Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solceller och sälja el till nåt elbolag.  (läst 2089 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« skrivet: 07 maj-19 kl 13:59 »
Har läst på flera ställen om de som planerar för sånt och tar in offerter och ska gå plus efter ca 7-10 år.
När de skriver vad det kostar och jag börjar räkna på det, så verkar de betala mycket för jobb och något annat.
Solceller och växelriktaren brukar kosta ca 1/3 av vad de pratar om att det kostar.
Om jag fattat det rätt så har man solceller, växelriktaren och sen en ny elmätare som elbolaget byter ut.
Om jag inte missförstått allt och man gör så mycket jobb själv som möjligt, så borde det bli lönsamt bara på några år.

Förutom kablar, vad är det mer som behövs?
Hur mycket av arbetet får man göra själv?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #1 skrivet: 07 maj-19 kl 17:42 »
Nu tror jag inte riktigt på alla dessa kalkyler att få sälja till bra pris, det kommer de att sänka och dessutom klå dig på dubbla nätöverföringar, eller något annat djävelskap... Men förbrukar man elen själv så blir det ju bra vinst.


Men som du säger så är själva monteringen en stor kostnad om man lejer bort den. Jag pratade med en seriös firma som tyckte att jag skulle bygga ställningen själv så de bara hade kabeldragning och inkopplingen att göra. Men då gäller det att hitta en firma som inte envist skall göra allt själv. Det vi pratade om var en markstående grej med två paneler i höjd, men även på ett par olika tak. Det finns lite olika standardfästen till de olika panelerna, och det var en skaplig prisskillnad där. Hitta en firma som går att diskutera med som sagt, de kan mycket väl tycka att du kan använda andra lösningar än vad den stora fårflocken gör.

De här jag pratade med hade bra priser på växelriktare och paneler, och de varnade för en del som gör stora påslag på de delarna samtidigt som de väljer dyraste beslagen (mest vinst på dem).


Har jagat bästa pris på lösa solceller, och började med en liten egenproduktion, men har insett att de Kinesiska slavarbetarna sätter ihop paneler så pass billigt att jag inte orkar lägga ner det jobbet själv. Så jag kommer köpa färdiga paneler, antingen genom firman jag var ikontakt med eller genom några som de härhttps://etcel.se/energi/nu-halverar-vi-priset-pa-solceller-tillsammans

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #2 skrivet: 07 maj-19 kl 18:14 »


Har jagat bästa pris på lösa solceller, och började med en liten egenproduktion, men har insett att de Kinesiska slavarbetarna sätter ihop paneler så pass billigt att jag inte orkar lägga ner det jobbet själv. Så jag kommer köpa färdiga paneler, antingen genom firman jag var ikontakt med eller genom några som de härhttps://etcel.se/energi/nu-halverar-vi-priset-pa-solceller-tillsammans

Där var ju panelerna dyra, om jag inte missat något.
Är inte det här bättre pris?
Är de sämre eller nåt?

https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Pallet-27pcs-of-Solar-modules-1-1-1-1-1-CanadianSolar-Poly-280Wp-60-cells-CS6K-280P.html?cur=1

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #3 skrivet: 07 maj-19 kl 21:03 »
Där var ju panelerna dyra, om jag inte missat något.
Är inte det här bättre pris?
Är de sämre eller nåt?

https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Pallet-27pcs-of-Solar-modules-1-1-1-1-1-CanadianSolar-Poly-280Wp-60-cells-CS6K-280P.html?cur=1

Ja, dom ska vara sämre. Märket är det dock inget fel med.

Se till att hitta en villig elinstallatör innan du startar så du inte står med en anläggning ingen vill driftsätta. Nätbolaget kollar säkert så att det är en godkänd instsllationsfirma eller att det är någon med egen behörighet som gör för- och färdiganmälan.

Är auktoriserad av Elsäkerhetsverket. Att springa runt och för en billig penning ta juridiskt ansvar för vad andra gjort finns inte på kartan. Handlar inte ens om pengar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #4 skrivet: 08 maj-19 kl 08:13 »
Ja, dom ska vara sämre. Märket är det dock inget fel med.

Varför ska dom vara sämre?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #5 skrivet: 08 maj-19 kl 09:12 »
Monokristallina celler har högre verkningsgrad, degenererar långsammare generellt sett än polykristallina paneler. Lika så ska monokristallina celler ha något bättre verkningsgrad i dåliga ljusförhållanden. Dock så är dom polykristallina panelerna billigare. Valet får man göra efter plånbok och förutsättningar och vad man vill ha.

Det är det tekniska. Sen finns det bra och dåliga fabrikat. Dock så har jag inte kollat upp dessa paneler annat än att jag känner till ena fabrikatet och det är okej (den du hade). Det andra känner jag inte till något om.

På dina paneler anges för övrigt priset exkl. moms.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #6 skrivet: 08 maj-19 kl 09:23 »
Börja med att få tag i en godkänd elinstallatör som redan sagts. Är han okej men att du själv gör större delen av installationen så är allt lugnt.

Du behöver monteringsmaterial  2 huvudbrytare före och efter mätaren.  Vissa godkänner säkringarna som brytpunkt.
Är du i åskutsatta område så en åsksäkring.
Elbolaget kommer konstandsfritt ut och byter mätaren när installatören skickat in papperna


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #7 skrivet: 08 maj-19 kl 09:41 »
Börja med att få tag i en godkänd elinstallatör som redan sagts. Är han okej men att du själv gör större delen av installationen så är allt lugnt.

Du behöver monteringsmaterial  2 huvudbrytare före och efter mätaren.  Vissa godkänner säkringarna som brytpunkt.
Är du i åskutsatta område så en åsksäkring.
Elbolaget kommer konstandsfritt ut och byter mätaren när installatören skickat in papperna

De saker du räknar upp kan inte kosta så mycket, så det betyder att det är monteringen som är den dyra biten, för de som tagit in offerterna.

Ser inte något problem att komma överens med en elektriker, som gör en del av jobbet bara.
Finns ingen anledning att anlita någon för att tillverka och montera upp solcellerna på något, om man inte saknar kunskap att bygga och montera saker.
Frågade en när jag kollade på en bil han sålde och han var bara glad att slippa en massa tråkiga jobb som någon annan kan göra och att det var bättre att hålla sig till den elektriska biten, som var hans område.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #8 skrivet: 08 maj-19 kl 12:01 »
Det här med poly- eller monokristallina celler och om de ger 280 eller 330 W per panel är ju som sagt lite smaksak, både vad gäller utséende, möjlig effekt på ett begränsat tak, och livslängd.  En annan grej är ju om man köper en pall från Tjeckien och 8 av 30 paneler inte håller måttet. Jag har köpt en hel del över nätet och i stort varit nöjd, men känner mig lite feg när det gäller en summa jag inte gärna blir av med. Men det är klart, satsar man inget vinner man inget...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #9 skrivet: 08 maj-19 kl 12:21 »
Varför pratar alla om tak, man kan väll ha dom backen?
Är ju besvärligt att sopa bort snö på taket, betydligt lättare på marken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #10 skrivet: 08 maj-19 kl 13:39 »
Klart man kan ha dem på backen, grannen väljer den lösningen för att slippa risker med att montera det på ett ladutak i perfekt vinkel mot solen. Har man plats så finns det många fördelar med att ställa dem på backen. Jag har dock ett tak som passar perfekt till 22 paneler, så här blir det nog där de hamnar. Tror inte snön blir så stort problem där, de få dagar jag missar får jag ta.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #11 skrivet: 08 maj-19 kl 14:00 »
Mest en smaksak att ha dem på tak eller mark.
Förutom att stöldrisken ökar på mark om det kan vara ett problem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #12 skrivet: 08 maj-19 kl 14:11 »
Varför pratar alla om tak, man kan väll ha dom backen?
Är ju besvärligt att sopa bort snö på taket, betydligt lättare på marken.

Har man markyta som inte kan eller ska användas till något annat så är det inga problem att bygga på marken.
Sett det på ett flertal ställe runt omkring i landet.
På flera av dessa anläggningar håller man får.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solceller och sälja el till nåt elbolag.
« Svar #13 skrivet: 08 maj-19 kl 14:52 »
Bra med får, då håller de sly och gräs nere, och de får regnskydd under panelerna. Getter hade varit jobbigare, då får man ha så brant lutning på panelerna. ;D Eller hästar som skrubbar sig mot ställningarna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser