Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 8379 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #20 skrivet: 25 jul-20 kl 11:10 »
Jag vet inte hur lång tid det tog för föraren att upptäcka att något var fel. Är inte säker på att det blev något stort ångmoln på en gång, och en 940 har ju ingen varningslampa för motortemp, det vill till att man tittar på tempmätaren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bilfunderingar
« Svar #21 skrivet: 25 jul-20 kl 13:43 »
Ja, så är det alltid. Men jag kan tänka mig att betala mer för att få ett finare exemplar.

Är du seriöst intresserad och kan tänka dig att åka upp till norra Västerbottens inland, kan jag fråga om de som har vill sälja nån?

Jag vet 2 som har några var och det ska vara 2-3 till som har, men mins inte på rak arm var

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #22 skrivet: 25 jul-20 kl 23:27 »
Beträffande Saab V4-delar så var jag idag in på en gårdsloppis där det fanns gott om sådana. Längs RV 86, ca 10 km öster om Bispgården.

Anders Flix

  • Inlägg: 1738
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #23 skrivet: 26 jul-20 kl 19:13 »
Är du seriöst intresserad

Nej.

Det är för många saker som kommer emellan. Det är bara en dröm än så länge.

Tack ändå!

Min syster hittade en bild på Saaben, bilden är tagen 1972.
Livet suger

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #24 skrivet: 26 jul-20 kl 19:30 »
Den färgen ser man inte ofta på bilar numera

Skogsvilde

  • Inlägg: 16978
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #25 skrivet: 26 jul-20 kl 20:33 »
Nej.

Det är för många saker som kommer emellan. Det är bara en dröm än så länge.

Tack ändå!

Min syster hittade en bild på Saaben, bilden är tagen 1972.

Hehe...  en sådan hade min gamle oxå... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bilfunderingar
« Svar #26 skrivet: 27 jul-20 kl 10:45 »
Inte ofta man ser dem numera. Min första bil var en Saab 95, gick under smeknamnet raketen.  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #27 skrivet: 27 jul-20 kl 10:58 »
Inte ofta man ser dem numera. Min första bil var en Saab 95, gick under smeknamnet raketen.  :-*
Jag anar en viss ironi i det namnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #28 skrivet: 27 jul-20 kl 21:52 »
I slutet av 90-talet hade en av mina kollegor en Volvo 240 '77, som väl inte hörde till de mest driftsäkra. Den bilen kallades Mir, efter den ryska rymdstationen vars teknikkrångel var en följetong i nyheterna på den tiden.

alternaiv

  • Inlägg: 9350
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #29 skrivet: 28 jul-20 kl 06:39 »
Vi hade en Saab i familjen och den var inte rolig, beige och varje gång det regnade blev det fukt i den där grejen som sitter över tändstiften, tror jag att det var, så man fick ta bort den och torka.

Den mysigaste bilen var den här gröna sötingen. Växelspaken var ju lite speciell [emoji846]

Finns de bilarna kvar?
Såg nu att de tillverkades 61 - 94
« Senast ändrad: 28 jul-20 kl 08:32 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bilfunderingar
« Svar #30 skrivet: 28 jul-20 kl 08:17 »
Vi hade en Saab i familjen och den var inte rolig, beige och varje gång det regnade blev det fukt i den där grejen som sitter över tändstiften, tror jag att det var, så man fick ta bort den och torka.

Den mysigaste bilen var den här gröna sötingen. Växelspaken var ju lite speciell [emoji846]

Finns de bilarna kvar?
Såg du att de tillverkades 61 - 94

Några Renault 4 kallad Laban rullar omkring här uppe.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #31 skrivet: 28 jul-20 kl 09:29 »
Min mor har berättat att hon hade en sån på den tiden hon bodde i Danmark. Hon parkerade på samma ställe vid jobbet varje dag och den sidan som vette mot havet rostade bort på något år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Bilfunderingar
« Svar #32 skrivet: 28 jul-20 kl 12:23 »
Och krocksäkerheten låg i nivå med dagens mopedbilar... Men det var en trevligare tid när bilar kunde vara så klena som 20-30 hästkrafter och ingen display som tjatade om service eller att bältet inte används.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #33 skrivet: 28 jul-20 kl 16:03 »
Problemet med 4L när det gäller krocksäkerhet lär ha varit att hela frampartiet framför torpedväggen var alldeles för kraftigt byggt i förhållande till resten av karossen. Tvärt emot en deformationszon, alltså.
Men den klarade trots allt de krockprov som började krävas från början av 70-talet, så riktigt lika urusel som de sämsta mopedbilarna kan den inte ha varit, åtminstone inte så länge den var ny och fri från rostskador.

Det var inte helt ovanligt att 4L blev bromslösa pga rost. De hade enkrets bromssystem så länge det var tillåtet. Bromsröret till bakbromsarna gick på insidan av golvet, och under pedalstället var det ständigt fuktigt (det låg en plywoodskiva som utfyllnad där), så det var vanligt att bromsröret rostade sönder. Och det var ju helt omöjligt för en bilprovare att komma åt att besiktiga. Just detta problem löstes mot slutet av 60-talet genom att Renault gick över till korrosionståliga bromsrör (kopparnickellegering). Men det rådde inte bot på den andra orsaken till att en 4L kunde bli bromslös. Det var vanligt med rostskador vid bakvagnens länkarmslager, och om det blev mjukt vid det vänstra länkarmslagret så det kunde röra sig med fjädringsrörelserna, så böjdes bromsröret fram och tillbaks och gick snart av.

Problem med bromsrör som rostade sönder pga fukt under golvmattorna vid pedalstället var också vanliga på VW typ 1 och 3. Men VW införde aldrig något bättre än rostande stålbromsrör (inte ens galvade, de var bara rostskyddade med nån slags mörkgrön pulverlack som snart flagnade av), de började tidigt lita till tvåkretssystem istället.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Bilfunderingar
« Svar #34 skrivet: 28 jul-20 kl 17:45 »

Den mysigaste bilen var den här gröna sötingen. Växelspaken var ju lite speciell [emoji846]

Finns de bilarna kvar?
Såg nu att de tillverkades 61 - 94
Köpte en 4L ny -73. Efter några månader byttes den till en R6 beroende på att jag hela tiden varvade sönder ventilfjädrarna på 4L:en. 6:an som var storasyster hade större motor men i stort samma inredning och växelspak eller "krok". den fungerade alldeles utmärkt när man vant sig vid hanterandet. För övrigt var 6:an betydligt mer robust och mer bil. Bägge modellerna rostade däremot friskt och jag har varit med om att flera 4:or gått av på mitten. 4:an ser man ibland fortfarande så några skötte tydligen rostskyddet men skulle gärna se en 6:a också. här finns en köpare till en sådan om någon vet ett ex.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Bilfunderingar
« Svar #35 skrivet: 30 jul-20 kl 10:33 »
Blev intresserad  över hur uppköpare får reda på bilar.  Idag kom grannen in o sa att han blev terroriserad av en snubbe som ville köpa hans avställda bil. 5 samtal med början på kvällen och in på natten. Ingen bra taktik om man är seriös. Snackade dessutom dålig svenska. Kollade upp telefonnumret på Hitta.se och finns ingen registrerad på detta med väl kommentarer från andra som blivit uppringda. "bedrägeri" enligt de flesta som var kontaktade. Vill köpa bil som ej är till salu var även många som skrivit.   Finns en sajt som heter biluppgifter.se som tillhandahåller listor på bilar som är avställda m.m . tydligen krävs att man är medlem o betalar en avgift. Enl. en kommentar hade uppköparen sagt att det var genom denna sajt som han hittat bilen.
grannen blev erbjuden gratis hämtning av bilen men inget betalt. Bilen är en 09 KIA Soul och avställd pga kopplingsras. Det vet ju inte uppköparen men i vilket fall är det en bra affär att hämta en bil o inte betala för den. Senaste messet från denna uppköpare var krav på bilder!!! Ingen presentation eller annat.
Bilen är dock av intresse för importören då den nu gått 98000 mil med orginalmaskin,låda o drivknutar. T.o.m kopplingen är orginal. Dock bytt bromsar,avgas,kylare,tank (pga att någon borrat hål i den för dieselns skull) . Han är erbjuden en NY Kia om han kör 2000 mil till med orginalmotorn. Något den bör klara då motorn faktiskt verkar funka bra utan missljud eller oljerök. Men en ny koppling krävs för att det skall hända. grannen köpte den ny och haft den som pendlarbil mellan småland och uppsala i 11 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Bilfunderingar
« Svar #36 skrivet: 30 jul-20 kl 10:47 »
Dieselmotorn i den är en riktig fullträff. Sitter samma i Hyundai om jag inte tar miste.


Ringde en sådan där tomte och ville köpa en avställd bil jag har, som jag inte vill sälja men egentligen inte behöver. Men jag drog till med 10 000 över listpris eftersom den är välvårdad. Då var det inte intressant längre fast han tjatat och ringt ett antal gånger.

alternaiv

  • Inlägg: 9350
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #37 skrivet: 30 jul-20 kl 14:19 »
Vad är det för otäck lampa
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

alternaiv

  • Inlägg: 9350
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #38 skrivet: 30 jul-20 kl 14:39 »
Vad är det för otäck lampa
Hittade, kan jag köra 35 km
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Skogsvilde

  • Inlägg: 16978
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #39 skrivet: 30 jul-20 kl 14:53 »
Vad är det för otäck lampa

Motorfelslampa.
Kan vara allt från en fnurra på tråden till ett katastrofalt fel.
Kolla så nödvändigheterna är ok.
Olja och vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
Ronny 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser