Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asynkronmotor som generator?  (läst 3485 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Asynkronmotor som generator?
« skrivet: 08 jun-20 kl 17:41 »
Funderingar för de mer avancerade el-byggarna:
Kan en vanlig enfas asynkronmotor ihop med en enklare inverter vara ett billigt sätt att få en kraftfull generator för 230V enfas växelström? -Kan en enfas inverter rent av användas för att kicka igång en trefasmotor att arbeta som generator?

Kan det gå att använda en inverter som rent av är för svag för att dra igång elmotorn obelastad, med t.ex. glödlampor som strömbegränsningsmotstånd? Om jag fattat rätt behövs bara en ganska svag växelström inom ungefär det frekvensområde motorn/generatorn normalt arbetar inom. Så snart en asynkronmotor dras upp i högre varvtal än det synkrona börjar den fungera som generator i stället, men jag misstänker att om invertern är svag så kan det bli lite knepigt med frekvensregleringen.

Är målet att driva elektriska värmeelement, lampor och elektronik med primärswitchade nätaggregat kanske det spelar mindre roll att hålla rätt frekvens.

Helst skulle jag vilja få till en billig generator som kan ge 400V trefas för att driva en svets och kanske andra elmotorer. Hyfsad sinusform på växelströmmen är nog i så fall viktigare än att frekvens och spänning är exakta..?

Verkningsgraden hos en asynkrongenerator/induktionsgenerator tycks inte bli helt lysande, eftersom 20-35% av den alstrade elen går åt till att alstra magnetiseringsström, enligt artikeln nedan. En ganska rejäl trefas asynkronmotor kan man dock hitta billigt på skroten.

För t.ex. vindkraftverk av skrot kanske en mindre enfas 230V asynkronmotor kan vara ett alternativ till bilgeneratorer, för inte heller de lär väl vara några mästerverk vad verkningsgraden beträffar, bl.a. för att även dessa behöver magnetiseringsström.

https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Asynkronmotor som generator?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-20 kl 18:10 »
Problemet är ju att den eller det som ska leverera magnetiseringsenergi till asynkrongeneratorn, måste vara starkt nog att "köra över" generatorn och bestämma vilken spänning och frekvens det är som gäller.
En rent passiv metod som har använts, jag vet dock inte hur bra den är i praktiken, är att använda ett kondensatorbatteri för att leverera reaktiv effekt till magnetiseringen, och parallellkopplade drosselspolar med mättad kärna för spänningsregleringen (då spänningen stiger för högt, ökar tomgångsströmmen i spolarna och lastar ner generatorn). Startmagnetisering kan man ge genom en kort puls med likström.
Om man bara håller konstant varvtal på generatorn och inte belastar den alltför hårt, så kommer frekvensen att hålla sig inom några % från önskat värde.

När det gäller verkningsgradssiffrorna, så tänk på att magnetiseringsströmmen är så gott som rent reaktiv. Det är alltså inte mycket aktiv effekt som går åt för att magnetisera en asynkrongenerator.
Förmodligen får man bäst verkningsgrad om man inte belastar den alltför hårt (kanske upp till 1/3 eller 1/2 av märkströmmen som motor), och dessutom lägger sig lite under den ursprungliga märkspänningen (alternativt över den ursprungliga frekvensen) för att hålla ner järnförlusterna i statorn.
Vill man ta ut 400/230 V 50 Hz kanske man ska försöka få tag i en trefasmotor märkt 500 eller 690 V. Har man bara en 400 V-motor så får man antingen sänka huvudspänningen till kanske 300-350 V eller gå upp i frekvens mot 60-70 Hz.

En bra beskrivning av asynkrongeneratorer finns i E. Arnolds bok "Die Wechselstromtechnik", band V del 1.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Asynkronmotor som generator?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-20 kl 08:28 »
Jag har ett elverk med bensinmotor som inte fungerar. Det borde gå att bygga om eller laga. Om du vill ha så skänker jag det. Eller att du får fatt på något annat. jag har tel 0372-84263
kretslopp

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Asynkronmotor som generator?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-20 kl 10:47 »
Att driva en svets som arbetar intermittent kan du glömma.
Jag har sett metoden med asynkronmotor som generator, användas för eluppvärmning med vindkraftverk. Ett ökat antal elpatroner kopplades in allt eftersom spänningen ökade.
Vid vattenkraftverk måste turbinregulator användas om belastningen varierar.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Asynkronmotor som generator?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-20 kl 17:40 »
Många vindkraftverk i kommersiell skala som går inkopplade mot elnätet har asynkrongeneratorer. T ex Vestas 250 - 800 kW -verk från sent 90-tal.
Mindre vattenkraftverk med asynkrongeneratorer som samarbetar med elnätet har som regel fast pådrag och ingen turbinregulator alls. Ett par exempel är Stångå, som har tre aggregat i storleksordningen ett par hundra kW (tror det är ett mindre och två likadana större), och Lagfors som har ett enda aggregat på nånstans mellan 500 kW och 1 MW.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Asynkronmotor som generator?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-20 kl 09:08 »
Jag byggde en enkel test av vindkraftverk med 3 fas asynkronmotor.
Och i denna lilla skala så gick det både upp och ner men det bevisade också att det fungerade att koppla direkt mot nätet och den kunde då leverera energi när det blåste mer än  vingarna drevs av motorn


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 3 användare
Storlyckans Anna, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser