Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta bra sorter  (läst 3155 gånger)

EmJa

  • Gäst
Hitta bra sorter
« skrivet: 29 dec-06 kl 19:47 »
Hej!
Jag skulle gärna vilja odla mina egna frön så småningom, men först vill jag ju hitta bra frön som passar de svenska förhållandena och som går bra att ta egna frön av!
Jag tycker också att det vore roligt att använda gamla sorter. Har läst en del om det i tidningen Åter, men vet inte hur jag får tag i fröna? Beställer en del från Runåbergs, men tycker att det är lite svårt att utläsa vilka sorter som är "gamla" där...
Vore trevligt om någon har tips!!
Jag bor på Gotland, och har nyligen flyttat till eget hus, så jag funderar mycket inför första odlinssäsongen...

Tack för den här jättefina och mycket upplysande tråden!

Emma

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Hitta bra sorter
« Svar #1 skrivet: 01 jan-07 kl 20:02 »
Har du kollat på impecta de brukar skriva ut om det rör sig om gamla sorter och ungefäligt år ( ifall du önskar samla på frön från ett speciellt århundrade eller så)
Hoppas du hittar vad du söker
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Hitta bra sorter
« Svar #2 skrivet: 02 jan-07 kl 18:27 »
Bland impectas föer betecknas de gamla sorterna som kulturarv, där finns också frö som är ekologiskt odlade sk eko-frön.
www.impecta.se är adressen.

mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

EmJa

  • Gäst
Re:Hitta bra sorter
« Svar #3 skrivet: 02 jan-07 kl 21:11 »
Åh, tack!
Hade hittat deras eko-fröer men inte fattat att de hade en sådan beteckning också.
Har just beställt katalogen, så den borde komma närsomhelst... :D

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Hitta bra sorter
« Svar #4 skrivet: 04 jan-07 kl 16:22 »
Jag håller på och lusläser den för årets fröbeställning, ljuvlig läsning och ännu ljuvligare oldling som startar i februari.
lycka till med fröer och odlingarna mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Hitta bra sorter
« Svar #5 skrivet: 13 jan-07 kl 19:10 »
Hej!
Gamla sorter är ofta bra, men varför?
* För att de är gamla? Ja kanske om man är musealt eller historiskt lagd.
* För att de är beprövade och välanpassade? Ja, om de har en odlingstradition i Sverige, eller liknande klimat.
* För att de ofta är mindre förädlade och därmed mer formbara? Ja, om man vill ha egen fröodling med urval av bra föräldraplantor, så man tar vara på denna möjlighet. Eller om den som odlat fröet gjort det och inte bara massproducerat. Särskilt om denna också bor i närheten av dig, så du får en bra anpassning, d.v.s att även det naturliga urvalet blir lämpligt.
* För att de är skapade under en tid då växtförädlingen inte halkat in på så konstiga vägar som den gjort de senaste 50 åren? Ja, men all växtförädling har inte varit urspårad de senaste 50 åren.
* För att de är skapade under en tid då växtförädlingen hade stora resurser, även att lokalnappassa sorter o.s.v.? Ja, t.ex. om det är en svensk sort från första halvan av 1900-talet. Men det finns många andra varianter...

Min slutsats av detta? Att gamla sorter ofta är bra, men att nya kan vara det också. Att det beror på vad man vill ha. Att man måste provodla själv för att veta. Att man kanske inte vet då heller. Att man inte vet förrän man odlat fram eget lokalanpassat frö. Men att man inte hinner göra detta med alla sorter så man måste börja någonstans. T.ex. genom provodling av frö från fröfirmor. Samt att det mesta av detta är förbaskat kul att hålla på med.

Runåbergs provodlar allt sitt frö under realistiska odlingsförhållanden. De groningstestar också allt frö. Hur det är med Impecta vet jag inte.

Sen har Föreningen Sesam förstås massor med gamla sorter. Om man blir medlem kan man beställa frö av dem som erbjuder. Se föreningens hemsida www.foreningensesam.se

Lycka till!
Anders

EmJa

  • Gäst
Re:Hitta bra sorter
« Svar #6 skrivet: 20 feb-07 kl 19:22 »
 :D
Tack för det!
Det blev Runåbergs frön till det mesta, i samråd med mor min som odlat en del av sorterna här i trakten tidigare.
Så nu får vi se hur det går...
Snart är det vår!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser