Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra ström från solceller.  (läst 2766 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Lagra ström från solceller.
« skrivet: 27 apr-19 kl 11:23 »
Jag vet hur det fungerar med solcell, regulator, lastbilsbatterier och växelriktare, för att få 230 V AC från 24 V DC.

Men nu funderar jag på hur det fungerar med en sån här

https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/batterilagring/solarwatt-myreserve-800-8-8kw


När jag kollar tekniska data så står det Max / Min Volt DC (V)   800 / 270
Går det att jämföra med bilbatterier?
Hur många volt är det i den egentligen?
Solceller ger väll inte så många volt?
Om man kan köpa den för drygt 40 000 kr är det prisvärt?

Kommer nog följd frågor

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #1 skrivet: 27 apr-19 kl 12:22 »
Många truckbatterier ligger runt 80v, de lite äldre elbilarna hade 72-144v i sina dc-kretsar.

Man kopplar ihop strängar med paneler på samma sätt som batterier för att få upp volten och minimera förluster mm.

Skulle tippa på att den kräver såpass hög spänning för att kunna kopplas direkt in i befintliga anläggningar på förbrukarsidan utan att behöva grövre kablage.


Då den saknar teknisk manual så är det svårt att spekulera i hur den installeras, men troligtvis:
Solpaneler (tex 300v)->batteripack->(intern växelriktare)->installatin till husets elcentral.

Om du tittat på grid-tie solcellspaket, så använder de växelriktarna ofta 2-300volt på DC-sidan, alt att det sitter en microinverter för att få 240v AC direkt från varje solpanel. Då har skuggning inte så stor inverkan på anläggningen eftersom varje panel sköter sig självt.

Det står även max momentan laddning på 1500w, och urladdning på 2500w vilket inte säger så mycket om tekniken.

Jag vet att det finns lagringslösningar som sitter direkt på 240v AC-sidan som laddas när det finns ström i ledningen, och laddas ur när strömmen försvinner.

Dessa funkar lite som en stor UPS med online-teknik.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #2 skrivet: 27 apr-19 kl 14:51 »
Att lagra el är en av de svåraste grejerna man kan ge sig på om man söker ekomiska lösningar.

I de flesta fall är det mest ekonomiska att lagra elen i en lätt utvinnbar form.
Tex olika slags bränsleceller eller i vattendammar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #3 skrivet: 27 apr-19 kl 15:53 »
Förutom att lagra för elkonsumtion, så tror jag på att ha en elpartron i ackumulatortanken för att få varmvatten om sommaren.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #4 skrivet: 27 apr-19 kl 16:01 »
Mitt intresse var den där grejen eller lastbilsbatterier och inte andra lösningar på att lagra något.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #5 skrivet: 27 apr-19 kl 16:03 »
Förutom att lagra för elkonsumtion, så tror jag på att ha en elpartron i ackumulatortanken för att få varmvatten om sommaren.

Bättre att värma vatten med solfångare än el, men det är ett annat projekt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #6 skrivet: 27 apr-19 kl 16:22 »
Hittade mer info här: https://www.solarwatt.com/solar-batteries/myreserve

Kika på pdf'erna i botten. Där finns lite mer info om inkoppling, funktioner mm.

Vet fortfarande inget mer om det är en bra deal, eller om den kräver mer komponenter för att funka.

exile

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #7 skrivet: 27 apr-19 kl 22:57 »
Det är ganska vanligt att man serie kopplar solpanel för att få högre spänning typ 150volt till 900volt (beroende på modell effekt mm), anledningen till att man kör så pass hög spänning är bland annat att man slipper "transformer upp spänningen" utan kan direkt "hacka upp" den till AC och på så vis slipper man förlusterna i en transformator och kostnaden för den. En annan anledning är vid större effekter blir strömmarna enorma och så även förlusterna, exempel 12kw solpaneler vid 30volt ger vid max 400A vilket ger stora förluster och dyrt kablar medans exempelvis 12kw @ 400volt ger 30A ger små förluster och för hållande vis billig kabel och kan utan problem vara ganska lång.

Angående de "batteri" som du avser så har de troligt vis en högspänning typ 200-400V och måste användas med en BMS som troligt vis är oisolerad DC/DC omvandlare vilket gör verkningsgraden ligger på top.

Sedan vad är det som kostar 40Tkr? om det är för ett batteri på 2,4kwh så tycker jag att det verkar vara lite dyrt, och sedan så verkar inte invertern ingå så den kostnaden till kommer.

Själv är lite sugen på göra en mindre variant på Daniel solcells system.

Fast med "stora" celler typ Sinopoly-40Ah-300Ah





ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #8 skrivet: 28 apr-19 kl 08:27 »
Hittade mer info här: https://www.solarwatt.com/solar-batteries/myreserve

Kika på pdf'erna i botten. Där finns lite mer info om inkoppling, funktioner mm.

Vet fortfarande inget mer om det är en bra deal, eller om den kräver mer komponenter för att funka.

Kan inte se PDF med den här datorn, men ska kolla efter nästa helg då jag hämtat min.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #9 skrivet: 28 apr-19 kl 08:35 »
Det är ganska vanligt att man serie kopplar solpanel för att få högre spänning typ 150volt till 900volt (beroende på modell effekt mm), anledningen till att man kör så pass hög spänning är bland annat att man slipper "transformer upp spänningen" utan kan direkt "hacka upp" den till AC och på så vis slipper man förlusterna i en transformator och kostnaden för den. En annan anledning är vid större effekter blir strömmarna enorma och så även förlusterna, exempel 12kw solpaneler vid 30volt ger vid max 400A vilket ger stora förluster och dyrt kablar medans exempelvis 12kw @ 400volt ger 30A ger små förluster och för hållande vis billig kabel och kan utan problem vara ganska lång.

Angående de "batteri" som du avser så har de troligt vis en högspänning typ 200-400V och måste användas med en BMS som troligt vis är oisolerad DC/DC omvandlare vilket gör verkningsgraden ligger på top.

Sedan vad är det som kostar 40Tkr? om det är för ett batteri på 2,4kwh så tycker jag att det verkar vara lite dyrt, och sedan så verkar inte invertern ingå så den kostnaden till kommer.

Själv är lite sugen på göra en mindre variant på Daniel solcells system.

Fast med "stora" celler typ Sinopoly-40Ah-300Ah

Det är den jag länkade till som kostar drygt 100 000 kr som jag kanske bara behöver ge lite över 40 000 kr för

Synd att den där Daniel från Sverige, måste skriva på Engelska, så det blir drygt att läsa.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #10 skrivet: 28 apr-19 kl 08:50 »
Lite mer konkret.
Vad är syftet att uppnå?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #11 skrivet: 28 apr-19 kl 09:14 »
Lite mer konkret.
Vad är syftet att uppnå?

Förstår inte riktigt vad du vill veta och vad som är otydligt.
Tänkte ha lastbils batterier i en solcellsanläggning för att lagra ström och förbruka strömmen ibland, men undrar om det är bättre med den jag länkade till och om det är möjligt.

Jag har kommit på att om man funderar på en sak och berättar om hela projektet, så kan det lätt  bli prat om allt annat än vad man funderade på.
Om det är något du undrar så fråga mer.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #12 skrivet: 29 apr-19 kl 10:39 »
Effekta som är återförsäljare verkar inte riktigt ha koll på vad det är dom säljer. Mycket som är tokigt i produktbeskrivningen.

Läser man den engelska beskrivningen så klarnar bilden något även om jag tycker att även den är bristfällig och saknar fakta som borde stå där. Verkar vara ett dyrt system.

Den största skillnaden mellan blybatterier och li-ion -batterier är:
-Priset li-ion är fortfarande dyrt men priset sjunker snabbt.
-Blybatterier tar stor skada av att ladda ut mycket. Dvs du kan bara räkna med 30-50% av den angivna kapaciteten när du räknar på hur mycket ström du kan ta ut. Li-ion mår inte heller bra av att ladda ur för mycket men inte alls i paritet med blybatterier.
-Blybatterier har inte alls lika många laddningscykler. Storleksordning 500 laddningscykler ner till 50% brukar vara vanligt. Li-Ion kan ha allt från 1000-3000 laddningscykler. Har även sett högre/lägre värden lite beroende på vad för typ av li-ion och kvalitet det är.

Storheten som du vill använda dig av när det gäller hur mycket energi som ryms i ett batteripack är: "kWh". Det är samma du har på elräkningen. Enkelt att jämföra och få en förståelse för hur mycket du behöver.

På Effekta har man blandat i hopp "kW" och "kWh". Dvs den som skrivit ner produktbeskrivningen förstår inte skillnaden mellan ett flöde och en mängd. "Fråga: Hur mycket rymmer bränsletanken? Svar: 100km/h" :P

Dom kan inte ha sålt många enheter med sådana fel i beskrivningen kvar. Frågan är vilken kompetens dom har på firman. Vilket stöd kan dom ge till den stackars elektriker som ska installera det hela? Misstänker, noll och intet. Så vi får hoppas att de medföljer en bra manual och att dom inte ser ut som dom brukar göra.
« Senast ändrad: 29 apr-19 kl 13:28 av Lugnebergagård »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #13 skrivet: 29 apr-19 kl 12:23 »
Förstår inte riktigt vad du vill veta och vad som är otydligt.
Tänkte ha lastbils batterier i en solcellsanläggning för att lagra ström och förbruka strömmen ibland, men undrar om det är bättre med den jag länkade till och om det är möjligt.

Jag har kommit på att om man funderar på en sak och berättar om hela projektet, så kan det lätt  bli prat om allt annat än vad man funderade på.
Om det är något du undrar så fråga mer.

Det billigase du kan göra är att köpa 12 eller 24v solcellsregulator och ladda batterierna med och sen  när du behöver ström  ta ut det via en 12-24v inverter
Men i de långa loppet så är inte bly fördelaktigt.

Tar man istället länken du skickade så har du mer automatiskt system men det kostar mer också

Saker som inte är beroende av att göra jobbet en viss tid är då fördelaktigt att köra när solen skiner. Tex varma vatten. Driva pumpar. Göra  bitcoins.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #14 skrivet: 07 maj-19 kl 13:37 »
Hittade mer info här: https://www.solarwatt.com/solar-batteries/myreserve

Kika på pdf'erna i botten. Där finns lite mer info om inkoppling, funktioner mm.

Vet fortfarande inget mer om det är en bra deal, eller om den kräver mer komponenter för att funka.

Har kollat på dom nu och jag blir inte nå klokare av det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #15 skrivet: 07 maj-19 kl 13:46 »
Det billigase du kan göra är att köpa 12 eller 24v solcellsregulator och ladda batterierna med och sen  när du behöver ström  ta ut det via en 12-24v inverter
Men i de långa loppet så är inte bly fördelaktigt.

Jag tänkte ha många solceller och batterier i min husbuss. 24V
Tycker att det är dumt att ha bussen stående till ingen nytta när jag är hemma och ha en massa batterier och solceller på huset också, då vore det bättre att bara ha en liten anläggning på 24V till huset så det nödvändigaste fungerar och docka bussen till huset när jag är hemma för att få bättre kapacitet.

Vad kan man ha för batterier som är bättre i så fall?

Den jag länkade till är avsett för de som är uppkopplade till nätet och när jag kollat runt lite så verkar det som de seriekopplar flera solceller så det blir högre spänning i anläggningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #16 skrivet: 07 maj-19 kl 15:53 »
Det fräckaste du kunde göra är att bygga ett vattentorn.
Ett rejält ett.
Då kan du pumpa upp vatten dagarna när du producerar el och när produktionen lighernnerenså släpper du ut den genom ett kraftverk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #17 skrivet: 07 maj-19 kl 16:07 »
Det fräckaste du kunde göra är att bygga ett vattentorn.
Ett rejält ett.
Då kan du pumpa upp vatten dagarna när du producerar el och när produktionen lighernnerenså släpper du ut den genom ett kraftverk.

Bra ide, du finansierar och jag bygger.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #18 skrivet: 07 maj-19 kl 17:05 »
Ni skall nog räkna på hur mycket vatten det behövs för att det skall bli mer än en leksaksanläggning ;D

Det finns de som ogillar batterier och satsar på att lagra i tryckluft istället. Också besvärligt, men mer realistiskt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Lagra ström från solceller.
« Svar #19 skrivet: 08 maj-19 kl 09:26 »
.....

Vad kan man ha för batterier som är bättre i så fall?

Den jag länkade till är avsett för de som är uppkopplade till nätet och när jag kollat runt lite så verkar det som de seriekopplar flera solceller så det blir högre spänning i anläggningen.

Nån form av litium

Normalt sett seriekopplar man solceller till 200-800v när man sätter upp. Utom i små anläggningar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare
Palle500, xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser