Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att kläcka vaktlar  (läst 13198 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Att kläcka vaktlar
« skrivet: 14 dec-10 kl 10:48 »
Min kompis har lånat min lilla kläckare för att ta fram vaktlar
Går inte så där jättebra.
1) lyser ni äggen ??
Med vanlig ägglampa?
är det lätt att se gnm det fläckiga skalet?

2)Hur är det att kläcka vaktlar på vintern ??

3)kollar ni luftfuktigheten ?
vad använder ni för hygrometer ??
hår eller ??

Tycker att det är knivigt att kläcka vanliga kycklingar
 men verkar mycket svårare med vaktlar.
Vill så gärna hjälpa min kompis  :D
Hedemorahöns

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 11:38 »
Tycker tvärtom, lättare att kläcka vaktlar. Det bara sprutar vaktelkycklingar ur äggen (däremot är det svårare att hålla de vid liv sen när de väl kläckts). ::) Har samma inställningar som för hönsägg. 37,7 i temp, sänkes till 37.0 de sista 3 dagarna. 45% luftfuktighet, höjes till 60% 3 dagar innan kläck.

Använder en ägglysarlampa, designad för papegojägg (alltså passar de utmärkt alla äggstorlekar, ljuset går lika mycket in i ett ankägg som i ett litet vaktelägg :) ). Ser ut som en penna ungefär.

Vissa ägg kan vara lite kluriga att se i, man får som försöka kika mellan fläckarna. ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 07:53 »
Fick mail i går kväll nu har det iaf kläckts en del vaktlar.
Mest franska som  för mig obekant ras  ???
ja nu är hon glad igen.
Bara att hålla tummarna :D
Tack för ditt inlägg.
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 08:28 »

Använder en ägglysarlampa, designad för papegojägg (alltså passar de utmärkt alla äggstorlekar, ljuset går lika mycket in i ett ankägg som i ett litet vaktelägg :) ). Ser ut som en penna ungefär.



Sånhär typ? http://www.zoosajten.se/genomlysningslampa-for-agg-p-1857-c-453.aspx
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 09:11 »
Liten och behändig.
Bra enl ovan.
Hedemorahöns

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 09:35 »
Sånhär typ? http://www.zoosajten.se/genomlysningslampa-for-agg-p-1857-c-453.aspx


Ja, det är exakt en sådan modell. Fast vit och att min kostade runt 90kr istället för 160 (har 2st förresten, råkade paja den första lampan och var ett helvete att hitta en ny glödlampa som passade >_< Men Emil fixade det! :3). :P

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 10:05 »
Jag har en sådan här lampa till hönsägg.

Där kommer det med en extra gummituta som man kan ha till små ägg typ vaktel.
Kan var bra att veta om man bara vill köpa en ägglampa ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #7 skrivet: 17 dec-10 kl 15:22 »
Det brukar vara bra kläckning på vaktelägg med samma inställningar som för hönsägg. Fast vakteläggen är känsligare för transport. Och enligt min erfarenhet är de också känsligare för förvaring. Även med vändning och förvaring vid ca 12-15o så tycker jag att kläckningen blir sämre om äggen är mer än 7 dagar, vilket hönsägg tål bättre.

Det viktigaste och svåraste med nykläckta vaktlar är att se till att de har ständig tillgång på rent vatten, men att de inte kan bli blöta eller dränka sig i vattnet. Det är också viktigt att hålla buren ren, och att se till att de har bra fotfäste så att de inte fläker benen. Jag brukar använda dagstidningspapper som byts två gånger per dag de första dygnen, sedan en gång per dag. Först vid 10-14 dagars ålder brukar jag ge dem spån, de går dåligt i spån när de är små, tycker jag.

Lycka till för din kompis, vaktlar är kul. Kanske kan du få några själv från henne?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #8 skrivet: 17 dec-10 kl 16:13 »
Hoppas det  :D
Sand är väl bra.
Tidningspapper verkar så glatt .
Oj !!!! Vad många olika raser av ankor och gäss du har.
Kompisen jobbar natt har inte fått rapport sen i förgår.
Spännande att få läsa hur det går.
« Senast ändrad: 17 dec-10 kl 16:18 av Lycka »
Hedemorahöns

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #9 skrivet: 17 dec-10 kl 16:32 »
Hoppas det  :D
Sand är väl bra.
Tidningspapper verkar så glatt .
Brukar använda frottéhandduk eller spån från att de är nykläckta. Provade sand en gång och det fungerade inte bra. De gick i vattnet och sen i sand och mat och i vattnet igen... kladdigt.

Hoppas det går bra!
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #10 skrivet: 17 dec-10 kl 20:03 »
lysningen av äggen är svår... fast de flesta äggen brukar kläckas.. se till att det inte är för lite fuktighet när de kläcks bara...de kommer tidigare än beräknat oftast.. jag låter de gå på tidningspapper som byts dagligen... se till så de inte kan lägga sig i vattenskålen för de torkar inte..de dör oftast om de blivit blöta... söta är de små...som humlor..
Fjäderfän och kaniner

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #11 skrivet: 17 dec-10 kl 21:50 »
Jag tycker att de är ganska lätta att lysa- om äggen lyser grönt= obefruktade, om de lyser rött= befruktade.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #12 skrivet: 18 dec-10 kl 14:48 »
Lyser  grönt eller rött   ???
Förklara dig .
Fattar inte.
Hedemorahöns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #13 skrivet: 18 dec-10 kl 14:51 »
Lyser  grönt eller rött   ???
Förklara dig .
Fattar inte.
de befruktade äggen blir rödtonade...pga blodådror..

Fjäderfän och kaniner

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #14 skrivet: 18 dec-10 kl 15:24 »
Aha
 :D
Hedemorahöns

Viopet

  • Inlägg: 121
    • Västergötland
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #15 skrivet: 19 dec-10 kl 18:11 »
Kläckte fram mina första vaktlar i höstas, gick väl inte jättebra men till de som överlevde använde jag wellpapp som bottenmaterial. Jag klippte till 7 st bitar som jag la på varandra och sedan var det bara att rulla ihop det översta lagret när det var dax att göra rent. Funkade jättebra tycker jag.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #16 skrivet: 14 feb-12 kl 14:19 »
Det brukar vara bra kläckning på vaktelägg med samma inställningar som för hönsägg. Fast vakteläggen är känsligare för transport. Och enligt min erfarenhet är de också känsligare för förvaring. Även med vändning och förvaring vid ca 12-15o så tycker jag att kläckningen blir sämre om äggen är mer än 7 dagar, vilket hönsägg tål bättre.

Det viktigaste och svåraste med nykläckta vaktlar är att se till att de har ständig tillgång på rent vatten, men att de inte kan bli blöta eller dränka sig i vattnet. Det är också viktigt att hålla buren ren, och att se till att de har bra fotfäste så att de inte fläker benen. Jag brukar använda dagstidningspapper som byts två gånger per dag de första dygnen, sedan en gång per dag. Först vid 10-14 dagars ålder brukar jag ge dem spån, de går dåligt i spån när de är små, tycker jag.

Lycka till för din kompis, vaktlar är kul. Kanske kan du få några själv från henne?

vad är det i transporten som är problemet? skak hit och dit och så vidare? eller bara att det tar lång tid?
förmodligen både och..
Jag börjar fundera på vaktlar. Och det känns som att försöka kläcka fram från skickade ägg är bästa alternativet. Eftersom det är ett helsike att få tillåtelse att ta med sig fåglar på flyget. (bor på svalbard) Men det bästa är kanske om jag kunde ta dom med mig som handbagage efter en resa till sverige?

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #17 skrivet: 15 feb-12 kl 09:00 »
Problemet är nog inte tiden, man kan skicka så färska ägg att de inte är äldre än de man själv lägger i maskinen. Problemet är att de tål skakningar dåligt, och att skalet är väldigt skört för tryck.

Sen eftersom de är små så skickas de ofta i ett litet paket, och mon uppfattning är att posten i allmänhet inte är rädda om paket, och att de har ändå mindre respekt för små paket så de misshandlas mer.

Jag skickar alltid i ganska stora paket, då blir det mycket stötdämpande material också, och enligt rapporter så blir resultatet bättre. Det kostar dock lite mer.

Om de åker i ett handbagage eller man håller i dem när de åker bil, så blir de ju minimalt skakade, så då bör resultatet bli bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Att kläcka vaktlar
« Svar #18 skrivet: 15 feb-12 kl 11:10 »
ieenilorac: ok tack för svaret :) Så om det blir skickade ägg ska jag be om dom väl inpackade..

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare (1 dolda)
jbsdk, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser