Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218444 gånger)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #860 skrivet: 28 aug-13 kl 14:44 »
Funderingar från Härnösand. Så här ser min mognadsprocess ut. Bladen är liksom skrumpna i ena kanten och gröna på den andra.. Är dom redo att skördas då? Blir liksom inga fina cigarrblad på det här sättet.. Knäppetestet fungerar inte på mina plantor.

Och när dom mognar i högar så är dom papperstorra lagom till de har blivit helt bruna. Vad jag förstått så får de inte torka för fort, handlar det bara om att de inte ska vara gröna eller är det någon mer process som försiggår?

MVH. Johannes

Dom bladen på bilden har jo startat sin process mot torkning eller "color curing" så dom ser mogna ut, låt dom bara inte torka gröna, spray dom lätt med vatten så dom inte torkar ut, och har du ingen möjlighet å hänga dom upp -  (Dom bladen på bilden kan du hänge tätt samen) - så lägg alt i en bladhög med med täcke över, å byt om på dom varje dag, när dom är bruna kan du fermentera dom (vis du har som plan och rulla cigarrer i år)

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #861 skrivet: 28 aug-13 kl 23:52 »
Här är lite från det Amerikanska forumet där man provar med bladhögar...kan ge inspiration...Man kan klicka på länken sedan klicka på Drying Tobacco...sedan gå ner en bit och klicka på "pile cure when to dry "

http://www.howtogrowtobacco.com/


Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #862 skrivet: 29 aug-13 kl 07:59 »
Här är lite från det Amerikanska forumet där man provar med bladhögar...kan ge inspiration...Man kan klicka på länken sedan klicka på Drying Tobacco...sedan gå ner en bit och klicka på "pile cure when to dry "

http://www.howtogrowtobacco.com/


howtogrowtobacco.com har svar på det mesta, en vanlig  fermeteringsmetod där borta är å packa in tobaken å lägga den på "dashbordet" i bilen å la solen fixa resten, men här oppe i norden så får vi väll bruka andra metoder.

Som du är inne på Tännlappen, när vi nu talar om torkprocessen, så hittar man svar på alt om detta och mera till på howtogrowtobacco.com.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #863 skrivet: 29 aug-13 kl 10:02 »
= Bilder till reportaget
=           - i  i -

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=128  =  rulla ner en bit på sidan och du hittar själva reportaget

Ett alternativ ges kanske här också : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5629521&play=4675470&playtype=Ljudklipp
« Senast ändrad: 29 aug-13 kl 10:45 av Rustica1962 »

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #864 skrivet: 29 aug-13 kl 11:55 »
Ett jätte bra reportage. Och reporten var ganska så hyfsad.
Kul  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #865 skrivet: 29 aug-13 kl 19:27 »
NU har jag hängt upp mina första gula blad. Och lagt gröna blad i en hög som ett prov om jag kan få bladen att färga om.
Jag har även kapat upp stammarna. Dom torkar jag i min elektriska tork. Ska ha dom till höns redena. Då gör det ju inget om dom är gröna, bara dom torkar.

Känns faktiskt j*kligt skönt att få börja skörda. Det trodde jag aldrig att jag skulle  få göra. När jag tänker på hur sen jag var att få ut dom i landet och att hälften dog innan dess.
Så det känns som ett stort PUST att ha kommit så långt.
Jag blir lycklig varje gång jag kollar på mina blad som hänger i köket.
Mina tomater blev det inget av. Det ända som växer är gräslök och tobak.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #866 skrivet: 29 aug-13 kl 19:55 »
   Tänk , då blir det ett verkligt nöje att stå eller sitta och mala tobaken om någon vecka eller så..... ;)
   Nu har dom för lite att göra nere i Bryssel : http://www.svt.se/nyheter/sverige/eu-kan-forbjuda-lakritspipor
   
« Senast ändrad: 30 aug-13 kl 11:25 av Rustica1962 »

Tobbe Halland

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #867 skrivet: 29 aug-13 kl 21:50 »
Haha det är jag som är den så kallade bonden som Per-Ola uttrycker det.
Jag är glad över att ha givit dig denna inspiration till din "snusodling"

mvh storbonden i Mannarp

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #868 skrivet: 29 aug-13 kl 22:06 »
Ja då är det ditt fel att jag odlar tobak med  ;) För hade inte Rustica börjat så hade inte jag heller börjat. Jag visste inte ens att det gick att odla här i sverige.
Tack Tobbe Halland  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #869 skrivet: 30 aug-13 kl 10:50 »


  Tobbe Halland , det här har du fått om bakfoten verkar det som .
  Du hade en ide' om att odla egen tobak , men eftersom du inte har någon som du uttrycker det inspiration , så fick ju en annan som är lite mer erfaren här i livet överta den iden från dej.
  Kom inte här och tro att du är någon JesusKristus från TobaccoLand som välsignat oss andra till att odla.
  Du kallar dej för STORBONDE när du inte ens kan odla potatis utan att det växte igen med ogräs , sen lät du bara det förmultna där det stod......
  Ha mer kött på benen innan du ger dig in här i boet nästa gång      8) ;D

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #870 skrivet: 30 aug-13 kl 11:20 »


   Ringde och kollade med KB nu i förmiddags ang. 1801-års boken , dom hade mkt att göra sas det men tar typ en vecka till ungefär.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #871 skrivet: 30 aug-13 kl 11:47 »
Trevliga reportage Rustica  :)
Jag skickade ett mail till en vän som var intresserad av tobaks odling och snus tillverkning, tipsade om dej eftersom jag lämnat Halland och du kan ju det där bättre än mej som aldrig gjort nåt snus  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #872 skrivet: 30 aug-13 kl 15:59 »
   Det tackar jag så mkt för Maria , och det går bra om din vän vill höra av sig om han/hon vill det.
   Önskar dej en trevlig helg !
« Senast ändrad: 30 aug-13 kl 17:07 av Rustica1962 »

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #873 skrivet: 30 aug-13 kl 18:02 »
Var ute å kollat upp tobaken, alt i rut ingen knastertorra blad - att gå in i tobaks-baracken er som å  komma av et flygplan i Antalya i slutet på Augusti.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #874 skrivet: 30 aug-13 kl 18:39 »
     
Fermenting (A.K.A. sweating) Tobacco Leaves
This is the process by which ammonia is released from the leaf to make it more sociable. It can be done by heaping the tobacco into large piles called pylons that raise the temperature and humidity, or by use of a kiln with a heater and humidifier. Under the raised temperature and humidity, enzymes in the leaf cause it to ferment. It is not necessary to spray a fermenting solution on the leaf as some suggest - the enzymes will do it naturally. Sometimes this is also referred to as curing. This system of maturing tobacco leaves came from the days when tobacco was shipped by sail. The ship would sit in port for a few weeks, with very humid temperatures and bails stacked tight together. When the tobacco reached it's destination, it was found to smell and taste sweeter. There are two methods of fermenting, stacking and kiln fermenting.

På tal om bladhögar och låta tobaken svettas i förhöjda temperaturer för att få den att färga om , från grönt till gult och redo att hänga upp på tork för att få det rätt.
http://www.leafonly.com/tobacco_leaf_harvesting_curing_and_fermenting.php  = där jag hittade denna text
Bland det sista man vill göra , är ju att torka bladen gröna.
  =  '' svettningsbox **  2013 , murarbalja i 90 L. I mitt fall även transportbox/låda
  =   Täckt svettningslåda
  = önskat resultat efter en tids torkning , kvarnen nästa....
« Senast ändrad: 31 aug-13 kl 09:30 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #875 skrivet: 31 aug-13 kl 14:03 »
...En till som kör på...bortåt fem säckar nu med bruna blad... Kollade tobakslandet,kan knappt tro att det skördats rejält tidigare...Testade litet med hackade gröna blad,verkar inte hända så mycket...passar kanske bättre i varmare länder...

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #876 skrivet: 31 aug-13 kl 14:51 »
  Ja , man är ju måste ju se om sitt hus.....
  Nästan som att ha ett jobb på heltid , men med mkt mer frihet , sen är det ju så mycket roligare också    :D
  Får nog ta en tur ut idag oxå , hämta hem en massa frökapslar från Rusticorna.
  Visade en kille igår från lite utanför Halmstad hur mitt land ser ut , han köpte halvfabrikat idag men funderade på att odla eget.
  = vilken framgång det var med svettningslådorna  ;D :D 8)
                                                                    ungefär hälften av bladen jag packade ner igår kväll har färgat om till gult , vad glad jag blir !
                                                                    Och inget mögel heller.
                                                                    Dom som färgat om hängs på tork och resten åker ner i '' svetten'' en dag till.
« Senast ändrad: 31 aug-13 kl 19:55 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #877 skrivet: 31 aug-13 kl 23:06 »
...Kul svettningen går bra  :D ...Själv plockat en skottkärra med blad som ska svettas lite så dom förhoppningsvis färgar bruna snabbare efter upphängning  8)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #878 skrivet: 01 sep-13 kl 01:52 »


   Det gör dom alldeles säkert Tännlappen.
   Har precis kommit ner igen , har trätt och hängt upp sen 8 ikväll.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #879 skrivet: 01 sep-13 kl 10:26 »
Jag har också lagt blad i högar, funkar kanonbra!
Testar även att hänga lite rusticabuskar hela på tork och spreja lite vatten på dem ibland. ser ut som att de börjar skifta färg de också. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser