Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min anläggning sol o vind  (läst 2763 gånger)

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
Min anläggning sol o vind
« skrivet: 19 jan-20 kl 19:21 »
Min anläggning består av 1377 watt i paneler och en Morninstar 60A Tristar kör allt på 12 volt.Har 5 batterier med sammanlgd effekt på 1418 AH,En inverter victron 800va.Samt vindkraft 24 volt HY 1000,den är på 1000 watt,samt 600 AH i batterier på 24 volt.Vilket jag kan ladda över till 12 voltsbanken.På 24 volt finns även en inverter på 350 va.

Jag tar ut 30AH timmar per dygn,men från Lucia till 20 dag knut funkar det inte alls .Nu har det ju varit extremt mörk i vinter,så i två månader´s tid har jag knappt fått det till att gå runt själv och den drar 4 AH varje dygn.
Hur gör man skall man köpa in mer paneler ,så att man kan få det att gå runt eller vad gör man ?
Vindkraften har gått rätt så bra nu i Januari så då har jag kört belysningen från den.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #1 skrivet: 19 jan-20 kl 20:40 »
När det är en lång period med genommulet väder, speciellt om den dessutom råkar sammanfalla med vintern då man inte ens har mycket teoretiskt möjlig solinstrålning per dag, så är inte solceller mycket att räkna med.
Så mer solceller är nog bara bortkastat, då är det bättre att satsa på andra energikällor (t ex vind), samt att förenkla sin anläggning så långt det går, undvika tomgångsförluster mm. T ex är det ju onödigt att ha flera invertrar i drift samtidigt. Tänk också på att en inverter som regel har bäst verkningsgrad då den belastas med ca 1/3 av märkeffekten. Och om du kör växelströmslaster med dålig effektfaktor (t ex asynkronmotorer) så lönar det sig att faskompensera, inverterns förluster bestäms av den skenbara effekt (VA) som förbrukas, inte av den aktiva effekten (W).
Fundera också på om det skulle gå att lägga om driften så att du kör allting på samma spänning, t ex 24 V.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #2 skrivet: 19 jan-20 kl 21:50 »
Är vindkraftverket en dyr sak! Annars kanske köpa ett vindkraftverk till? I synnerhet om du kan köra allt från en grundspänning på 24 volt.
kretslopp

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #3 skrivet: 20 jan-20 kl 15:52 »
Älskar tanken på att vara fristående från el-nätet. Men tyvärr finns det ingen riktigt ekonomiskt försvarbar lösning vintertid ännu.

Som någon sa, ett till vindkraftverk om det inte är allt för dyrt och om det befintliga fungerar bra.

Annars, ett litet el-verk som du kan fylla batterierna med när solen och vind strejkar! :)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #4 skrivet: 20 jan-20 kl 16:15 »
Spännade, detta måste jag följa och läsa igenom!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #5 skrivet: 20 jan-20 kl 18:22 »
Det känns ibland som vi har missuppfattat vissa begrepp så som "Tiny house" "Off the grid". Man har börjat tillverka extra stora Tiny house! ordet säger ju allting, för att det ska vara optimal både för sig själv och naturen ska huset vara så litet som möjligt.

Lika så med "off the grid", man är helt enkelt utanför elnätet med andra ord lämnar man nätet dvs minskar eller lämnar utanför behovet av el förbrukning. Vill man förbruka en stor mängd el är det lika bra att man ansluter sig till nätet, mest miljövänligaste och ekonomiska alternativet i längden.

Jag själv har bott nu lite mer än tre år off grid. Jag har bara en dator och en mobil telefon alltså bara två apparater som krävs el i min dagliga liv och resten har jag anpassat med olika andra lösningar, inte ens är fäst vid glödlampor för belysning, har en separat enkelt system för det och funkar bara om solen skiner ordentligt minst ca en timme om dagen, man märker om solen har varit framme runt stugan eller inte, när man kommer hem och tänder lampan. Att ladda en dator och mobil är enkelt även på mörka perioden, solen räcker naturligtvis inte till men man kan ladda via bilen när man åker fram och tillbaka till jobbet.

På sommartiden har man en överflöd av el som man kan kolla på filmer på nätet eller vad man än vill. Slutet av sommarn pajade min regulator och sedan dess har jag laddat direkt från cell till batteri, gäller att hålla koll hela tiden så att batterier inte blir förstörda av överladdning, ska naturligtvis köpa en ny regulator så småningom innan solen är framme men ville bara ta upp det för att poängtera att off grid livet handlar mer om anpassning och inte uppgradering, i min meaning i alla fall.   

Din anläggning rolle50 låter häftig och kan tänka mig att ha kostat enorma pengar. Jag har ingen rätt att såga dig ändå på nåt sätt, du kanske av någon anledning behöver en sådan stor förbrukning av el. Men som Torbjörn säger att förenkla den är det bästa än att investera mer pengar och uppgradera, eller det absolut bästa vore att rent av att ansluta sig till nätet om du inte har möjlighet för att minska behovet av el förbrukning, skulle jag tro.               

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #6 skrivet: 21 jan-20 kl 11:04 »
Att Tiny House är just ett litet hus håller jag med om, men inte att Off Grid betyder att man skall hålla det på minimal nivå, eller att Rolles förbrukning är stor.

Jag har ca 650W paneler (två standardpaneler) på min bil, och trots att de ligger platt på taket så levererar de som sämst ca 6 Ah till 12 voltsbatteriet under en mulen vinterdag. Tittar solen fram över trädtopparna så hinner de samla 30 Ah. Fixade det här under tidig höst, och då levererade systemet ungefär 400W (över 30A) mitt på en solig dag och 130W en regnig och helmulen. Så även om jag tycker det är bra att ha flera källor (vind) så skulle jag inte tveka på att sätta upp ett par paneler till om jag behövde det. Billigt och underhållsfritt. I alla fall panelerna.

Här kommer det att bli paneler på ett par hustak, och ändring av vanorna så att den stora förbrukningen sker när solen lyser, men off grid dröjer till dess vinterelen fått sin lösning. 30 Ah (0,36kWh) per dygn funkar inte här på långa vägar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #7 skrivet: 21 jan-20 kl 12:36 »
Av nyfikenhet gick jag och kollade bilen. Solen lyste på klar himmel och vinkeln till panelerna var 12 grader (drygt 20% projicerad yta). Batteriet var fullt, så jag fick dumpa el i ett element för att panelerna skulle kunna leverera. 105 W gav de! Så idag skulle de leverera mer än 30 Ah till batteriet om jag hade förbrukningen igång. Brukar ha en förbrukning på 600-700 Wh per dygn (ca 50 Ah), och det fixade panelerna till dess jag stängde av kylskåpet i november. Har bara ett 180 Ah batteri kopplat och allt är avskilt från bilens el, så det var nära några gånger mot slutet av den regniga hösten. Batterier är det lite mer problem med tyvärr, finns mycket som kan strula.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #8 skrivet: 21 jan-20 kl 14:52 »
Vilka batterityper använder ni i era anläggningar? Bly, nickel, litium ...?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #9 skrivet: 21 jan-20 kl 22:18 »
Jag har ett blybatteri som är avsett för reservkraft i ett fartyg. Har inte kollat om det går att justera ned regulatorns slutspänning än, tror att den ligger lite för högt för att det skall vara nyttigt för batteriet i längden.

Har ett till lite större förbrukningsbatteri som jag funderar på att koppla in också, men har inte gjort det än för jag vill inte ha det parallellkopplat utan automatisk frånkoppling/övervakning.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #10 skrivet: 21 jan-20 kl 23:39 »
Jag håller med dig att du inte håller med mig, som en veteran en gång sa vi människor är ju olika och vi har olika behov.. Då ska jag istället försöka tillföra nåt till Rolle i så fall, när jag ändå i tråden.

En äldre dam som jag råkade träffa genom jobbet har faktiskt ett riktig vindkraftverk hemma på bakträdgården, det är en bonings gård på en lite större gård. Vindkraftverket har hennes bortgångne make hade köpt begagnat from Danmark alltså från den stora anläggningen och hade fraktat hit till detta stället som ligger i Västmanlands län. Men de är förövrigt anslutna till elnätet sedan tidigare så säljer dem el till elbolaget, utöver deras vanliga normala hushåll förbrukning som nu är gratis eftersom de tillverkar sitt eget el, tjänar dem också ca mellan 4000kr till 7000kr om året på återbäringen. Hur mycket denna investeringen har kostat vet dessvärre inte damen då hela detta projektet hade varit makens grej och hon är från gamla skolan som inte lägger sig i killgrejer men eftersom nu hon får hantera räkningar och sådant på egen hand vet hon om hur mycket återbäringen blir. Alla dem uppgifter enligt hennes egen utsago men jag var på plats och såg den häftiga vindkraftverket på bakgården.           

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #11 skrivet: 22 jan-20 kl 00:00 »
Vilka batterityper använder ni i era anläggningar? Bly, nickel, litium ...?
Jag har väldig enkel anläggning, om man ens kan kalla den för anläggning. Alla bly batteri: Ett Panasonic 33 Ah som man brukar ha på golfvagnar och sådant, ett fritids/marin 72 Ah, två bil batterier 80 Ah var. Bil batteri för att fungera också som backup vid eventuella batteri död på bruksbilen, har också en till avställd men fullt fungerande bil (bilen som jag hade i Stockholm) med fungerande batteri på 70 Ah. Man kan ringa många men ingen kan komma och rädda en ur knipan i den här skogen så måste man ha många reserver.     

Roland Nilsson

  • Inlägg: 6
  • Sysslar med allt inom El
    • Västergötland
    • Elverk har vi alla
SV: Min anläggning sol o vind
« Svar #12 skrivet: 03 dec-20 kl 20:38 »
Min anläggning består av 1377 watt i paneler och en Morninstar 60A Tristar kör allt på 12 volt.Har 5 batterier med sammanlgd effekt på 1418 AH,En inverter victron 800va.Samt vindkraft 24 volt HY 1000,den är på 1000 watt,samt 600 AH i batterier på 24 volt.Vilket jag kan ladda över till 12 voltsbanken.På 24 volt finns även en inverter på 350 va.

Jag tar ut 30AH timmar per dygn,men från Lucia till 20 dag knut funkar det inte alls .Nu har det ju varit extremt mörk i vinter,så i två månader´s tid har jag knappt fått det till att gå runt själv och den drar 4 AH varje dygn.
Hur gör man skall man köpa in mer paneler ,så att man kan få det att gå runt eller vad gör man ?
Vindkraften har gått rätt så bra nu i Januari så då har jag kört belysningen från den.
Jag har löst det mesta nu och jag har öppnat en youtube kanal där kan man kolla på en hel del :

https://www.youtube.com/channel/UCMB8coEaSuCiPm0MQApf6hg?view_as=subscriber


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Nina W, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser