Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solceller på näringfastighet  (läst 1101 gånger)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
solceller på näringfastighet
« skrivet: 13 apr-19 kl 19:54 »
Jag har tagit in offert på solceller på tre av gårdens byggnader. På mangårdsbyggnaden (öst/väst), flygel (syd) samt en gammal byggnad som mer eller mindre används som förråd (syd). Gårdens elförbrukning har vi räknat ut ligger cirka 50% på verksamheten, resten delat på flygel samt mangårdsbyggnad. I flygeln bor min mor.
På grund av stora angrepp av barkborre förra året har jag blivit tvungen att ta ner ganska mycket skog så det är önskvärt om hela investeringen kunde läggas på näringsverksamhet. Försökt läsa på så gott jag kan men det är lite luddigt. Frågan är kan jag lägga hela investering på näringsverksamheten och hur blir det då för den el jag använder privat? Eller måste jag dela upp investeringen mellan privat och företag (enskild firma)? Det finns bara en gemensam elmätare för samtliga byggnader
Om allt går via företaget, finns det någon chans att få ut bidrag via Investeringsstöd till förnybar energi, eller det investeringsstödet som gäller?
Någon klok människa som kan bidra med lite insikter?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser