Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen tandkräm någon som testar?  (läst 5262 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Egen tandkräm någon som testar?
« skrivet: 17 jul-23 kl 01:39 »
Hej jag håller på att byta ut allla kemikalielag produkter, skulle vilja testa egen tandkräm. Idealet hade varit något som jag kan vara självförsörjande också på, men hittills är jag nyfiken på kokosolja och bikarbonat.
Någon som testat egen tandkräm- vad fick ni för resultat.
Gör ni några andra rengöringspridukter?
Jag hae bytt ut tvättmedel mot bikarbonat, eller björklövvatten
sköljmedel bikarbonat+ äppelcidervinäger
Dedorant- pasta av bikarbonat + vatten alt bikarbonat + kokosolja
Maskindiskmedel citron med skal, vinäger havssalt blandning plus bikarbonat
Alltengöring bikarbonat å ättika å vatten
Schampo björklöv eller nässelschampo
Balsam sur skölj av äppelvinäger
Tvål egentillverkad havretvål o kokosolja
Låsolja, smörjmedel- kokosolja
Bikarbonat är verkligen dundermedel i många sammanhang




torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-23 kl 08:42 »
Repetera kemin från högstadiet innan du fortsätter med bikarbonatblandningar!  Så som är väl utrett i många tidigare trådar på detta forum, är det ju totalt förkastligt att blanda bikarbonat med syror, det leder bara till att beståndsdelarna neutraliserar varandra och de salter som utgör reaktionsprodukterna, blir ingen glad av.

Vad är syftet med att använda högvärdiga råvaror av livsmedelskvalitet till simpla rengöringsbehov (t ex äppelcidervinäger i sköljmedel och maskindiskmedel)?
Den sura blandning du föreslår som maskindiskmedel, kan nog snarare fungera som diskmaskinsrengöring för att lösa kalk- och rostavlagringar mm, än för att lösa upp flottiga och proteinhaltiga matrester.

Kokosolja är ju inte särskilt lämplig ur vare sig resursförbruknings- eller miljö- eller självhushållningssynpunkt, med tanke på att det är en kolonialprodukt som importeras långväga ifrån och man kan misstänka att kokosplantagerna inte är så mycket mer sympatiskt skötta än somliga  andra storskaliga plantager i tropikerna.

Sköljmedel bör man inte använda överhuvudtaget, och i all synnerhet bör sköljmedel vara fria från organiska beståndsdelar som mikroorganismer kan leva på. Den som en gång har plockat isär en skrotad tvätt- eller diskmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsbehållaren, brukar ganska omgående sluta använda sköljmedel.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-23 kl 10:39 »
Jag använder hellre bikarbonat och ekologisk kallpressad kokosolja än massa onödiga och farliga kemikalier som jag inte har någon aning hur de påverkar mig på lång sikt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-23 kl 11:54 »
Vad är det för mening med att använda bikarbonaten i blandningar där den överhuvudtaget inte gör någon nytta? Du bör nog i vilket fall läsa på lite mer om kemi och inte svälja recept som man hittar på nätet med hull och hår, det finns alltid en risk att man råkar åstadkomma något direkt farligt (giftigt, explosivt, självantändande, frätande etc) genom en kemisk reaktion mellan i och för sig oförargliga ämnen, om man blandar dem på olämpligt sätt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-23 kl 12:19 »
Vill man vars självförsörjande på tandborstningsfronten så går man ut i trädgården/liknande och tar årsskott av något trä.
Sedan tuggar man det mjukt i ens änden.
Har man turen att bo vid västkusten kan man ha kondenserat fram salt som man kan doppa borsten i för att ta död på bakterier.

Jag är inte helt säker på att det finns produktion av bikarbonat i Sverige.
Det utvinns genom att man genomför en kemisk process där man blandar kalksten med saltvatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-23 kl 12:38 »
Att döma av tyska Wikipedia, så sker den mesta bikarbonatproduktionen i världen genom brytning i gruvor i USA, framför allt Colorado.

Svenska Wikipedia avråder från att använda bikarbonat i tandkräm eftersom den slipar bort emaljen från tänderna. Tyska Wikipedia skriver dock att det förekommer bikarbonat i fabrikstillverkade tandkrämer, i synnerhet i USA men knappast i Europa nuförtiden.

Observera att bikarbonat är ett gammalt s k trivialnamn som egentligen inte längre bör användas. Egentligen heter det natriumvätekarbonat sedan ca 50 år tillbaka.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #6 skrivet: 20 jul-23 kl 09:56 »
Att lösa problemet med klädtvättmedel verkar inte vara helt enkelt om man vill vara strikt självförsörjande, miljövänlig, använda tvättmaskin och har eget avlopp etc. Det finns en del äldre trådar i ämnet här på forumet.

Råd och rön har ju fått kritik på forumet i detta ämne men har en ny test (2021) här:
https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/kulortvattmedel/artikel/
där Änglamarks tvättmedel fick bra resultat.

och

https://www.radron.se/granskningar/alternativa-tvattmedel/
test av bland annat "bikarbonat", har ej läst dessa tester men samma negativa ton som vid test av tvättnötter.

Om någon har ett bra tips på tvättmedel får de gärna dela med sig. Asklut och såpa har säkert sina nackdelar annars skulle väl alla använda det.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #7 skrivet: 20 jul-23 kl 10:13 »
Jo, det är ju väl avhandlat sedan tidigare. Går man igenom äldre trådar på forumet så hittar man både citat från hushållshandböcker från brytningstiden mellan lut/såpa och syntetiska tvättmedel, och länkar till artiklar om tvättkemi i Teknisk Tidskrift.

Både lut och såpa besväras av att de fungerar dåligt ihop med hårt vatten. Och luten är så starkt alkalisk att man måste handskas försiktigt med den, den bryter ner fibrerna i tvätten i förtid osv.  Såpa har problemet att den bara fungerar riktigt bra som tvättmedel inom ett mycket snävt temperaturområde som dessutom varierar beroende på hur såpan är tillverkad.

Det är också svårt att skölja tvätt som är tvättad i lut eller såpa, om man inte vill få tvätten ingrodd med olösliga kalktvålar (s k tvättlöss).  Man bör skölja i flera steg med varmvatten och vara noga med temperaturen, första sköljvattnet ska vara högst 10 grader kallare än tvättvattnet och sen sänker man 10 grader för varje nytt sköljvatten. Och det innebär ju en hel del onödig energiåtgång om man ska värma även sköljvattnen (det duger inte att värma i maskinen, det måste vara varmt när vattnet träffar tvätten). Och det är är överhuvudtaget svårt att åstadkomma i en automatisk tvättmaskin som är avsedd för normala tvättmedel.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-23 kl 14:08 »
Det här med klädtvättmedel verkar vara mer komplicerat än vad jag tänkt på sedan tidigare. Har tidigare själv använt olika "vanliga" tvättmedel, såpa och tvättnötter etc. utan att märka någon större skillnad mellan olika varianter.

Vad är det som gör Änglamarks tvättmedel för 50 kronor! så mycket bättre än tex Eldorado som kostar 13 kronor. Änglamarks innehåller zeoliter som väljs bort av vissa.

När man letar på youtube efter människor som gör eget tvättmedel kommer det upp flera varianter från USA där man använder Borax i stora mängder. De tillverkar tvättmedel själva för att det skall vara billigt och för att slippa petrokemiska produkter i tvättmedel. Borax är reproduktionsstörande och klassat som utfasningsämne.
De kanske inte kan köpa så billigt tvättmedel som vi kan i Sverige?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-23 kl 20:35 »
Om tvättmedel med zeoliter fungerar bra eller inte beror på vattenkvaliteten. Rent allmänt tycks zeolittvättmedel fungera bra ihop med mjukt vatten men det finns undantag. De ger t ex kraftiga avlagringar i tvättmaskiner som får gå med Stockholms kommunala vatten, trots att det är relativt mjukt.

Jag har ett intryck av att oparfymerade tvättmedel alltid är dyrare än parfymerade, kanske för att det är svårare att dölja dålig lukt från undermåliga råvaror eller medföljande biprodukter om man inte får tillsätta parfym.

I USA använde man långt fram i tiden s k agitatortvättmaskiner istället för de trumtvättmaskiner som redan på 1950-talet blev standard i Europa. Där är man van vid att använda mycket större vattenmängder för tvätt och sköljning än vad vi gör här, och det ställer också mindre krav på tvättmedlen. Amerikanska tvättmedel har ofta innehållit mycket billig "utfyllnad" och har sålts i småpaket där ett helt paket ska vara lagom för en tvätt. 2-3 dl av ett amerikanskt tvättmedel gör alltså samma nytta som vi numera är vana vid att få från 0,25 eller 0,4 dl tvättmedel. Förr fanns det mycket mer utspädda och utdrygade tvättmedel även i Sverige, jag råkade på ett gammalt paket från tidigt 70-tal där det var tal om att dosera över 1 dl redan för en liten tvättmaskin med mjukt vatten, ännu mer vid hårt vatten eller större maskin.
I Råd & Röns tvättmaskinstester på 60-talet klagades det då och då över maskiner där tvättmedelsbehållaren var för liten!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-23 kl 21:38 »
Det finns ju också teorier om att zeoliterna ger allergier på grund av dammet.

Menar du att Eldorados tvättmedel innehåller undermåliga råvaror? Bara för att något är billigt betyder inte att det är dåligt, man får ju inte alltid vad man betalar för. Är prisskillnaden motiverad, mycket bättre för miljön eller bara lite bättre mot gräsfläckar?

Som jag förstår det använder man bland annat palmolja vid produktion av tvättmedel. Används även petroleum som en del eller är det en missuppfattning?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-23 kl 22:18 »
Jag är inte säker på det, och jag nämnde väl inte Eldorado heller, men oavsett vad man tittar på för tvättmedelsmärke så ser man att de parfymerade sorterna är billigare än de oparfymerade.
Man kan nog dra åtminstone vissa slutsatser av att läsa innehållsdeklarationerna och de säkerhetsdatablad som tillverkare/importörer är skyldiga att hålla tillgängliga på nätet, men de säger ju inte allt om ursprunget till de olika komponenterna i tvättmedlen eller vilka råvaror som har använts för framställning av dem.
Numera finns det ju också något som kallas UFI-kod på bl a tvättmedelspaket, men jag har inte gjort några större efterforskningar i vad man som vanlig privatperson skulle kunna läsa ut av den.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-23 kl 08:07 »
Nej, det är lite svårt det där med tvättandet av kläder, på olika plan, att förstå hur tvättmedel tillverkas och fungerar, att mycket i våra val av produkter styrs av tro och reklam, att vi är beroende av industrin.

Tänker på Hans Rosling som menade att den största innovationen från den industriella revolutionen är tvättmaskinen. Den och bilen är ju svåra att undvara speciellt om man bor utanför städerna. Men överlever jordklotet rättvisan när alla får bil och tvättmaskin?  Det känns ju lockande att leva utan tvättmaskin och utan tvättkemikalier men inte så kul om man jobbar heltid eller är svag i armarna.

Nu blev det lite off topic kanske.

Jag undrar hur mycket man kan lita på test från råd och rön egentligen? Man får väl försöka tänka själv som vanligt.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #13 skrivet: 23 jul-23 kl 09:09 »

Nu blev det lite off topic kanske.

Jag undrar hur mycket man kan lita på test från råd och rön egentligen? Man får väl försöka tänka själv som vanligt.
Tänka själv är viktigt. Dock är självets tankar också färgade. Då blir dialogen i grupp viktig.
Visar inte resonemanget runt ämnet här detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #14 skrivet: 23 jul-23 kl 10:02 »
Ett gammalt vildmarkstips som funkar bra när man har lämnat tandborsten hemma kan du göra om du har salix på gården: kapa en liten kvist och splitta den lite i ena änden. Tugga på den och putsa mellan tänderna. Salix har antibakteriella egenskaper och det känns rent och fräscht efteråt. Då har du tandborste och "tandkräm" i ett. Hur vetenskapen förhåller sig till detta vet jag inte.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #15 skrivet: 23 jul-23 kl 13:29 »
Jag undrar hur mycket man kan lita på test från råd och rön egentligen? Man får väl försöka tänka själv som vanligt.
Om vi vänder på frågan, finns det någon annan oberoende aktör än Råd&Rön som gör mer tillförlitliga tester?
De använder exakt likadana, standardiserade tyglappar som är nedsmutsade med exakt samma standardiserade smuts, och sedan tvättas lapparna i samma tvättmaskin med respektive medel, och sedan jämförs resultaten.

Den som vill tänka själv bör basera tänkandet på vetenskap och beprövad erfarenhet. Och i de fall egen kunskap saknas, bör en söka kunskapen från välkända, kunskapsbaserade källor, gärna flera olika. Källkritik är viktigt! Då kan det egna tänkandet leda framåt!
Att ta sin info om tvättmedel från Ariels hemsida, är lika fel som att ta det från någon vaken bloggare som inte vet skillnad på syror och baser.

För att hålla mig till ämnet använder jag själv en vanlig, miljömärkt tandkräm som jag köper i lanthandeln. Tandkrämen innehåller fluor. 

Jag föredrar att försöka vara självförsörjande på sådant som ligger inom mitt kompetensområde; odling och djurskötsel. Inte kemteknik.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #16 skrivet: 23 jul-23 kl 15:06 »
Har själv haft högt förtroende för Råd och Rön sedan tidigare men det blir naggat i kanten efter deras tester av tvättmedel, deras höga svansföring trots okunskap och en testvinnare "som inte är tuff mot plånboken eller miljö.". Det finns säkert bra tester och mindre bra. Har för mig att det finns en del tyska sidor som gör bra tester.

och alla behöver ju inte tycka om kemi.



torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #17 skrivet: 24 jul-23 kl 10:04 »
Råd & Rön -testerna var helt oantastliga på 60- och kanske 70-talet, men jag har en känsla av att de kan ha blivit ytligare och mer tveksamma på senare år.

Just när det gäller tvättmedel så är ju deras funktion så kraftigt beroende av både vattenkvaliteten och ens tvättvanor, att man nog inte kan dra några allmängiltiga slutsatser av ett labbtest hur noggrannt gjort det än är, om tvättmedlet inte har testats med ett vatten som har samma egenheter som det man själv använder till sin tvättmaskin. Bättre att hålla sina egna tvättkemikunskaper aktuella och göra ett medvetet val med hjälp av det finstilta i tvättmedlens innehållsdeklarationer och säkerhetsdatablad, sedan göra egna jämförande prov tills man hittar ett man är nöjd med.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #18 skrivet: 24 jul-23 kl 13:15 »
Håller med.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Egen tandkräm någon som testar?
« Svar #19 skrivet: 02 nov-23 kl 12:30 »
Det lär vara bra att variera tvättmedlen.  Det som inte går bort med det ena kan gå bort med det andra. Och vice versa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 3 användare
Tur-Johan, Adels, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser