Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla eget hönsfoder  (läst 3552 gånger)

Grönalisa

  • Inlägg: 25
  • Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Odla eget hönsfoder
« skrivet: 06 feb-19 kl 10:00 »
Hej!

Jag är trött på att köpa foder på lanthandeln åt mina höns (och ankor, kalkoner, gäss) och har börjat fundera på vad man gav djuren "förr"? Jag har inga åkerareal att odla på men en väl tilltagen trädgård. Tänker på rovor, grönkål, kål, någon form av säd/frö, ärtor, bönor etc. Känns väldigt skevt att hela basfödan består av oftast ett eller två sädesslag (i mitt fall korn och havre) när det faktiskt är allätare vi har med att göra.

Kom med åsikter, idéer, tankar!

Pumpor o squash går ju ofta bra att långlagra, till o med om de ligger lite kallt o strunt samma om kålen fryser sålänge den håller sig fryst till serveringen så att säga. Jag vill ha förslag!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #1 skrivet: 06 feb-19 kl 12:39 »
jag odla morötter och potatis.
Rivna morötter, frysa i den i 1-2 kg portioner. Sen när jag behöver bara tina, upp lite solrosolja och hönsen är lyckligt.
Potatis, självklart kokt, mosa, lite filmjölk till.
Lätt att odla.  :)
Morötter har jag ~30m² och det räker för 40 höns om jag ge 2xgånger i veckan. Och för mig.  ;D
Grodda vete, korn och alfalfa. Bra vitamin/proteinkälla i vintern.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #2 skrivet: 06 feb-19 kl 14:29 »
När jag var liten kokades det potatistill hönsen. Skal, rester och annat som frörens kokades och blandades med höboss (hopsop från höskullen) till ett trögflytande drav. 
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #3 skrivet: 07 feb-19 kl 10:25 »
Solrosor är också bra att odla till frö.  Ärtor och bönor har ju protein men inte tillräckligt av rätt sort till höns. Men går de fritt på sommaren hittar de småsniglar, larver och maskar.  Kan man tänka sig att driva en maskkompost vintertid (eller är det mot reglerna om animalisk föda?)

Gotlandshöna

  • Inlägg: 1
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #4 skrivet: 13 jul-19 kl 02:55 »
Mina äter bl.a.rovor, betor, kål, potatis, jordärtskocka, chorogi, ärtor, bönor, äpplen under vintern samt att de får torkade fläderbär i liten mängd. I år odlar jag även solrosfrö, mjölmajs och linfrö till de. Mina vipphirsfrö grodde inte, så det blir ett nytt försök med de nästa år, då med frösådd i växthus.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #5 skrivet: 13 jul-19 kl 10:02 »
Nässlor som du torkar är ju super. Finns oftast i mängder. Fröna är nyttiga för oss människor med

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Odla eget hönsfoder
« Svar #6 skrivet: 13 jul-19 kl 19:28 »
Skaffa tex 7 st lådor, eller bygg, med låga sidor.
Bygg ett rack, eller två, med mått som passar lådorna. Bra om det är lite mellanrum, så att ljus kommer mellan.
Ev lite sand eller jord i varje låda.
Bredså tunnt, med spml blandning. Vattna.
Låt grödan växa upp en bit. Därefter servera!

7 var tanke att servera varannan dag,,, och borde det hinna gro och växa lite. Det hinner nog inte växa så att det kan serveras en var dag. Prova fram egen passande rytm.

Rotera lådorna i racket tex så att den äldsta, mest uppväxt, får mest ljus.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser