Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas generator för bilmortor?!  (läst 13332 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #40 skrivet: 27 nov-20 kl 08:15 »
Om man ska snedbelasta en trefasgenerator med en tung enfaslast, så bör man koppla in den mellan två faser. INTE mellan en fas och nollan.
Rör det sig om ett elverk gjort för moderna svenska förhållanden , som lämnar 400/230 V, så blir det alltså 400 V enfas man kan ta ut på det sättet. Om ens enfaslaster kräver annan spänning (t ex 230 V), får man transformera ner.

Jag har länge funderat på att prova att köra en släpringad asynkronmotor som synkrongenerator, men det har inte blivit av än. Jag har åtminstone en lämplig maskin på ca 15 kVA stående att prova med.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #41 skrivet: 21 mar-21 kl 21:59 »
Går det använda elcycklarnas motorer som  lågvarvig generator. Vill snart bygga nytt vattenhjul och då med ny generator.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #42 skrivet: 22 mar-21 kl 09:44 »
Teoretiskt sett borde de fungera som generator. Dock vet jag inte alls vilket poltal de har och vilken frekvens man kan vänta sig att få ut vid t ex 500 r/min.  Jag misstänker att de är mångpoliga och byggda för att arbeta vid betydligt högre frekvenser än de 50 Hz jag antar att du vill få ut.
Sen torde de ha samma problem med tomgångsförluster som alla permanentmagnetmaskiner har.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #43 skrivet: 23 mar-21 kl 20:30 »
Vad menas med tommgångsförluster? Generatorn jag använder nu är en sk. Assargenerator. Den saknar släpringar och alla lindningar är på utsidan, bara en roterande järnkärna. Den ger 50 herts vid 500 v/min. Vi får forska vidare på lågvarvig generatorer. En cykelmotor tål förstås väder och vind också.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #44 skrivet: 23 mar-21 kl 20:55 »
Tomgångsförlusterna är den effekt som krävs för att driva generatorn när den går med normalt varvtal, lämnar full spänning men inte levererar någon elektrisk effekt. De kan delas upp i t ex friktionsförluster (lager mm), effekt som går åt till kylfläkten, effekt som går åt till ev magnetiseringslindning, och inte minst järnförluster (hysteres, virvelströmsförluster mm).  Vill man gå djupare in på ämnet kan man studera praktiskt taget vilken lärobok som helst i elmaskinlära.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #45 skrivet: 24 mar-21 kl 21:39 »
Ok. Tack för snabbt svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser