Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solceller på stugans skorsten?  (läst 4834 gånger)

Nooahaaa

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Solceller på stugans skorsten?
« Svar #20 skrivet: 18 dec-19 kl 16:16 »
Jag går lite i samma tankar..fast med en husvägg så jag lånar tråden lite.

På huset har jag en sydost-vänd vägg som bör vara lämplig för solceller. Taket mitt måste troligen bytas om ett par år (det har säkert 5-10 år kvar dock), så det är inte riktigt aktuellt att montera solceller ovanpå det.

Efter ha gjort en del research så har jag fått lite olika besked. Har funderat lite på det faktum att taket snart ska bytas i kombination med hur mycket väggmontage slår på produktionen.

Vissa avråder från att investera eftersom jag potentiellt skulle kunna installera cellerna på taket om ett par år. Andra säger att takmonterat är 100% lugnt.

Satt bland annat och laborerade lite med kalkylen på https://hemsol.se/  och där blir produktionen ungefär detsamma oberoende av lutning. Fått liknande resultat på andra kalkyler också.

Någon som kan ge råd hur man ska tänka?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solceller på stugans skorsten?
« Svar #21 skrivet: 18 dec-19 kl 19:06 »
Byt taket och sätt dem där är mitt råd.
Vintertid är dock väggen bättre.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solceller på stugans skorsten?
« Svar #22 skrivet: 18 dec-19 kl 20:45 »
Jag skulle sätta dem på ställning närmare marken. Men vill klättra på taket och borsta bort snön om vintern? Eller klättra på taket för att laga om så behövs?

Om det inte finns buskar, träd etc i vägen förstås.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser