Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva  (läst 2351 gånger)

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« skrivet: 08 dec-20 kl 10:14 »
Jag har en generator från Erkens partille numera Asea.Den är 6 polig och behöver 1000 rpm.Är på 15kva och väger väl en 400kg.Den är bommulls lindad,så den tål inte fukt.Har suttit som generator i vatten kraftverk.Tänkte få tag i en Diesel ifrån en gammal tröska på 80hkr Perkins.och nu undrar jag kan man köra en sådan diesel på 1000 rpm eller skall jag ha utväxling.Kom med förslag.För jag vill inte lägga ned så mycket pengar på detta.Det är bara motorn jag behöver//roland

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #1 skrivet: 08 dec-20 kl 11:07 »
Når det gälller vilket varvtal man kör en motor på så måste man se till effektkurvan var den är optimal att ligga.

Dock är jag ganska säker på att motorn är alldeles för liten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #2 skrivet: 08 dec-20 kl 11:27 »
Nog måste en Perkins på 80 hk klara 15 kVA. Men du skall nog snarare ligga på 1500-2000 varv om du skall maxa uttaget. Men kolla som sagt effektkurvan på motorn, brukar finnas att hitta på nätet. Forumet Maskinisten har säkert annars, där finns det nog extra bra tips.

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #3 skrivet: 08 dec-20 kl 11:45 »
Nog måste en Perkins på 80 hk klara 15 kVA. Men du skall nog snarare ligga på 1500-2000 varv om du skall maxa uttaget. Men kolla som sagt effektkurvan på motorn, brukar finnas att hitta på nätet. Forumet Maskinisten har säkert annars, där finns det nog extra bra tips.

Den har ju en remskiva på 135mm,med 5 b rep,så jag kan ju kolla vid vilket varvtal motorn går bäst.Har en granne som har en perkins,som jag skall kolla på .Skall se om jag hittar lite data på den.Tack mvh //Roland
Bara jag får det att fungera till huset är jag nöjd...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #4 skrivet: 08 dec-20 kl 13:49 »
Och kolla att motorns varvtalsregulator fungerar tillräckligt bra vid aktuellt varvtal.  En dieselmotor från en traktor brukar ha en regulator som är gjord för att kunna reglera valfritt varvtal från tomgång upp till maxvarv, men det är inte självklart att en motor som från början är tillverkad för en skördetröska har regulatorn gjord på det sättet. Det kan mycket väl vara så att den bara reglerar maxvarvtalet, som ju är det enda läge som brukar användas på skördetröskan.

Kolla gärna exakt typbeteckning på motor, insprutningspump och eventuell separat regulator, den informationen kan vara bra att ha för att gå vidare i att bedöma motorns lämplighet.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #5 skrivet: 09 dec-20 kl 17:17 »
Nog måste en Perkins på 80 hk klara 15 kVA. Men du skall nog snarare ligga på 1500-2000 varv om du skall maxa uttaget. Men kolla som sagt effektkurvan på motorn, brukar finnas att hitta på nätet. Forumet Maskinisten har säkert annars, där finns det nog extra bra tips.

Du kan förmodligen få ut 15-20 kW vid 1000 varv/min.

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #6 skrivet: 10 dec-20 kl 12:11 »
Du kan förmodligen få ut 15-20 kW vid 1000 varv/min.

Ja precis hade tänkt så,då använder man ju vridmomentet.Har inte kommit igång ännu.Får bli efter Julen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #7 skrivet: 10 dec-20 kl 19:23 »
Eftersom du verkar räkna med att använda rem så finns ju möjligheten att gå upp eller ned i varv på motorn efter vad du kommer fram till är bästa varvet. Jag tycker personligen att det är trevligt med låga varvtal, men man vill ju inte att det skall stå och morra för mycket.

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
SV: Tönkte bygga mig ett eget Elverk på 15kva
« Svar #8 skrivet: 11 dec-20 kl 15:43 »
Eftersom du verkar räkna med att använda rem så finns ju möjligheten att gå upp eller ned i varv på motorn efter vad du kommer fram till är bästa varvet. Jag tycker personligen att det är trevligt med låga varvtal, men man vill ju inte att det skall stå och morra för mycket.

Ja precis tänkte den kunde gå på ett fint lugnt varvtal,så håller den ju längre.Får se om hur det blir rem är väl lättast.För då anpassar man ju det hela till rätt varvtal och det blir väl en 8 kw som jag tar ut på den.Bra att ha lite marginal !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser