Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig säkring till off grid-system  (läst 3076 gånger)

Jollen

  • Inlägg: 22
Lämplig säkring till off grid-system
« skrivet: 19 nov-20 kl 21:53 »
Jag har låtit installera off grid-system av solcell (gjort av elektriker).
Dock hade jag inte vid tillfället köpt säkring och tänker installera det nu (mellan batteri+ och regulator).

Vilken typ av säkring skulle ni rekommendera? Skulle t.ex. automatsäkring fungera? Vore ju smidig.
Hur många ampere bedömer ni behövs?

Spec:
Solcell 12V, 320W
Regulator 30A, 12/24V
Batteri 12V, 70ah
Inverter 12V till 230V, 1500W (temporärt 3000W)
Se även bifogad bild för spec.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #1 skrivet: 19 nov-20 kl 22:54 »
Sitter det ingen säkring inbyggd i regulatorn? I såna fall skulle jag vilja ha en mellan regulatorn och batteriet, vid frågetecknet, en trög 32A borde vara bra. En vanlig automatsäkring/dvärgbrytare av samma sort som man har i huset bör fungera, med B- eller C-karakteristik. Men kolla innan du köper att den är godkänd för 12V likström. Visserligen kan ett batteri lämna ut fruktansvärt hög kortslutningsström men den begränsas väll i någon mån av ledningens resistans. Sedan borde man ju ha en mellan batteriet och invertern också, om det inte finns, men där talar vi ju om strömmar på över 200A så där måste du ha någon specialsäkring.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #2 skrivet: 20 nov-20 kl 00:39 »
Invertern har väl egen säkring? Och regulatorn behöver väl inte avsäkras, den kan ju inte ge mer.

Känns som att batteriet är i klenaste laget för invertern, men jag antar att invertern är tilltagen för att kunna klara en ökning av batteribank.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #3 skrivet: 20 nov-20 kl 06:30 »
Tack för input!
Det finns säkring i regulatorn, men i Instruktionsboken för densamma rekommenderar de att man sätter en säkring mellan batteri och regulator.

Det är tänkt att utöka systemet med ytterigare ett batteri. Har bara inte hunnit dit än.

Bifogar också en bild från Clas Olhsons material om solcellssysrem där man ser säkringen. Liknande säkringshållare är inköpt.

Givet mina specs vilken ampere på säkringen, som sagt det finns redan säkring i regulatorn.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #4 skrivet: 20 nov-20 kl 07:39 »
Jag rekommenderar en säkring mellan batteri och växelriktare, och en annan mellan batteri och regulator.

Kolla i manualen för växelriktaren vilken märkström på säkring som tillverkaren föreskriver där, och följ den rekommendationen.
Mellan batteri och regulator bör 32 A bli bra om du använder elinstallationsmässig säkring , 40 A om du använder fordonssäkring (s k maxifuse, alltså en slags förvuxen flatstiftsäkring).  Vanliga "normalstora" flatstiftsäkringar bör inte användas för långvarigt bruk över 15-20 A, det blir risk för varmgång i hållaren då.  Och se till att både säkring och hållare är av pålitligt märke och god kvalitet, undvik märkeslösa saker som säljs av biltillbehörsfirmor under eget namn.

Exempel på flatstiftsäkring och hållare:
https://se.farnell.com/littelfuse/01520001txn/fuse-holder-60a-32v-bolt-down/dp/2762094
https://se.farnell.com/littelfuse/0299040-zxnv/fuse-slow-blow-40a-maxi/dp/9943161

För den kraftigare säkringen till växelriktaren misstänker jag att det blir bäst med någon form av fastskruvad blecksäkring, något i den här stilen (se pdf-databladet för säkringshållaren, där finns bättre bilder) http://www.farnell.com/datasheets/2099352.pdf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #5 skrivet: 20 nov-20 kl 09:23 »
Det är inte fel med säkringar.


Hoppas det är kopplat med korta, grova kablar mellan batteri och inverter. Det är en känslig punkt som ställer till det.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #6 skrivet: 20 nov-20 kl 18:27 »
Det är inte fel med säkringar.


Hoppas det är kopplat med korta, grova kablar mellan batteri och inverter. Det är en känslig punkt som ställer till det.

Det är kopplat med korta, grova kablar.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #7 skrivet: 20 nov-20 kl 18:28 »
Jag rekommenderar en säkring mellan batteri och växelriktare, och en annan mellan batteri och regulator.

Kolla i manualen för växelriktaren vilken märkström på säkring som tillverkaren föreskriver där, och följ den rekommendationen.
Mellan batteri och regulator bör 32 A bli bra om du använder elinstallationsmässig säkring , 40 A om du använder fordonssäkring (s k maxifuse, alltså en slags förvuxen flatstiftsäkring).  Vanliga "normalstora" flatstiftsäkringar bör inte användas för långvarigt bruk över 15-20 A, det blir risk för varmgång i hållaren då.  Och se till att både säkring och hållare är av pålitligt märke och god kvalitet, undvik märkeslösa saker som säljs av biltillbehörsfirmor under eget namn.

Exempel på flatstiftsäkring och hållare:
https://se.farnell.com/littelfuse/01520001txn/fuse-holder-60a-32v-bolt-down/dp/2762094
https://se.farnell.com/littelfuse/0299040-zxnv/fuse-slow-blow-40a-maxi/dp/9943161

För den kraftigare säkringen till växelriktaren misstänker jag att det blir bäst med någon form av fastskruvad blecksäkring, något i den här stilen (se pdf-databladet för säkringshållaren, där finns bättre bilder) http://www.farnell.com/datasheets/2099352.pdf


Tack för tips!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lämplig säkring till off grid-system
« Svar #8 skrivet: 21 nov-20 kl 20:06 »
En sak till som jag kom att tänka på: Effektuppgifterna på växelriktare, i synnerhet billiga sådana, brukar innehålla mycket "luft". Det brukar inte vara tillrådligt att belasta dem till mer än kanske en tredjedel av märkeffekten.
Ska man arbeta med så höga effekter som uppåt 1500 W och dessutom har tänkt sig att köra saker som kräver hög startström (t ex prylar drivna av enfas asynkronmotorer - vattenpumpar, kompressorer mm), så bör man nog överväga om man inte ska arbeta med högre spänning än 12 V på batterisidan. Kan nog vara lämpligt att gå upp till 24 eller ännu hellre 48 V.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser