Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler på marken?  (läst 16771 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Solpaneler på marken?
« skrivet: 28 nov-17 kl 11:27 »
Är det nån som har några tips eller tankar kring ställning för att montera solpaneler på marken istället för på ett tak?


Finns det färdig ställningar?
Är det svårt att bygga själv, av vad?
Något man ska tänka på innan man eventuellt ger sig på något sådant?


Möjliga fördelar med paneler på marken är att det blir lätt att rengöra dem och att man kan tänka sig att ändra vinkeln mellan sommar och vinter. Rätt eller fel?


Nackdelar med att ha dem på marken?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-17 kl 11:46 »
De är lättare att sno dom av dig och hundar som pissar på dom, annars är det en bra ide om det inte är något som skymmer dom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-17 kl 12:07 »
Att sätta dem en meter upp så vare sig hundar(?) eller snö blir besvärligt.

Jag skulle nog försöka få till ställningen så att det går att komplettera med en motor som vrider och vinklar panelen rätt i förhållande till solen. Du kan ju om marken är lämplig slå ned kraftiga stolpar som du hänge panelerna på.

Tänk på att det blir storm med jämna mellanrum.

VS

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-17 kl 14:20 »
När jag gick runt och funderade på en passande anläggning till mig tänkte jag en gång att bygga en pyramid formade bod av begagnade trä/plåt och sådant, på en lagom höjd plattform. Sedan klä hela boden utvändigt med solpaneler och inne i boden skulle jag ha batteribanken. Både solceller och batterier parallel kopplade och en enda kabel skulle jag dra till torpet antingen omformaren inne i boden eller i torpet. Boden skulle vara tillräckligt tät för att hålla nästan samma temperatur inne med hjälp av en lämplig underhållsvärmare som drivs av 12volt. Pyramiden skulle jag bygga ordentligt fastmonterad på marken på en liten kulle på skogssidan med låsbar dörr och för panelerna skulle jag ha extra långa skruvar för att försvåra för eventuella inbrott.
Men än så länge flyttar jag paneler manuellt efter solen, när jag är i torpet.

Färdiga stativ/ställningar finns, vissa även roterbara men onödigt dyra tycker jag jämförelsevis när man kan bygga själv med trä för att få bättre hållfasthet mot väder och vind t ex av gamla trä pall som sänks bort ofta.
Värt att tänka på är att välja rätt kablar, vissa är billiga men äter upp en del energi på vägen och vissa är för dyra mot förhållande till energitapp osv Jag själv blir enkelt blåst på dem ;D   

Enligt min egen uppfattning finns faktisk fördelar med att ha paneler inom lätt tillgängligt räckhåll skärkilt när man blir sjuk eller om man är gammal, om man utvecklar den tanken blir ju alla gamla nån gång.
 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-17 kl 14:50 »
Jag har ett solcellsystem på en av mina åkrar. producerar nästan 10 000kWh/år Byggt en ställning av impregnerat virke. Gjutna fundament med 2 m mellanrum. Ska ju helst hålla i >30 år. Får se om det gör det men det var mycket enkelt att bygga och enkelt att montera. Monterades på aluminium ställning vilken skruvades på träställningen. Omvandlaren sitter i ladugården typ 60m bort. Likströmskabel är billig att dra även långa sträckor.

tror inte man har så mycket att tjäna på att bygga anläggning som roterar  med solen. inte på små anläggningar iaf. 

kan ta någon bild om du vill och försöka lägga upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-17 kl 15:11 »
Fördelen med tak är ju att man knappast använder det till något annat, inte heller blir solpanelerna i vägen eller utsatta för något. Men det förutsätter ju att man har ett lämpligt tak riktat åt söder.

Det här med att rikta panelerna. Om man sätter upp en panel som har fast läge får den bara max sol vid ett tillfälle under dagen, medan den övrig tid får reducerad. Är panelerna billiga och riktningsanordningen dyr så skall man givetvis välja fasta paneler, men har man lätt att ordna en vridning/tiltning så kan man spara in på antal paneler.

Hinner inte räkna själv just nu, men hittade en som gjort på 24volts sida:
"
Re: Solföljande solpaneler

Inläggav Karro 02 jun 2010 10:46
Jag spenderade några timmar med att göra ett spreadsheet som räknar ut solens effekt m.a.p. årstid, timme etc.

Vad jag fann är att en fast solpanel ger endast ungefär häften av möjliga utenergin av en solföljande under juni-juli. Det går alltså att få dubbla energimängden under sommarmånaderna genom att ha panelen solföljande.

Vad jag också fann är att man förlorar förhållandevis lite av att ha panelen solföljande i endast en dimension. Alltså endast vridning. Panelen kan monteras i en fast vertikal vinkel och ändå blir förlusten max 10%. Så om man inte jagar procenten verkar det som att en vridning är allt som behövs. Man behöver inte ens förändra höjdvinkeln efter årstiderna, utan en fast vinkel duger bra. Det förenklar det hela ganska mycket.

Detta gäller för södra Norrland, alltså.
"

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-17 kl 15:35 »
Fördelen med tak är ju att man knappast använder det till något annat, inte heller blir solpanelerna i vägen eller utsatta för något. Men det förutsätter ju att man har ett lämpligt tak riktat åt söder.

Det här med att rikta panelerna. Om man sätter upp en panel som har fast läge får den bara max sol vid ett tillfälle under dagen, medan den övrig tid får reducerad. Är panelerna billiga och riktningsanordningen dyr så skall man givetvis välja fasta paneler, men har man lätt att ordna en vridning/tiltning så kan man spara in på antal paneler.

Hinner inte räkna själv just nu, men hittade en som gjort på 24volts sida:
"
Re: Solföljande solpaneler

Inläggav Karro 02 jun 2010 10:46
Jag spenderade några timmar med att göra ett spreadsheet som räknar ut solens effekt m.a.p. årstid, timme etc.

Vad jag fann är att en fast solpanel ger endast ungefär häften av möjliga utenergin av en solföljande under juni-juli. Det går alltså att få dubbla energimängden under sommarmånaderna genom att ha panelen solföljande.

Vad jag också fann är att man förlorar förhållandevis lite av att ha panelen solföljande i endast en dimension. Alltså endast vridning. Panelen kan monteras i en fast vertikal vinkel och ändå blir förlusten max 10%. Så om man inte jagar procenten verkar det som att en vridning är allt som behövs. Man behöver inte ens förändra höjdvinkeln efter årstiderna, utan en fast vinkel duger bra. Det förenklar det hela ganska mycket.

Detta gäller för södra Norrland, alltså.
"

Oj! Om man kan dubbla effekten så kan det ju säkert löna sig att installera vridbara celler. Inför mitt inköp så hörde jag bara med de olika försäljarna som jag tog offert från och på dem lät det att det bara handlade om några procents vinst. Men det kanske berodde på att de inte sålde rotationssystem. :)

Att tillägga är att jag utan tvekan hade satt panelerna på taket om jag bara hade haft ett lämpligt tak. Bonus är dock att jag nu kan torka virke under solcellerna..

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-17 kl 15:38 »
Bor man i Norra Sverige så är taket bra att lagra snö på, det isolerar en hel del.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-17 kl 15:45 »
Det är inte bara vesslor och sorkar som trivs under snön, även norrlänningar ;D

Det finns ny solceller på gång, dyra ännu, som inte bara ger ett antal procent mer i el utan också är mindre känsliga för solstrålarnas vinkel eller om det är diffust ljus. Men de kan inget göra åt att en sol som rör sig över himlavalvet faktiskt lyser på en skenbart mindre yta när vinkeln inte är 90 grader.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-17 kl 16:16 »
Det är inte bara vesslor och sorkar som trivs under snön, även norrlänningar ;D



Så du menar att vesslorna och sorkarna är smartare än Ösgötar och har insett att snö är bra ibland? ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #10 skrivet: 28 nov-17 kl 17:06 »
Östgötar är för tjocka för att komma under det usla snötäcket vi har här nere ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-17 kl 10:59 »
Nån som tänkt tanken att bygga en solelsvägg på ett grävmaskinschassie? Med ett tidur och en elmotor på svängkransen så att den vrider sig ett varv på dygnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-17 kl 16:38 »
Idag börjar solceller bli så billiga att det lönar sig bättre att sätta upp mer solceller än att kosta på maskinerier för att vrida dem efter solen.  Lämpligen riktar man in dem så att de ger maximal produktion i den riktning solen har under de enstaka timmar den är uppe nära vintersolståndet. Eller också fördelar man dem på olika riktningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #13 skrivet: 25 dec-17 kl 17:02 »
Nån som tänkt tanken att bygga en solelsvägg på ett grävmaskinschassie? Med ett tidur och en elmotor på svängkransen så att den vrider sig ett varv på dygnet.


Din tanke är intressant.
Råkar man sitta på rätt grejer så är det klart intressant att bygga sig en dylik lösning.
Det finns enormt många möjligheter för den som vill och har lite kunskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #14 skrivet: 28 dec-17 kl 13:48 »
Jag tror inte det är lönt att lägga vare sig resurser eller tid på att följa solen.
Komplexiteten i systemet ökar markant när man ska ha till en massa styrning och rörliga delar.
Den mest optimistiska uppskattningen jag hört är att ett solföljande system kan ge 70% mer produktion.

Som torbjörn påpekar, så är det nog isåfall vettigare att dimensionera systemet till att vara 70% större istället för endast en ringa merkostnad mot vad ettt solföljarsystem skulle kosta.

Att sitta och fundera, drömma och skissa på den optimala solföljarlösningen tror jag är det bästa recept som finns för att se till att det inte blir någon anläggning av alls.



Om man nu har en offgrid lösning kan man kanske ha de få panelerna man har monterade på något stativ som man manuellt kan svänga på 3-4 ggr de dagar man anser sig vara i behov av det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #15 skrivet: 28 dec-17 kl 15:43 »
Jag tror inte det är lönt att lägga vare sig resurser eller tid på att följa solen.
Komplexiteten i systemet ökar markant när man ska ha till en massa styrning och rörliga delar.
Den mest optimistiska uppskattningen jag hört är att ett solföljande system kan ge 70% mer produktion.

Som torbjörn påpekar, så är det nog isåfall vettigare att dimensionera systemet till att vara 70% större istället för endast en ringa merkostnad mot vad ettt solföljarsystem skulle kosta.

Att sitta och fundera, drömma och skissa på den optimala solföljarlösningen tror jag är det bästa recept som finns för att se till att det inte blir någon anläggning av alls.



Om man nu har en offgrid lösning kan man kanske ha de få panelerna man har monterade på något stativ som man manuellt kan svänga på 3-4 ggr de dagar man anser sig vara i behov av det.

Vad behöver man?
En krans så den kan svänga och eventuellt en möjlighet att höja och sänka.
detta styr man ganska enkelt md hjälp av en ljussensor. I princip kan man göra den av ett rör och 5 sensorer. Där den optimala punkten är centrum och hamnar ljuset på de andra så skall det styras till det optimala läget.
Inga konstigheter egentligen. Går att bygga med rent mekaniska lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #16 skrivet: 28 dec-17 kl 20:03 »
Vad behöver man?
En krans så den kan svänga och eventuellt en möjlighet att höja och sänka.
detta styr man ganska enkelt md hjälp av en ljussensor. I princip kan man göra den av ett rör och 5 sensorer. Där den optimala punkten är centrum och hamnar ljuset på de andra så skall det styras till det optimala läget.
Inga konstigheter egentligen. Går att bygga med rent mekaniska lösningar.

I teorin är det mycket som är enkelt.
Om du tillhör den ytterst begränsade skara som verkligen realiserar de teoretiska planerna så är det bara att köra på, all heder och uppskattning har du från mig!
Men för gemene man så tycker jag att man förlorar så mycket mer på att gå och vela år ut och år in på hur en anläggning ska se ut, istället för att bara köra på och sedan vara glad.

Drar mig till minnes ett tips egentligen ämnat för stridspiloter.
"When in contact with the enemy, give them your third best shot. Your second best always comes too late, and your best shot never comes."
Det perfekta får inte låtas bli hinder för det goda.

Skogsola

  • Gäst
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #17 skrivet: 28 dec-17 kl 20:34 »
Min anläggning ska ge 17 000 kwh under optimala förhållande. 70% ökning ger 12 000 kwh till = 14000 kr per år. Om merkostnaden är 200 000 kr ger det en avkastning på 7%. Är inte hela forumet fyllt av diverse fantasifulla och orealistiska projekt? Visst är det smartare att vrida sina solpaneler än att t.ex filtrera och återvinna sitt duschvatten?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #18 skrivet: 28 dec-17 kl 21:37 »
Det beror sig ju på vad man är ute efter också. Min erfarenhet är att allt mekaniskt kräver underhåll och ändå går sönder. Många gånger har jag svurit över saker som krånglat för att de varit komplicerade eller krävande i onödan. Visst har jag svurit över saknade finesser också men mer sällan tror jag.


När det gäller vridande paneler så är det inte intressant för mig. Jag köper hellre några extra paneler, det handlar i så fall om 12 istället för 8 och så sätter jag dem på ett fäste som är vertikalt och har möjlighet att luta dem lite mer mot himlen manuellt för sommarhalvåret. Jättekul med folk som gör bra installationer men för mig är det ofta skönare att fixa och sen mer eller mindre glömma. Sen är jag inte jättehändig...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solpaneler på marken?
« Svar #19 skrivet: 28 dec-17 kl 21:40 »
Min anläggning ska ge 17 000 kwh under optimala förhållande. 70% ökning ger 12 000 kwh till = 14000 kr per år. Om merkostnaden är 200 000 kr ger det en avkastning på 7%. Är inte hela forumet fyllt av diverse fantasifulla och orealistiska projekt? Visst är det smartare att vrida sina solpaneler än att t.ex filtrera och återvinna sitt duschvatten?

Precis..   ;D
Allt handlar om att kunna räkna hem det på ett eller annat sätt.

Jag gillar visioner och folk som ser möjligheter istället för oöverstigliga problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser