Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler på marken?  (läst 16774 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #20 skrivet: 30 dec-17 kl 20:03 »
För att svara på orginalfrågan så går det alldeles utmärkt att montera solceller på ett stativ på marken.
Jag var med och installerade 4 anläggningar i samma utförande 2014-2015.
6 st 250W paneler, en 1.5kW växelriktare.
3 av dessa monterades på tak, varav ett i en "dålig" väster-riktning och egentligen för plant.
Det fjärde monterades på stativ av tryckimpregnerat trä, på skruvplintar.

Skulle jag göra fler anläggningar så skulle jag absolut överväga markmonterade. Mängder av fördelar som överväger.
De enda problem jag ser med markmontage är lite förhöjd stöldrisk och att de tar bra soliga lägen på mark anspråk.
Placering för närma väg kan också innebära problem med stenskott, eller stenar som kommer på vift ifrån en snöslunga.

Underhåll blir enklare och montage blir mycket enklare! Att kunna borsta av panelerna snö då och då är inte att förakta.

Om man nu vill krångla och ha solcellerna i två lägen, säg 30 graders lutning och 75 graders lutning, där man ändrar läge vid höst och vårdragjämning, så är ett sådant system mycket enklare att fixa manuellt vid markplan.
En sådan lösning ger säkert 20-30% effektökning jämfört med total följnings 70% ökning.
Solföljar-manin kommer nog mycket som en konsekvens av att man inte inser att även indirekt solinstrålning ger effekt, om än reducerad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #21 skrivet: 30 dec-17 kl 20:50 »
Men den indirekta solinstrålningen ger ju mycket mindre effekt på en vanlig solpanel. Nu kommer jag inte riktigt ihåg, men jag köpte en 25 watt panel (eller 50 W) i somras för att testa, och det rör sig om 10-20 gånger mer effekt om den riktas mot solen än om den hålls i 90 grader.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #22 skrivet: 30 dec-17 kl 21:34 »
Men den indirekta solinstrålningen ger ju mycket mindre effekt på en vanlig solpanel. Nu kommer jag inte riktigt ihåg, men jag köpte en 25 watt panel (eller 50 W) i somras för att testa, och det rör sig om 10-20 gånger mer effekt om den riktas mot solen än om den hålls i 90 grader.


Tror den här säger det bättre än mig, men den säger det på utrikiska så jag ska försöka jag också:
http://www.solarpaneltilt.com/

Hålls det 90 grader så borde ju effekten vara 0. Kanske pyttelite iom sekundärstrålning ifrån moln och så.

säg att den får 100% rakt mot solen.
Om solen är i 45 graders vinkel mot panelen, så är effekten i teorin ändå 85%. I praktiken kanske 70% men  inte mycket lägre.
Bra bild som illustrerar fenomenet:



Det är lätt att förklara det här om man får vifta med händerna lite och kanske hålla upp ett papper och en apelsin... Men i text är det marigare.

Tänk dig att du är solen och tänk dig hur du flyger över himlen. Hur ser solpanelen ut från de olika platserna du befinner dig på sett över en dag? När du är bakom panelen så ser du inget av framsidan. Men när du närmar dig en sida så ser du solpanelens framsida som ett smalt streck.
Någon timma till går och nu ser solpanelen ut som en bredare strimma. Om ytan som du som sol ser är en tiondel av framsidans faktiska yta sett rakt på. Då får panelen också solinstrålning på närma nog 10% av vad man får vid direkt vinkelrätt.
Inte exakt, större andel av fotonerna studsar av vid höga vinklar, men det är om inte försummbart så i det närmaste.

För övrigt är jag är övertygad om att de här sakerna skulle vara mycket enklare för någon som har potolomeiska modeller i huvudet istället för våra gallileiska modeller.


Åter igen vill jag bara säga att jag inte har något som helst emot någon som tycker om att exprimentera eller bygga själv. Jag har inte heller emot någon med rätt know-how som vill pressa ur de där sista procenten ur sin anläggning.
Vad jag är orolig för, och invänder starkt emot, är alla personer som förhindras skaffa en solcellsanläggning för att de fastnar (för evigt) i projekteringstadiet och snubblar på frågor om vad som är "bäst".


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #23 skrivet: 30 dec-17 kl 23:48 »
Jo, din sista mening håller jag med om även om jag känner mig lite skyldig där själv :-[ Och har man ett bra tak så är ju mycket redan fixat, så då känns det som att det väger över till fast montage. Men skall man montera på marken så skulle jag åtminstone vilja vrida panelen från ost till väst. Sommarhalvåret har många fina soltimmar som man missar annars. Men med billiga paneler och bra batteribank (eller bytesel med nätbolaget) så behöver man ju inte jaga de soltimmarna.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #24 skrivet: 31 dec-17 kl 00:06 »
En fin kurva (Norrköping) att tänka på så här i mörka vintern:

 

Och en (Kiruna)  för ensamhet ;)

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #25 skrivet: 31 dec-17 kl 09:26 »
Bor ca 500 - 600 km söder om Kiruna, ungefär lika långt som till utlandet för sörlänningar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-17 kl 15:17 »
Bor ca 500 - 600 km söder om Kiruna, ungefär lika långt som till utlandet för sörlänningar.

Jag har nog gjort mig en bild av att du bor i mitten eller kanske t o m i norra delen av Lappland, men du kanske nästan är Ångermanlänning? Vilken stad åker du till när du skall till staden?


Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #27 skrivet: 31 dec-17 kl 19:01 »
Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.
Vid sommarsolstånd i kiruna så står solen som högst på dagen 45grader.
Då kan man ledas till att tro, att det är den vinkeln som man ska ha, för att fånga optimalt med sol.
Inte så!

Optimalt är snarare att ha lutning på 20-30 grader, vilket kan låta som vansinne för då får man ju aldrig perfekt vinkel.
För att få en perfekt vinkel om man har panelerna så flackt så måste solen klättra sig upp 60-70 grader från horisonten, något som aldrig sker i Sverige.
Men den flackare vinklen gör just det, att man fångar in mer sett över ett dygn, för att man då fångar mer av solen då den står i NNO, NNV, O och V.

Det är väldigt kontraintuitivt (eller var det för mig i alla fall), och jag tror det är det som ställer till det och gör att man så lätt överskattar värdet av solföljare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #28 skrivet: 31 dec-17 kl 19:25 »
Jag har nog gjort mig en bild av att du bor i mitten eller kanske t o m i norra delen av Lappland, men du kanske nästan är Ångermanlänning? Vilken stad åker du till när du skall till staden?


Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.

Om jag vill till städer, så är det ca 10 - 30 mil Lycksele, Umeå, Skellefteå och Mo i Rana.

Det är lite norr om Skellefteå och rätt in i landet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #29 skrivet: 31 dec-17 kl 19:31 »
Om jag skulle följa solen på sommaren så är det nog ca 220 -245  grader sett uppifrån som jag kan se solen
Med andra ord om jag riktar panelen mot söder, så får jag sol på baksidan på morgon och kväll.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #30 skrivet: 31 dec-17 kl 19:47 »
Om jag skulle följa solen på sommaren så är det nog ca 220 -245  grader sett uppifrån som jag kan se solen
Med andra ord om jag riktar panelen mot söder, så får jag sol på baksidan på morgon och kväll.
Riktad mot söder men ganska plan, så har du sol på panelen nästan hela dagen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #31 skrivet: 31 dec-17 kl 19:52 »
Riktad mot söder men ganska plan, så har du sol på panelen nästan hela dagen.

Då blir det nog lite verkningsgrad på morgon och kväll när solen står lågt.
Vid 3 på morgonen, så är den så där irriterande låg så att solskyddet i bilen inte funkar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #32 skrivet: 31 dec-17 kl 20:09 »
Hemmabyggda solfångarna som jag har testat verkar funka bäst om de ligger på taken på båda sidorna om hörnet på huset som är ungefär mot söder.
Då värmer det ena taket på förmiddagen och det andra taket på eftermiddagen under sommaren. Inte så mycket lutning på taken.

Sedan monterar jag några köpta solfångare med bäst verkningsgrad på hörnet mot söder och monterar dom nästan lodrätt så får jag lite värme under den femte årstiden, våren och hösten.

Nu är det ju för vatten, men solceller för el borde ju funka bäst under samma förutsättningar.

jocke923

  • Inlägg: 1
    • Öland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #33 skrivet: 13 feb-20 kl 23:28 »
Jag planerar en markinstallation utav solceller. Har cirka 1000 kvm fri mark i direkt anslutning till mitt hus och det finns gott om obeskuggad mark. Känner mig inte helt haj på hur jag skulle göra installationen själv, så tänkte anlita någon för att utföra installationen. Har någon tips på en bra installatör? Jag har lämnat förfrågning på https://www.solcellsofferter.se/ men tar tacksamt emot fler än de 3 förslag jag förväntas få därifrån...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #34 skrivet: 14 feb-20 kl 07:44 »
Var i Sverige? Det är inte särskilt avancerat. Ska du ansluta/leverera till elnätet så behöver du en elektriker men ska du "bara" ladda batteriet räcker det med en händig bekant. Har du kollat bygglov mm?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #35 skrivet: 14 feb-20 kl 11:02 »
Eftersom frågeställaren enligt profilinformationen bor på Öland, är det väl högst sannolikt att solcellsanläggningen också ska byggas där. Och den där offertförmedlingssiten hen har anlitat, är inriktad på solcellsanläggningar för leverans till elnät.

För övrigt räknas ju även en fristående "off grid" solcellsanläggning som starkströmsanläggning, vilket innebär att installationen måste göras av någon med installatörsbehörighet samt att ägaren själv står ansvarig för eventuell skada som elenergi från anläggningen orsakar. Begreppet "elektriker" bör inte användas i sådana här sammanhang. Men så länge inget elnätbolag är inblandat, så är det ju i det fallet ingen som frågar efter behörighet förrän en olycka har inträffat.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #36 skrivet: 14 feb-20 kl 11:12 »
Eftersom frågeställaren enligt profilinformationen bor på Öland, är det väl högst sannolikt att solcellsanläggningen också ska byggas där. Och den där offertförmedlingssiten hen har anlitat, är inriktad på solcellsanläggningar för leverans till elnät.

För övrigt räknas ju även en fristående "off grid" solcellsanläggning som starkströmsanläggning, vilket innebär att installationen måste göras av någon med installatörsbehörighet samt att ägaren själv står ansvarig för eventuell skada som elenergi från anläggningen orsakar. Begreppet "elektriker" bör inte användas i sådana här sammanhang. Men så länge inget elnätbolag är inblandat, så är det ju i det fallet ingen som frågar efter behörighet förrän en olycka har inträffat.
  (:)  Städat lite här. /Torpjens I tapatalk står det inget om att frågeställaren bor på Öland. Sedan är det väl bättre att fråga frågeställaren vad hen menar än att förutsätta saker från en länk hen bifogat?

Var går gränsen för när det blir en starkströmsanläggning? Är min panel 150W på husvagnen också att räkna som en starkströmsanläggning?
« Senast ändrad: 14 feb-20 kl 18:35 av torpjens »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #37 skrivet: 14 feb-20 kl 19:29 »
Var går gränsen för när det blir en starkströmsanläggning? Är min panel 150W på husvagnen också att räkna som en starkströmsanläggning?

Det finns ingen exakt gräns i spänning eller effekt, definitionen på en starkströmsanläggning är "En starkströmsanläggning är en elektrisk anläggning eller elektrisk anordning som har spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. "

För att ta ett exempel så kan en ficklampa räknas som starkströmsanläggning om den befinner sig i ett explosionsfarligt utrymme.

Å andra sidan så gäller ju behörighetskravet egentligen bara fasta installationer i byggnader - alltså som regel inte ombord på t ex fordon eller fartyg.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #38 skrivet: 20 jun-20 kl 22:50 »
Jah har byggt en solföljare, till en liten  panel,, jag har inte ,, testat den  ordentligt,,men  den tycks kunna fungera,,och de är slöseri med energi att inte följa solen!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #39 skrivet: 21 jun-20 kl 08:01 »
Eller ödslar man energi på att följa solen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser