Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rötter och stubbar på vall.  (läst 3055 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
Rötter och stubbar på vall.
« skrivet: 22 mar-19 kl 06:33 »
Jag håller på att ta fram några gamla åkrar, röjt och huggit av ca 1,5 Ha mossåker + en liten åker efter sjökanten (ej mossåker).
Dessa är ju fulla av stubbar, tagit ner dom så hårt jag kan, men dom finns ju.
Mossåkern går inte att äka traktor på, skulle gå med fyrhjuling, den andra åkern är rätt lite jord på, svår att plöja, också pga röttter och stubbar.
Skulle det fungera att riva upp åkrarna med en s eller c harv, och så gräsfrö i det?
Eller skulle det fungera bättre med en tallriksharv efter fyrhjulingen?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #1 skrivet: 22 mar-19 kl 10:56 »
För det första: vad är syftet med det hela? Ska de nygamla åkrarna bli åker igen, eller har du tänkt dig betesmark?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #2 skrivet: 22 mar-19 kl 11:55 »
Tänkte mig båda, åker vid sjön blir att ta hö på.
Mossåker tänkte jag också ta hö på, åtminstone delvis. ( den är bete nu med staket runt)
Har björk kvar på en bit som jag tänkte ha till ved, och sedan bli åker.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #3 skrivet: 22 mar-19 kl 12:54 »
Vill man kunna "ta hö", så behöver man få bort alla stubbar på riktigt, om man tänker köra med traktor med slåtteraggregat, hövändare, strängare och balpress.
Med stubbar kvar kommer man att köra sönder maskinerna.

Vill man slå med lie (eventuellt motormanuell slåtterbalk), och tänker ta hem löshö från åkern/ängen, så kan man en del besvär "kryssa mellan stubbarna och stenarna", torka på marken eller hässja, och köra hem det lösa höet på en vagn.
Tänk på att om det är lövträd som björk, al, asp och sälg som sågats ner, så kommer dessa att endera skjuta enorma mängder rotskott, stubbskott eller försöka föröka sig med fröer som redan finns i jorden, om man inte brukar jorden "på riktigt"

För att ta bort stubbarna, så tar man och hyr in en grävmaskin av lagom storlek. Ofta kan de snabbt dra bort ett flertal stubbar med tjälkroken, och så komplettera med lite grävning där det behövs för riktigt stora eller  besvärliga stubbar med extra konstiga rötter. Det tar inte många timmar med fungerande redskap.

Passa på att rensa dikena runt marken, när ändå grävmaskinen är på plats.

Vi har de senaste två åren jobbat med "nyodling" (återställande av f.d. åkermark) på ca 2 hektar. När vi började så var det rejält med ca 40 år gammal björk något asp, och mycket buskage av sälg. Träden avverkades och såldes som björktimmer, buskagen röjdes bort. Sedan hyrde vi hem grävmaskin för stubbbrytning och dikesgrävning, med förare. Vi la också lite dräneringsrör som täckdikning på några känsliga ställen.
Efter det så lånades en kraftigare kultivator från en granne (med förare, ägaren ville köra själv), för att få upp rötter och stora stenar. Dessa insamlades och togs undan.
Detta gjordes i ett flertal omgångar. När det slutade komma upp särskilt mycket nya rötter eller stora stenar, så plöjde vi ytorna "som vanligt", och harvade och plockade sten. Så fort ogräset började komma, så på med kultivatorn och/eller harven igen, och så lite stenplockning igen. Mindre sten för varje gång. Så höll vi på hela förra sommaren.
Nu, när det torkar upp, så kommer vi att köra en vända till med kultivatorn (tjälen lyfter upp sten i marken), harva, plocka sten, plöja, och harva och plocka sten (igen!, detta jävla stenplockande), så och precisionsgödsla i samband med sådden, välta, och så förhoppningsvis skörda fantastiskt vallfoder till våra får framöver...

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #4 skrivet: 22 mar-19 kl 14:51 »
Åkern vid sjön kan jag ju plöja, men vet ju hur det brukar vara i gamla åkrar, rötter till för%%%& lse, så därför undrar jag om en tallriksharv skulle fungera bättre?
Har en jordfräs till traktorn också, men den brukar bli som en rulle av rötter.
Vad menar du med Kultivator? Harv?
På mossåkern kommer jag inte ut med traktorn, vill inte ha ner en grävmaskin där heller, har gjort ett större dike och börjat med dom avskärande dikena, men det är fortfarand för blött för traktor, tillock med i fjol, så sjönk jag direkt med framhjulen på traktorn.
Så därför funderar jag på tallriksharv bvakom fyrhjulingen, (lättare att dra upp) :D

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #5 skrivet: 22 mar-19 kl 16:22 »
För att minska förvirringen runt vad jag menar med kultivator, så tycker jag nog att wikipedia artikeln funkar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Harv

Jag menar alltså ett redskap med ganska få stela pinnar och gåsfot ("miniplog" som skär sönder), den arbetar djupt. Finns en liknande det vi använt (röd) på vänstersidan i wiki-artikeln.

Det finns moderna multiharvar för jättemycket pengar, som har både gåsfötter, tallriksharv, vanligt harv, sladdplankor, och vält (olika varianter i olika ordning) monterade i ett redskap (t.ex. Väderstad Carrier), och när man försöker bildgoogla så fastnar det mest sådana redskap.
Jag pratar om ett redskap som i stort sett endast består av pinnar med gåsfötter.

Meningen är alltså att komma ner på djupet, dra upp rötterna (utan att sönderdela dem väsentligt), så att dels växten (asp och sälg ffa) dör av näringsbrist i rotsystemet, och kunna samla upp dem och ta bort dem.
En hel del av det grövre materialet (sten och rötter) har vi samlat in med stengrep på frontlastaren. En del har vi samlat manuellt, och lagt på stengrepen, och det minsta materialet har vi "fångat" i typ "vanlig" c-pinne harv.

Tallrikskultivatorn tar man sönder grässvålen med, den jobbar ganska ytligt, och kommer inte åt de där större rötterna från främst asp och sälg som ger de där (förbannade) rotskotten i massor.

Visserligen så skär man sönder rötter när man plöjer, och det räcker i regel till när det gäller inväxande rötter i åkern, när åkern "är igång", men om det funnits mycket träd/sly/busk på marken, så vill man helst bli av med mer rötter, annars får man dras med rotskott som ställer till problem på vallen i åratal.

En rotorkultivator går antagligen sönder (om det inte är världens kraftigaste), om man försöker köra den i en "nyodling/omodling", dessutom så jobbar de inte så djupt. Det är egentligen mest ett redskap för såbäddsbearbetning på relativt stenfri jord.
Vi har den absoluta motsatsen till stenfri jord här hos oss, så jag har aldrig kört någon själv...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #6 skrivet: 22 mar-19 kl 16:55 »
På din mossabit tycker jag du ska vara rädd om dina stubbar och bara beta den, inte slå den. Stubbarna stabiliserar marken där.
kretslopp

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #7 skrivet: 22 mar-19 kl 17:25 »
Jo, men är ju bra att kunna ta lite eget foder också, finns inga bönder häromkring så det är inte så lätt att få tag i.
Skogaliten, din kultivator, har den ingen utlösning? hur fungerar det med större sten stubbar?
Vi har en åker vid stugan med gammal vall, med mycket sten.

http://www.finnskogen.nu

Om ni bläddrar ner till 2018 07 18 och 2018 08 11 så ser ni mossåkern som jag håller på med.

 

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #8 skrivet: 25 mar-19 kl 06:53 »
Var och tog bort ris efter tall och björk i kanten på åkern vid sjön, det finns nästan ingen växtlighet på marken på denna åker, endast i ena hörnet, finns det gräs.
Om jag kan riva bort ytan så jorden kommer fram, skulle jag då kunna sätta gräsfrö direkt i detta?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rötter och stubbar på vall.
« Svar #9 skrivet: 25 mar-19 kl 14:08 »
Säkert. Har du tur kommer det gräs av sej själv. Så känner du att du kan avvakta lite och ska beta till att börja med kan det bli bra.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare
RindertD, von tratt, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser