Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken  (läst 1155 gånger)

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
ja bor i hyrt radhus  , men det är  intresssant   , när det kommer till att spara energi,, tänk 100  lägenheter,,  dessa spolar bort, 2500liter  varmvatten dagligen,, bara för att rören är dåligt dragna,,, finns det nån  egentlig vinns med att försöka spara energi,,  det är ju ändå  pengarna som styr,, så varför finns det bara inte uppladdningsbara stavbatteri att köpa,,  eller är det fel att använda ett     uppladningsbart  AA batteri  för 20 kr flera år  ?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken
« Svar #1 skrivet: 12 jul-20 kl 10:08 »
Radhus och lägenhetshus byggda på 1960-talet eller senare har oftast VVC (varmvattencirkulation), så man slipper det mesta av framspolningsförbrukningen.

Det finns flera skäl till att man inte bara använder uppladdningsbara småbatterier.  Dels har de ju ganska hög självurladdning, så de är helt oanvändbara för prylar med liten strömförbrukning som man väntar sig ska gå länge mellan batteribytena (typ klockor, brandvarnare, trådlösa tempgivare).  Och dels har de laddbara batterierna lägre polspänning än ett vanligt alkaliskt batteri (1,25 V jämfört med 1,5 V nominell spänning).
Sen hör det ju också till saken att många laddbara batterier inte alls blir så långlivade som man borde kunna förvänta sig. Delvis pga att det förekommer batterier av dålig kvalitet på marknaden, delvis för att många laddare är mindre klyftigt gjorda och "laddar sönder" batterierna, respektive att de personer som använder batterierna inte har tillräcklig naturvetenskaplig utbildning för att kunna ta hänsyn till ett nickel- metallhydridbatteris egenheter och använda batteriet på bästa möjliga sätt. Man kanske bara hinner ladda dem 5-10 gånger innan de är så dåliga att det blir kassation.  Och då är det ingen miljö- eller resursvinst alls jämfört med att använda engångsbatterier, med tanke på att de laddbara batterierna har en pluspol av nickel. Utvinningen av nickelmetall är ju en mycket miljöstörande process, och det är svårt att återvinna nickel ur batteriskrot.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken
« Svar #2 skrivet: 12 jul-20 kl 23:29 »
Stavbatterier,, det är   typ 20 år sedan ja sluta köpa sådana,,, garanterat är det ekonomiskt lönsamt att använda laddbara batterier,, men ok  vissa  stavbatterier    slutar funka,,, jag har en  smart   laddare som laddar batteri  ett å ett,, inte i par som ar vanligt,, men är det nån miljövinst ?,, med tanke på tillverknings energi av  A batterier

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken
« Svar #3 skrivet: 12 jul-20 kl 23:40 »
Jag har inte heller köpt AA/AAA batterier på länge. Vad skall jag använda dom till? Har nog inget som går på såna längre. Ficklampan var det sista men jag har en makita uppladdningsbar nu.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken
« Svar #4 skrivet: 12 jul-20 kl 23:55 »
Jag använder rätt mycket AA och AAA, men då de laddningsbara klarar många laddningscykler så blir det rätt sällan jag köper nya. Byter vartefter till moderna som nästan håller dubbla energin mot de äldsta i samlingen.

Men som Torbjörn skriver, det finns apparater jag har vanliga alkaliska batterier i. Räknar jag med att apparaten går längre än ett år på en laddning, så blir det engångsbatterier.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Uppladdningsbara batterier från tråden Solceller på marken
« Svar #5 skrivet: 13 jul-20 kl 00:07 »
jag har  erfarit att Camera  ,,  inte funkar med uppladningsbara batteri,,,,, komar aldrig mer köpa engångsbatteri !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser