Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka slamfärg- Falu ljus  (läst 12133 gånger)

Tomas på systergården

  • Inlägg: 12
    • Småland
Koka slamfärg- Falu ljus
« skrivet: 22 maj-11 kl 19:56 »
Tänkte koka mig lite slamfärg fram på sommaren.
Har sökt med ljus och lykta efter ett pigment med hyfsat pris. Såg att falu rödfärg säljer pigment på säck om 20 kg, vilket räcker väldigt långt.
Är det någon av er som har tänkt att måla med falu ljus och är intresserad av att dela på en säck?

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 20:36 »
Jag är ev intresserad! Återkommer när saker och ting har klarnat lite!

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 09:14 »
Tjänar man på att koka? Vi tänkte koka men så såg vi att 10l kostar 199 på lantmännen. Går det verkligen koka till lägre pris? Fast ni kanske ska koka för att det är kul att gjort det från grunden? :-)

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Broberg

  • Gäst
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 09:16 »
Tjänar man på att koka? Vi tänkte koka men så såg vi att 10l kostar 199 på lantmännen. Går det verkligen koka till lägre pris? Fast ni kanske ska koka för att det är kul att gjort det från grunden? :-)

Men det var inte Falu ljus väl?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 09:37 »
koka vanlig rödfärg själv är inte lönt,falu äkta rödfärg kostar ca 240-290 kr /10 liter.finns billigare men då oftast INTE falu,utan slamfärg med andra pigment som åldras annorlunda än falu.rekommenderas INTE.Falu ljus är ju dyrare i inköp o skall man ha lite mängd kan det nog vara lönt.tror att jag sålde ljus för ca 450:- i fjol.generellt skall man kolla burken när man köper rödfärg, finns falu logga på så är det okej,annars avstå köp.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 09:41 »
koka vanlig rödfärg själv är inte lönt,falu äkta rödfärg kostar ca 240-290 kr /10 liter.finns billigare men då oftast INTE falu,utan slamfärg med andra pigment som åldras annorlunda än falu.rekommenderas INTE.Falu ljus är ju dyrare i inköp o skall man ha lite mängd kan det nog vara lönt.tror att jag sålde ljus för ca 450:- i fjol.generellt skall man kolla burken när man köper rödfärg, finns falu logga på så är det okej,annars avstå köp.

Ok, det ska vi kolla upp då. :-) Den på lantmännen heter inte falu rödfärg, inte ens slamfärg står det så den ska vi kanske passa oss för då.

Ja om falu ljus kostar 450kr/10 l så kanske vi också kommer koka det då. :-)

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Tomas på systergården

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 22:06 »
Äkta ljus falu rödfärg ligger på ca 650:-/ 10 liter, gör man det själv, alltså kokar upp ca 50 liter vatten och tillsätter 8 kg pigment så får man en färg som kostar ca 210:-/ 10 liter. Vilket är helt ok :-)
Den ljusröda falufärgen är ju 'originalfärgen' som användes fram till 1920 ca,sen kom den betydligt mörkare nyansen.
Den ljusare är ritkigt fin.Värt att koka för att få den juh..

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #7 skrivet: 27 maj-11 kl 22:20 »
Äkta ljus falu rödfärg ligger på ca 650:-/ 10 liter, gör man det själv, alltså kokar upp ca 50 liter vatten och tillsätter 8 kg pigment så får man en färg som kostar ca 210:-/ 10 liter. Vilket är helt ok :-)
Den ljusröda falufärgen är ju 'originalfärgen' som användes fram till 1920 ca,sen kom den betydligt mörkare nyansen.
Den ljusare är ritkigt fin.Värt att koka för att få den juh..

har du receptet på din 210kr/10l blandning. Vi vill koka. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Tomas på systergården

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #8 skrivet: 28 maj-11 kl 22:43 »
Kika på min blogg, där finns receptet.

www.svinahuset.blogspot.com

Bjurholm

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #9 skrivet: 30 maj-11 kl 13:15 »
Om ni ska koka själva på nyinköpt pulver eller köpa färdigblandad så tänk på att Falu Rödfärg numera inte får innehålla koppar vilket gör den sämre som träbevarande färg än den gamla hederliga färgen. Det är därför det står Klassisk Falu Röd eller något sådant på burken och inte "Äkta falu rödfärg".

Broberg

  • Gäst
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #10 skrivet: 30 maj-11 kl 18:47 »
Om ni ska koka själva på nyinköpt pulver eller köpa färdigblandad så tänk på att Falu Rödfärg numera inte får innehålla koppar vilket gör den sämre som träbevarande färg än den gamla hederliga färgen. Det är därför det står Klassisk Falu Röd eller något sådant på burken och inte "Äkta falu rödfärg".


Då har de glömt att uppdatera sin sida.

http://www.falurodfarg.com/?sektion=vanliga-myter

http://www.falurodfarg.com/?page_id=26
« Senast ändrad: 30 maj-11 kl 19:09 av Lopt »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #11 skrivet: 30 maj-11 kl 19:27 »
Om ni ska koka själva på nyinköpt pulver eller köpa färdigblandad så tänk på att Falu Rödfärg numera inte får innehålla koppar vilket gör den sämre som träbevarande färg än den gamla hederliga färgen. Det är därför det står Klassisk Falu Röd eller något sådant på burken och inte "Äkta falu rödfärg".
var finns uppgifter om detta? falu bygger ju på kopparhaltigt pigment.likaså beteckningen falu klassisk känner jag inte till.däremot finns det flera piratkopior som döper sina färger så att folk skall luras att tro att det är äkta rödfärg.finns loggan på burken är det äkta annars är det något annat.vill man förstärka kopparhalten finns kopparvitriol att köpa i kemaffär eller färghandel. ulf

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #12 skrivet: 30 maj-11 kl 21:50 »
Färgpigmentet är järnhydroxid, olika rostat för olika nyanser. Kopparhalten är, och har alltid varit, försumbar.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #13 skrivet: 31 maj-11 kl 07:57 »
Någorlunda seriös artikel om innehållet i Falu Rödfärg, och möglande fasader.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article224000.ece

Citat från: Ny Teknik 2002-05-01
Pigmentets kemiska sammansättning varierar något beroende från vilken av varpstenshögarna man hämtat materialet, men är förhållandevis konstant. Pigmentet innehåller:
SiO2 47-54%
Al2O3 6%
CaO 3%
MgO 5%
CuO . ZnO och PbO4SO4 tillsammans 3%
S 1%
Fe2O3 28-35%


svartahund

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #14 skrivet: 24 jan-12 kl 23:02 »
Kolla bilderna på länken http://www.kaupungs.se/index.php/att-renovera-en-gammal-gard
där kokar dom ljus rödfärg!

Vera Fox

  • Inlägg: 1
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #15 skrivet: 01 maj-21 kl 22:56 »
Hej! Tänkte koka egen rödfärg pga kulturbyggnader. Helst Falu ljus. Något tips på vart jag får tag bra äkta pigment ?

Vänligen Nicky

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #16 skrivet: 02 maj-21 kl 11:10 »
Hej! Tänkte koka egen rödfärg pga kulturbyggnader. Helst Falu ljus. Något tips på vart jag får tag bra äkta pigment ?

Vänligen Nicky
  kolla  www.daladry.se  .      sedan skall det gå att få tag i pigment genom Stora dvs de som tillverkar pigmentet. Men troligt är att man då får gå genom en butik. Såg att det fanns i deras sortiment när jag kollade i min butiksdata. De har ju tidigare vägrat sälja pigment annat än till hembygdsföreningar o dyl.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #17 skrivet: 03 maj-21 kl 22:11 »
Kokar eget, beställer pigment från Claessons trätjära. De har en massa bra saker. Jag ville också ha ljus färg så från början beställde jag prov på 20 g. Det gick bra grattis, provkokade tre sorter. Jag valde då ocre rouge, vilken tog slut och då rekommenderade de Terra Siena 5879.
Jag blandar i 20 gr kopparsulfat till halva säcken 12,5 kg. Färgen mörknar lite men verkar lagom giftig. Jag började med det en gång då jag fick bakterie i färgen som åt upp stärkelsen, slappigt att måla och luktade apa. Men resultatet blev okej. Har inte märkt någon angripning på de senaste koken. Kokar typ en sats varje år. Har många byggnader och har inte hunnit varvet runt än och även fått börja om på södersidorna.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #18 skrivet: 04 maj-21 kl 00:22 »
Det går givetvis att koka slamfärg på nästan alla pigment men vill man ha äkta rödfärg som innehåller allt det som orginalpigmenten innehåller finns det få tillverkare. terra di siena är ett jordartspigment och har inget med rödfärg att göra. Givetvis går det att använda men det blir inte rödfärg som orginalet. lika lite som de billiga kopior som saluförs,oftast med järnoxidrött som pigment. skillnaden? Både hållbarhet och hela åldrandeprocessen är olika. Kopiorna tenderar oftast att ändra kulör med tiden samt att de skyddar inte trävirket på samma sätt. Det saknas helt enkelt den unika sammansättning som finns i orginalpigmentet från varphögarna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #19 skrivet: 04 maj-21 kl 07:11 »
Jag skulle gärna haft en gråblå slamfärg

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #20 skrivet: 04 maj-21 kl 21:21 »
Funderar på hur lång tid man ser skillnad på originalet och andra kopior. När ser man skillnad på färgämdring, när ser man skillnad på brädans hållbarhet.
Kisel i originalet är nog inte så dumt. Det ör en stor andel.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #21 skrivet: 04 maj-21 kl 23:00 »
det har ju gjorts tester. redan efter en säsong syns ökade kulörskillnader. Hållbarhet beror helt på fukt och påväxt. min erfarenhet visar att brädan håller längre med orginalet. trolig orsak är alla de spårämnen som finns i Falufärgen men saknas i kopiorna.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Koka slamfärg- Falu ljus
« Svar #22 skrivet: 05 maj-21 kl 08:54 »
Vid Dylta tillverkade man rödfärg fram till år 1942. Kanske går det att köpa råvara därifrån ?   Sedan måste man bränna den i en temperatur av 800-900 C och mala i en kulkvarn.
Den experimentsugne kan ju också prova med att bränna sjömalm/myrmalm vid samma temperatur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, långfot, GE202, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser