Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diande kalv  (läst 4362 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Diande kalv
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:43 »
Märta
 Sö 10 Feb, 2002 - 18:37
--------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar om någon har erfarenhet av att låta kalven dia kon själv men ändå få mjölk till hushållet också. Om kalven är i en egen box mellan matningarna bör den vara så nära att kon når att slicka kalven? Kan kalven få dia på ena sidan medan jag mjölkar på den andra? Hör av er om ni hittat något bra system för detta.

Hälsn Märta
 
Carina
 Ti 12 Feb, 2002 - 10:46
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vet några som stänger in kalven i en box intill kon under natten, sen mjölkas kon på morgonen och resten av dagen får kalven gå med kon och dia fritt.
Detta funkar bra för dom i alla fall.
 

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Diande kalv
« Svar #1 skrivet: 04 jan-05 kl 16:40 »
Vi har ca fyrtio mjölkkor, ibland får någon kalv vara lös bland korna (hela dygnet), och då mjölkar vi kossan som vanligt två gånger om dan iaf, det funkar bra.
Det händer oxå att kalven diar flera kor och inte bara sin mamma men det har ingen betydelse för någon av dem.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Diande kalv
« Svar #2 skrivet: 05 jan-05 kl 11:51 »
Min erfarenhet (har några fjällnära kor till husbehov) är att det kan bli väldigt svårt (utan sparkbåge) att mjölka en ko som haft sin kalv diande från födseln. Annars är ett bra sätt att ha kalven i en kalvkätte under natten och mjölka kon på morgonen innan kalven får dia. Mjölken räcker då både till kalv och dig själv.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

 

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Diande kalv
« Svar #3 skrivet: 05 jan-05 kl 22:45 »
Alla våra kor går i kalvningsbox med sin kalv i ca en vecka och mjölkas då med maskin en gång per dag, vi har aldrig haft problem med det. Det funkar kanon, kalven får sin mjölk och vi få vår.
Alla våra kor är iofs väldigt snälla och tama och sparkas sällan eftersom de hanteras väldigt mycket.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser