöperspektiv.

Historiens dom över korkade lokaliseringar av vindkraftsparker kommer att bli mycket hård. Utrotade fåglar förblir utrotade, minskad pollinering p.g.a. för lite insekter förblir ett problem för matproduktionen.

Om Holmen, Eolus, och Brevens Bruk får bygga så mycket vindkraft som de hittills föreslagit, så kommer ungefär en 1/4 av Finspångs kommuns yta, förvandlas från naturområden, lantbruksområden, lantliga småorter och skogsmark till industrimark.
Norrköpings kommun, berörs bara till en mycket liten del. Även Katrineholms kommun kommer att påverkas av Holmens planer.

Finspångs kommmun är Sveriges sjörikaste kommun. En av Holmens vindkraftparker är tänkt att placeras ganska precis på vattendelaren mellan Nyköpingsåns avrinningsområde, och Motala ströms avrinningsområde, vilket torde ge en rejäl negativ påverkan på Vätterns vattenkvalitet, och även öka belastningen av mikroplaster och hormonstörande ämnen i Östersjön.

Påverkan på natur, miljö klimat, och boende, från de här gigantiska vindkraftsparkerna, de är större vad som hittills byggts i Sverige, kommer att vara enorm, och i stort sett tömma landsbygden i Finspång på folk.

Nä, privata företag ska inte bestämma att en 1/4 dels kommun ska omvandlas från landsbygd till industrimark.

Dessutom visar statistik att de flesta vindkraftsparkerna som byggts, har bytt ägare efter några år, från svenska bolag/konsortier, till huvudsakligen kinesiska ägare.
Och när, jag tycker inte att vi ska vara en kinesisk koloni, och överföra skattemedel (via elcertifikaten) till Kina. Enklare vore väl att betala direkt till Kina, utan att gå omvägen via miljövidriga vindkraftsparker.

Jag tycker att vi ska komma överens, som land, via politiska beslut och gedigna utredningar, vilka ställen det är lämpligt att placera vindkraftsparker på, och vilka kriterier som ska gälla.

Sedan kan de privata företagen få söka rätten att bygga vindkraftparker i de utsedda områdena, precis som med mobilnäten.

Då kan också de privata företagen få börja med föra i bevis att de är långsiktiga och seriösa vad avser byggnation, drift, och avveckling  vindkraftparkerna.
Precis som mobiloperatörerna måste göra, innan de kan få köpa rätten att bygga ett mobilnät.

Jag föreslår alltså inte statliga vindkraftparker, läs om, läs rätt.

(:)  Vänlig ton vill vi ha. (Tagit bort lite här) /Torpjens


Trådstarten handlade om småskalig energidelning.
« Senast ändrad: 19 jan-21 kl 12:25 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #8 skrivet: 19 jan-21 kl 09:53 »

(:)  Följdmoderering. /Torpjens

Trådstarten handlade om småskalig energidelning.
Har du läst hemsidan?

Börja med det, så ska du se vad man försöker göra.

En ny handelsplats för energi. Fast man kallar det för "klubb" istället för elbörs, men som jag tolkar så är det det man gör.

Alltså en plats där köpare och säljare kan mötas.

Och enligt hemsidan, så vill man uppmuntra till byggandet av fler vindkraftparker. Vindkraftparker är inte småskaligt.

Hur denna "energidelning"/elhandel ska gå till, är dock inte beskrivit på hemsida,





« Senast ändrad: 19 jan-21 kl 12:26 av torpjens »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #9 skrivet: 19 jan-21 kl 10:28 »
Har du läst hemsidan?

Börja med det, så ska du se vad man försöker göra.

En ny handelsplats för energi. Fast man kallar det för "klubb" istället för elbörs, men som jag tolkar så är det det man gör.

Alltså en plats där köpare och säljare kan mötas.

Och enligt hemsidan, så vill man uppmuntra till byggandet av fler vindkraftparker. Vindkraftparker är inte småskaligt.

Hur denna "energidelning"/elhandel ska gå till, är dock inte beskrivit på hemsida,

Det är nog bättre att då inrikta sig på felaktigheterna mella frågeställningen och referenslänken.
Istället för att börja raljera om ett energislags påstådda konsekvenser..
ja....   jag skriver påstådda då det saknas tillräckliga referenser med stor trovärdighet i det raljerande inlägget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Zofia Laine

  • Inlägg: 2
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #10 skrivet: 19 jan-21 kl 11:57 »
Tacksam för inläggen hittills, fyll gärna på med mer.

Trodde det var vi som inte var insatta i energiproduktion som tyckte det var svårt att förstå upplägget exakt, så bra att höra från er att ni inte heller tyckte det var tydligt beskrivet hur det ska gå till. Ang vindkraftsdebatten, så var den kanske lite utanför syftet med min tråd, men förstår att det är något som berör. Hittills så har de tre pilotprojekt på gårdar i södra sverige, samtliga med solceller i lite varierande skala. Det här med elbörs kände jag inte till sedan innan så ska googla lite på det och se vad man hittar också. Tack!

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Åsikter om ett initiativ till lokal energiklubb
« Svar #11 skrivet: 19 jan-21 kl 19:40 »
Småskalig elproduktion och distribution tillhör framtiden. där ingår både sol och vindkraft. Kärnkraften fasas ju nu ut och skall ersättas med framförallt vindkraft. Problemet är att man behöver lagra el när det blåser för att ha till stiltjedagar. Vattenkraften ingår också i basproduktionen. vi kommer i framtiden se dels fastigheter med egen elproduktion som räcker till men också mindre elnät typ villaområden där samtliga har solceller och vätgasproduktion av överskottsel och produktion med bränsleceller. Det kräver hus med bra isolering,snåla ellösningar och elproduktion. systemen finns redan även om mycket är på provstadiet men det byggs även i Sverige självförsörjande både villor men också flerfamiljshus. och då handlar det inte bara om el o värme utan också om vatten och avloppshantering. framtiden är spännande!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser