Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas generator för bilmortor?!  (läst 13329 gånger)

xlab

  • Gäst
3-fas generator för bilmortor?!
« skrivet: 11 sep-16 kl 08:58 »
är på g att lyfta ut min gamla motor från en skrotade bil (1,3 L) och koppla upp den mot en 3-fas generator. Nu undrar jag om det är någon som kan peka mig åt rätt håll för att kunna införskaffning på en sådan?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #1 skrivet: 11 sep-16 kl 09:55 »
Så gott som alla vanliga växelströmsgeneratorer för bil är ju trefasgeneratorer.

Dock blir frekvensen betydligt högre än man är van vid från ett elnät eftersom de maskinerna är byggda för höga varvtal och dessutom är mångpoliga. Låt oss anta att en bilgenerator är 12-polig, och att den måste gå med 6000 r/min för att ge full märkeffekt. Då blir frekvensen 600 Hz.

Tänk på att om du ska använda en bilmotor för elverksdrift så måste du ordna någon form av varvtalsregulator.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #2 skrivet: 11 sep-16 kl 11:58 »
vad är en bilmortor?
Harry
Drick träsprit!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #3 skrivet: 11 sep-16 kl 12:16 »
Är det inte en generator för 400V/230V 50Hz som menas då, ett vanligt elverk alltså? Inte någon bilgenerator, men en vanlig asynkronmotor som används som generator

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #4 skrivet: 11 sep-16 kl 12:58 »
Problemet är att man måste ha backström till en asynkronmotor om man vill använda den som generator, men jag tror (med reservation för att jag är trött i skallen...) det går att bygga enkla grejer av tex en allströmsmotor från en skrotad tvättmaskin och en bunt stora kondensatorer (brukar finnas på skroten i diverse skit)...

Annars finns det lösa, riktiga generatorer till elverk att köpa färdiga som är från grunden konstruerade för tex 230V.
De relativt dyra, men man slipper krångla och kompromissa.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #5 skrivet: 11 sep-16 kl 13:17 »
Ja, och hittar man ett begagnat traktorelverk så kan man skippa uppväxlingen och köra generatorn rakt av på bilmotoraxeln om det är en 1500 rpm generator.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #6 skrivet: 11 sep-16 kl 20:25 »
För 20-25 år sedan sålde Jula kinatillverkade synkrongeneratorer för elverksbygge billigt. Både enfas och trefas, storlekar från någon enstaka kVA upp till kanske 50-100 kVA. Jag undrar hur många av de som köpte sådana generatorer som verkligen fick ihop ett fungerande elverk, och hur många av generatorerna som än idag står oanvända och samlar damm. Förmodligen kan man hitta motsvarande saker på t ex Aliexpress idag.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #7 skrivet: 04 jul-20 kl 22:52 »
Hej vågar ja driva min  smart Tv med  min trampgenerator,, Generatorn   har 12 lindningar och permanent magnet,, och  trampar ja 60 varv /min , så blir varvrtalet på generator ca 1200 v minut,, vad blir frekvensen ? är Tv känslig för spänning å HZ har trstat med lampa,, golvfläkt,, radio,,   12 volts batteriladdare,, och det funkar

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #8 skrivet: 04 jul-20 kl 23:20 »
TV:n har sannolikt en switchad nätdel som är i princip helt okänslig för frekvens, och som kan fungera på mycket varierande spänning. Men man vet aldrig, den kanske brinner upp på en gång.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-20 kl 23:47 »
kanske är så  Tv bryr sig inte,, deg går på 220-240 volt och 50/60 hz,, 66 watt max,,  den funkar nog även med 110 volt..  nån gång testar ja  ;D

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #10 skrivet: 05 jul-20 kl 00:27 »
kanske är så  Tv bryr sig inte,, deg går på 220-240 volt och 50/60 hz,, 66 watt max,,  den funkar nog även med 110 volt..  nån gång testar ja  ;D
teven är väl inte så mycket att hänga i granen ändå, då de lär ha en helveteskontakt.

men annars vore väl uppladdning av batteri genom generatorn bättre, och sen från den till teven.


Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #11 skrivet: 05 jul-20 kl 00:35 »
"man ska inte gå över ån för å hämnta vatten,, ja menar  generatorn  ger ren sinusvåg,, .  ska jag ladda ett batteri å sedan  omforma  12till 230 volt i en  omformare,,, så kostar det mer energi, än de 66 watt tv max  drar

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #12 skrivet: 05 jul-20 kl 10:27 »
Så gott som alla tv-apparater från 90-talet och senare har switchad nätdel, och är alltså helt oberoende av nätfrekvens och kurvform hos nätspänningen.  Om det är en färg-tv av "tjock" typ, så kan det möjligen tänkas att avmagnetiseringen inte blir så effektiv om nätfrekvensen är mycket högre än 50 Hz, då kanske du får linda om avmagnetiseringsspolen för att få lägre induktans i den.
En del apparater från 00-tal med s k passiv effektfaktorkompensering har en stor drossel i serie med nätlikriktarbryggan , det kan tänkas att den måste kopplas förbi eller minskas i induktans om du ska driva den med högre nätfrekvens.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #13 skrivet: 08 jul-20 kl 00:36 »
Kan va så, i ett tidigare liv så  levde ja på landet i hus,, det va många år sen,, det va ofta stora spänningsfall på elnätet,, och många tjok tv gick sönder,, tydligen va  de känsliga   en mordern  tv,, klarar tydligen mer variation  i spänning å frekvens

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #14 skrivet: 08 jul-20 kl 01:22 »

det pajjade flera av mig med, mellan år 2005 kanske och 2013. möjlien fem styck eller fler.

innan det så hade jag bara en teve under ḿinst fem års tid och den fick jag av morsan som hade använt den i ~15 år innan det.

brukar se det som en Guds välsignelse, är tämligen säḱer på att teven har en kontakt till helvetet. demonisk portal! jag har sett sånt skit i syner och drömmar (men snackar vi om det i forumet så blir vi nog bannade. )

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #15 skrivet: 08 jul-20 kl 07:51 »
det pajjade flera av mig med, mellan år 2005 kanske och 2013. möjlien fem styck eller fler.

innan det så hade jag bara en teve under ḿinst fem års tid och den fick jag av morsan som hade använt den i ~15 år innan det.

brukar se det som en Guds välsignelse, är tämligen säḱer på att teven har en kontakt till helvetet. demonisk portal! jag har sett sånt skit i syner och drömmar (men snackar vi om det i forumet så blir vi nog bannade. )

Gud har inget med hur värdsliga ting fungerar.

Att apparater dör beror på att de som tänkt till har haft för små ramar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #16 skrivet: 08 jul-20 kl 07:52 »
Kan va så, i ett tidigare liv så  levde ja på landet i hus,, det va många år sen,, det va ofta stora spänningsfall på elnätet,, och många tjok tv gick sönder,, tydligen va  de känsliga   en mordern  tv,, klarar tydligen mer variation  i spänning å frekvens

Som sagt, en någorlunda modern tjock-tv borde knappast ha några problem med avvikande nätspänning (bortsett från kanske ett och annat undermåligt uddamärke). Före mitten av 70-talet var det vanligt att tv-apparater var känsliga för långvarig överspänning på elnätet, det fanns ofta en intern omkopplingsmöjlighet som skulle användas om tv:n skulle gå på ställen där det var vanligt med överspänning.  Och de switchade nätdelarna som löste alla problem, blev gradvis mer och mer vanliga från 1970 och framåt. Den första tv:n på svenska marknaden med switchad nätdel bör ha varit Thorn/Ferguson's 3000-chassi från ca 1969-70.  Philips K9 och K11-chassier från mitten av 70-talet, där det stod 220 V på typskylten, var t ex specade för att klara 170 - 264 V.  I praktiken fungerade en sådan tv utmärkt redan från 130-140 V och uppåt (det var vanligt på verkstäderna att man provstartade försiktigt med vridtransformator efter reparation).
Den sista tjock-tv-modell som jag är säker på INTE hade switchad nätdel och därmed var känslig för nätspänningsvariationer, var Samsungs P50-chassi som satt i en del billiga 14" och 20" -apparater kring 1986-87. Förutom under Samsungs eget namn såldes de bl a som Excel, Luma och Mark.

Och det enda avvikande frekvens eller kurvform kan ställa till med är att avmagnetiseringen av bildröret inte fungerar som den ska, vilket kan göra att färgrenhetsfel som uppstår om tv:n har utsatts för kraftigt magnetfält inte försvinner av sig själva som de borde göra.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #17 skrivet: 08 jul-20 kl 23:38 »
För mig,,minns bara att många Tv paja,,ok de va  begagnade,, men färgtv,,,, sista Tv höll många fler år,,men då va det i Lägenhet,, ,,men  känner  mig trygg med att  driva min  morderna smart tv  med modifierat  eller    fyrkatsvåg,,,   har inte testat än

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #18 skrivet: 09 jul-20 kl 12:32 »
Jag har kört en del grejer på omformarström, och de billigare omformarna med ren fyrkantsvåg har förstört framför allt laddare/eliminatorer av modern variant, och fartkontroller till verktyg har inte fungerat. En tjock-TV fick grönton i ena kanten. Så lite försiktig kan man allt vara.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #19 skrivet: 09 jul-20 kl 13:15 »
Jag har kört en del grejer på omformarström, och de billigare omformarna med ren fyrkantsvåg har förstört framför allt laddare/eliminatorer av modern variant, och fartkontroller till verktyg har inte fungerat. En tjock-TV fick grönton i ena kanten. Så lite försiktig kan man allt vara.
Men TV:n blev väl bra igen nästa gång du körde den på vanlig ström så avmagnetiseringen kunde göra sitt jobb?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser