Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartrot  (läst 5592 gånger)

Suresh

  • Gäst
Svartrot
« skrivet: 13 okt-06 kl 10:52 »
Jag lät ett par svartrötter övervintra och fick ett par fina gula blommor påföljande år. Blomman utvecklade sig till en maskrosliknande men halvsluten frökorg.

I botten förväntade jag mig att finna några frön som såg ut som de långa barren i fröpåsen. Men där fanns ingenting. Den vita ulltussen slutade bara i ett kort hårstunt skaft.

Har jag missat något? Eller är det meningen att man på nåt sätt skall förodla någon del av frökorgen/ulltussen för att få det där barrliknande fröet man sätter?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Svartrot
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 20:48 »
Suresh,
jag kan tänka mig två alternativ. Fröet kan ha varit dåligt utvecklat. Sånt frö finns också i fröpåsarna så du har nog sett det förut. Så jag gissar att det inte var det.
Eller fåglar kan ha ätit upp det. Då skulle visserligen fjäderpenseln troligen ha legat på marken. Frö av svartrot och haverrot är mycket begärligt för finkar (grönfink, hämpling, steglits). Man bör skörda innan fjäderpenseln vecklar ut sig, för att inte fröet ska flyga iväg och för att försöka komma före fåglarna. Men det är inte säkert att man kommer före dem ändå. Ett säkrare sätt är ett finmaskigt bärnät. (Finmaskigt för att slippa vittja nätet på döda-halvdöda fäglar.) Jag kan heller inte utesluta något insektsangrepp men har aldrig råkat ut för det själv.

Marieberg

  • Gäst
Re:Svartrot
« Svar #2 skrivet: 14 okt-06 kl 19:57 »
Frö av svartrot och haverrot är mycket begärligt för finkar (grönfink, hämpling, steglits). Man bör skörda innan fjäderpenseln vecklar ut sig, för att inte fröet ska flyga iväg och för att försöka komma före fåglarna.

OK!

Jag har en tredje förmodan - skulle det inte kunna vara så att svartroten är förädlad så att den inte ger några frön? (Jämför t.ex. kärnfri melon).

Fast under tiden som jag skrev detta kom jag på att det nog var ett himla korkat antagande - varifrån fick du i så´nna fall ditt frö, Suresh? Och dessutom; vem i hela världen har lagt ner så mycket arbete på att förädla svartroten, den är väl ganska ovanlig än så länge...
Det var dumt av mig.

Själv odlar jag svartrot i år för allra första gången, har satt den i   pallkragar som jag har fyllt med jord, allt för att skörden ska gå lätt.
Jag undrar bara när jag ska skörda? Jag har läst att man kan skörda på hösten eller låta dem stå över vintern.
Vad är bäst?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Svartrot
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 21:18 »
Hej Ior
Skicka gärna några rotbitar av en sådan förädlad svartrot när du får tag på en. Frön lär det ju inte bli tal om. Jag ser fram emot detta, för jag har inte odlat sådana förut.

Om jag förmodar att du just nu odlar vanliga svartrötter (som jag vet något om) så kan du som du skriver välja skördetidpunkt. Du kan t.o.m. vänta ännu längre, för svartroten är flerårig. Den kan blomma och ge frö, men har fortfarande ätliga rötter med liv i.  Efterhand blir rötterna grövre, smaken mustigare (tycker jag), men delar blir träiga eller spruckna och måste skäras bort. I vanliga fall brukar man skörda på hösten första året. Men som husbehovsodlare kan man skörda efterhand! Och från andra året kan man även skörda frön.

Vill du läsa om fröodling och även lite om vanlig odling av svartrot, haverrot och kardborrerot så kan du surfa till http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm
rulla ned och klicka på det kapitlet.

Lycka till
Anders

John Andreas

  • Inlägg: 3
Re:Svartrot
« Svar #4 skrivet: 16 okt-06 kl 04:23 »
Hej Suresh,
När svartrotfröet är moget ser det ut som en stor, tät, halmgul maskrosboll. Inte som en halvsluten frökorg. Normalt förekommer det en del tomma frön hos svartrot. Dom är lätta att vanna bort vid rensningen.
Men att det inte finns några mogna frön överhuvud taget, kan betyda att du skördat för tidigt, men troligare att befruktningen har misslyckats. Svartroten är självbefruktande och blomman befruktas normalt innan den öppnar sig. Om plantan lider av någon stress under blomningen och strax därefter, blir det skralt med frö. För mycket hetta, torka, kyla eller blöta påverkar befruktningen. Liksom näringsbalansen i jorden och en del andra faktorer.
Misströsta inte. Svartrotsfrö är under normala år lätt att få massor av.
PS. Testa de späda bladen på våren i salladen. Söta och goda. DS

 

Suresh

  • Gäst
Re:Svartrot
« Svar #5 skrivet: 16 okt-06 kl 04:34 »
Misslyckat blomning tror jag på, för jag plockade inte några tidiga blommor. De öppnade sig, blommade som gula maskrosor och sen slöt de sig igen. För gott. Ingen fröboll, bara några spröt som stack ut ur korgen och inga frön inuti.

Tack för kommentarerna. Jag har ett 40-tal svartrötter som har tagit sig i år , så några av dem får nog stå kvar till nästa sommar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser