Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler på marken?  (läst 16775 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Solpaneler på marken?
« skrivet: 28 nov-17 kl 11:27 »
Är det nån som har några tips eller tankar kring ställning för att montera solpaneler på marken istället för på ett tak?


Finns det färdig ställningar?
Är det svårt att bygga själv, av vad?
Något man ska tänka på innan man eventuellt ger sig på något sådant?


Möjliga fördelar med paneler på marken är att det blir lätt att rengöra dem och att man kan tänka sig att ändra vinkeln mellan sommar och vinter. Rätt eller fel?


Nackdelar med att ha dem på marken?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-17 kl 11:46 »
De är lättare att sno dom av dig och hundar som pissar på dom, annars är det en bra ide om det inte är något som skymmer dom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-17 kl 12:07 »
Att sätta dem en meter upp så vare sig hundar(?) eller snö blir besvärligt.

Jag skulle nog försöka få till ställningen så att det går att komplettera med en motor som vrider och vinklar panelen rätt i förhållande till solen. Du kan ju om marken är lämplig slå ned kraftiga stolpar som du hänge panelerna på.

Tänk på att det blir storm med jämna mellanrum.

VS

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-17 kl 14:20 »
När jag gick runt och funderade på en passande anläggning till mig tänkte jag en gång att bygga en pyramid formade bod av begagnade trä/plåt och sådant, på en lagom höjd plattform. Sedan klä hela boden utvändigt med solpaneler och inne i boden skulle jag ha batteribanken. Både solceller och batterier parallel kopplade och en enda kabel skulle jag dra till torpet antingen omformaren inne i boden eller i torpet. Boden skulle vara tillräckligt tät för att hålla nästan samma temperatur inne med hjälp av en lämplig underhållsvärmare som drivs av 12volt. Pyramiden skulle jag bygga ordentligt fastmonterad på marken på en liten kulle på skogssidan med låsbar dörr och för panelerna skulle jag ha extra långa skruvar för att försvåra för eventuella inbrott.
Men än så länge flyttar jag paneler manuellt efter solen, när jag är i torpet.

Färdiga stativ/ställningar finns, vissa även roterbara men onödigt dyra tycker jag jämförelsevis när man kan bygga själv med trä för att få bättre hållfasthet mot väder och vind t ex av gamla trä pall som sänks bort ofta.
Värt att tänka på är att välja rätt kablar, vissa är billiga men äter upp en del energi på vägen och vissa är för dyra mot förhållande till energitapp osv Jag själv blir enkelt blåst på dem ;D   

Enligt min egen uppfattning finns faktisk fördelar med att ha paneler inom lätt tillgängligt räckhåll skärkilt när man blir sjuk eller om man är gammal, om man utvecklar den tanken blir ju alla gamla nån gång.
 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-17 kl 14:50 »
Jag har ett solcellsystem på en av mina åkrar. producerar nästan 10 000kWh/år Byggt en ställning av impregnerat virke. Gjutna fundament med 2 m mellanrum. Ska ju helst hålla i >30 år. Får se om det gör det men det var mycket enkelt att bygga och enkelt att montera. Monterades på aluminium ställning vilken skruvades på träställningen. Omvandlaren sitter i ladugården typ 60m bort. Likströmskabel är billig att dra även långa sträckor.

tror inte man har så mycket att tjäna på att bygga anläggning som roterar  med solen. inte på små anläggningar iaf. 

kan ta någon bild om du vill och försöka lägga upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-17 kl 15:11 »
Fördelen med tak är ju att man knappast använder det till något annat, inte heller blir solpanelerna i vägen eller utsatta för något. Men det förutsätter ju att man har ett lämpligt tak riktat åt söder.

Det här med att rikta panelerna. Om man sätter upp en panel som har fast läge får den bara max sol vid ett tillfälle under dagen, medan den övrig tid får reducerad. Är panelerna billiga och riktningsanordningen dyr så skall man givetvis välja fasta paneler, men har man lätt att ordna en vridning/tiltning så kan man spara in på antal paneler.

Hinner inte räkna själv just nu, men hittade en som gjort på 24volts sida:
"
Re: Solföljande solpaneler

Inläggav Karro 02 jun 2010 10:46
Jag spenderade några timmar med att göra ett spreadsheet som räknar ut solens effekt m.a.p. årstid, timme etc.

Vad jag fann är att en fast solpanel ger endast ungefär häften av möjliga utenergin av en solföljande under juni-juli. Det går alltså att få dubbla energimängden under sommarmånaderna genom att ha panelen solföljande.

Vad jag också fann är att man förlorar förhållandevis lite av att ha panelen solföljande i endast en dimension. Alltså endast vridning. Panelen kan monteras i en fast vertikal vinkel och ändå blir förlusten max 10%. Så om man inte jagar procenten verkar det som att en vridning är allt som behövs. Man behöver inte ens förändra höjdvinkeln efter årstiderna, utan en fast vinkel duger bra. Det förenklar det hela ganska mycket.

Detta gäller för södra Norrland, alltså.
"

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-17 kl 15:35 »
Fördelen med tak är ju att man knappast använder det till något annat, inte heller blir solpanelerna i vägen eller utsatta för något. Men det förutsätter ju att man har ett lämpligt tak riktat åt söder.

Det här med att rikta panelerna. Om man sätter upp en panel som har fast läge får den bara max sol vid ett tillfälle under dagen, medan den övrig tid får reducerad. Är panelerna billiga och riktningsanordningen dyr så skall man givetvis välja fasta paneler, men har man lätt att ordna en vridning/tiltning så kan man spara in på antal paneler.

Hinner inte räkna själv just nu, men hittade en som gjort på 24volts sida:
"
Re: Solföljande solpaneler

Inläggav Karro 02 jun 2010 10:46
Jag spenderade några timmar med att göra ett spreadsheet som räknar ut solens effekt m.a.p. årstid, timme etc.

Vad jag fann är att en fast solpanel ger endast ungefär häften av möjliga utenergin av en solföljande under juni-juli. Det går alltså att få dubbla energimängden under sommarmånaderna genom att ha panelen solföljande.

Vad jag också fann är att man förlorar förhållandevis lite av att ha panelen solföljande i endast en dimension. Alltså endast vridning. Panelen kan monteras i en fast vertikal vinkel och ändå blir förlusten max 10%. Så om man inte jagar procenten verkar det som att en vridning är allt som behövs. Man behöver inte ens förändra höjdvinkeln efter årstiderna, utan en fast vinkel duger bra. Det förenklar det hela ganska mycket.

Detta gäller för södra Norrland, alltså.
"

Oj! Om man kan dubbla effekten så kan det ju säkert löna sig att installera vridbara celler. Inför mitt inköp så hörde jag bara med de olika försäljarna som jag tog offert från och på dem lät det att det bara handlade om några procents vinst. Men det kanske berodde på att de inte sålde rotationssystem. :)

Att tillägga är att jag utan tvekan hade satt panelerna på taket om jag bara hade haft ett lämpligt tak. Bonus är dock att jag nu kan torka virke under solcellerna..

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-17 kl 15:38 »
Bor man i Norra Sverige så är taket bra att lagra snö på, det isolerar en hel del.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-17 kl 15:45 »
Det är inte bara vesslor och sorkar som trivs under snön, även norrlänningar ;D

Det finns ny solceller på gång, dyra ännu, som inte bara ger ett antal procent mer i el utan också är mindre känsliga för solstrålarnas vinkel eller om det är diffust ljus. Men de kan inget göra åt att en sol som rör sig över himlavalvet faktiskt lyser på en skenbart mindre yta när vinkeln inte är 90 grader.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-17 kl 16:16 »
Det är inte bara vesslor och sorkar som trivs under snön, även norrlänningar ;D



Så du menar att vesslorna och sorkarna är smartare än Ösgötar och har insett att snö är bra ibland? ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #10 skrivet: 28 nov-17 kl 17:06 »
Östgötar är för tjocka för att komma under det usla snötäcket vi har här nere ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-17 kl 10:59 »
Nån som tänkt tanken att bygga en solelsvägg på ett grävmaskinschassie? Med ett tidur och en elmotor på svängkransen så att den vrider sig ett varv på dygnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-17 kl 16:38 »
Idag börjar solceller bli så billiga att det lönar sig bättre att sätta upp mer solceller än att kosta på maskinerier för att vrida dem efter solen.  Lämpligen riktar man in dem så att de ger maximal produktion i den riktning solen har under de enstaka timmar den är uppe nära vintersolståndet. Eller också fördelar man dem på olika riktningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #13 skrivet: 25 dec-17 kl 17:02 »
Nån som tänkt tanken att bygga en solelsvägg på ett grävmaskinschassie? Med ett tidur och en elmotor på svängkransen så att den vrider sig ett varv på dygnet.


Din tanke är intressant.
Råkar man sitta på rätt grejer så är det klart intressant att bygga sig en dylik lösning.
Det finns enormt många möjligheter för den som vill och har lite kunskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #14 skrivet: 28 dec-17 kl 13:48 »
Jag tror inte det är lönt att lägga vare sig resurser eller tid på att följa solen.
Komplexiteten i systemet ökar markant när man ska ha till en massa styrning och rörliga delar.
Den mest optimistiska uppskattningen jag hört är att ett solföljande system kan ge 70% mer produktion.

Som torbjörn påpekar, så är det nog isåfall vettigare att dimensionera systemet till att vara 70% större istället för endast en ringa merkostnad mot vad ettt solföljarsystem skulle kosta.

Att sitta och fundera, drömma och skissa på den optimala solföljarlösningen tror jag är det bästa recept som finns för att se till att det inte blir någon anläggning av alls.



Om man nu har en offgrid lösning kan man kanske ha de få panelerna man har monterade på något stativ som man manuellt kan svänga på 3-4 ggr de dagar man anser sig vara i behov av det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #15 skrivet: 28 dec-17 kl 15:43 »
Jag tror inte det är lönt att lägga vare sig resurser eller tid på att följa solen.
Komplexiteten i systemet ökar markant när man ska ha till en massa styrning och rörliga delar.
Den mest optimistiska uppskattningen jag hört är att ett solföljande system kan ge 70% mer produktion.

Som torbjörn påpekar, så är det nog isåfall vettigare att dimensionera systemet till att vara 70% större istället för endast en ringa merkostnad mot vad ettt solföljarsystem skulle kosta.

Att sitta och fundera, drömma och skissa på den optimala solföljarlösningen tror jag är det bästa recept som finns för att se till att det inte blir någon anläggning av alls.



Om man nu har en offgrid lösning kan man kanske ha de få panelerna man har monterade på något stativ som man manuellt kan svänga på 3-4 ggr de dagar man anser sig vara i behov av det.

Vad behöver man?
En krans så den kan svänga och eventuellt en möjlighet att höja och sänka.
detta styr man ganska enkelt md hjälp av en ljussensor. I princip kan man göra den av ett rör och 5 sensorer. Där den optimala punkten är centrum och hamnar ljuset på de andra så skall det styras till det optimala läget.
Inga konstigheter egentligen. Går att bygga med rent mekaniska lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #16 skrivet: 28 dec-17 kl 20:03 »
Vad behöver man?
En krans så den kan svänga och eventuellt en möjlighet att höja och sänka.
detta styr man ganska enkelt md hjälp av en ljussensor. I princip kan man göra den av ett rör och 5 sensorer. Där den optimala punkten är centrum och hamnar ljuset på de andra så skall det styras till det optimala läget.
Inga konstigheter egentligen. Går att bygga med rent mekaniska lösningar.

I teorin är det mycket som är enkelt.
Om du tillhör den ytterst begränsade skara som verkligen realiserar de teoretiska planerna så är det bara att köra på, all heder och uppskattning har du från mig!
Men för gemene man så tycker jag att man förlorar så mycket mer på att gå och vela år ut och år in på hur en anläggning ska se ut, istället för att bara köra på och sedan vara glad.

Drar mig till minnes ett tips egentligen ämnat för stridspiloter.
"When in contact with the enemy, give them your third best shot. Your second best always comes too late, and your best shot never comes."
Det perfekta får inte låtas bli hinder för det goda.

Skogsola

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #17 skrivet: 28 dec-17 kl 20:34 »
Min anläggning ska ge 17 000 kwh under optimala förhållande. 70% ökning ger 12 000 kwh till = 14000 kr per år. Om merkostnaden är 200 000 kr ger det en avkastning på 7%. Är inte hela forumet fyllt av diverse fantasifulla och orealistiska projekt? Visst är det smartare att vrida sina solpaneler än att t.ex filtrera och återvinna sitt duschvatten?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #18 skrivet: 28 dec-17 kl 21:37 »
Det beror sig ju på vad man är ute efter också. Min erfarenhet är att allt mekaniskt kräver underhåll och ändå går sönder. Många gånger har jag svurit över saker som krånglat för att de varit komplicerade eller krävande i onödan. Visst har jag svurit över saknade finesser också men mer sällan tror jag.


När det gäller vridande paneler så är det inte intressant för mig. Jag köper hellre några extra paneler, det handlar i så fall om 12 istället för 8 och så sätter jag dem på ett fäste som är vertikalt och har möjlighet att luta dem lite mer mot himlen manuellt för sommarhalvåret. Jättekul med folk som gör bra installationer men för mig är det ofta skönare att fixa och sen mer eller mindre glömma. Sen är jag inte jättehändig...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #19 skrivet: 28 dec-17 kl 21:40 »
Min anläggning ska ge 17 000 kwh under optimala förhållande. 70% ökning ger 12 000 kwh till = 14000 kr per år. Om merkostnaden är 200 000 kr ger det en avkastning på 7%. Är inte hela forumet fyllt av diverse fantasifulla och orealistiska projekt? Visst är det smartare att vrida sina solpaneler än att t.ex filtrera och återvinna sitt duschvatten?

Precis..   ;D
Allt handlar om att kunna räkna hem det på ett eller annat sätt.

Jag gillar visioner och folk som ser möjligheter istället för oöverstigliga problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #20 skrivet: 30 dec-17 kl 20:03 »
För att svara på orginalfrågan så går det alldeles utmärkt att montera solceller på ett stativ på marken.
Jag var med och installerade 4 anläggningar i samma utförande 2014-2015.
6 st 250W paneler, en 1.5kW växelriktare.
3 av dessa monterades på tak, varav ett i en "dålig" väster-riktning och egentligen för plant.
Det fjärde monterades på stativ av tryckimpregnerat trä, på skruvplintar.

Skulle jag göra fler anläggningar så skulle jag absolut överväga markmonterade. Mängder av fördelar som överväger.
De enda problem jag ser med markmontage är lite förhöjd stöldrisk och att de tar bra soliga lägen på mark anspråk.
Placering för närma väg kan också innebära problem med stenskott, eller stenar som kommer på vift ifrån en snöslunga.

Underhåll blir enklare och montage blir mycket enklare! Att kunna borsta av panelerna snö då och då är inte att förakta.

Om man nu vill krångla och ha solcellerna i två lägen, säg 30 graders lutning och 75 graders lutning, där man ändrar läge vid höst och vårdragjämning, så är ett sådant system mycket enklare att fixa manuellt vid markplan.
En sådan lösning ger säkert 20-30% effektökning jämfört med total följnings 70% ökning.
Solföljar-manin kommer nog mycket som en konsekvens av att man inte inser att även indirekt solinstrålning ger effekt, om än reducerad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #21 skrivet: 30 dec-17 kl 20:50 »
Men den indirekta solinstrålningen ger ju mycket mindre effekt på en vanlig solpanel. Nu kommer jag inte riktigt ihåg, men jag köpte en 25 watt panel (eller 50 W) i somras för att testa, och det rör sig om 10-20 gånger mer effekt om den riktas mot solen än om den hålls i 90 grader.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #22 skrivet: 30 dec-17 kl 21:34 »
Men den indirekta solinstrålningen ger ju mycket mindre effekt på en vanlig solpanel. Nu kommer jag inte riktigt ihåg, men jag köpte en 25 watt panel (eller 50 W) i somras för att testa, och det rör sig om 10-20 gånger mer effekt om den riktas mot solen än om den hålls i 90 grader.


Tror den här säger det bättre än mig, men den säger det på utrikiska så jag ska försöka jag också:
http://www.solarpaneltilt.com/

Hålls det 90 grader så borde ju effekten vara 0. Kanske pyttelite iom sekundärstrålning ifrån moln och så.

säg att den får 100% rakt mot solen.
Om solen är i 45 graders vinkel mot panelen, så är effekten i teorin ändå 85%. I praktiken kanske 70% men  inte mycket lägre.
Bra bild som illustrerar fenomenet:



Det är lätt att förklara det här om man får vifta med händerna lite och kanske hålla upp ett papper och en apelsin... Men i text är det marigare.

Tänk dig att du är solen och tänk dig hur du flyger över himlen. Hur ser solpanelen ut från de olika platserna du befinner dig på sett över en dag? När du är bakom panelen så ser du inget av framsidan. Men när du närmar dig en sida så ser du solpanelens framsida som ett smalt streck.
Någon timma till går och nu ser solpanelen ut som en bredare strimma. Om ytan som du som sol ser är en tiondel av framsidans faktiska yta sett rakt på. Då får panelen också solinstrålning på närma nog 10% av vad man får vid direkt vinkelrätt.
Inte exakt, större andel av fotonerna studsar av vid höga vinklar, men det är om inte försummbart så i det närmaste.

För övrigt är jag är övertygad om att de här sakerna skulle vara mycket enklare för någon som har potolomeiska modeller i huvudet istället för våra gallileiska modeller.


Åter igen vill jag bara säga att jag inte har något som helst emot någon som tycker om att exprimentera eller bygga själv. Jag har inte heller emot någon med rätt know-how som vill pressa ur de där sista procenten ur sin anläggning.
Vad jag är orolig för, och invänder starkt emot, är alla personer som förhindras skaffa en solcellsanläggning för att de fastnar (för evigt) i projekteringstadiet och snubblar på frågor om vad som är "bäst".


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #23 skrivet: 30 dec-17 kl 23:48 »
Jo, din sista mening håller jag med om även om jag känner mig lite skyldig där själv :-[ Och har man ett bra tak så är ju mycket redan fixat, så då känns det som att det väger över till fast montage. Men skall man montera på marken så skulle jag åtminstone vilja vrida panelen från ost till väst. Sommarhalvåret har många fina soltimmar som man missar annars. Men med billiga paneler och bra batteribank (eller bytesel med nätbolaget) så behöver man ju inte jaga de soltimmarna.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #24 skrivet: 31 dec-17 kl 00:06 »
En fin kurva (Norrköping) att tänka på så här i mörka vintern:

 

Och en (Kiruna)  för ensamhet ;)

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #25 skrivet: 31 dec-17 kl 09:26 »
Bor ca 500 - 600 km söder om Kiruna, ungefär lika långt som till utlandet för sörlänningar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-17 kl 15:17 »
Bor ca 500 - 600 km söder om Kiruna, ungefär lika långt som till utlandet för sörlänningar.

Jag har nog gjort mig en bild av att du bor i mitten eller kanske t o m i norra delen av Lappland, men du kanske nästan är Ångermanlänning? Vilken stad åker du till när du skall till staden?


Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #27 skrivet: 31 dec-17 kl 19:01 »
Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.
Vid sommarsolstånd i kiruna så står solen som högst på dagen 45grader.
Då kan man ledas till att tro, att det är den vinkeln som man ska ha, för att fånga optimalt med sol.
Inte så!

Optimalt är snarare att ha lutning på 20-30 grader, vilket kan låta som vansinne för då får man ju aldrig perfekt vinkel.
För att få en perfekt vinkel om man har panelerna så flackt så måste solen klättra sig upp 60-70 grader från horisonten, något som aldrig sker i Sverige.
Men den flackare vinklen gör just det, att man fångar in mer sett över ett dygn, för att man då fångar mer av solen då den står i NNO, NNV, O och V.

Det är väldigt kontraintuitivt (eller var det för mig i alla fall), och jag tror det är det som ställer till det och gör att man så lätt överskattar värdet av solföljare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #28 skrivet: 31 dec-17 kl 19:25 »
Jag har nog gjort mig en bild av att du bor i mitten eller kanske t o m i norra delen av Lappland, men du kanske nästan är Ångermanlänning? Vilken stad åker du till när du skall till staden?


Nåja, även om du inte bor där solen gömmer sig helt vid midvinter så ser man att du kan få el ur en solpanel längre tid på dygnet sommartid hos dig än hos mig. Men det kräver att man riktar panelen eftersom solen inte går upp i öster och ned i väster, snarare i NNO och NNV.

Om jag vill till städer, så är det ca 10 - 30 mil Lycksele, Umeå, Skellefteå och Mo i Rana.

Det är lite norr om Skellefteå och rätt in i landet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #29 skrivet: 31 dec-17 kl 19:31 »
Om jag skulle följa solen på sommaren så är det nog ca 220 -245  grader sett uppifrån som jag kan se solen
Med andra ord om jag riktar panelen mot söder, så får jag sol på baksidan på morgon och kväll.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #30 skrivet: 31 dec-17 kl 19:47 »
Om jag skulle följa solen på sommaren så är det nog ca 220 -245  grader sett uppifrån som jag kan se solen
Med andra ord om jag riktar panelen mot söder, så får jag sol på baksidan på morgon och kväll.
Riktad mot söder men ganska plan, så har du sol på panelen nästan hela dagen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #31 skrivet: 31 dec-17 kl 19:52 »
Riktad mot söder men ganska plan, så har du sol på panelen nästan hela dagen.

Då blir det nog lite verkningsgrad på morgon och kväll när solen står lågt.
Vid 3 på morgonen, så är den så där irriterande låg så att solskyddet i bilen inte funkar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #32 skrivet: 31 dec-17 kl 20:09 »
Hemmabyggda solfångarna som jag har testat verkar funka bäst om de ligger på taken på båda sidorna om hörnet på huset som är ungefär mot söder.
Då värmer det ena taket på förmiddagen och det andra taket på eftermiddagen under sommaren. Inte så mycket lutning på taken.

Sedan monterar jag några köpta solfångare med bäst verkningsgrad på hörnet mot söder och monterar dom nästan lodrätt så får jag lite värme under den femte årstiden, våren och hösten.

Nu är det ju för vatten, men solceller för el borde ju funka bäst under samma förutsättningar.

jocke923

  • Inlägg: 1
    • Öland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #33 skrivet: 13 feb-20 kl 23:28 »
Jag planerar en markinstallation utav solceller. Har cirka 1000 kvm fri mark i direkt anslutning till mitt hus och det finns gott om obeskuggad mark. Känner mig inte helt haj på hur jag skulle göra installationen själv, så tänkte anlita någon för att utföra installationen. Har någon tips på en bra installatör? Jag har lämnat förfrågning på https://www.solcellsofferter.se/ men tar tacksamt emot fler än de 3 förslag jag förväntas få därifrån...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #34 skrivet: 14 feb-20 kl 07:44 »
Var i Sverige? Det är inte särskilt avancerat. Ska du ansluta/leverera till elnätet så behöver du en elektriker men ska du "bara" ladda batteriet räcker det med en händig bekant. Har du kollat bygglov mm?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #35 skrivet: 14 feb-20 kl 11:02 »
Eftersom frågeställaren enligt profilinformationen bor på Öland, är det väl högst sannolikt att solcellsanläggningen också ska byggas där. Och den där offertförmedlingssiten hen har anlitat, är inriktad på solcellsanläggningar för leverans till elnät.

För övrigt räknas ju även en fristående "off grid" solcellsanläggning som starkströmsanläggning, vilket innebär att installationen måste göras av någon med installatörsbehörighet samt att ägaren själv står ansvarig för eventuell skada som elenergi från anläggningen orsakar. Begreppet "elektriker" bör inte användas i sådana här sammanhang. Men så länge inget elnätbolag är inblandat, så är det ju i det fallet ingen som frågar efter behörighet förrän en olycka har inträffat.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #36 skrivet: 14 feb-20 kl 11:12 »
Eftersom frågeställaren enligt profilinformationen bor på Öland, är det väl högst sannolikt att solcellsanläggningen också ska byggas där. Och den där offertförmedlingssiten hen har anlitat, är inriktad på solcellsanläggningar för leverans till elnät.

För övrigt räknas ju även en fristående "off grid" solcellsanläggning som starkströmsanläggning, vilket innebär att installationen måste göras av någon med installatörsbehörighet samt att ägaren själv står ansvarig för eventuell skada som elenergi från anläggningen orsakar. Begreppet "elektriker" bör inte användas i sådana här sammanhang. Men så länge inget elnätbolag är inblandat, så är det ju i det fallet ingen som frågar efter behörighet förrän en olycka har inträffat.
  (:)  Städat lite här. /Torpjens I tapatalk står det inget om att frågeställaren bor på Öland. Sedan är det väl bättre att fråga frågeställaren vad hen menar än att förutsätta saker från en länk hen bifogat?

Var går gränsen för när det blir en starkströmsanläggning? Är min panel 150W på husvagnen också att räkna som en starkströmsanläggning?
« Senast ändrad: 14 feb-20 kl 18:35 av torpjens »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #37 skrivet: 14 feb-20 kl 19:29 »
Var går gränsen för när det blir en starkströmsanläggning? Är min panel 150W på husvagnen också att räkna som en starkströmsanläggning?

Det finns ingen exakt gräns i spänning eller effekt, definitionen på en starkströmsanläggning är "En starkströmsanläggning är en elektrisk anläggning eller elektrisk anordning som har spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. "

För att ta ett exempel så kan en ficklampa räknas som starkströmsanläggning om den befinner sig i ett explosionsfarligt utrymme.

Å andra sidan så gäller ju behörighetskravet egentligen bara fasta installationer i byggnader - alltså som regel inte ombord på t ex fordon eller fartyg.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #38 skrivet: 20 jun-20 kl 22:50 »
Jah har byggt en solföljare, till en liten  panel,, jag har inte ,, testat den  ordentligt,,men  den tycks kunna fungera,,och de är slöseri med energi att inte följa solen!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #39 skrivet: 21 jun-20 kl 08:01 »
Eller ödslar man energi på att följa solen?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #40 skrivet: 21 jun-20 kl 08:45 »
Jag har en känsla av att solföljaranordningar var mer lönsamma förr i tiden då solcellerna var dyrare och sämre än idag. Numera är det nog oftast en bättre affär att öka på solcellsytan än att ordna solföljare, utom kanske i mycket speciella fall (t ex då det är utrymmet för solcellerna och inte kostnaden som begränsar hur stor yta man kan sätta upp).

Ska man få solföljaren energieffektiv bör den ju göras så att den inte småkorrigerar hela tiden, utan bara kör ställdonet några få gånger per dygn (på sin höjd varannan timme). Man bör se till att bygga mekaniken balanserad så att det inte går åt onödig energi för att övervinna gravitation eller vindtryck.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #41 skrivet: 21 jun-20 kl 23:32 »
Nä,, för en mindre offgrindanlägning är det avgörande att följa solen,,  det ger max energi när den behövs, ja inte hela året, men den ljusa tiden,, visst är en kostnadssak,, ., köp fler paneler,, å vattnet är ju nästan grattis så varför inte låta  det rinna hela dagen, solel  .är inte milöjövänligt,många paneler  som ger lite energi,, som att ta lastbilen till kiosken!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #42 skrivet: 21 jun-20 kl 23:50 »
Nu är du väl lite väl kategorisk i din kritik?


Vet inte vad du menar med mindre offgridanläggning men för mig (trådstartare) handlar det om ca 8 kWp vilket blir 25-30 paneler. Att montera upp dem på ställningar och koppla ihop med motorer och mekanik för att få dem att följa solen utan att skugga varandra, gå sönder, kräva underhåll och dyra reparationer förefaller mig inte alldeles lätt. Jag tror faktiskt att det blir billigare att ha dem fasta och överdimensionera lite grand. Jag har förstås ingen livscykelanalys vare sig för ett fast eller solföljande system så jag kan inte bevisa att vilket som blir mest resurssnålt men det är rimligt att tro att det är ett fast system.


Eftersom du för fram dina åsikter med kraft ser jag fram emot att du styrker dina påståenden om att det är mycket bättre med ett följande system även när man kommer över 20, eller ens 10, paneler.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #43 skrivet: 22 jun-20 kl 23:37 »
 Nej det går inte agumentera för att följa solen, eftersom norm är att det utgår  bidrag för att installera solel och  byta undrskott   mot  el producerad med  kol/olja  ,, eller vatten  eller kärnkraft, å vindkraft, solel,, det är   magiskt, en liten panel ja kan  ladda det ja behöver, kolla på tv lampan som lyser nu, eller  borrmaskinen  å slipmaskinen ja använde idag,,, det är SOLEL, ja anser att ska vi forsätta  installera  SOLEL  så måste vi anpassa oss  till solen och  använda energin när den finns,, det   har allt grönt som växer   gort altid,,,  långt norrut i sverige kan  det ge 50 procent mer att kunna följa solen,, jag   som bor mer söderut kan få 30 procent mer,, men solel   det är teknik,, solceller och batteri,, garanterat är att efektivast är att förbruka solelen   när solen är uppe,,, och ja tänker på offgrind

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #44 skrivet: 23 jun-20 kl 09:04 »
Men, som sagt, frågan är om kostnaden, resursbehovet och besväret för att få till en solföljaranordning är värd den ökade elproduktion man kan få, när solcellerna är så billiga som de är idag.

Är det en liten anläggning, så får inte solföljaren kosta många kronor om den ska löna sig jämfört med att fördubbla solcellsytan.

Tänk också på att all mekanik och rörliga delar kommer att krångla och kräva både reparationer och förebyggande underhåll, sakerna blir också mer känsliga för väder och vind än en stum montering av solcellerna.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #45 skrivet: 23 jun-20 kl 22:32 »
torpjens!

Jag håller med dig.
Mina kunder i Belgien förlitar sig enbart på fasta installationer men på marken. Det är sjukt stort och subventionerat av staten. De har program som räknar ut den optimala vinkeln och positionen för just den plats där de ska sitta. I vissa fall sätter de några åt solens uppkomst och några mot solens nedgående.

Det är gjort på en dag att få upp ett helt gäng. Vet ej exakt antal men en relativt kvalificerad gissning är 10 paneler.
Kostnaden för att fästa, montera och få en snurrande anordning är mer är dubbelt så stor enligt dem.
Samt att delarna i ramen är vanlig 60.3mm rör som det görs staket av. Alltså inget special någonstans. Cellerna är bolt-on.

Och ska en sedan bo offgrid... hur mycket ström behöver du? Tittar jag på husvagnen så gör jag inte av med någon ström alls nu...
På vintern lite mer pga konvektorelement. Men i ödehuset jag renoverar blir det kamin och oljelampor. Ladda en mobil och lite annat krafs kräver inte speciellt mycket. Då skulle jag hellre satsa på en större batteribank...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #46 skrivet: 24 jun-20 kl 01:34 »
Jag  annser att alla  bidrag till solel ska sloppas, och att staten bygger solel,,  jag annser att  det ska utgå  stora bidrag till elbilar, och dessa elbilar ska utgöra batteribackup   för solelen, en liter bensin  är nästan 10 kwh,, och denna energi kan brännas för att   ta   fossil bilen för att lämna in  tipset,, eller köpa en glass, en människa kan i  bästa fall  produsera  0,2 kwh

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #47 skrivet: 24 jun-20 kl 08:25 »
Jag  annser att alla  bidrag till solel ska sloppas, och att staten bygger solel,,  jag annser att  det ska utgå  stora bidrag till elbilar, och dessa elbilar ska utgöra batteribackup   för solelen, en liter bensin  är nästan 10 kwh,, och denna energi kan brännas för att   ta   fossil bilen för att lämna in  tipset,, eller köpa en glass, en människa kan i  bästa fall  produsera  0,2 kwh
De borde nog först lösa problemet med att de inte vet vad de ska göra av batterierna till elbilarna, hur den ökade konsumtionen och produktionen och utsläppen ska begränsas när el-cyklar, -mopeder, -bilar tillverkas och skeppas jorden runt. Att använda en sak i 40-50 år istället för att den håller 1-3 år är hållbart. Det här är populism... Tror du att en Toyotas lilla prius (det som var tidiga med eldrift) lever fortfarande. Den var från -97. Och om den gör det... vad har det kostat att hålla den i drift. Vilka resurser har gått åt.

Men som vanligt så vill den typen av folk med extrema åsikter att någon annan ska göra något. Istället för att själva inse att de är en del av konsumtionen och således påverkar otroligt mycket. Sen att jag läst att co2 ligger på 400 iscvh och att växter dör vid 200 samt att snittet över 600 är är 1000 vill jag inte ens grotta ner mig i. Vad det betyder vet jag inte förutom att jag spontant tänker att en rörelse försöker begränsa luften jag andas...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #48 skrivet: 24 jun-20 kl 08:26 »
Förlåt, de var off-topic!!
Morgon humör :)

- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #49 skrivet: 24 jun-20 kl 10:50 »
Ja, hur man skall satsa på solpaneler i det lilla eller i det stora är två skilda saker. Vi får nog nöja oss med att diskutera lösningar för den enskilde, och då (i den här tråden) vad som är fördel/nackdel med att sätta dem på marken. Men då vi alla är individer med olika kunskaper/färdigheter/begränsningar så blir det olika lösningar i alla fall.

Jag har ett riktigt bra tak som rymmer 22 paneler, så även om jag gärna skulle bygga en solföljare för att jag kan, tycker det är kul och jag får mest kWh/krona, så kommer det taket att få paneler först. Eller kanske t o m ett litet tak bredvid som rymmer 11 paneler och behöver läggas om. Men här handlar det mest om inköpskostnad och ork.

De båda närmsta grannarna har ingen lust med invecklade system även om den ena mycket väl skulle kunna bygga ett själv. Hon har dessutom en lada med ena långsidan perfekt för sol, men sneglar ändå på markplacerade paneler för att få en enklare installation och inte lägga upp paneler med 50 års livslängd på ett tak som hon ser renoveringsbehov på. Den andra grannen har två perfekta, låga tak, och ingen egentlig bra markplätt att sätta paneler på, så där är det givet var panelerna hamnar.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #50 skrivet: 27 jun-20 kl 02:17 »
Ja gillar detta med   alternativ energi,, ja nu bor ja  i radhus,,  kan ju ju inte sätta upp en vindsnurra,, eller montera solpaneler på taket.., men   detta med dessa dessaa energislag handlar om att anpassa sig,, efter när det finns energi,  därför  tänker ja  , för att minska sitt eget klimatavtryck  , så     att det bästa är att kunna ladda sitt eget elfordon  med egen el/ energi,,  och va  egoist,, vad   är ekonomiskt lönsamt att investera i och ostrunta i att det kan va totaltmörkt 3 månader  om året,, kanske är det en 300 watts panel som på nåt sätt   anpassas efter solen och 300   amp  batteri  plus omformare.. som klarar att m köra dammssugare  och  oftast driva    frysboxen,,   ja  vill inte som idag  just nu   via  min  skatt betala till solel  samtidigt som  Sverige  produserar  el med Olja  eller importerar   el  produserad av värmekraft...  solel    handlar om att anpassa sig,, och  det vill ju   de flesta inte,,,  sol el är för nördar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #51 skrivet: 27 jun-20 kl 10:56 »
Solel är för alla. Du kan välja att vara off grid och köra egna speciallösningar, eller så låter du sätta upp paneler som är kopplade till nätet. Det finns många varianter däremellan.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #52 skrivet: 01 jul-20 kl 00:44 »
Ja många varianter finns det,,men vad  ger minst klimatavtryck !,, visst kan det  va intressant , spännande  att trimma gräset  med solenergi,, ladda laptopen   ,, eller köra borrmaskinen, ja som nu   lampan är soleneregi,, lapptopen är solenergi,, men minst klimatavtryck gör ja  när ja  tar cykeln  till affären å låter bilen  stå i carporten

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #53 skrivet: 01 jul-20 kl 10:50 »
Ja många varianter finns det,,men vad  ger minst klimatavtryck !,, visst kan det  va intressant , spännande  att trimma gräset  med solenergi,, ladda laptopen   ,, eller köra borrmaskinen, ja som nu   lampan är soleneregi,, lapptopen är solenergi,, men minst klimatavtryck gör ja  när ja  tar cykeln  till affären å låter bilen  stå i carporten


Nja...  nä... 
det är när man väljer en livsstil som innebär minimalt avtryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #54 skrivet: 09 jul-20 kl 01:26 »
Om alla spara vattnet,, som man spolar bort innan de blir varmt vatten till duch   eller disk å så så så blir det     totalt sett en mycket  stor besparning på  vatten  ,  och energi,, kan ha  det  vattnet till  blommor inne eller    trädgårdsland   ute,, eller spola toa,,   här hos mig,, går det ca 2,5 liter vatten,, varenda gång ja vill   ha varmt vatten,,,,.,   stort slöseri med vatten å energi

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #55 skrivet: 09 jul-20 kl 03:27 »
Om alla spara vattnet,, som man spolar bort innan de blir varmt vatten till duch   eller disk å så så så blir det     totalt sett en mycket  stor besparning på  vatten  ,  och energi,, kan ha  det  vattnet till  blommor inne eller    trädgårdsland   ute,, eller spola toa,,   här hos mig,, går det ca 2,5 liter vatten,, varenda gång ja vill   ha varmt vatten,,,,.,   stort slöseri med vatten å energi
Sätt upp en genomströmningsvärmare vid varje kran istället. Alternativt sätt upp en pytteliten extra varmvattenberedare vid varje kran, typ en treliters. Eller sätt värmekabel på varmvattenrören hela vägen. Jag har sett samtliga varianter användas på olika ställen. Att hålla kallvattnet kallt är svårare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #56 skrivet: 09 jul-20 kl 09:37 »
Man kan också slippa mycket av den extra "framspolningsförbrukningen" genom att inte använda grövre rör än nödvändigt i sina vatteninstallationer, och genom att planera huset så att rörlängderna från VVB till tappställen blir så korta som möjligt. Det är bra om man kan ha badrum, toa, köksbänk mm samlade runt pannrummet eller rakt ovanför.  Att isolera varmvattenledningarna kan också göra nytta i en del fall.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #57 skrivet: 20 jul-20 kl 23:21 »
Skapat en ny tråd om uppladdningsbara batterier och flyttat inlägg dit, då diskussionen här gått över till att handla om det.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser